• 0

Bedrijfsbus hoe in tevullen in de boekhouding? met lease koop

Wie kan er mij helpen?

 

We hebben bedrijfs bus gekocht €12069 en de Btw betaald De Btw is €2094 prijs van de bus €9975

 

De Financial lease maatschappij heeft het geld overgemaakt naar de garage (behalve BTW)

De lease maatschappij brengt een leasevergoeding in rekening wat in de maand bedrag zit verwerkt totaal €10.925 moeten in termijnen terug betalen. Dus totale lease vergoeding is €949 euro.

Ik zie geen rente staan maar dus leasevergoeding.(maar geen leasevergoeding word omschreven op de factuur)

Er zit geen slottermijn op ook geen aanbetaling.

 

Wat moet ik nou precies doen welk bedrag op de balans?

Waar de Btw in vullen die betaald is?

Wie kan mij stap voor stap iets duidelijk uitleggen want ik kom er niet uit.

 

Bedankt alvast

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Wie kan mij stap voor stap iets duidelijk uitleggen want ik kom er niet uit.

 

OK dan, stap voor stap…: :)

 

 

- De aankoop registreren. Waarschijnlijk een investering (vaste activa, bedrijfsmiddelen, auto/transportmiddelen) met bijbehorende BTW (voorbelasting). Op de balans allemaal.

 

- De financiering registreren (waarschijnlijk een schuld, misschien vooruitbetaalde rente – dan een overlopend activum – en dit uiteraard wegstrepen tegen de openstaande factuur van de leverancier). Ook op de balans natuurlijk.

 

- De betalingen aan de financier op de schuld in mindering brengen.

 

- Na afloop van het jaar bepalen hoeveel van de betalingen aan de financier (geactiveerde) rente was en dat wegstrepen tegen de overlopende activa (en uiteraard als rentelasten meenemen in het resultaat!).

 

- De afschrijvingen op de auto bepalen en verwerken in het resultaat en op de balans.

 

- De eventuele "bijtelling" van de auto berekenen en in het resultaat meenemen (of rechtstreeks in je winstaangifte meenemen – dat doen sommigen ook wel…).

 

- De BTW correctie voor privégebruik van de auto berekenen en meenemen in de BTW aangifte en op de balans (en ook nog eens als bedrijfskosten meenemen in het resultaat!).

 

 

Dat is zo’n beetje de normale standaard gang-van-zaken in deze.

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

- De betalingen aan de financier op de schuld in mindering brengen.

 

- Na afloop van het jaar bepalen hoeveel van de betalingen aan de financier (geactiveerde) rente was en dat wegstrepen tegen de overlopende activa (en uiteraard als rentelasten meenemen in het resultaat!).

 

Aanvullend:

 

Mijn financier hanteert een amortisatieschema. Zou je kunnen vragen, om per periode (maandbetaling) de aflossing van de rente te scheiden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.