• 0

Freelancer inhuren ipv personeel aannemen

Beste forumleden!

 

Na het nodige speurwerk op de interwebs en hier op het forum, heb ik nog steeds geen (voor mij iig) duidelijke antwoorden op mijn vragen gevonden.

 

Ik hoop dat iemand mij kan helpen...

 

Mijn eenmanszaak organiseert, onder andere, whisky proeverijen. Ik heb ondertussen het punt bereikt dat ik niet altijd zelf de proeverijen kan faciliteren.

Nu wil ik ipv personeel aannemen, mensen inhuren als freelancer om het af en toe van mij over te nemen.

 

Als ik goed heb begrepen, kan ik zo een hoop rompslomp vermijden wat normaliter hand in hand gaat met personeel in dienst nemen.

Ik hoef bijvoorbeeld geen rekening te houden met loonheffing, zorgverzekering, pensioen, vakantiedagen, ziekteverzuim, enz (you get my drift).

Ik ontvang een factuur voor de verleende dienst(en), maak het bedrag over en ik ben klaar.

 

Klopt mijn verkregen info? Zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

 

Alvast bedankt voor jullie feedback, kennis en advies.

 

Proef Whisky | Whisky proeverijen op maat!

www.proef-whisky.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Paul,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Waar twijfel je en wat is precies de setting van de proeverijen? Zijn deze op verschillende locaties of dienen deze volgens jouw 'format' op jouw locatie onder jouw handelsnaam uitgevoerd/verzorgd/geleid te worden?

 

Je hebt hier weinig aan, maar dit is een goed voorbeeld van de huidige onduidelijke situatie voor opdrachtgevers en freelancers. Zie ook nog de mogelijkheid van payrolling.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Highio, bedankt voor je snelle reactie!

 

Waar ik aan twijfel? Het lijkt te simpel om waar te zijn... dat is het eigenlijk.

 

Proeverijen worden op locatie gegeven en kunnen idd variëren. Als ik een freelancer inhuur is het wel de bedoeling dat er wel onder mijn handelsnaam en formaat gewerkt wordt.

 

Als je nog meer tips voor me heb hoor ik het graag!

Ik ga me alvast verdiepen in 'payrolling'

Proef Whisky | Whisky proeverijen op maat!

www.proef-whisky.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ben wel eens in Whiskycafe L&B (A'dam) geweest voor een proeverij. Erg goed/leuk (vond ik).

 

Denk niet dat zij daar met "freelancers" werken (maar dat weet ik niet echt natuurlijk... - wil best de volgende keer vragen trouwens!).

De kernvraag in jouw situatie is volgens mij: Zijn de medewerkers werkelijk "zelfstandigen"?

 

Anders denk ik dat je een 'zwak verhaal' hebt in deze.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo P.

 

Bedankt voor je feedback.

 

Even voor de beeldvorming.

Er zijn theoretische 3 mensen die voor mij kunnen "invallen".

Ik zal in principe maar 1-2x per maand 1 vd 3 nodig hebben.

 

Mag ik ze dan in de categorie freelancer plaatsen?

 

Gr. Paul

Proef Whisky | Whisky proeverijen op maat!

www.proef-whisky.nl

Link naar reactie
  • 0

Zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Het kan ook zijn dat er géén sprake is van een dienstverband in dit geval. In zo'n geval hoef je deze mensen niet in dienst te nemen. Het alternatief hoeft echter ook niet per se een freelancer of ondernemer te zijn. Dat kan ook gewoon iemand zijn die af en toe een klusje doet. In dat geval betaal je ze natuurlijk wel gewoon, maar hoef je geen loonheffingen af te dragen. Je moet dan wel doorgeven wát je hebt betaald via een IB47-formulier. De ontvanger geeft de ontvangen bedragen achteraf wel gewoon aan in z'n aangifte inkomstenbelasting.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.