• 0

Webshop zonder voorraad?

Hoi,

 

Bedankt voor het lezen allereerst.

Voor mijn webshop moet ik eigenlijk een behoorlijk grote voorraad hebben aan producten zodat klanten, na bestelling, dit binnen 2 dagen in huis hebben. Maar nu is het zo dat ik net begonnen ben en ik het simpelweg niet kan veroorloven om een grote voorraad in te kopen. De producten komen vanuit China en ik kan dus niet aan dropshipping doen. Zouden mijn eventuele klanten afschrikken als er bijvoorbeeld staat ''levertijd 2-3 weken''. Ik zat eraan te denken om de klanten, vanwege lange wachttijd een leuke korting te geven op het product. Ik weet uit mijn eigen online koopgedrag dat ik wel vrolijk wordt als ik zie ''vandaag besteld morgen in huis'' maar dat kan ik simpelweg nu niet aanbieden.

Heeft iemand anders een idee naast een lening en dropshipping?

 

Alvast bedankt! :)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Danielle93,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Ik weet uit mijn eigen online koopgedrag dat ik wel vrolijk wordt als ik zie ''vandaag besteld morgen in huis'' maar dat kan ik simpelweg nu niet aanbieden.

Tja, je wil het beste van verschillende werelden. Je komt zo in de duivelsdriehoek terecht:

 

6a00d83455c15069e201348767a0fe970c-pi

 

Als je snel een groot assortiment wilt leveren voor de laagste prijs, dan moet dat ergens vandaan komen. Je kunt ook een kleiner assortiment nemen, of een langere levertijd hanteren of een hogere prijs hanteren (om de lening te bekostigen of om de producten binnen Nederland te kopen).

 

Voor mijn webshop moet ik eigenlijk een behoorlijk grote voorraad hebben aan producten zodat klanten, na bestelling, dit binnen 2 dagen in huis hebben.

Als je per se alle drie wilt, dan is wat je wilt misschien niet mogelijk. Is het aanpassen van je concept een optie?

 

Wellicht ten overvloede: heb je gedacht aan btw, invoerrechten, productaansprakelijkheid als importeur?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Danielle93,

 

het ligt er denk ik ook aan in welk segment je zit en wat je concurrenten wel op voorraad hebben.

 

Een enkel stuk bestellen in het oosten heeft namelijk ook weinig zin, mits de marge zeer goed is en/of je de enige bent die dat product kan leveren, echter als dan korting gaat geven vanwege de levertijd dan moeten de marges wel heel erg goed zijn.

 

Ik zelf ben ook begonnen zonder voorraad, op de eerste beurs waar ik stond had ik 1 model bij me, verder helemaal niets, geen piefje, geen palletje, noppes.

Maar toch kwamen ze langzaam steeds meer bij mij, dit dankzij een goede duidelijke website, dat ik toen geen voorraad had was niet zo`n probleem (echter de levertijden gingen in dagen en niet echt weken).

 

Misschien ook een beetje door de niche markt waar ik in zit maar ik merkte wel dat het een probleem ging worden, dus een plan geschreven en daarmee naar m`n eigen bank gegaan voor een lening.

 

En ik denk dat je dat voor je zelf ook moet gaan doen, ik ben er onderhand wel achter dat voorraad verkoopt, maar dat kost geld en zonder geld schiet dat niet op.

 

Dus schrijf eerst een goed plan voor jezelf om te kijken of het wel zinvol is om überhaupt te starten.

 

Succes,

Berto.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Alleen als je super schaarse goederen of tegen zeer lage prijzen levert anders zal een B2B of B2C klant geen lange levertijden accepteren. Die koopt het product dan waar op voorraad of binnen een redelijke termijn (2-4 dagen) tegen de laagste prijs.

 

Jouw klanten gebruiken ook Ali. Als ze willen wachten, dan kopen ze daar.

Link naar reactie
  • 0

Jouw klanten gebruiken ook Ali. Als ze willen wachten, dan kopen ze daar.

 

Bij goedkope goederen: ja. Bij dure apparatuur (die desalniettemin in China veel goedkoper te verkijgen is) hangt het vooral af van het prijsverschil tussen Ali en de NL webwinkel: is dat verschil klein genoeg dan bestel ik die 3D-printer toch liever via die webwinkel, omdat die winkel dan ook de garantie en productaansprakelijkheid draagt

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb voor 2 webshops ook geen voorraad maar vestuur toch binnen 1 dag. Maar dat lukt mij doordat ik dagelijks naar groothandel rij en dus veelal dezelfde dag nog kan uitleveren.

Wat jij wil is lastig, is wat over algemeen door schoolkinderen gedaan wordt en van dat soort shops heb je er veel.

Je vergeet inderdaad dat je verantwoordelijk bent voor geïmporteerde product, garanties, retouren enz. enz.

Link naar reactie
  • 0
Bij goedkope goederen: ja. Bij dure apparatuur (die desalniettemin in China veel goedkoper te verkijgen is) hangt het vooral af van het prijsverschil tussen Ali en de NL webwinkel: is dat verschil klein genoeg dan bestel ik die 3D-printer toch liever via die webwinkel, omdat die winkel dan ook de garantie en productaansprakelijkheid draagt

 

Prima toevoeging Norbert en volledig mee eens. Bij een hogere prijs kiest een klant inderdaad voor meer zekerheden.

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom moet dropshipping 2-3 weken duren? Ik zelf ben begonnen zonder voorraad maar door middel van goede afspraken met de fabrikant werden de meeste bestellingen binnen een dag verstuurd.

 

De meeste fabrikanten hebben wel een voorraad. Je kunt contact met hun opnemen en vragen hoeveel zij van een bepaald product op voorraad hebben. Als dit bijv. 5000 is, dan weet je dat je altijd 5000 units van een bepaald product binnen 1 of 2 dagen kunt vesturen. Op deze manier heb ik het in het begin aan gepakt en dat werkte prima. Moet je natuurlijk wel een betrouwbare fabrikant vinden waarmee je een relatie op kunt bouwen.

 

Maargoed, als deze producten uit China komen zullen uw klanten deze nooit binnen 2 dagen in huis hebben omdat de shipping time van China naar Europa minimaal 3 tot 7 werkdagen is.

 

Voor al uw tin containers en aluminium blikken: https://www.ucan-packaging.com

Link naar reactie
  • 0

De blikjes die ik in China bestel zijn een maand onderweg. Maar die worden gratis bezorgd.

 

 

 

Dat kan, er zijn inderdaad veel goedkope (maar langzame) mogelijkheden om producten vanuit China naar Nederland te versturen. Maar omdat de poster van dit topic aangaf dat hij de producten graag binnen 2 dagen bij zijn klanten wil hebben, wou ik alleen even aangeven dat dat niet gaat lukken als hij iets direct vanuit China besteld. In dat geval heeft hij inderdaad een voorraad nodig in Nederland.

Voor al uw tin containers en aluminium blikken: https://www.ucan-packaging.com

Link naar reactie
  • 0

Als je kiest voor een langere levertijd zul je zeer waarschijnlijk omzet mislopen.

En omgekeerd zul je meer bestellingen krijgen als je snel kan leveren.

Mogelijk zelfs zoveel meer dat je daar genoeg winst op maakt om een buffervoorraad in te kopen.

 

Het beste is de twee opties enkele weken te testen. Dan kun je een zakelijke beslissing nemen op basis van data in plaats van een slag in de lucht te slaan.

 

Zo'n proef van enkele weken voorfinancieren moet toch mogelijk zijn. Als je voor zo'n test niet genoeg middelen hebt moet je jezelf serieus afvragen of je nu al kan starten met je onderneming. Ik zou in dat geval nog even doorsparen.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Als je kiest voor een langere levertijd zul je zeer waarschijnlijk omzet mislopen.

En omgekeerd zul je meer bestellingen krijgen als je snel kan leveren.

Mogelijk zelfs zoveel meer dat je daar genoeg winst op maakt om een buffervoorraad in te kopen.

Hoe test je dat in praktijk?

 

Aanbod deels traag en goedkoper en anderdeels duur en sneller. Dan zien of er vervolgorders komen?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dat test je beter niet, maar ik zou benchmarken met andere (Nederlandse) leveranciers op productprijs, verzendkosten en levertijd. Je zou m.i. op minimaal twee dimensies moeten scoren om ook maar enige kans te maken als toetreder. Succes, dame!

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik heb niet alle reacties gelezen dus sorry als dubbele post, maar heb je al uitgerekend met welke investering je zou kunnen beginnen om het wel op voorraad te hebben? Iedere keer verzendkosten betalen kost ook geld....je zou ook kunnen beginnen met kleiner assortiment en dat langzaamaan opbouwen. Misschien de hardlopers inkopen uit China en de tragere bij Europese groothandels?

Link naar reactie
  • 0

Je hebt dus een webshop en je hebt geen voorraad en je zegt net te zijn begonnen... Je bent eigenlijk nog helemaal niet begonnen ;)

 

Misschien een optie om terug te kijken naar je ondernemersplan, kijken wat nou die doelgroep ook alweer was. En daaruit kijken, minst je in detail treedt, waar je klanten nou voor warm lopen en dat sowieso al in de voorraad zetten. En dan een soort reserveringskorting bij de overige producten zetten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.