• 0

wat is een goede offerte?

Beste mensen,

 

Ik hanteer al jaren een offertesjabloon die ik telkens inzet wanneer een prospect informatie wil.

Nu wordt “uiteraard” de ene wel en de andere niet geaccepteerd.

Bij de afwijzing vraag ik me dan af, was de offerte wel duidelijk genoeg of aantrekkelijk genoeg?

Misschien was het aanbod niet goed, maar dit kan natuurlijk ook komen dat het aanbod niet goed genoeg naar voren is gekomen?

 

Hoe weet ik nu of mijn offerte de juiste is?

Waar moet een goede en aantrekkelijke offerte aan voldoen?

Wat zijn de do’s en don’ts

 

Of is het vaak ook gewoon een kwestie van smaak?

Hoe zien jullie dat?

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 1

Het maakt niet zo zeer uit hoe wij dat zien, maar waarom vraag je dat niet aan de ontvanger direct als deze afgewezen wordt?

 

Een sjabloon mag je me (vertrouwelijk) mailen, dan wil ik best kijken of ik algemene verbeterpunten zie. Volgens mij moeten er ook wel relevante topics (zoals deze) in het HL-archief zitten...

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat een en ander sterk afhangt van de doelgroep.

Techneuten hebben liever geen gezwets, en willen gewoon horen: dit krijg je, en dat kost het.

De wat meer softe sector wil wellicht een leuk verhaal lezen wat er uitspringt.

 

Wat is trouwens je acceptatie rate?

Link naar reactie
  • 0
Bij de afwijzing vraag ik me dan af, was de offerte wel duidelijk genoeg of aantrekkelijk genoeg?

Misschien was het aanbod niet goed, maar dit kan natuurlijk ook komen dat het aanbod niet goed genoeg naar voren is gekomen?

Hoe weet ik nu of mijn offerte de juiste is?

 

Waarom vraag je niet gewoon aan de prospect waarom ze niet voor jou en jouw offerte hebben gekozen? Dat is de korste weg en heel leerzaam!

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor jullie reacties.

Niet elke aanvraag leidt tot een opdracht en ik heb zeker de gemiste kansen gecontacteerd met de vraag waarom men niet voor mij koos.

Ik probeer hier altijd wat mee te doen.

Echter nooit heeft iemand gemeld dat de offerte onduidelijk was, maar ook niet dat deze er prima uit zag.

 

Dus, als je voorstel goed is, prijzen zijn goed, aanbieding is goed, Hoe maak je dit commercieel aantrekkelijk dat men sneller accepteert?

Dat is een beetje mijn vraag...

 

Destijds heb ik gepoogd deze middels het AIDA model op te bouwen, maar of dat goed is gedaan..

Misschien moeten er mee foto's in, of minder tekst..

 

Ik heb eens een voorstel ontvangen van 19 pagina's voor een simpele opdracht.

Hele teksten over het bedrijf, missie, waar ze voor staan , grafieken etc etc.

Vond ik indertijd sterk overdreven maar toch, misschien hoort t wel zo?

 

Hoe ziet dus de ideale offerte eruit?

Intussen kijkt Highio al eens naar mijn huidige offerte maar alle ideeën en/of ervaringen zijn natuurlijk welkom.

 

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Niks hoort in deze. Als de opdrachtomschrijving, tijd, duur en prijs maar duidelijk zijn. De meeste offertes worden toch nagebeld.

Je zou eens wat verschillende offertes kunnen uitproberen.

www.maximaalsales.nl - Haalt het beste uit je verkoop. Graag bepalen wij samen jouw ideale verkooptraject.

Eigenaar van Harderwijk Nieuws, Nunspeet Nieuws en Apeldoorn Nieuws. Lokale nieuwssites met prima exposure voor ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Misschien doe ik het helemaal verkeerd (maar het werkt wel dus ik hou het voorlopig zo), maar bij mij is een (definitieve) offerte juist niet 'simpel'. Omdat het een bindend voorstel van mijn kant is wil ik alle details benoemen. Zo beschrijf ik heel precies wat de klant voor een bepaalde prijs krijgt en wat niet. Bij een offerte voor een app beschrijf ik heel precies alle functionaliteiten per scherm.

 

Eigenlijk werk ik met twee 'offertes':

[*]De eerste is een ruwe prijsindicatie en een mooi verhaal dat het allemaal geweldig wordt. Vooral bedoeld om de klant enthousiast te maken. Ik geef wel aan dat het slechts een ruwe indicatie is en geen definitieve offerte.[*]Daarna komt de 'officiële' offerte, waarin alles heel precies beschreven is. Als de klant daar akkoord op geeft is het ook bindend voor mij en wil ik dus ook heel precies beschrijven wat er gemaakt gaat worden. Ik ontkom er dan niet aan wat technisch te gaan worden.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0
Misschien doe ik het helemaal verkeerd (maar het werkt wel dus ik hou het voorlopig zo), maar bij mij is een (definitieve) offerte juist niet 'simpel'. Omdat het een bindend voorstel van mijn kant is wil ik alle details benoemen.

 

KISS betekent niet simpel, maar zo simpel mogelijk. Dat jij alle relevante details van je app benoemt lijkt me duidelijk, maar 19 pagina's met missie en visie en grafieken die niets te maken hebben met de inhoud van de offerte zou ik achterwege laten.

Link naar reactie
  • 0

Bij mij volgt de offerte na het overtuigen. De klant weet dan al of hij ja of nee gaat zeggen en in de offerte herhaal ik wat we hebben besproken. Het is zeg maar het formele document waarin samengevat staat waar we informeel overeenstemming over hebben bereikt.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Nou ja, een offerte is in het algemeen vrijblijvend, maar ik zou daar wel zoveel mogelijk persoonlijkheid en herkenning in proberen te verweven, zodat de prospect ziet dat dit maatwerk is en dat daar moeite voor gedaan is.

 

Met volgens afspraak uitwerken en versturen en telefonisch navragen bouw je een eerste stuk van vertrouwen of een klantrelatie op. Maar de ene offerte of aanvraag is het andere traject niet, natuurlijk. ;D

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Nou ja, een offerte is in het algemeen vrijblijvend

Het uitbrengen van een offerte is juridisch gezien toch een aanbod? Als de klant dan akkoord gaat met de offerte is het niet meer vrijblijvend naar mijn idee. Natuurlijk is de klant vrij om de offerte wel of niet te aanvaarden. Misschien bedoel je dat.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk werk ik met twee 'offertes':

 

[*]De eerste is een ruwe prijsindicatie en een mooi verhaal dat het allemaal geweldig wordt. Vooral bedoeld om de klant enthousiast te maken. Ik geef wel aan dat het slechts een ruwe indicatie is en geen definitieve offerte.[*]Daarna komt de 'officiële' offerte, waarin alles heel precies beschreven is. Als de klant daar akkoord op geeft is het ook bindend voor mij en wil ik dus ook heel precies beschrijven wat er gemaakt gaat worden. Ik ontkom er dan niet aan wat technisch te gaan worden.

Die tweede offerte vergt veel werk. Je moet immers een analyse maken, wellicht info bij de opdrachtgever ophalen, alternatieven afwegen... Word je daar niet voor betaald?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Meestal is een offerte het resultaat van een tijdje heen en weer overleggen wat er precies moet gebeuren. Het lijkt me dan vrij zinloos om alle conclusies daarvan in de offerte op te nemen - je kunt daar net zo goed naar verwijzen en de offerte zelf verder kort en bondig houden.
Tot dat het een keer mis gaat.

 

Ik heb een situatie gehad waarbij een klant gedurende de uitvoering van de opdracht steeds nieuwe dingen op tafel gooide (bijvoorbeeld maak de app ook ff geschikt voor zwaar verouderde OS versies). Hij ging er vanuit dat dat inbegrepen was in de prijs, ik dus duidelijk niet.

 

Sindsdien maak ik mijn offertes minder 'sales' en meer een zakelijke opsomming van afspraken.

Misschien moet ik die details naar de Algemene voorwaarden verplaatsen maar daarvoor verschillen ze per opdracht te veel.

 

Die tweede offerte vergt veel werk. Je moet immers een analyse maken, wellicht info bij de opdrachtgever ophalen, alternatieven afwegen... Word je daar niet voor betaald?

Helaas niet, zo luxe is de markt niet. Als de opdracht niet door gaat is het verloren tijd. Maar ik vind het nog meevallen. Ik heb vroeger bij een reclamebureau gewerkt en daar werden we gek van de niet betaalde 'pitches' waar je soms weken onbetaald bezig was voor een opdracht die niet door ging.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Hoe weet ik nu of mijn offerte de juiste is?

In een goede offerte staat net genoeg om de klant voor het project "ja" te laten zeggen en jou tijdens en na het project "nee" te laten zeggen ;D

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik werk meestal met standaard pakketten waarvan alle specificaties al op de website staan. Mijn offertes bestaan dan ook meestal uit een simpel mailtje met de volgende elementen:

 

Beste [klantnaam]

 

Hartelijk dank, wij verzorgen graag [item] voor je. De totale kosten daarvoor bedragen [prijs]. Zie [link naar de juiste webpagina] om alle specificaties te bekijken.

 

Dat is een all inclusive prijs, dus inclusief [wat de klant ongeveer krijgt in marketingtaal].

 

Afsluiting met een zinnetje waarin ik nogmaals benadruk dat ik de opdracht graag wil verzorgen en hoe de klant me kan bereiken als hij wil bevestigen of vragen heeft.

 

Mijn logo

Mijn naam

website

mail

telefoon

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Om zoveel mogelijk transparantie te bieden geef ik altijd bij een offerte een breakdown van alle onderdelen in een compleet overzicht van in te schatten uren.

Vaak zijn werkzaamheden lastig in te schatten voor de cliënt gezien hij/zij nu juist iemand hiervoor inschakelt. Hoe merk ik op voorhand toelicht welke onderdelen hoeveel tijd kosten en waardoor hoe groter de kans dat mijn offertes omgezet worden in facturen. Mijn persoonlijke ervaring althans.

lachgas kopen in lachgas tank - voor soa test thuis - veilig en anoniem.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.