• 0

Walnoten extract of tinctuur uit Moldavië verkopen [wet- en regelgeving]

Gast Verwijderd account

Wij zijn een offline en online winkel, nu hebben we goede relaties in het buitenland, onze vraag is!

 

Wij kunnen een vertegenwoordiger (Nederland) van een bedrijf in Moldavië worden, dat walnoten tinctuur produceert. Bij zelf studie kom ik uit op voedingssupplementen, en daarna raak ik verloren in wet en regelgeving NVWA en nog véél meer. Mag ik dit verkopen? Het is een gecertificeerd product in Moldavië, en momenteel al overal in Europa verkocht wordt alleen in de Benelux nog niet.

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 1

Als het gecertificeerde product overal in Europa verkocht wordt, dan heeft de fabrikant, als alles volgens de regels is verlopen, een toelatingsprocedure voor de hele Europese Unie in één van de lidstaten van de Europese Unie doorlopen én een toelatingscertificaat verkregen. Vraag dus om een gelegaliseerde kopie (met apostille) van het toelatingscertificaat.

 

Inderdaad kan de regelgeving nogal wat hoofdpijn opleveren, maar dat is vooral voor de producent, en minder voor de verkoper.

 

zie ook:

 

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=LEGISSUM:l21102

 

http://wetten.overheid.nl/BWBR0001969/2017-12-05#Opschrift

http://wetten.overheid.nl/BWBR0014814/2014-12-13#Opschrift

 

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/voedingssupplementen-en-kruidenpreparaten/regelgeving-voedingssupplementen-en-kruidenpreparaten/overzicht-regels-voedingssupplementen-en-kruidenpreparaten

 

https://www.ondernemersplein.nl/regel/voedingssupplementen/

https://www.ondernemersplein.nl/regel/warenwet/

https://www.cbg-meb.nl/mensen/bureau-nieuwe-voedingsmiddelen/definitie-nieuwe-voedingsmiddelen/toelatingsprocedure

https://www.cbg-meb.nl/mensen/bureau-nieuwe-voedingsmiddelen/definitie-nieuwe-voedingsmiddelen

 

Voor de verkoper is vooral de wetgeving betreffende de etikettering van belang.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Dankjewel voor je uitvoerige reactie, zoals ik al meldde is het bedrijf in Moldavië gevestigd. En de directeur woont in de USA, wij hebben hier een agreement liggen in het Russisch/Engels. De certificering is van Moldavië, als wij als verkoper een etiket erop doen met de vermelding 2 x daags, plus de cal./eiwitten is dat voldoende? https://www.todicamp.com vertalen via Google naar Nederlands. Mijn vraag is eigenlijk mogen wij met een gerust hart dit verkopen? Wij willen aan alle wettelijke regels voldoen. Is dit een voeding-supplement?

Met vriendelijke groet,

Galina

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel voor je uitvoerige reactie, zoals ik al meldde is het bedrijf in Moldavië gevestigd. En de directeur woont in de USA, wij hebben hier een agreement liggen in het Russisch/Engels.

Een agreement van wie over wat?

 

Op 8 juli 2015 is het associatieverdrag tussen de Europese Unie met de republiek Moldavië door Nederland goedgekeurd en in een wet omgezet.

 

Dat betekent ook dat de certificering van Moldavische producten aan EU-waarden moeten voldoen, tenminste als zij het naar de EU willen exporteren. Op het Moldavische certificaat moet, als het goed is, hierover een vermelding staan.

 

De certificering is van Moldavië, als wij als verkoper een etiket erop doen met de vermelding 2 x daags, plus de cal./eiwitten is dat voldoende?

Je zou kunnen kijken wat andere verkopers op hun product zetten.

 

Is dit een voeding-supplement?

Helemaal.

 

Hoe de samenwerking tussen de EU en Moldavië in de toekomst blijft verlopen is onzeker. De huidige president van Moldavië - Igor Dodon - is een pro-Russische patriot die zijn neus liever richting Rusland steekt, dan naar Europa. Dom, op een populistische wijze ... maar goed, tegenwoordig kennen wij meer "domme" presidenten.

 

Mocht dat associatieverdrag in het gedrang komen, dan kan je ook besluiten om het tinctuur uit de EU-lidstaten Roemenië of Bulgarije te halen ... of uit Oekraïne dat ook een (handels)associatieverdrag met de EU heeft.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Je zou kunnen kijken wat andere verkopers op hun product zetten.

Etikettering van voedingsmiddelen of supplementen ligt volgens mij niet zo eenvoudig. Dat geldt ook voor de bijkomende marketing en eventuele gezondheidsclaims. Daar zou je je als advies toch een stuk beter in moeten verdiepen.

 

HL-lid bazzio heeft hier denk ik wel goed kijk op. Of wat zegt Antwoord voor Bedrijven of NVWA op jouw schriftelijke (of zelfs gedocumenteerde) navraag?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

mijn eerste gedachte is om het als kruidenpreparaat op de markt te brengen en niet als voedingssupplement.

Het product valt dan onder de warenwet waarbij de regelgeving een stuk minder streng is.

gezondheidsclaim mag ook niet, maar daar zijn wel mogelijkheden dat je kunt verwijzen

bijv ' goed voor hart en bloedvaten'

 

wat EU-regelgeving betreft heb ik weinig kaas gegeten, te ingewikkeld en dat wordt meestal voor mij geregeld ;)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Dankjewel voor je bericht Bassio, als dit zou kunnen prima! Wij hebben een agreement van de USA als hoofdvertegenwoordiger Europa en ik denk dat we dat agreement even aan de kant leggen. Op de 1e plaats is het een recht op basis van USA recht, dus dat is m.i. teveel heisa voor één produkt. We kunnen een proefbestelling doen en kijken hoe de levering verloopt. Dit op basis van Take it or leave it. Geloof wel dat het product potentie en een markt heeft.

U1Vk64eODgLkgcaAt1T0ACtsIPP6vPcfRzYO6u6u.thumb.png.dcb6a9b59afcd71f4325e83167c7bb24.png

Link naar reactie
  • 0

mijn eerste gedachte is om het als kruidenpreparaat op de markt te brengen en niet als voedingssupplement.

 

NVWA - "De NVWA onderzoekt of er verboden stoffen zitten in voedingssupplementen en kruidenpreparaten. We controleren de productie, samenstelling en etikettering ervan.

 

Een voedingssupplement bevat vitamines, mineralen en/of bioactieve stoffen als vetzuren en glucosamine. In een kruidenpreparaat zijn plantendelen aanwezig. Voedingssupplementen en kruidenpreparaten zijn bedoeld als aanvulling op de dagelijkse voeding.

 

In sommige supplementen en preparaten kunnen gifstoffen als aristolochiazuren, PAK's of lood zitten. Deze stoffen zijn schadelijk voor de gezondheid."

 

het Walnoottinctuur bevat geen plantendelen meer, en daarmee wordt het een voedingssupplement, waaraan overigens door gebruikers geneeskrachtige eigenschappen wordt toebedeeld, dan wel carcinogene eigenschappen door het RIVM. Volstrekte zekerheid is toch wel gewenst om het als kruidenpreparaat of als voedingssupplement op de markt te gaan brengen.

 

meer informatie:

http://extwprlegs1.fao.org/docs/pdf/net60411.pdf ; artikel 4 en bijlage >> Juglans.

 

en ook:

Risicobeoordeling 7-tal kruiden; advies Warenwetbesluit Kruidenpreparaten; Juglans regia

RIVM: Handhaving op Bijlage III op grond van de intrinsieke acute eigenschappen van de plant.

 

en ook:

Rapport 320011002/2009 - M. van de Bovenkamp et al. - Beoordeling van de gezondheidsrisico’s

van ‘verboden kruiden’ (walnotenboom of okkernotenboom), behalve de noten >> zoeken op juglans

 

Het certificaat moet - als het goed is - uitsluitsel geven over de toelating van het product in de Europese Unie. Voor een afwijkende risicobeoordeling en toelating in Nederland kan het beste contact opgenomen worden met de NVWA, zowel voor de toelating als voor de etikettering.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag Cosara

Met dank voor je bericht, wat zou je ons privé kunnen adviseren?

Het certificaat moet - als het goed is - uitsluitsel geven over de toelating van het product in de Europese Unie. Voor een afwijkende risicobeoordeling en toelating in Nederland kan het beste contact opgenomen worden met de NVWA, zowel voor de toelating als voor de etikettering. Daar zijn zij voor.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Een snelle blik op de gegeven website laat volgens Google translate zien dat het toch echt om een (homeopatisch?) geneesmiddel gaat. Als dat zo is dan is bovenstaande informatie mogelijk totaal niet relevant.

 

Zijn er contra-indicaties voor het nemen van het medicijn?

De belangrijkste contra-indicatie voor het gebruik van TODICAMP ® is een verhoogd gehalte aan jodium in het lichaam. Bovendien kan er een individuele intolerantie voor groene walnoten zijn, maar dit is uiterst zeldzaam, althans de laatste zevenenveertig jaar heb ik dit niet hoeven observeren.

 

Ik zou dus (ook) contact opnemen met College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (hier contactgegevens)

 

Kan zijn dat de toelating Europees geregeld is maar dat het middel hier geregistreerd moet worden.

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Hallo Hans

Bedankt voor je waardevol advies, dat waarschijnlijk de Homeopatische kant opgaat. Wat zou jou advies zijn, ik weet Dr. Vogel werd ook afgemaakt door de farmacie. Heb je interesse kunnen we dit misschien samen doen?

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de info Cosara, ik ben daar ook niet echt in thuis.

 

ik weet wel dat homeopathie weer een hele ander set regels kent, daar mag je geen enkele claim maken!

ik ken merken in de markt die een homeopatisch middel als kruidenpreparaat vermarkten zodat je wel claims mag voeren.

 

misschien is het dan wijsheid om eerst na te gaan in welke categorie je product thuishoort?

 

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Dankjewel Bazzio, je ziet het is toch een moeilijke materie, de NVWA heeft het makkelijk ze ondersteunen je niet maar kijken achteraf via het wetsboek welke richting gekozen werd. En kunnen dan handhaven, lekker gemakkelijk. 8)

Link naar reactie
  • 0

CBD is hier maar kort aanwezig geweest, maar dat kan natuurlijk veranderen...

 

...update met ontwikkelingen of stand van zaken is daarmee gewenst.

 

Kijk eens of je met dat walnotenextract ook op een natuurlijke manier haar kunt kleuren?

 

Hoe kom je bij deze geste?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.