• 0

Directeur bij eigen stichting

Hallo HL,

 

Ik heb eigenlijk een hele simpele vraag waarvan ik het antwoord nergens op het WWW kan vinden.

 

Binnenkort wil ik een soort kringloop 2.0 oprichten, dit wil ik in de vorm van een stichting gaan doen.

 

Van deze stichting ben ik de voorzitter, en 2 andere personen vervullen de functies van Secretaris en Penningmeester.

 

Nu is het de bedoeling dat ik de winkel doordeweeks ga runnen en hier natuurlijk een (klein) salaris voor ga ontvangen.

 

De vraag is nu mag dit? En op welke manier?

 

Hoorde namelijk dat ik als bestuurder (Voorzitter) niet bij de stichting zou mogen werken? In mijn ogen is dit raar want kan toch niet iemand inhuren voor veel geld (van welk geld? haha)

 

Ik werk nu full-time maar het hele plan is juist om dat op te geven op termijn en deze stichting op te bouwen om een steentje bij te dragen aan een betere wereld.

 

Bij voorbaat dank voor het lezen en alle advies is welkom!

 

Groetjes,

 

Stefan

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst welkom op Higherlevel, Stefan!

 

Binnenkort wil ik een soort kringloop 2.0 oprichten, dit wil ik in de vorm van een stichting gaan doen.

Waarom een stichting?

 

Bij een ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling) kun je inderdaad niet twee petten ophebben, omdat het gevaar bestaat dat je dan het eigenbelang laat prevaleren boven het algemeen belang dat de stichting dient. Zonder ANBI-status kun je echter prima directeur zijn van je "eigen" stichting.

Link naar reactie
  • 0

Ik werk nu full-time maar het hele plan is juist om dat op te geven op termijn en deze stichting op te bouwen om een steentje bij te dragen aan een betere wereld.

Zo houd je jezelf en de buitenwereld voor de gek. Als je echt een steentje wil bijdragen, ga je als werknemer of ondernemer enorm veel verdienen om bijna alles weg te geven aan betere doelen dan jezelf. Dus niet opgeven.

 

En zeker niet onder de paraplu van een goed doel een stichting beginnen waar de eerste begunstigde de directeur is. Maak er dan meteen een onderneming van. Of een coop. Marktplaats is ook ontstaan uit een kringloopwinkelbedrijf.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Allereerst bedankt voor de tips, deze helpen me zeer!

 

Ik begrijp niet zo goed hoe ik mezelf voor de gek houd?

 

Het is toch logisch dat ik een salaris zal moeten ontvangen om mezelf te onderhouden? Zodra ze het basisinkomen invoeren zal ik hier uiteraard vanaf zien! haha

 

Zoals gezegd is het niet echt een kringloop winkel maar meer een sociale winkel in het kader van de deeleconomie.

 

Mensen hebben het niet zo op het commerciële wat dit soort concepten betreft, vandaar o.a. mijn keuze om het in de vorm van een stichting te gieten. Daarnaast streven we bepaalde doelen naar die niet rendabel zouden zijn in commerciële vorm. Mijn enige streven is om de wereld een beetje beter te maken en zit er niet voor mijn persoonlijk gewin.

 

Gezien ik nog niet bekend ben met deze rechtsvorm wil ik eerst een en ander uitzoeken vandaar mijn vraag m.b.t. of ik er ook mag werken, zal er uiteindelijk meer tijd insteken dan ik als salaris zal ontvangen. Maar daar ben je ondernemer voor.

 

Mochten er meerdere winkels bijkomen in de toekomst kun je er altijd nog een coop van maken.

 

Vriendelijk bedankt,

 

Stefan

Link naar reactie
  • 0

Binnenkort wil ik een soort kringloop 2.0 oprichten, dit wil ik in de vorm van een stichting gaan doen.

(...)

Ik begrijp niet zo goed hoe ik mezelf voor de gek houd?

(...)

Mijn enige streven is om de wereld een beetje beter te maken en zit er niet voor mijn persoonlijk gewin.

Voor stichtingen met een maatschappelijke of ideële doelstelling is dit forum niet de juiste plaats volgens de forumregels. Over belangenverstrengeling van het oprichten van een stichting die je zelf bestuurt maar waardoor je jezelf ook laat betalen zijn diverse discusiedraadjes op dit forum.

 

Als je als bestuurder van een maatschappelijk initiatief beslist over je eigen een salaris, dan ben je niet onafhankelijk. Zoals ik al veel vaker op dit forum heb geschreven: kies ervoor om onbezoldigd bestuurder te worden of kies ervoor om betaald medewerker te worden. Niet allebei.

 

In beide gevallen geldt: het is niet jouw "eigen" stichting, want een stichting is van niemand. De stichting is van zichzelf en heeft een maatschappelijke taak en die is niet om jou te onderhouden. Jij mag daar tijdelijk bestuurder of medewerker van zijn, maar in principe ben je uitwisselbaar en kan de stichting door zonder jou.

 

Daarnaast streven we bepaalde doelen naar die niet rendabel zouden zijn in commerciële vorm.

Misschien kun je dat even toelichten. Een stichting kan er namelijk ook een commerciële onderneming op na houden en, om wat te noemen, gezien worden als ondernemer voor de btw.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast streven we bepaalde doelen naar die niet rendabel zouden zijn in commerciële vorm. Mijn enige streven is om de wereld een beetje beter te maken en zit er niet voor mijn persoonlijk gewin.

Dit is wartaal. Als je jezelf een salaris betaalt, zit je er per definitie ook in voor persoonlijk gewin. Dat begint met een basissalaris en wordt al snel meer als de zaak beter draait. Daar werk je immers hard voor.

 

Maak er gewoon een bedrijf van, daar kun je ook maatschappelijke doelen mee steunen. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wegens ziekte even afwezig geweest, maar bij deze mijn reactie op de comments.

 

Dit is geen wartaal van welk geld moet ik iemand betalen die de boel runt? Dan kan ik toch beter mezelf erin zetten en er alles insteken wat ik heb? Maar deze discussie moeten we niet voeren gezien ik sprak vanuit onkunde. U had gelijk achteraf, dank.

 

Verder geef ik jullie beiden gelijk m.b.t. de stichting, ik heb inmiddels wat gesprekken achter de rug en het is me duidelijk geworden dat de opzet die ik in gedachten had niet haalbaar is voor dit concept.

Zoals ik al eerder aangaf heb ik totaal geen ervaringen met stichtingen vandaar ook mijn vraag hier.

 

Ik wil ook geen dubbele pet op dat was helemaal niet mijn bedoeling, ik zal het anders gaan opzetten nu.

 

Beiden hartelijk dank voor de reacties! daar kon ik wat mee :)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.