• 0

Studiefinanciering en aantal uren

Mijn situatie is alsvolgt:

- ik ben sinds mei ondernemer

- heb nu al meer dan 3 klanten

- ik ben webdesigner

- ik ga volgend jaar beginnen met een studie in amsterdam hbo interactieve media, en dat sluit redelijk aan op mijn vakgebied. ik heb echter al jaren ervaring, en heb vrij groot klanten netwerk.

- ik vraag 25 euro per uur plus btw, en ben daarmee vrij tot zeer goedkoop in mijn branche. desalniettemin ga ik waarschijnlijk over de 10.000 zoveel euro heen, die mij het recht op een studiefinanciering ontnemen.

nou maak ik me niet zoveel zorgen om die 70 euro per maand, maar ook m'n ov-jaarkaart komt te vervallen en dat vind ik wel erg vervelend.

 

mijn vragen:

- wat ziet de ibgroep precies als verdiensten? als ik 2500 euro factureer, en ik koop daar een laptop voor van 1500 euro, 1000 schrijf ik over naar mijn eigen rekening. wat is dan het bedrag voor de ibgroep?

- je bent pas een 'echte ondernemer' als je meer dan 1225 uur(of iets in die buurt) in het jaar maakt. dat jaar gaat neem ik aan van 1 januari tot 31 december. krijg ik dan nog aftrek omdat ik pas in mei ben begonnen? of moet ik gewoon hetzelfde aantal uren maken in bijna de helft van de tijd?

- heb ik als niet echte ondernemer wel recht op btw-aftrek?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn situatie is alsvolgt:

- ik ben sinds mei ondernemer

- heb nu al meer dan 3 klanten

- ik ben webdesigner

- ik ga volgend jaar beginnen met een studie in amsterdam hbo interactieve media, en dat sluit redelijk aan op mijn vakgebied. ik heb echter al jaren ervaring, en heb vrij groot klanten netwerk.

- ik vraag 25 euro per uur plus btw, en ben daarmee vrij tot zeer goedkoop in mijn branche. desalniettemin ga ik waarschijnlijk over de 10.000 zoveel euro heen, die mij het recht op een studiefinanciering ontnemen.

nou maak ik me niet zoveel zorgen om die 70 euro per maand, maar ook m'n ov-jaarkaart komt te vervallen en dat vind ik wel erg vervelend.

 

mijn vragen:

- wat ziet de ibgroep precies als verdiensten? als ik 2500 euro factureer, en ik koop daar een laptop voor van 1500 euro, 1000 schrijf ik over naar mijn eigen rekening. wat is dan het bedrag voor de ibgroep?

- je bent pas een 'echte ondernemer' als je meer dan 1225 uur(of iets in die buurt) in het jaar maakt. dat jaar gaat neem ik aan van 1 januari tot 31 december. krijg ik dan nog aftrek omdat ik pas in mei ben begonnen? of moet ik gewoon hetzelfde aantal uren maken in bijna de helft van de tijd?

- heb ik als niet echte ondernemer wel recht op btw-aftrek?

 

a - niet-echte ondernemers bestaan niet. Je verdient geld door te ondernemen en bent het , of je verliest geld met een btw-nummer en dan noemen we het hobby.

 

b - 1225 uur: je moet die uren dan gewoon in de rest van de tijd maken. Eerste jaar kwam ik er ook niet aan: geen belastingvoordeel. Tweede jaar kom ik er wel aan. Overigens geeft dat niet 'echte' of niet 'echte' ondernemer aan: alleen of je recht hebt op zelfstandigenaftrek en startersvoordelen bij de belastingdienst.

 

c - de ibgroep heeft het over inkomsten: uitgaande van een eenmanszaak zal de winst van de ondernememing als je inkomen worden gezien. Je kunt natuurlijk meer uitgeven om minder winst te maken, maar dan zou ik er persoonlijk voor kiezen om of minder te verdienen en te geneiten van je vrije tijd: - of je tarief te verhogen, te zorgen dat je dienstverlening van gelijk niveau is in de branche en een branche-waardig tarief te vragen. Zorg er dan voor dat je genoeg verdiend om een jaartrajctkaart of NS jaarkaart aan te schaffen, of (haal je rijbewijs) en koop een auto. Ben je ook mobieler :) Altijd handig als je een klus in Friesland aanneemt ofzo.

 

Justus

Link naar reactie
  • 0

kort samengevat is dus het antwoord op deze vraag:

 

als ik 2500 euro factureer, en ik koop daar een laptop voor van 1500 euro, 1000 schrijf ik over naar mijn eigen rekening. wat is dan het bedrag voor de ibgroep?

 

1000?

 

bedankt voor je reactie!

 

Eh, je vergeet de afschrijving over drie jaar van deze laptop.

Die is 500 euro per jaar, dan heb je dus 2000 euro aan inkomsten.

Link naar reactie
  • 0

Het bedrag van de aanschaf van de laptop bekijkt de ibgroep niet maar de afschrijving wel?

Dit is wel heel erg krom ..

 

Als het andersom zou zijn, ik koop een laptop voor 1000 en verkoop m voor 1500, ziet de ibgroep het dan ook als 1500 euro? rare jongens die romeinen.

Link naar reactie
  • 0

Het bedrag van de aanschaf van de laptop bekijkt de ibgroep niet maar de afschrijving wel?

Dit is wel heel erg krom ..

 

 

Nee hoor, de belastingdienst ( want die stelt je inkomen vast) ziet wel dat er een bedrag ter grootte van de laptop op de balans is bijgekomen: maar niet de volledige aanschafprijs zie je op de winst-en verliesrekening: hier zie je alleen de kosten per jaar: dus de afschrijving.

 

Volgens mij kun je als atarters wel willekeurig afschrijven, en dus de afschrijving in 1 jaar laten plaatsvinden. www.belasingdienst.nl :D

Link naar reactie
  • 0

Mijn situatie is alsvolgt:

- ik vraag 25 euro per uur plus btw, en ben daarmee vrij tot zeer goedkoop in mijn branche. desalniettemin ga ik waarschijnlijk over de 10.000 zoveel euro heen, die mij het recht op een studiefinanciering ontnemen.

nou maak ik me niet zoveel zorgen om die 70 euro per maand, maar ook m'n ov-jaarkaart komt te vervallen en dat vind ik wel erg vervelend.

 

mijn vragen:

- wat ziet de ibgroep precies als verdiensten? als ik 2500 euro factureer, en ik koop daar een laptop voor van 1500 euro, 1000 schrijf ik over naar mijn eigen rekening. wat is dan het bedrag voor de ibgroep?

- je bent pas een 'echte ondernemer' als je meer dan 1225 uur(of iets in die buurt) in het jaar maakt. dat jaar gaat neem ik aan van 1 januari tot 31 december. krijg ik dan nog aftrek omdat ik pas in mei ben begonnen? of moet ik gewoon hetzelfde aantal uren maken in bijna de helft van de tijd?

- heb ik als niet echte ondernemer wel recht op btw-aftrek?

 

 

de € 70,- per maand is (als je een beetje je best doet op school) een gift... en geeft je recht op een OV... als je geen geld van de IBGroep krijgt omdat je te veel verdient zou je eens moeten kijken of je desnoods nog kan lenen? dan zit daar ook een OV-jaar kaart (gratis) bij (IB Groep geeft daarom ook leningen van € 0,- uit)

Ik denk niet dat zoiets in de € 10.000+ regeling kan, mjah je zou eens moeten informeren

 

en heb je al een PDA?

en een mooi mobieltje?

laptop?

Goeie PC?

 

 

Ik denk dat minder gaan werken en bewust minder gaan verdienen wel de moeilijkste stap zal zijn om zo problemen te voorkomen ::)

---

Link naar reactie
  • 0

- ik ga volgend jaar beginnen met een studie in amsterdam hbo interactieve media, en dat sluit redelijk aan op mijn vakgebied.

 

offtopic:

Hee leuk een toekomstig studiegenoot op higherlevel.

Ik rond nu het eerste jaar af.

 

succes, en miss tot ziens ;)

Wie niet droomt is geen realist

Link naar reactie
  • 0

Ik je probleem niet. Als de zaken goed gaan, zou ik niet minder gaan werken. Geen OV is jammer, maar reken eens uit wat je zou betalen aan vervoer zonder OV. Een kortingkaart kost 99 euro volgens mij, maak een schatting wat je dan per jaar betaalt aan treinen en bussen.

 

Overigens is 25 euro per maand asociaal laag. Doe jezelf een lol en verhoog je tarief eens. als je goed werkt levert mag je meer vragen, je leeftijd speelt daarbij geen rol. Haal daar je transportkosten vanaf, en je beter nog beter af.

 

Nog een potentieel voordeel: als je je eigen geld verdiend en nu geen stufi nodig hebt, houd je stufi over voor als je in een later stadium nog een (vervolg)studie wilt doen. Wellicht dat je dan geen tijd hebt om ernaast te werken en dat je die stufi dan wel nodig hebt.

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Per maand? Per uur! (of was het een tikfout?) En ja opzich wil ik nog wel wat omhoog gaan, maar ik vind dat moeilijk om te doen bij bestaande klanten.

 

Ik zit erover te denken om maar gewoon een auto aan te schaffen. Minder gaan werken is geen optie, ik doe voor klanten maatwerk en dat gaat maar door. De sites lopen allemaal zo goed dat ze telkens willen uitbreiden, dan kan ik niet zeggen ja sorry maar ik mag niet meer verdienen.

 

ik kijk het voorlopig nog even aan, en op het moment dat ik echt alles heb wat ik hebben moet en er nog steeds overheen zal gaan zet ik m'n ov wel stop.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Nog een potentieel voordeel: als je je eigen geld verdiend en nu geen stufi nodig hebt, houd je stufi over voor als je in een later stadium nog een (vervolg)studie wilt doen. Wellicht dat je dan geen tijd hebt om ernaast te werken en dat je die stufi dan wel nodig hebt.

 

 

Hoewel ikzelf een zeer ernstige studieallergie heb, vind ik dat Ilja hier wel een goed punt scoort !

Link naar reactie
  • 0

Per maand? Per uur! (of was het een tikfout?) En ja opzich wil ik nog wel wat omhoog gaan, maar ik vind dat moeilijk om te doen bij bestaande klanten.

 

Ik zit erover te denken om maar gewoon een auto aan te schaffen. Minder gaan werken is geen optie, ik doe voor klanten maatwerk en dat gaat maar door. De sites lopen allemaal zo goed dat ze telkens willen uitbreiden, dan kan ik niet zeggen ja sorry maar ik mag niet meer verdienen.

 

ik kijk het voorlopig nog even aan, en op het moment dat ik echt alles heb wat ik hebben moet en er nog steeds overheen zal gaan zet ik m'n ov wel stop.

 

 

Hou ook even rekening mee dat je een HBO studie gaat doen. Je hebt wellicht minder tijd te besteden aan je klanten. Of je moet je school verwaarlozen.

Wie niet droomt is geen realist

Link naar reactie
  • 0

Per maand? Per uur! (of was het een tikfout?) En ja opzich wil ik nog wel wat omhoog gaan, maar ik vind dat moeilijk om te doen bij bestaande klanten.

 

Ik zit erover te denken om maar gewoon een auto aan te schaffen. Minder gaan werken is geen optie, ik doe voor klanten maatwerk en dat gaat maar door. De sites lopen allemaal zo goed dat ze telkens willen uitbreiden, dan kan ik niet zeggen ja sorry maar ik mag niet meer verdienen.

 

ik kijk het voorlopig nog even aan, en op het moment dat ik echt alles heb wat ik hebben moet en er nog steeds overheen zal gaan zet ik m'n ov wel stop.

 

 

Hou ook even rekening mee dat je een HBO studie gaat doen. Je hebt wellicht minder tijd te besteden aan je klanten. Of je moet je school verwaarlozen.

 

Dus... zul je moeten groeien en freelancers aantrekken die je ondersteunen. Je bestaande klanten nee verkopen doe je toch ook niet graag; je onderneming in de groei belemmeren ook niet.... misschien kun je wat medestudenten volgend jaar wat werk over laten nemen? Als freelancer doen zij dan meteen ook wat ondernemerservaring op. Dubbel winst zou ik zeggen.

Link naar reactie
  • 0

Dat ben ik ook niet van plan nee. Zoals het er nu voorstaat ga ik gewoon net zolang met in dingen investeren en zo m'n winst onder die 10.000 houden. Ja en als ik dan boven de 8000 ga zitten bijvoorbeeld, dan zet ik mijn studiefinanciering tot het eind van het jaar stop. Dan kan ik in januari besluiten om hem wel of niet opnieuw aan te vragen.

Link naar reactie
  • 0

Dat je je uurtarief een beetje verhoogd is niet een vreemd gegeven voor je bestaande klanten hoor! Zij snappen ook wel dat je niet eeuwig voor 25 euro p/u je werk blijft doen, zeker als blijkt dat je je daarin ontwikkeld en voor nieuwe klanten kun je zoiezo een hoger uurtarief gaan berekenen.

 

Maak wel een keuze of je je best wil doen om onder de grens te zitten, want het is lullig als aan het einde van het jaar blijkt dat je teveel verdient hebt en dat je het moet terugbetalen..... Als ik jou was zou ik inderdaad gaan voor een autootje en ipv je OV een maandelijkse vergoeding vragen (als dat nog kan...)

 

Succes

www.hulpplus.nl -groot assortiment hulpmiddelen en comfortproducten!

www.krukkenexpert.nl - kleurrijkste assortiment loopkrukken.

www.flaneerstokken.nl - grootste EN mooiste wandelstokken!

www.slaapvitaal.nl - vitaal wakker worden!

www.1miljoenboeken.nl voor alle schrijvers en boekenliefhebbe

Link naar reactie
  • 0

Als ik jou was zou ik inderdaad gaan voor een autootje en ipv je OV een maandelijkse vergoeding vragen (als dat nog kan...)

 

Die mogelijkheid bestaat tegenwoordig niet meer, je kan alleen een vergoeding krijgen ipv je OV als je aantoonbaar geen gebruik van je OV kan maken (i.e. als je in het buitenland zit)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.