• 0

Vergoedingen advertentieverkoper

Zoals wellicht te lezen valt in een ander topic op dit forum ben ik voorzichtig aan het kijken naar de levensvatbaarheid voor een huis-aan-huis krant gericht op 50-plussers.

 

Het project valt of staat met de verkoop van advertentieruimte. De afgelopen weken heb ik met een paar partijen contact gehad die dit eventueel voor me kunnen verzorgen. Een paar dagen terug op gesprek geweest bij een freelancer, die mijn verhaal en plannen heeft aangehoord en gezegd heeft me graag te willen ondersteunen hierin. Hij is een ervaren verkoper, werkt inmiddels 7 jaar voor zichzelf, daarvoor heeft hij in loondienst gewerkt.

 

Echter, van zijn eisen schrok ik wel een beetje. Hij vroeg 40% van de door hem gerealiseerde omzet. Dat hij hoog inzet snap ik wel, ook hij denkt aan zijn boterham, maar dit percentage lijkt me buitensporig hoog. Is er iemand die me kan zeggen wat een gangbare vergoeding is?

 

Hij werkt graag op commissiebasis, terwijl mijn voorkeur uitgaat naar een vast bedrag per maand, aangevuld met bonussen bij behaalde doelstellingen.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je al een calculatie van hoeveel advertenties je zult moeten gaan verkopen (en voor welk bedrag) om je krant bij de doelgroep te krijgen?

 

Voordeel van commissie: niks gehaald is niet betaald. Over gangbare tarieven is moeilijk iets te zeggen, maar je kunt altijd een tegenbod doen lijkt me? Overigens is advertentieverkoop een ERG lastig vak (en wordt steeds lastiger), wel iets om rekening mee te houden.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Hij vroeg 40% van de door hem gerealiseerde omzet. Dat hij hoog inzet snap ik wel, ook hij denkt aan zijn boterham, maar dit percentage lijkt me buitensporig hoog.

Voor hoeveel geld denk je dat hij die advertenties kan slijten en hoe lang denk je dat hij daar mee bezig zal zijn? De huis-aan-huis krant in kwestie heeft op dit moment nul lezers en nul bekendheid, dus het zal een heidens karwei zijn om hiervoor advertenties te verkopen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hij vroeg 40% van de door hem gerealiseerde omzet. Dat hij hoog inzet snap ik wel, ook hij denkt aan zijn boterham, maar dit percentage lijkt me buitensporig hoog.

Voor hoeveel geld denk je dat hij die advertenties kan slijten en hoe lang denk je dat hij daar mee bezig zal zijn? De huis-aan-huis krant in kwestie heeft op dit moment nul lezers en nul bekendheid, dus het zal een heidens karwei zijn om hiervoor advertenties te verkopen.

 

 

Gelet op mijn ervaring in de advertentieverkoop, die nihil is, weet ik van de vraag hoe lang hij er mee bezig zal zijn natuurlijk niets af. Hij heeft een groot netwerk, voornamelijk in de zorgbranche, en het feit dat de krant vanaf nul wordt opgebouwd is een stuk lastiger dan een krant die al jaren bij je op de mat valt, maar ook weer geen onmogelijke opgave. We zijn overigens bezig met een proefuitgave. Misschien dat zo'n uitgave al wat eerste twijfelaars over de streep kan trekken ;-)

 

Hoeveel geld de advertenties zullen moeten opbrengen weet ik wel. Ik heb de kosten voor de krant in grote lijnen duidelijk. Al hangt die rekensom ook grotendeels af van de te betalen commissie.

Link naar reactie
  • 0

Gelet op mijn ervaring in de advertentieverkoop, die nihil is

(...)

Hoeveel geld de advertenties zullen moeten opbrengen weet ik wel.

Je doel voor het eerste jaar is neem ik aan niet om geld verdienen, maar de boel zoveel mogelijk kostendekkend van de grond te krijgen. Dan kun je ook gebruik maken van de expertise van de betreffende advertentieverkoper. Geef hem aan wat je minimaal nodig hebt aan inkomsten en laat hem uitzoeken hoe hij dat voor je kan bereiken. Gun hem daar ook aan te verdienen, want zijn succes is jouw succes en andersom.

 

Als je een contract sluit voor een jaar kun je daarna altijd nog nieuwe afspraken maken om er zelf wat aan over te houden. Maar voor nu: durf te investeren in mensen die jou kunnen helpen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Gelet op mijn ervaring in de advertentieverkoop, die nihil is

(...)

Hoeveel geld de advertenties zullen moeten opbrengen weet ik wel.

Je doel voor het eerste jaar is neem ik aan niet om geld verdienen, maar de boel zoveel mogelijk kostendekkend van de grond te krijgen. Dan kun je ook gebruik maken van de expertise van de betreffende advertentieverkoper. Geef hem aan wat je minimaal nodig hebt aan inkomsten en laat hem uitzoeken hoe hij dat voor je kan bereiken. Gun hem daar ook aan te verdienen, want zijn succes is jouw succes en andersom.

 

Als je een contract sluit voor een jaar kun je daarna altijd nog nieuwe afspraken maken om er zelf wat aan over te houden. Maar voor nu: durf te investeren in mensen die jou kunnen helpen.

 

 

In dat eerste heb je absoluut gelijk. Ik weet dat winst maken in het eerste jaar moeilijk zal worden. Vandaar dat ik mijn huidige baan gedeeltelijk aan wil houden. Op die manier kan ik mijn rekeningen nog betalen als de krant in elk geval kostendekkend gemaakt kan worden ;-)

 

Uiteraard gun ik het hem om winst te maken, maar ik vroeg me gewoon af of ik met 40% niet mezelf de keel dichtknijp. Gelet op mijn kosten voor deze krant (minimaal 4.000 euro, afhankelijk van de definitieve oplage) moet je toch rekening houden met een maandelijkse omzet uit advertenties van ongeveer 6000-7000 euro, en dan zit ik echt nog aan de lage kant. Als ik daar 40% van uitbetaal, dan heb je als freelancer op 1 opdrachtgever al een behoorlijk full-time salaris te pakken. Vandaar dat ik dacht (en denk) dat zijn eisen wat aan de hoge kant zijn. Maar nogmaals, vanuit zijn optiek snap ik dat en het staat me natuurlijk vrij daarin te onderhandelen.

Link naar reactie
  • 0

Gelet op mijn kosten voor deze krant (minimaal 4.000 euro, afhankelijk van de definitieve oplage) moet je toch rekening houden met een maandelijkse omzet uit advertenties van ongeveer 6000-7000 euro, en dan zit ik echt nog aan de lage kant. Als ik daar 40% van uitbetaal, dan heb je als freelancer op 1 opdrachtgever al een behoorlijk full-time salaris te pakken.

Als je 60% wilt overhouden en je hebt 4.000 euro kosten, dan moet er voor 6.666,67 aan advertenties worden verkocht. Voor een beginnende krant, waarvan de advertentietarieven laag zullen zijn, zijn dat heel veel advertenties. Dat is misschien wel een fulltime job voor die verkoper. Die krijgt daar een omzet voor van 2.666,67. Als hij daar zijn kosten (verzekeringen, kantoor, enz) en reserveringen (werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, pensioen) afhaalt is dat nu niet bepaald een riant "full time salaris", uiteindelijk is het zelfs ver onder modaal.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Of 40% veel is, is met geen zinnig woord te zeggen. Het klinkt wel veel ;-)

 

Het is afhankelijk van zoveel factoren. Is het eenmalige provisie over een sale waar meerdere contactmomenten over heen zullen gaan? Of een fee over iedere omzet die geboekt wordt?

 

Krijgt de verkoper van jou leads? Of moet hij die zelf fixen? In welke branche moet er geacquireerd worden?

 

Gaat het voor de verkoper een hels karwei worden, omdat er 0,0 referentie voor potentiële adverteerders is? Of wordt het makkelijker doordat de verkoper concurrerende partijen kan gebruiken in zijn acquisitie?

 

Doet hij alles zelf met een ipad, laptop en telefoon en rijdt hij een Aygo? Of rijdt de verkoper Lexus, heeft hij werknemers in dienst die in zijn kantoor werken of freelance verkopers die hem ondersteunen?

 

Enzovoorts...

 

Enkele van mijn voorbeelden. Een opdracht gehad voor 5% van de jaaromzet die ik bij een nieuwe klant schreef. Een opdracht met jaja... 40% van ieder sale die ik deed. Daar was overigens geen onderhandeling bij mogelijk. Het was 40%, niet minder, maar ook niet meer. Maar ook opdrachten van 35%.

www.maximaalsales.nl - Haalt het beste uit je verkoop. Graag bepalen wij samen jouw ideale verkooptraject.

Eigenaar van Harderwijk Nieuws, Nunspeet Nieuws en Apeldoorn Nieuws. Lokale nieuwssites met prima exposure voor ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Is dat 40% per klant of per opdracht? Als klant X voor een jaar adverteert en besluit het jaar daarop dat te herhalen, moet je de verkoper dan weer 40% betalen?

 

Dat is inderdaad iets om rekening te houden zodra de afspraken eenmaal op papier moeten komen te staan. Bedankt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Of 40% veel is, is met geen zinnig woord te zeggen. Het klinkt wel veel ;-)

 

Het is afhankelijk van zoveel factoren. Is het eenmalige provisie over een sale waar meerdere contactmomenten over heen zullen gaan? Of een fee over iedere omzet die geboekt wordt?

 

Krijgt de verkoper van jou leads? Of moet hij die zelf fixen? In welke branche moet er geacquireerd worden?

 

Gaat het voor de verkoper een hels karwei worden, omdat er 0,0 referentie voor potentiële adverteerders is? Of wordt het makkelijker doordat de verkoper concurrerende partijen kan gebruiken in zijn acquisitie?

 

Doet hij alles zelf met een ipad, laptop en telefoon en rijdt hij een Aygo? Of rijdt de verkoper Lexus, heeft hij werknemers in dienst die in zijn kantoor werken of freelance verkopers die hem ondersteunen?

 

Enzovoorts...

 

Enkele van mijn voorbeelden. Een opdracht gehad voor 5% van de jaaromzet die ik bij een nieuwe klant schreef. Een opdracht met jaja... 40% van ieder sale die ik deed. Daar was overigens geen onderhandeling bij mogelijk. Het was 40%, niet minder, maar ook niet meer. Maar ook opdrachten van 35%.

 

Het zou gaan om een fee over de sale die hij genereert. De leads/contacten komen hoofdzakelijk vanuit hemzelf, al zal ik daar zelf ook een sturende rol in hebben. Acquisitie voornamelijk in zorg-, welzijn-, reisbranche.

 

De verkoper doet in dit geval 99% telefonisch, vanuit zijn eigen kantoor aan huis.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.