• 0

Donatie aan een ANBI in natura en de omzetbelasting

O.b.v. een samenwerking met een ANBI organisatie wil ik een deel van mijn dienstverlening (consultancy BV) om niet verstrekken. Een deel van de vaste kosten wordt dan kwijtgescholden t.w.v. € 1000 per jaar. Als ik dit factureer dan is BTW verschuldigd, terwijl de ANBI geen gebruik kan maken van vooraftrek. Is het überhaupt wel noodzakelijk om dit vast te leggen middels een factuur en zo ja, kan ik dan "korting" vermelden op de factuur i.p.v. een donatie? Het resultaat zou dan een nul factuur zijn. Anders zou de donatie € 121 hoger uitvallen, waarvan de ANBI niet profiteert en ik feitelijk ca. € 100 kosten heb (gift aftrek VPB).

Als het antwoord nee is, kan de fiscus dan een verklaring vragen voor de hoogte van de gefactureerde dienstverlening (die afwijkt van de standaard gefactureerde bedragen bij andere klanten)>

 

Ben benieuwd of iemand vaker met dit bijltje heeft gehakt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

kan de fiscus dan een verklaring vragen voor de hoogte van de gefactureerde dienstverlening (die afwijkt van de standaard gefactureerde bedragen bij andere klanten)

Ik ben geen fiscalist, maar doe graag een schot voor de boeg. De fiscus mag zich normaliter niet inhoudelijk met jouw bedrijfsvoering en dan ook niet met jouw prijsstelling bemoeien. Of je nu 125 euro per uur vraagt of 1 euro. Als je dit bij een normale klant doet kan de fiscus wel onderzoeken of je dan misschien stiekem 124 euro aan inkomsten buiten de boeken en dus de belastingheffing hebt gehouden, maar dat zal de fiscus dan wel aannemelijk moeten maken. Als je 125 euro rekent en dan 125 euro korting geeft, heb je inderdaad een nulfactuur en hoef je ook niets met de BTW, want die is dan ook nul. Als je 125 euro in rekening brengt en los daarvan een aftrekbare donatie van 125 euro doet, dan schiet de ANBI er inderdaad bij in voor de BTW over de factuur.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

In feite doe je twee dingen. Je levert een dienst die je met BTW moet belasten (en meteen afdragen). En vervolgens scheldt je de rekening kwijt, waarna je recht hebt op teruggave van die BTW. Om het inzichtelijk en controleerbaar te houden vind ik dat je die twee stappen afzonderlijk moet nemen, al zijn er ook boekhouders die denken dat het interessant staat om dat te comprimeren in ēēn stap.

 

Wat betreft de BTW, kun je uitleg op de website van de fiscus vinden.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.