• 0

Incassobureau voor onterechte factuur

Beste ondernemers,

 

Ik heb een tijd gebruik gemaakt van een administratiepakket van een groot, bekend, softwarebedrijf.

Abonnement is gestart op 1 mei 2016 voor +/- 150euro per maand.

Deze heb ik 10 oktober 2017 opgezegd en er was een opzegtermijn van 1 maand. De laatste factuur die ik heb betaald is van november geweest.

 

Doordat het softwarebedrijf vanaf 28 februari is gaan schuiven met de dagen van facturatie bleek dat ik nog 2 dagen extra over november moest betalen.

1-1-2017 t/m 31-01-2017 = factuur januari

1-2-2017 t/m 28-02-2017 = factuur februari

28-02-2017 t/m 28-03-2017 = factuur maart

etc.

 

Hierdoor is de factuur van de november over de periode 28-10-2017 tot en met 28-11-2017 geweest en geeft het bedrijf aan dat ik nogmaals het volledige maandbedrag van 150euro moet betalen voor 29 en 30 november.

 

Bij de organisatie kom ik er niet doorheen, accountmanager zegt dat hij niks kan doen, debiteurenbeheer mag niks, rest iedereen onbereikbaar en op mail is niet gereageerd, maar krijg inmiddels wel incassobureau achter mijn bedrijf aan.

 

Hoe kan ik dit het beste oplossen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Webcare van beide partijen online aanspreken? Account manager en debiteurenbeheer niet aanspreken, maar aanschrijven en wijzen op redelijkheid of goed betaalgedrag van eerdere termijnen? Als je kunt betalen zou ik dit overigens wel eerst doen en dan reclameren. Groet, Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Mooie wisseltruc.

 

1-1-2017 t/m 31-01-2017 = factuur januari

1-2-2017 t/m 28-02-2017 = factuur februari

28-02-2017 t/m 28-03-2017 = factuur maart

etc.

 

De betaaltermijn is verschoven maar de opzegtermijn niet. Zo pakken ze van elke opzegger een hele maand. Ik zou ze met naam en toenaam noemen.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Zolang je binnen de gestelde termijn reclameert en de vordering betwist kan een incassobureau volgens mij niet zoveel doen. Behalve blaffen dan.

 

Geef bij het incassobureau aan dat je dat hebt gedaan (tijdig reclameren en betwisten) en stuur ze de stukken toe. Meldt dat ze nergens op reageren en de bal bij hen ligt. Als het goed is, gaat het incassobureau dan niet verder met incasseren en keert ze terug naar haar opdrachtgever. Ik heb dit gekloot met Strato gehad om een factuur van € 17,-. Had proefpakketje tijdig opgezegd omdat het shit was. Toch een factuur gekregen. Is via het incassobureau opgelost.

 

Verder is het bullshit dat ze bij debiteurenbeheer, accountmanagement e.d. niks kunnen doen. Ze kunnen je ook een factuur sturen dus een creditnota moet ook lukken. En als dat niet mag, dan gaan ze maar toestemming vragen. Vraag meteen even wie daar dan wel over gaat (zorg dat je een naam krijgt) en bel die dan op.

 

Sterkte er mee!

 

Link naar reactie
  • 0

Dus wat ze in de februari maand "gratis" in hun zak steken willen ze naderhand ook nog betaald hebben?? Zelf zou ik ze dwingen om een rekening voor 2 dagen te maken. Je goede wil tonen ;) Bij dit soort bedrijven moet je de kosten hoger maken dan de opbrengsten.

 

En wat betreft dat incasso bureau, sommeer die ook maar hun kosten bij de software leverancier te declareren.

 

Link naar reactie
  • 0

Deze heb ik 10 oktober 2017 opgezegd en er was een opzegtermijn van 1 maand.

Dan lijkt het op zich correct dat ze de eerste maand na oktober nog incasseren, maar als ze zelf hun maanden ingekort hebben tot de 28e van elke maand is het wel uiterst bot om nog een maand extra betaling te verlangen.

 

Dat riekt naar boze opzet.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Zoiets:

Hallo incassobureau,

 

De overeenkomst is ingegaan op 1 mei. De opzegtermijn is één kalendermaand. Ik heb op 10 oktober opgezegd, dus er mag gefactureerd worden tot het einde van de opzegtermijn en niet langer.

 

De factuur waarvoor u mij aanschrijft betreft een langere periode en daarom betaal ik die niet. Een procedure zie ik met vertrouwen tegemoet.

Schrijven. Liefst per fax of aangetekende post.

 

Link naar reactie
  • 0
Hierdoor is de factuur van de november over de periode 28-10-2017 tot en met 28-11-2017 geweest en geeft het bedrijf aan dat ik nogmaals het volledige maandbedrag van 150euro moet betalen voor 29 en 30 november.

 

Het is mogelijk dat er enkel tegen het einde van de maand kan worden opgezegd. Wat staat er in het contract?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties!

 

Ik heb november gewoon betaald en dat is het probleem niet. Ze zijn aan het schuiven gegaan met de data waardoor ze nog een extra maandtermijn kunnen factureren (als je niet oplet)

 

Inmiddels gesproken met accountmanager en hij gaat zorgdragen voor een creditnota, maar blijft volhouden dat ik de 2 dagen moet betalen. (maar dan pro rata van het maandbedrag van € 150,-)Deze bevestiging per sms zal ik ook richting het incassobureau sturen.

 

Wat mij overigens tegenstaat is dat ik het dossier voor het softwarebedrijf en incassobureau moet gaan oplossen en dat ze mij telkens negeren. Misschien nog wel het ergste is dat dit bedrijf administratiesoftware ontwikkeld en waarmee 200.000+ klanten met deze software werken, maar dat ze hun eigen software niet op orde hebben. (ik ga namelijk niet uit van boze opzet)

 

Link naar reactie
  • 0

 

Hierdoor is de factuur van de november over de periode 28-10-2017 tot en met 28-11-2017 geweest en geeft het bedrijf aan dat ik nogmaals het volledige maandbedrag van 150euro moet betalen voor 29 en 30 november.

 

Het is mogelijk dat er enkel tegen het einde van de maand kan worden opgezegd. Wat staat er in het contract?

 

 

 

 

In het contract staat 1 maand opzegtermijn.

M.i. 10 oktober 2017 opgezegd = facturatie tot en met 10 november 2017.

Maar bij navraag bleek het 1 maand na prolongatiedatum te zijn. (oke, geen probleem, ben al blij dat ik ervan af ben en heb deze extra termijn dus ook gewoon betaald)

 

Volgens mij is het gewoon; of:

Prolongatiedatum is de 1e = onterecht de datum verschoven want facturatie is per maand (1e dag tot en met de laatste dag van de maand)

 

Of:

 

Prolongatiedatum is verschoven naar de 28e = laatste factuur is tot en met 28 november.

 

M.i. is de factuur hoe dan ook onterecht.

 

Link naar reactie
  • 0

U hebt 10 oktober opgezegd en u geeft aan dat de opzegtermijn een kalendermaand bedraagt. Dan moet u betalen tot en met eind november. U geeft aan dat u daarvan twee dagen nog niet betaald hebt.

 

Betaal van de factuur waarin die twee nog niet betaalde dagen zijn opgenomen, twee dagen. En laat het verder hun probleem zijn.

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Prolongatiedatum is verschoven naar de 28e = laatste factuur is tot en met 28 november.

Prolongatiedatum kunnen ze niet zomaar verschuiven. Factuurdatum heeft echter helemaal niets met die prolongatiedatum te maken. Voor hetzelfde geld factureren ze van 15de tot de 15de.

 

Dus als de prolongatiedatum 1e van de maand is dan klopt het dat ze over die 2 dagen nog een factuur willen sturen. De hele maand december willen factureren is natuurlijk verkeerd en dat hebben ze nu ook toegegeven. Maar die 2 dagen mogen ze nog gerust factureren.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Robin,

 

Je kunt het volgende proberen. Tegen het incassobureau mededelen dat je verweer gaat voeren. Mijn ervaring is dat (zeker) voor kleine bedragen het incassobureau inbind en de opdrachtgever het advies geeft het traject te staken. Bij het woord "verweer" kom je op een andere stapel. (dit het ik ervaren zowel als opdrachtgever, als debiteur.)

 

mvg

 

Nico

 

Link naar reactie
  • 0

Dit gaat dus zo ongeveer een tientje (1/15 x 150) omzet opleveren voor de leverancier en het incassobureau, waarbij hun kosten ver boven de 150 zullen stijgen...

 

...ik zou andere opzeggers even heel duidelijk informeren voor een stukje genoegdoening als dit juridisch daadwerkelijk ligt zoals we hier vermoeden. ;D

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Je kunt het volgende proberen. Tegen het incassobureau mededelen dat je verweer gaat voeren. Mijn ervaring is dat (zeker) voor kleine bedragen het incassobureau inbind en de opdrachtgever het advies geeft het traject te staken. Bij het woord "verweer" kom je op een andere stapel. (dit het ik ervaren zowel als opdrachtgever, als debiteur.)

Waarom zou iemand zich dit toch allemaal op de hals willen halen!? Al die negatieve energie plus het tijdverlies. Bekend met de term juridisch lijden?

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Ik probeer de situatie te begrijpen.

 

Je hebt de overeenkomst op 10 oktober 2017 opgezegd en de opzegtermijn bedraagt 1 [kalender?]maand. Dan loopt de overeenkomst tot en met 30 november 2017.

 

Er is voor de maand november 2017 gefactureerd en die factuur is door jou betaald.

 

Nou zit een incassobureau achter je aan, omdat je 1 maand niet zou hebben betaald. Welke maand is dit dan precies?

 

Als in de overeenkomst is afgesproken dat er maandelijks gefactureerd wordt, dan loopt een maand van de 1e tot en met het einde van die maand, dus 28e of 29e of 30e of 31e, tenzij in de overeenkomst een afwijkende definitie van de term 'maand' is opgenomen, zoals: als maand wordt in deze overeenkomst bedoeld: de periode dat is aangegeven op de factuur. Dat staat er natuurlijk niet ;D

 

Dat de administratie van het bedrijf een maand tot de 28e rekent, en dus 2 dagen 'onbetaald' laat, komt mijns inziens voor rekening en risico van het bedrijf zelf, lijkt me. De term 'maand' in de overeenkomst, wordt, voor zover niet anders is gedefinieerd, gewoon een volle maand bedoeld en dus niet een maand waarin twee dagen minder wordt gerekend, zoals het bedrijf doet.

 

Zeker nu het gaat om een maandelijkse betaling/termijn van € 150 per maand. Gewoon een volle maand.

 

Dan heb je toch alles betaald?

 

Maar goed, er wordt door het incassobureau dus 1 maand extra gefactureerd. Dit snap ik dus niet.

 

Groeten,

 

Jeff

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.