• 0

BTW correctie privegebruik te hoog bij elektrische auto

Ik heb vier jaar een nieuwe elektrische auto gereden en deze onlangs ingeruild. Omdat ik de auto ook prive heb gebruikt, heb ik aan het eind van elk jaar de correctie BTW-gebruik van 2,7% in de BTW-aangifte aangegeven.

 

Nu ik de auto verkocht heb (met BTW) kan ik het totaal aan BTW zien dat ik afgetrokken heb in de afgelopen jaren. Het totaal aan afgetrokken BTW over 4 jaar komt echter aanzienlijk lager uit dan de 2,7%-BTW-correctie per jaar. Dit wordt denk ik veroorzaakt doordat er geen onderhoud op de auto nodig is in combinatie met de lagere benzinekosten.

 

Is de 2,7% van de Belastingdienst een vast bedrag. Of is er nog ergens een regel te vinden, waarin staat dat je ook met het daadwerkelijke voordeel mag rekenen.

 

Bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb zelf toch nog het één en ander kunnen vinden. Het forfetaire tarief van 2,7% is een besluit van de staatssecretaris:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0031807/2012-07-20

 

Er zijn een aantal procedures geweest, waar de Hoge Raad medio 2017 uitspraak heeft gedaan. In een van de arresten wordt ingegaan op een vergelijkbare situatie:

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:HR:2017:713

 

Eén van de overwegingen van de Hoge Raad is: "Uit hetgeen hiervoor in 2.4.2 is geoordeeld volgt dat ervan moet worden uitgegaan dat belanghebbende recht heeft op terugbetaling van het bij de aangifte over het laatste tijdvak van 2011 voldane bedrag aan omzetbelasting voor zover meer omzetbelasting is geheven dan overeenkomt met de omzetbelasting over de aan het privégebruik toerekenbare uitgaven."

 

Hieruit maak ik op, dat er dus van de forfetaire regel afgeweken kan worden indien het daadwerkelijke voordeel lager is.

 

Resten mij 2 vragen:

- Delen jullie mijn interpretatie van de uitspraak van de Hoge Raad?

- Kan ik eigenhandig een lager BTW bedrag vermelden in de BTW-aangifte, of moet ik 2,7% aangeven en dan bezwaar indienen.

 

Nogmaal dank.

Link naar reactie
  • 0

Dag MHL

 

Een kritisch deel van die uitspraak uit 2013 (waaraan jouw uitspraak refereert) is de volgende passage:

namelijk in die gevallen waarin een belastingplichtige met recht aanvoert dat die toepassing ertoe leidt dat meer belasting ter zake van het privégebruik van een auto wordt geheven dan volgens de in de Zesde richtlijn neergelegde maatstaf toelaatbaar is. Hierbij is van belang dat de in artikel 11, A, lid 1, letter c, van de Zesde richtlijn neergelegde maatstaf voor de heffing ter zake van het gebruik van een tot het bedrijf van een belastingplichtige behorend goed voor privédoeleinden van die belastingplichtige voldoende nauwkeurig is bepaald

 

Het ligt dus nog steeds op de weg van de belastingplichtige om aan te kunnen tonen dat zijn privégebruik dusdanig afwijkt dat de forfaitaire BTW-correctie groter is dan de werkelijk betaalde BTW op privégebruik en daaraan gerelateerde kosten.

 

Je zou jouw situatie eens moeten voorleggen aan www.autobelastingen.nl.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.