• 0

Versneld afschrijven bij slechte investering

Goededag,

 

Naar ik heb vernomen bestaat de mogelijkheid om versneld af te schrijven bij een slechte investering in de zin van: het aangeschafte apparaat voldoet niet, dus moet er snel een nieuwe komen.

 

De verkoper zegt dat het apparaat prima werkt. Ik vind van niet. Zij kunnen/willen mij echter niet meer verder helpen, ik heb dus een miskoop gedaan.

 

Hoe kan ik de belastingdienst zo ver krijgen?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op het moment dat het niet voldoet en je koopt een ander dan gebeurt er iets met deze investering. Je ruilt het in, verkoopt het of stelt het buiten gebruik. Er ontstaat dan een boekverlies wat je mijns inziens gewoon van de winst (?) kan aftrekken.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Even terugkomen op de originele vraag: Ik ben geen expert, maar als een apparaat niet (meer) te gebruiken is mag je het (volgens mij) in één keer afschrijven.

 

Volgens mij, en ik ben ook geen expert :-\, hoef je je niet aan de "geldende" afschrijftermijnen te houden (3 jaar voor computers, enz.) maar kun je ook eigen afschrijf-periodes hanteren. Het enige waar je rekening mee moet houden is de "restwaarde" van het materieel en een eventuele onderbouwing richting BD.

Link naar reactie
  • 0

Little Monkey: De belastingdienst houdt wel "een voor bepaalde zaken" een voorgestelde levensduur aan (met een bepaalde bandbreedte daarop)...dus zelf helemaal je eigen afschrijvingsperiodes bepalen kan niet en je zal ook enige consistentie moeten aanhouden...Niet de ene computer in 3 jaar en de andere in 5 jaar....

 

Als een apparaat het niet meer doet, of je vervangt 'm .... dan schrijf je 'm niet af maar dan stel je 'm buiten gebruik...dan heb je inderdaad een eenmalige boekverlies....of als de verkoop genoeg opbrengt een boekwinst...

 

Voor ondernemers bestaat in de opstartfase inderdaad de mogelijkheid om versneld af te schrijven....maar dat is hier niet noodzakelijk, en komt immers een nieuwe!

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Zijn die door BD voorgestelde levensduren ergens te vinden?

 

Little Monkey: De belastingdienst houdt wel "een voor bepaalde zaken" een voorgestelde levensduur aan (met een bepaalde bandbreedte daarop)...dus zelf helemaal je eigen afschrijvingsperiodes bepalen kan niet en je zal ook enige consistentie moeten aanhouden...Niet de ene computer in 3 jaar en de andere in 5 jaar....

Link naar reactie
  • 0

Gegevens voor afschrijven na 1 januari 2007:

- afschrijven gebouwen tot bodemwaarde

- maximale afschrijving goodwill 10% per jaar

- maximale afschrijving overige bedrijfsmiddelen 20% per jaar

 

In het geval hier beschreven gaat het inderdaad niet om afschrijven. Zodra het bedrijfsmiddel niet meer voldoet, wordt het buitengebruik gesteld. Bij verkoop of vernietiging wordt het resultaat tussen de opbrengst en de boekwaarde ten laste of ten gunste van het resultaat gebracht.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

[quote author=smart4u link=board=16;threadid=7626;start=0#msg122301 - maximale afschrijving overige bedrijfsmiddelen 20% per jaar

 

Dit geldt dus voor inventaris ed? Maar wat als je al een andere methode hanteert, dan moet je ie wel blijven afschrijven zoals je al deed? Ook al zou dat bv 33% per jaar zijn?

Link naar reactie
  • 0

Normaliter dient voor afschrijvingen een bestendige gedragslijn te worden gevolgd. Dat wil zeggen dat niet zonder reden kan worden afgeweken van een éénmaal gehanteerde norm voor afschrijvingen. Slechts dwingende redenen kunnen leiden tot sneller of langzamer afschrijven.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Normaliter dient inderdaad voor afschrijvingen een bestendige gedragslijn te worden gevolgd. Echter de fiscus accepteerd geen afschrijvng meer van 33% over de inventaris. Om er nu voor te zorgen dat de bedrijfseconomische jaarrekening niet gaat afwijken met de fiscale jaarrekening (winstaangifte) is het dus noodzakelijk de afschrijvingen per 1 januari 2007 aan te gaan passen.

 

Voorbeelden van overige bedrijfsmiddelen zijn inventaris en computers.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad geldt dit nog niet voor de aangifte van 2006, maar voor die van 2007 (komt voort uit het wetsvoorstel werken aan winst). De fiscus zal accepteren dat deze wijziging in de grondslag zal gaan plaatsvinden per 1 januari 2007.

 

Een computer die je aanschaft in 2006 mag je dus nog steeds tegen 33,3% afschrijven (een tot dan toe geaccepteert afschrijvingspercentage mits dit overeenstemt met de andere computers in de onderneming). Om vervolgens vanaf 1 januari 2007 de afschrijvingstermijn aan te passen naar 5 jaren (20%).

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.