• 0

Ontwikkeling nieuw online Winkelcentrum

Hallo Allemaal,

 

Zoals jullie bij het onderwerp zien staan gaat dit over een Online Winkelcentrum, Een soort beslist.nl.

Hebben jullie ideeen om het beter te maken dan beslist?

 

Bijvoorbeeld loyaliteitsprogramma's , of logistieke verbeteringen. Of juist zorgen dat de webwinkels zich bij je willen aanmelden door middel van kleinere commissies.

 

(Het is een speculatie, beslist.nl is natuurlijk te groot. Een start-up kan daar niet tegen concurreren)

 

[verandering: titel aangepast]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Chams,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Hebben jullie ideeen om het beter te maken dan beslist?

(...)

Bijvoorbeeld loyaliteitsprogramma's , of logistieke verbeteringen. Of juist zorgen dat de webwinkels zich bij je willen aanmelden door middel van kleinere commissies.

Wat is beter? Als je voor de aan te sluiten webwinkels meer opbrengsten kunt genereren tegen lagere kosten, dan zou dat voor mij beter zijn (als ik een webwinkel had gehad).

 

De praktische dingetjes die je noemt zijn middelen van lagere orde. Dat je lagere kosten/commissies biedt is leuk, maar wat lever je op? Hoe zorg jij voor meer traffic/aankopen/omzet/winst dan Beslist?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Het jargon dat er tegenwoordig gebruikt wordt voor het principe dat zij hanteren is een marketplace.

Je noemt alleen Beslist.nl. Echter, het idee van een marketplace is superhip tegenwoordig. Zeer veel bedrijven hebben al hun eigen marketplace of willen er op korte termijn mee beginnen. Kijk maar naar bol.com, Wish, Nextrail (blokker, intertoys, enz.), Coolshop, VidaXL en natuurlijk amazon, welke allemaal al operationeel zijn. Beslist is denk ik de kleinste speler op die markt en doet het volgens mij het minst goed op dit moment.

En dan komen er nog een heleboel spelers bij komende jaren.

 

Welke verbeterpunten zie je zelf al ten opzichte van al die andere marketplaces?

 

Link naar reactie
  • 0

En beslist.nl was maar een voorbeeld.

Wat is het verschil tussen Beslist.nl en Bol.com?

 

Zie je Rakuten en Alibaba als voorbeelden?

 

Wehkamp en Zalando zijn evident, maar waarom zijn Blokker en Prenatal ook online winkelcentra, third party markets oftewel plaza?

 

En waar past fonQ in dit plaatje?

 

Verken je markt!!!! ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een nieuw platform voor webwinkeliers kan alleen marktruimte veroveren als het duidelijk iets toevoegt aan wat anderen al bieden. Zelf draaien we op dit moment tests met een platform dat binnenkort live moet gaan. Gratis voor de webwinkelier, geen commissies, geen verborgen kosten. Daarnaast hebben we gekozen voor een opbouw waarbij je niet per winkelier een half miljoen producten online hebt staan, zodat de bezoeker bij een zoekopdracht een wat meer geconcretiseerde pagina met resultaten ziet.

 

Voor de inkomsten draaien er op het platform advertenties mee, en door deze non-keyworded te vertonen, dus alleen op basis van impressies, kliks of dagen, krijg je geen situaties dat naast een aanbieding van een deelnemer de concurrent met zijn aanbiedingen pronkt.

 

De reden dat het nog niet in de markt is gezet is dat ik de focus op ander werk heb staan, en er over denk het platform te verkopen. De naam is ijzersterk, en voor de koper is het geheel zeker een goede deal. Maar goed, waar het om gaat is dat een platform voor webwinkeliers zo in elkaar moet zitten dat je je webwinkelier in ere houdt. Het uitgangspunt moet zijn dat ze via jou goedkoop of gratis extra omzet kunnen scoren. Je moet beter en goedkoper zijn dan Adwords.

 

Zet je een echte concurrent van de grote verkoopplatforms in de markt (dus niet zoals mijn platform een duidelijk ander concept met hetzelfde doel) dan moet je opboksen tegen de gevestigde namen en ben je niet zo heel erg kansrijk.

 

Werken met incentives gaat wel, maar ook dan moet je heel goed bedenken hoe je dat aanpakt. Ik heb op dit moment een project in ontwikkeling waarmee het weggeven van een incentive wordt gebruikt om repeterende klanten te trekken. Een doodsimpele opzet, maar vooral een leuke opzet. Maar als je wil beginnen met spaarpunten weggeven of iets dergelijks loop je ook in feite op drijfzand. Sparen kan men overal al, dus een incentive moet heel erg goed liggen bij je markt. Ook belangrijk: bij veel spaarregelingen en cadeaubonnen krijg je ook te maken met vraagstukken op het gebied van (het tijdstip van) de afdracht van BTW en bijvoorbeeld de vraag of spaartegoeden of cadeaubonnen wel of niet worden bezien als elektronisch geld. In dat geval heb je namelijk ook meteen te maken me de regels van de AFM en DNB.

 

Of concurreren tegen beslist.nl en andere grote prijsvergelijkers niet mogelijk is waag ik te betwijfelen. Ik denk dat de achilleshiel van dergelijke platforms is te vinden in het feit dat ze marktdominant zijn, maar met hun betaalde diensten hun eigen nest bevuilen. Een echt gratis prijsvergelijker heeft denk ik juist een zeer gezonde kans. Technisch is het niet te ingewikkeld om te bouwen, en door de clientside zo droog mogelijk te houden kan je zeker iets neerzetten wat levensvatbaar is. Als je strijd tegen beslist.nl en kieskeurig.nl wilt voeren heb ik overigens nog wel een mooie domeinnaam in de aanbieding voor een prijsvergelijker: beslistnietkieskeurig.nl. Nadeeltje is wel dat de bouw van een goed en stabiel platform geen sinecure is, en een behoorlijke investering vergt.

 

Maar net wat Ron al zegt: hoe denk je traffic te gaan genereren?

 

Los van wat je exact gaat doen is traffic wel hetgeen je succes gaat bepalen.

 

Op (mod edit, geen links naar eigen site, zie huisregels) staat een verhaaltje over iets wat we binnenkort gaan doen. Een promotioneel spektakelstukje. En zoals in het verhaaltje staat: er zijn talloze varianten denkbaar. Maar het gaat om traffic voor iets wat heel erg gericht is op één dienst of één product. Dit soort akties kun je in ontelbaar veel varianten gebruiken om in een heel korte tijd flink wat traffic naar een website of project te trekken. Maar een klant hoeft er slechts één maal te komen, en wat jij nodig hebt is de bezoeker die vaker langskomt.

 

Traffic naar een prijsvergelijker of marktplaats trekken is dan ook totaal andere koek. Het kost als je het moet promoten een fortuin aan geld en tijd, en daarmee kom je al gauw in een soort spagaat te staan. Je moet veel winkeliers op je website hebben staan, anders heeft promoten geen zin, en als je reclame maakt voor je platform moet je voor de adverteerders die weer op jouw site staan om jouw onkosten te dekken kunnen garanderen dat je voldoende verkeer trekt. Ook dat is wel op te lossen, en niet eens zo heel erg ingewikkeld, maar het vergt wel tijd en geld. En je kan van geen enkele klant geld aannemen voor je zeker weet dat je de tegenprestatie kunt leveren, want als je dat wel doet en het geheel lukt toch maar niet dan zijn de juridische rapen gaar.

 

Mijn advies zou zijn om meer te denken in de richting van een concurrent voor Fonq. Hoe tegenstrijdig het ook klinkt: daar kun je vrij snel een platform mee neerzetten dat zichzelf kan promoten op grote schaal, voor webwinkeliers razend aantrekkelijk is en je met een budget van hooguit een mille of vijftien uit de grond kunt trekken. Geen vijftien mille? Ook dan kan je nog vooruit, omdat het financieren van aanloopkosten altijd wel af te dekken is.

 

De grote grap bij het neerzetten van iets goeds is dat je heel erg simpel moet denken. Als je kijkt naar bol.com zie je een werkelijk enorme organisatie. Dat moet je niet willen. Je moet wat je opzet zo in elkaar zetten dat je het helemaal alleen af kunt. Alles wat niet nodig is is ballast. Zet iets neer wat beheersbaar is, met een mooi groeipotentieel. Denk niet te groot.

 

Ergo: bezint eer ge begint.

 

Mocht je het advies van TwaBla willen volgen en iets bedenken als variant op Fashionchick: de domeinnaam fashionchuck.nl staat via ons te koop… Kijk naar wat Fashionchick is geworden en bedenk dan wat je met deze naam met herenode zou kunnen bereiken.

 

TwaBla vat het namelijk wel goed samen: kijk goed naar hoe een ander succes behaalt en varieer daarop in een eigen niche. Ik weet niet of het zo diepzinnig bedoeld was, maar beter goed gepikt dan slecht bedacht is in dit geval wel het beste advies dat je krijgen kunt.

 

Succes!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.