• 0

Aangifte 2016: Activa / Passiva niet kloppend..

Beste Forum leden,

 

Vanwege langdurige ziekte in 2016 had de EZ weinig inkomsten; de gebruikelijke kosten liepen wel door, waardoor er een verlies ontstaan is.

 

Voor de aangifte 2016 probeer ik de balans op te maken, maar ik kom niet uit op een sluitende activa/passiva aan het eind van het jaar. De passiva ligt veel lager dan de activa..

 

Ik heb de berekening/balans als bijlage toegevoegd.

 

Ter info:

-staat een auto op naam van de zaak, maar die is in de afgelopen jaren al tot een minimum afgeschreven en komt met een 'restwaarde' voor in de activa (die restwaarde is vanuit 2014 naar 2015 ook zo gehandhaafd).

-autokosten worden weliswaar van de zakelijke rekening betaald, maar zijn niet als bedrijfskosten opgegeven, deze staan onder 'prive opnamen'.

 

 

Kan iemand mij op weg helpen?

 

Alvast ontzettend bedankt.

Aangifte_2016.xlsx

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom is de activa niet gewijzigd tussen het begin en einde van het jaar?

 

Je maakt 1.024,- verlies. Met alles opgeteld van je passiva (lijfrente, storingen en opnames & schulden) wat ook negatief is, zou je toch verwachten dat er ook een wijziging is in je activa (bijvoorbeeld bank of openstaande debiteuren). Of je schulden moeten hoger zijn waardoor de passiva kant ook weer hoger wordt.

 

Even optellend zijn je privéopnames (incl. lijfrente) 8.679. Je verlies is 1.024. Totaal dus 9.703.

Je privéstorting is 8.017.

Je hebt ook nog eens je crediteuren en openstaande kosten afbetaald (totaal 1.504)

 

Hoe krijg je het dan voor elkaar dat je bankschuld vrijwel gelijk blijft?

(je zou verwachten dat die met 9.703 + 1.504 - 8.017 = 3.190 gestegen zouden moeten zijn)

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie.

 

De activa is gelijk omdat de waarde van de auto en het bedrag op de spaarrekening gelijk gebleven is (die van de lopende spaarrekening staan als schuld bij de passiva; begin van het jaar -535 en eind van het jaar -572). Er zijn verder geen openstaande vorderingen of overlopende activa.

 

Van de totale bedrijfskosten a 3264 is 2140 betaald vanuit prive. Moeten die privebetalingen dan nog ergens meegenomen worden (als storting oid)?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja natuurlijk, als je 2.140 betaald hebt uit privé voor kosten van de zaak dan moet je die als privéstorting boeken.

 

Je bent er dan nog niet want dan heb je nog steeds

8.679 (opnames) + 1.024 (verlies) + 1.504 (bet.cred/kost) - 10.157 (storting) = 1.050 schuldtoename

 

Als je activa niet gewijzigd is dan had je passiva ook gelijk moeten zijn.

 

Als jij 10.157 stort in de zaak maar er wordt 11.207 uit de zaak getrokken (incl. via verlies) dan heb je ergens 1.050 vandaan moeten halen om dat te bekostigen. En dat hoort ergens op de balans naar voren te komen.

 

Wat zijn "openstaande kosten"?? Heb je (of had je) die niet mee moeten nemen als kosten in je Winst- en verliesrekening?

Link naar reactie
  • 0

Het verschil kan zijn ontstaan doordat een deel van de bedrijfskosten vanuit privé is betaald. Voorts is de balanspost omzetbelasting onjuist. Deze bestaat uit de aangifte 4e kwartaal + afrekening ad. € 26,57, dit los van de afwikkeling omzetbelasting 2015.

Op basis van de informatie zou het banksaldo op 31-12-2016 moeten bedragen

Banksaldo 01-01-2016 - 535

Omzet minus kosten - 1024

Btw aangifte 4e kw 2015 275

Btw aangiften 2016 - 163

Privé stortingen 8017

Privé uitgaven - 8679

Mutatie crediteuren - 774

Mutatie openstaande kosten - 730

 

Blijft boeksaldo bank - 3613

Saldo is echter - 572

 

Verschil aansluiting bank 3.041

Betaald vanuit privé 2.140 bericht 12:41:55

Blijft verschil 901

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Hoe kom je overigens aan die 2.140 privé betaald nu in één keer?

Je hebt toch niet gewoon 3.264 kosten min 1.024 verlies (min 100,- BTW) gedaan toch?

 

Heb je een gescheiden zakelijke en privé rekening?

Dan zul je op beide rekeningen alle mutaties nog eens even goed door moeten lopen.

 

Heb je geen gescheiden zakelijke en privé rekening?

Dan begrijp ik niet helemaal hoe je aan de posten "Overboekingen naar privé" komt.

 

Link naar reactie
  • 0

bedankt, jullie hebben me op weg geholpen.

ik heb de bankmutaties nog een keer doorgelopen en deze klopt nu:

Saldo aanvang: € -535.99

Omzet min kosten € -1,147.33 incl.btw

bel. Q4-2015 € 275.00

belast. 2016 € -191.00 €28 is door BD verrekend ipv uitgekeerd

Prive stortingen € 8,016.66

Prive uitgaven € -8,718.95

Mutaties crediteuren € -774.40

Mutaties openst. Kosten € -86.39

Boeksaldo: € -3,162.40

 

Betaald van priverekening: € 2,590.00

 

Saldo Eind € -572.40 (dit is weer gelijk aan eindsalde lopende rekening)

 

Ik had de 'omzet min kosten' ex de btw meegenomen (maar moet incl. zijn voor de bankmutaties) en blijkt dat voor die €730 euro aan openstaande kosten nooit een factuur is gekomen (was een inschatting voor de toekomstige kosten boekhouder voor de aangifte).

 

Ik heb de excel aangepast (V2) en weer toegevoegd.

De passiva is nu nagenoeg gelijk aan activa, mits ik toevoeg:

schatting kosten boekhouder: €730 (overlopend)

beperkt aftrekbaar: €115 > dit bedrag toegevoegd om het sluitend te maken (ik zie in eerder overzichten ook een dergelijk klein bedrag, alsof dat noodzakelijk was om het sluitend te krijgen).

 

Hoor het graag weer, alvast bedankt.

Aangifte_2016_V2.xlsx

Link naar reactie
  • 0

Staat er op de eindbalans van 2015 ook een beperkt aftrekbaar?

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat die bedragen gewoon "uit de lucht komen vallen" :D

Die moeten ergens op gebaseerd zijn anders klopt het nog niet.

 

De 730 openstaande kosten. Wat is dat nu precies?

Zijn dat kosten die al geboekt zijn als kosten in 2015 (in de W&V 2015) maar in 2016 betaald moesten worden en waar nog een factuur van moest komen?

Als dat zo is dan zul je ze nu in 2016 weg moeten werken.

(dan hadden die kosten ook niet in de W&V van 2016 mogen zitten maar hadden van die 730 afgeboekt moeten worden)

Link naar reactie
  • 0

Ja op de balans 2015 staat ook een beperkt aftrekbaar.

Ik snap dat die bedragen niet uit de lucht komen vallen, maar ik kan ook niet rijmen waarom zowel in '14 als in '15 zo'n bedragje genoemd is.

 

Is een andere optie niet de 'inventaris verhogen' met die €115? Deel van de aanschaffingen is nl. nog in bezit (b.v. de in 2016 aangeschafte papiervoorraad, inktpatronen, postzegels, enz).

 

In 2016 is een factuur gekomen (die 774) van de boekhouder voor de aangifte van 2014;

 

Voor 2015 was ook die 730 aangegeven als schatting kosten boekhouder voor de aangifte en daarvoor is in 2017 een factuur gekomen.

 

Die 730 die ik nu op de passiva (2016) aangeef zijn ook weer de geschatte kosten (overlopend) voor de boekhouder voor de aangifte 2016 (te betalen in 2018 vanwege uitstel aangifte).

 

 

Hoop dat het duidelijk is.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie dat je in 2016 dus 27 teveel belasting hebt betaald. Die zul je dus nog met een aangifte moeten corrigeren.

 

Verder die 115. Die kun je niet zomaar uit de lucht grijpen. Waarom staat ie ook niet op de beginbalans als je zegt dat ie er de voorgaande jaren ook was. Wat houdt die "Beperkt aftrekbaar" nou werkelijk in? Weet je dat? Je kunt die 115 niet zomaar op één kant van de balans erbij verzinnen. Heb je die bijvoorbeeld ook in de kosten ofzo meegenomen?

 

Dan de accountantskosten. Waar heb je die in de W&V rekening staan? Bij kantoorkosten? Eigenlijk behoor je de rekening die je dan krijgt eerst af te boeken van openstaande kosten en wat overblijft mag je als echte kosten boeken. Maar daarentegen heb je ook weer een schatting voor het komende jaar die je op kosten mag boeken en weer op openstaande kosten. Dus normaal zal dat een beetje tegen elkaar weg vallen.

 

Je hebt in je banksaldo ook een "Mutaties openst. Kosten" van 86,39 opgenomen. Ik denk dat het logischer is die goed te verwerken. Dan zou je dus begin 2016 die 730 hebben maar eind 2016 643,61. Haal die 115 maar eens weg uit je eindbalans. Zet de Openstaande kosten op 643,61. En bekijk nu eens het verschil. 29 euro. Hee, dat lijkt erg veel op die 28 euro die de belastingdienst heeft verrekend. Dan is het niet nodig om te "googelen" met die 115,- waarvan je niet weet wat ze zijn. Wel even die belastingaanslagen goed en netjes verwerken natuurlijk.

 

P.S. De "beperkt aftrekbaar" in voorgaande jaren kan ook te maken hebben met privégebruik of 20% kantinekosten privé (EZ zijn bepaalde kosten 80% zakelijk en de rest is privé). Maar dat moet dan ook in de btw en kosten gecorrigeerd worden. Beide heb jij in 2016 waarschijnlijk niet gedaan dus is er dan ook geen sprake van "beperkt aftrekbaar". (wil overigens niet zeggen dat je dat niet had moeten doen maar dat terzijde)

Link naar reactie
  • 0

Die 774 op de balans is een factuur in 2016 voor werk aan de aangifte van 2014

Die 703 op de balans is een schatting voor het werk aan de aangifte van 2015, maar de rekening volgt in 2017, dus deze loopt door en heb ik daarom ook laten staan op 31/12/2016.

 

Denk dat ik al zie waar het fout gaat:

die mutatie kosten a 86,39 was voor een factuur in 2015, maar is in 2016 betaald. Nu zie ik in de aangifte van 2015 dat dit bedrag (86,39) niet is meegenomen als overlopende kosten, dus zou ik die eigenlijk nog ergens (?) moeten verwerken. Ook die 28 euro welke ik niet van de BD heb gekregen moet ik dan ergens (?) aangeven. Beide posten zijn samen idd die 115, dus dan zou het goed moeten komen.

Hoe boek ik dan die 2 posten? Die 87 als kantoorkosten (was voor website aanpassing) en die 28 onder die BTW 4e kwartaal, als nog te ontvangen, of anders?

 

Alvast weer bedankt.

 

Link naar reactie
  • 0

die mutatie kosten a 86,39 was voor een factuur in 2015, maar is in 2016 betaald.

Je moet eerst kijken wat er met de factuur in 2015 gedaan is. Is die daar ook al in kosten geboekt? Zoja, dan had dit gewoon in (te betalen) crediteuren moeten zitten. Dus waar staat die 86,39 precies op de beginbalans van 2016?

 

De 28 euro belastingdienst is mij niet geheel duidelijk. Je hebt het over "€28 is door BD verrekend ipv uitgekeerd". Verrekend met wat?

 

Link naar reactie
  • 0

nee die factuur is blijkbaar niet geboekt in 2015 en ook niet voor 86,39 meegenomen als overlopende passiva (eind balans 2015) naar de begin balans 2016; maar deze is wel betaald in 2016. Ik denk dat de boekhouder daar een fout gemaakt heeft, anders had hij deze wel bij de eindbalans opgegeven, immers was deze nog niet betaald.

 

Over die 28 euro, daarover schrijft de BD: is verrekend met een IB aanslag 2014..

 

Als ik nu die 86,39 opgeef bij bedrijfkosten en die 28 euro als te weinig ontvangen btw, dan kom ik op die 115 uit en lijkt het kloppend..

Link naar reactie
  • 0

Als ik nu die 86,39 opgeef bij bedrijfkosten en die 28 euro als te weinig ontvangen btw, dan kom ik op die 115 uit en lijkt het kloppend..

Was die factuur 0% btw? Anders moet je hier ook weer de btw uithalen en corrigeren :D Zo blijf je lekker bezig ;)

 

Maar als je inderdaad zeker weet dat heel die factuur niet in de administratie van 2015 meegenomen is dan kun je hem gewoon in 2016 boeken (kosten, btw & betaling).

 

Waarom is die verrekening van 28,- btw met 2014 precies 28? Of staat er nog meer open bij de BD? Ik vind het raar dat ze dan precies het hele bedrag inhouden.

 

Ik weet eigenlijk niet wat je met die 28 verrekening 2014 moet doen. Je kunt die inderdaad op gevorderd door BD zetten als balanspost maar dan moet je hem volgens mij volgend jaar wel verwerken/wegwerken naar eigen vermogen. Want die moet natuurlijk niet jaren blijven staan.

 

Of weet iemand anders wat je met een vordering van de BD uit het verleden moet doen op de balans?

 

Link naar reactie
  • 0

de OB aangifte doe ik altijd zelf en de btw van die factuur had ik zelf al wel in 2015 opgegeven.

 

gezien die 28 verrekend is met een IB aanslag voor 2014 (rest van die aanslag is ook in 2016 betaald); die aanslagen betaal ik altijd van prive, dus dan mss. het bedrag van 28 opgeven bij prive betalingen in 2016?

Link naar reactie
  • 0

O, dan zullen ze eerst die 28 verrekend hebben met IB 2014 en je daarna voor de rest een afrekening gestuurd hebben, privé. Ja, dan begrijp ik het.

 

Als ze de 28 verrekend hebben met je IB 2014 dan is dat eigenlijk hetzelfde als een extra privéopmame van 28 van jou. Dus die kun je daar bij tellen.

 

Wat betreft de factuur. Als je de BTW wel al in 2015 hebt opgegeven dan mag je nu natuurlijk alleen de kosten excl. btw in 2016 opnemen. En de betaling. (dan is het voor de balans van 2015 ook lekker mis gegaan)

 

Het klopte dat je accountantskosten op de balans in kantoorkosten had gezet (en niet algemene kosten)?

 

Link naar reactie
  • 0

Klopt wat je zegt over die IB 2014

 

Ik heb die 28 bij de prive opname gezet en v.w.b. die factuur a 86; als ik die voor 72 ex ingeef, dan kom ik 15 te kort op de balans. Heb gezocht en gekeken, maar kan dan niet rijmen waarom ik dan weer 15 euro te kort heb... mss. dat ik ergens 15 euro te weinig aan prive opnames heb ingegeven (vanuit prive), of komt dat door afrondingsverschillen??

 

V.w.b. die 774 aan accountantskosten, dat was een overlopende factuur uit 2014 en is daarom niet meegenomen in de kosten (is alleen als mutatie in het banksaldo overzicht 2016 te zien).

Die 730 aan geschatte accountantskosten is voor de aangifte van 2015 die in 2017 is voldoen en daarom heb ik die ook op de eindbalans van 2016 laten staan.

Link naar reactie
  • 0

v.w.b. die factuur a 86; als ik die voor 72 ex ingeef, dan kom ik 15 te kort op de balans.

Dat komt omdat die 15 euro btw eigenlijk in 2015 geboekt is (want je hebt daar de btw afgetrokken). Aangezien je de factuur in 2016 geboekt hebt, had die btw dus eigenlijk ook in 2016 moeten staan. Nu had er dus eigenlijk in beginbalans 2016 een post reeds terugontvangen btw voor 2016 moeten staan.

 

Geen idee hoe je dat nu nog kunt corrigeren zonder de beginbalans open te breken. Iemand?

 

V.w.b. die 774 aan accountantskosten, dat was een overlopende factuur uit 2014 en is daarom niet meegenomen in de kosten (is alleen als mutatie in het banksaldo overzicht 2016 te zien).

Die 730 aan geschatte accountantskosten is voor de aangifte van 2015 die in 2017 is voldoen en daarom heb ik die ook op de eindbalans van 2016 laten staan.

Ja, maar dat begrijp ik dan niet. Je hebt dan dus voor 2016 helemaal geen accountantskosten geboekt? (een balanspost zijn geen kosten want die staan niet in je W&V rekening) Als je wel verwacht dat er nog een factuur voor 2016 gaat komen, dan had je deze kosten dus echt als kosten mee moeten nemen. Je boekt ze dan als kosten en de tegenboeking gaat op openstaande kosten.

 

Ergens heb ik ook het gevoel dat je eind 2016 een dubbel bedrag op openstaande kosten zou moeten hebben staan (wat nu niet het geval is). Voor de rekening die nog voor 2015 zou komen (die je in 2017 hebt gekregen) en voor de rekening die je voor 2016 krijgt (die je nog in 2018 krijgt). Per slot van rekening verwacht je op het einde van 2016 dat je voor 2015 en 2016 nog rekeningen krijgt (in 2017 en 2018). Als beide rekeningen rond de 730 zouden zijn moet je een bedrag van 1460 op openstaande kosten hebben en voor 2016 zou je dan 730 moeten boeken als werkelijke accountantskosten.

 

Vraag is natuurlijk wel of je voor 2016 nog accountantskosten krijgt. Je bent nu toch zelf alles aan het doen. Liggen die kosten dan niet een stuk lager?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.