• 0

geld in eenmanszaak

ik ben eigenlijk op zoek naar informatie over de geldzaken omtrent een eenmanszaak,

 

kan je als eigenaar gewoon geld opnemen van de ondernemersrekening ?

 

of kan ik bijvoorbeeld tanken op de creditcard van mn bedrijf? of een etentje ???

 

Iemand die hier een site/boek voor aanraadt?

www.nva-online.nl

www.kidplanet.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een eenmanszaak is geen rechtspersoon, wat betekent dat zowel het geld op de rekening van de eenmanszaak als de schulden van de eenmanszaak gewoon van jou persoonlijk zijn. Je mag met dat geld alles doen wat je wilt, het sparen voor investeringen in de zaak, het aan jezelf uitkeren als 'bonus', ervan uit eten gaan...

 

Zolang je er maar wel op let dat als je aan het eind van de rit rekeningen moet betalen of belasting moet betalen, je zaak (jij persoonlijk dus) daar genoeg geld voor hebt.

 

Op de site van de Kamer van Koophandel staat een stukje over de rechtsvorm eenmanszaak. Het komt er in het kort op neer dat er bij een eenmanszaak geen formele scheiding bestaat tussen het vermogen van de zaak en het privévermogen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hier schrik ik ook wel een beetje van. Als je zoiets niet zeker weet, dan zorg je er toch eerst voor dat je alles bijhoudt, in plaats van dat je dat niet doet en maar hoopt dat het goedkomt en je niet vreseljik met de belastingen in de problemen komt?

 

Ik zou haast zeggen: juist bij een eenmanszaak. Realiseer je je wel dat jij persoonlijk hoofdelijk aansprakelijk bent? Als je niet heel goed weet wat je uitgeeft, wat je verdient, welke aftrekposten je hebt etc, kan je voor heel vervelende verrassingen komen te staan. Straks kom je er ineens achter dat je een gigantische belastingschuld hebt of zoiets, en dan zal gewoon je eigen geld en desnoods je eigen huis, auto etc. eraan moeten geloven...

 

Als ik jou was zou ik inderdaad zo snel mogelijk eens met een belastingadviseur gaan praten, zodat je wel zeker weet wat je allemaal bij moet houden.

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals de anderen ook al aangeven, is het verstandig om de boekhouding goed op te zetten.

Gewoon een ordner met wat factuurtjes is niet genoeg.

 

Uiterlijk volgend jaar zul je een O formulier van de belastingdienst krijgen om je opgaves voor 2005 te doen.

Lijkt mij erg vervelend als je 2 dagen voor de sluitingsdatum

-ontdekt dat je nog een boekhouding op moet zetten

-ook niet weet waar die kassabonnetjes van waren

-dat je lekker gegeten hebt, en nu de rekening krijgt

-je auto meer bijtelling geeft dan je gedacht had

 

Ook al gaat het misschien nu nog om kleine bedragen, toch zou ik je toch adviseren om op zoek te gaan naar een boekhouder.

In ieder geval zal dit ook iemand moeten zijn die jou uit kan leggen wat er in jouw bedrijf gebeurt op het financiele vlak.

Misschien verstandig om een basiscursus boekhouden te gaan doen.

Ook al besteed je de boekhouding uit, het is cruciaal om te weten wat de cijfertjes inhouden.

 

Suc6

Link naar reactie
  • 0

Weet je überhaupt of je BTW moet rekenen? Zoiets is ellendig om achteraf achter te komen, want dan kan je het met alle fatsoen niet meer aan je klanten berekenen, maar zelf zal je het gewoon moeten betalen. En daar gaat vervolgens (als je geluk hebt alleen maar) je marge...

 

Link naar reactie
  • 0

Het klopt inderdaad dat een (goede) boekhouding heel belangrijk is.

 

Maar, ik denk dat MasteX een paar dingen door elkaar haalt. Een bekend filosoof heeft ooit een stuk geschreven over het feit dat Lichaam in dezelfde categorie valt als Ziel (daar kun je over discussieren). In dit geval kan je een zelfde soort vergelijking trekken.

 

Om een lang verhaal kort te maken, in dit geval weet MasteX waarschijnlijk niet wat nou eigenlijk een boekhouding inhoudt. Voor het zelfde geld heeft hij alles keurig opgeschreven en bijgehouden, en is dat alles bij elkaar zijn boekhouding.

 

MasteX, ga naar de lokale bibliotheek en kijk of je een beginnersboek voor boekhouden of M&O kunt krijgen. Dan weet je in ieder geval wat je moet bijhouden, en hoe je het moet bijhouden.

 

Succes

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Via via heb ik wat gesprekken gevoerd (gratis, orienterend) met een accountantskantoor en bij hun heb ik een online boekhouding lopen die mij dwingt alles netjes in te vullen en bij te houden. Je geeft zelf ongeveer aan welke posten je nodig hebt en daar wordt een overzicht van gemaakt, zodat je ook alles boekt.

Kosten iets van 2 tientjes per maand, maar dat helpt dan ook weer je btw aangifte snel en netjes te kunnen doen en aan t eind van t jaar logt een accountant in en kan in no-time je cijfers beoordelen enz.

Je hoeft dus zelf geen boekhoudpakket te kopen en onderhouden, alles staat extern en is via je browser te benaderen.

Hulp in soorten en maten is voorhanden en ik vind t errug prettig werken.

 

Voor meer info moet je maar mailen. Ik heb overigens geen belang bij dit pakket ofzo.

 

ciao

GJ

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Via via heb ik wat gesprekken gevoerd (gratis, orienterend) met een accountantskantoor en bij hun heb ik een online boekhouding lopen die mij dwingt alles netjes in te vullen en bij te houden. Je geeft zelf ongeveer aan welke posten je nodig hebt en daar wordt een overzicht van gemaakt, zodat je ook alles boekt.

Kosten iets van 2 tientjes per maand, maar dat helpt dan ook weer je btw aangifte snel en netjes te kunnen doen en aan t eind van t jaar logt een accountant in en kan in no-time je cijfers beoordelen enz.

Je hoeft dus zelf geen boekhoudpakket te kopen en onderhouden, alles staat extern en is via je browser te benaderen.

Hulp in soorten en maten is voorhanden en ik vind t errug prettig werken.

 

Voor meer info moet je maar mailen. Ik heb overigens geen belang bij dit pakket ofzo.

 

ciao

GJ

 

Klinkt interesant.

Maar wat nu als hun server crasht ?

Of jij naar een andere accountant of boekhouder over wil stappen ?

Link naar reactie
  • 0

ik ken het bedrijf niet, maar een beetje slim bedrijf maakt automatisch iedere nacht een backup.

en tja als je overstapt naar een ander bedrijf...hebben de meeste boekhoudbedrijven dan niet een eigen programma, waardoor je ook met hetzelfde probleem zit? vraag me af of je niet desnoods aan het einde van het jaar kan overstappen, zodat je niet alle data hoef te exporteren naar 2de programma.

Link naar reactie
  • 0

Zij hebben ook iets als een sla waarin zaken mbt serveronderhoud ed worden vastgelegd, zie het maar als een online-shop oid.

Mbt overstappen weet ik niet precies hoe en wat, maar het is een standaardpakket, door hun aangekleed, dat imho vrij snel over te zetten moet zijn onder de vlag van een ander. Het overstappen naar een ander zal overigens ook zonder zo'n pakket enige problemen met zich meebrengen want als t goed is heb toch een band met je accountant.

Je kunt natuurlijk ook je cijfers aan t eind van t jaar voorleggen aan een andere accountant, maar die heeft geen online inzage in je cijfers, dus vervalt een deel van het voordeel.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Online boekhouden is relatief nieuw maar heel erg in opkomst.

De "grote" accountantkantoren werken er ook al intensief mee. De veiligheid is gewaarborgd omdat de meeste pakketten "gehost" worden in een of ander mega datacentrum.

Het werkt praktisch, kost relatief weinig tijd en is goedkoop.

 

Twinfield is bijvoorbeeld een pakket dat op deze manier werkt.

Ik heb er geen belang bij, wel ervaring mee. Werkt prima.

Ik heb een superidee !!!!!

net als de rest van Nederland.

Link naar reactie
  • 0

My 2 cents:

 

1. boekhouden is een algemene vaardigheid die je moet leren: het is meer dan tellen of invullen, zoals autorijden meer is dan sturen en remmen

2. een boekhouding moet toegesneden zijn op een bedrijf

 

Ad 1.

Er zijn in de boekhandel en bibliotheek pockets beschikbaar die je de grondbeginselen van boekhouden bijbrengen.

Ad 2.

Horeca of retail (met veel kashandelingen) vraagt een andere boekhouding dan een consultancy firm met maandelijks enkele uitgaande facturen.

De rechtsvorm (eenmanszaak) is niet invloed.

Een degelijke boekhouding is in de eerste plaats een hulpmiddel voor jezelf, maar maakt je ook geloofwaardiger tegenover externe partijen

 

Algemeen: Keep It Simple Stupid

mijn ervaring is dat in eerste aanleg een Excel-sheet nuttig is, dan een uitgebreid en daardoor ingewikkeld boekhoudprogramma of -systeem.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.