• 0

Geruisloze terugkeer uit BV, verrekenbaar verlies, opgave box-2

Stel in BV op moment van staking:

Geplaatst kapitaal 18.000

Algemene reserve 218.000

Verkenbaar verlies 200.000

 

Ik vermoed in dit voorbeeld dat de stakingswinst 0 is. Klopt dat?

Als ik in deze onderneming voortzet als eenmanszaak (geruisloze terugkeer) dan ga ik er vanuit dat ik een voordeel uit aanmerkelijk belang heb en die moet opgeven in box-2 bij de aangifte inkomstenbelasting. Als dat zo is, is het vervreemdingsvoordeel dan 200.000 of kan ik in box-2 ook het verrekenbaar verlies verrekenen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik in deze onderneming voortzet als eenmanszaak (geruisloze terugkeer) dan ga ik er vanuit dat ik een voordeel uit aanmerkelijk belang heb en die moet opgeven in box-2 bij de aangifte inkomstenbelasting. Als dat zo is, is het vervreemdingsvoordeel dan 200.000 of kan ik in box-2 ook het verrekenbaar verlies verrekenen?

Als je geruisloos terugkeert, heb je volgens mij te maken met de terugkeerreserve. Dat loopt volgens mij via de belastinginspecteur. Die stuurt een beschikking met de negatieve terugkeerreserve. Die terugkeerreserve kun je dan verrekenen met de toekomstige winst in je eenmanszaak. Geruisloos terugkeren is alleen niet zo makkelijk als het klinkt. Je moet een aantal stappen doorlopen, in de goede volgorde, en met inachtneming van de juiste timing. Ik geloof ook dat je geen terugkeerreserve kunt krijgen voor verliezen die zijn gemaakt bij activiteiten die je al hebt gestaakt. Je kunt dan alleen terugkeerreserve krijgen naar rato van de nog actieve bedrijfsactiviteiten. Het is dus even zoeken op stappenplannen voor een geruisloze terugkeer.

 

Als je niet (geheel) geruisloos terugkeert, moet je gewoon afrekenen in de BV. Als er dan nog verlies overblijft, krijg je te maken met een vreemde belastingeend, namelijk een boxoverschrijdende verrekening van een verlies uit aanmerkelijk belang. De schuld in box 2 wordt dan omgezet in een belastingkorting in box 1. Ik geloof dat je een korting krijgt ter hoogte van 25% van het verlies in box 2 (negatief inkomen uit aanmerking belang), die je dan twee jaar later als heffingskorting kunt verrekenen met de inkomstenbelasting in box 1 (inkomsten uit werk en woning). Deze belastingkorting moet je heel specifiek zelf aanvragen - ook bij de belastinginspecteur.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de aanvraag voor geruisloze terugkeer lopen. Ik zet dezelfde ondernemingsactiviteiten voort. Dan is de verlies verrekening van 20/45 * 200.000. Als dit klopt is het helder.

 

Wat me niet duidelijk is of ik bij geruisloze terugkeer in box-2 moet afrekenen. En als dat zo is, heeft het compensabele verlies dan nog invloed, of is het 218000-18000= 200.000 en daar 25% van.

Link naar reactie
  • 0

Wat me niet duidelijk is of ik bij geruisloze terugkeer in box-2 moet afrekenen. En als dat zo is, heeft het compensabele verlies dan nog invloed, of is het 218000-18000= 200.000 en daar 25% van.

Wat is in jouw beleving de betekenis van het woord geruisloos? ;)

 

Je rekent af over het lopende jaar dmv een normale aangifte, liquideert de bv en schuift de rest geruisloos door.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

mijn wens is het compensabel verlies te benutten

Aangezien je een geruisloze terugkeer wenst, valt er verder niet zo veel te kiezen. Geruisloos betekent dat je juist niet afrekent met de fiscus. De onderneming zet je immers zonder geruis voort. Het verlies kun je vervolgens alleen voor het lopende jaar (en toekomstige jaren) gebruiken.

 

Je moet het boekjaar gewoon afsluiten als gebruikelijk (en de bv daarna opheffen). Als je winst hebt gemaakt in de BV in het laatste jaar, kun je de Vpb waarschijnlijk drukken door (een deel van) de verliezen uit het verleden te gebruiken. Wat er vervolgens op de eindbalans staat van de BV is automatisch de beginbalans van je eenmanszaak. En eventuele ongebruikte compensabele verliezen in de bv worden vervolgens compensabele verliezen in de eenmanszaak. En die kun je verrekenen met toekomstige winsten.

 

Het lijkt me verder dat het eigen vermogen van de BV verandert in eigen vermogen van de eenmanszaak. Dat zou volgens mij eerst gesaldeerd moeten worden met een eventuele rekening-courant DGA (en dus niet met het verrekenbaar verlies). Maar zoals gezegd, het kan een ingewikkelde excercitie zijn. Probeer jezelf nog even goed in te lezen in de materie, of vraag hulp aan een fiscalist. Geruisloos terugkeren is niet echt alledaagse kost.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.