• 0

Webshop die uit opties productprijs kan uitrekenen: deel 2

Omschrijving van je concept:

Ik produceer buikbakken voor promotie en hospitality die vaak semi- of volledig custom wordt uitgevoerd voor de B2B markt.

Dit gaat vaak om maar enkele exemplaren.

 

Bij maatwerk in kleine oplages ontkom je niet aan het berekenen van seriekosten.

 

Omdat het maken van offertes in verhouding tot de opbrengst van een bestelling veel tijd kost wil ik dat via een webshop kunnen doen.

 

Sinds kort heb ik dankzij een vriend die een module voor mijn shop heeft geschreven een shop die een min of meer overzichtelijk systeem mogelijk maakt:

 

http://www.svendingtray.com/storefront

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Ik al eerder een vraag over gesteld op HL:

https://www.higherlevel.nl/forum/bedrijfsstrategie-ondernemingsplannen-en-bedrijfsprocessen/automatisering-en-internet/webshop-die-uit-opties-productprijs-kan-uitrekenen-584369?action=display;start=0

 

Maar de antwoorden en hulp hebben me niet het resultaat gebracht wat me voor ogen stond.

 

Ik heb iets van 10 shopsystemen uitgeplozen of geprobeerd en contact gezocht met developers van modules voor shops die het vaag leken te kunnen.

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Ik wil dat potentiele klanten een goed inzicht kunnen krijgen in wat een buikbak kost, om de vergelijking te kunnen maken met andere aanbieders en tegelijk de rompslomp rond het realiseren van een order te verminderen.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Voor zover ik heb kunnen ontdekken zijn er geen aanbieders van maatwerk buikbakken terwijl de behoefte aan maatwerkoplossingen duidelijk bestaat.

 

Ik wil maatwerk verregaand stroomlijnen zodat het voor de klant die 's avonds of in het weekend aan het werk is snel duidelijk wordt of zijn idee haalbaar is.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

De oplossing zoals die er nu staat is verre van perfect.

Ik wil het graag nog veel simpeler.

 

Of dat kan hangt sterk af van de techniek.

Maar ik ben er nu al zo lang mee bezig dat ik makkelijk zaken over het hoofd zie.

 

Daar wordt ik dan graag op gewezen.

 

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet niet veel van buikbakken, al heb ik er voor een van onze deelnemingen (ice tech business) er wel eens naar gekeken. Uiteindelijk hebben we daar niet voor gekozen en inmiddels is het achterhaald.

 

Het huidige formulier nodigt niet erg uit om in te vullen. Ik vind dat er veel keuzes zijn en dat maakt het voor mij onoverzichtelijk. Daarom zou ik je aanraden om het aantal keuzemogelijkheden te beperken of in ieder geval te verbergen zolang het nog niet relevant is. Volgens mij moet dat met een formbuilder met conditional logic al grotendeels kunnen. Die kan je vaak goed customizen. Vaak kan je daar nog een payment module aan koppelen, incl. een PDF generator voor de factuur en een xml boeking genereren voor je eigen administratie. In theorie ben je er dan.

 

Er zijn vele form builders. Als je een WP website gebruikt, kan je eens naar Gravityforms kijken. Cognitoforms is ook een hele aardige. De mogelijkheden tot customizen zijn er wel, doch beperkt. Ook zou het in een webshop moeten kunnen worden ingebouwd, maar kennelijk heb je dat allemaal al geprobeerd. Er zijn overigens genoeg bedrijven die wel een module hebben om een product samen te stellen.

 

Verder zou ik veel visualiseren, bij voorkeur met een eenvoudige tekening van de bak. Kan je op Fiverr wel laten maken.

 

Tot slot zou ik altijd nog de optie bieden om echt maatwerk te verkopen, voor degene die echt een unieke bak wil hebben. Die moet dan maar contact opnemen. Zal als het goed is niet de meerderheid van je klanten zijn (anders heb je het verkeerde product gestandaardiseerd).

 

Link naar reactie
  • 0

ah, je hebt een Drupal website, daar zijn helaas een stuk minder developers voor te vinden dan voor WP (zoals hierboven genoemd).

 

Om een configurator goed te laten werken is het belangrijk dat ie overzichtelijk en logisch werkt (en eruit ziet), dus daar zou je eigenlijk echt aandacht aan moeten besteden.

 

Optie 1: neem een goed Drupal bureau in de arm

Optie 2: praat (ook) met wat andere bureau's die met andere software werken. WordPress is inderdaad het meest gebruikt dus daar zijn ook de meeste partijen voor te vinden (wat het niet altijd makkelijker maakt overigens)

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties mannen!

 

Het is idd nog niet zo overzichtelijk als ik het zou willen hebben.

Ik speur er op door of/hoe ik dat voor elkaar kan krijgen.

 

Ik denk dat ik idd het beste resultaat krijg als ik een ontwikkelaar er opdracht voor geef.

Dat gaat denk ik ook wel gebeuren.

 

Maar nu nog niet.

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
  • 0

Ik vermoed dat mensen die hiernaar op zoek zijn door alle bomen het bos toch wel zullen vinden. M.a.w. als de vraag er is en het aanbod is beperkt, dan willen mensen hier volgens mij best iets meer moeite voor doen.

 

Dat gezegd hebbend, zou ik sommige dingen wel anders doen.

 

- "u heeft geen berekening" vind ik geen gelukkige opening; zet er in elk geval "(nog)" tussen of zet het op een andere plek, bijvoorbeeld rechts als een soort winkelmandje; kies daarnaast consistent voor "u" of "je"

- ook die linkjes die geen linkjes blijken te zijn, met daaronder de uitleg, zou ik anders doen: eerst de tekst "Stel hier je buikbak samen ..." (configureren is een lastig woord en dat het op deze pagina kan zou ik weglaten, dat lijkt me wel duidelijk) en dan de uitleg; die zou voor mij dan eigenlijk ook gewoon als tekst mogen in plaats van mouse-overs, dat lijkt mij niet eens zoveel extra ruimte in beslag te nemen

- kun je het niet zo instellen dat na het kiezen van het formaat van de bak de pagina op die plek blijft staan, in plaats van terug te springen naar de bovenkant van de pagina, waardoor ik eerst weer naar beneden moet scrollen?

- het komt een beetje vreemd over als ik bij "meerprijs colorwash large" een kleurstaal zie met 8 kleuren en vervolgens maar kan kiezen uit 5; dat geldt ook voor die "gatenset" met 20 gaten, terwijl ik er maar 8 zie

- ik begrijp dat als ik niet klik op "aan berekening toevoegen" er wel het aantal "1" staat, maar dat dit niet meegenomen wordt in de berekening; ik zou het logischer vinden om hier standaard "0" neer te zetten, wat meteen de mogelijkheid geeft om een optie te annuleren nadat je die in eerste instantie wel gekozen hebt; nu zie ik die mogelijkheid niet (ook niet om terug te gaan naar de standaard kleur)

- kun je de volgorde van de items in de berekening aanpassen? het ziet er wat onlogisch uit als ik in eerste instantie vergeet een buikbak aan de bestelling toe te voegen, dan komen in de berekening eerst de opties en dan de buikbak en het zou logischer zijn om de buikbak eerst te noemen

- onderaan je site staat dat de prijzen van buikbakken exclusief verzendkosten en btw zijn; daarna zeg je dat de prijzen van opties exclusief verzendkosten zijn; ik zou daaruit kunnen lezen dat de prijzen van de opties wel inclusief btw zijn (en dat lijkt me eigenlijk niet)

- je pagina "Bestellen" is (nog) in het Engels

 

Link naar reactie
  • 1

Al die verborgen teksten bovenaan maken het onleesbaar, ik ga als klant echt niet op al die tekstjes klikken om al die micro voorwaarden te lezen. daarbij is het is ook nog eens een mengelmoes van voorwaarden en uitleg wat je moet doen bij een stap of een bepaald invoerveld (aantal invullen)

Verder gebruik je wel erg vaak de term meerkosten, en waarschuw je wel erg vaak voor extra kosten.. alsof je niet wilt dat de klant bij je koopt..

 

 

Die configurator is inderdaad te complex en in elke stap maak jij al impliciete keuzes vanuit jou standaardbak en gaat in de tekst daar dan uitzonderingen op benoemen en voorwaarden benoemen. In een configurator is die standaard bak niet relevant, de klant kiest immers juist niet voor een standaard bak. de huidige configurator is meer een soort backoffice calculator.

Maak een goede scheiding tussen uitleggen hoe jou order- en productieproces werkt en zorg dat in de configurator alleen keuzes staan en de financiele gevolgen daarvan..

De bak heeft een formaat, bepaald materiaal en een afwerking in kleur. Daarnaast zijn er extra opties voor de indeling, de belettering/reclame. dat zijn de stappen. die je in logische volgorde moet aflopen zonder onnodig terug of door te verwijzen naar een vorige stap.

 

Wat ik zou doen is 3 verplichte stappen maken en 2 optionele stappen

 

1. Formaat: Small, Medium, Large, Maatwerk

2. Materiaal keuze: Multiplex, MDF of Populieren multiplex

3. Kleurkeuze: Whitewash, + lijst overige kleuren

 

optionele stappen (bij aanvinken om te activeren)

4. Bakindeling: Geen, 4 vak, 6 vak, 8 vak, Gatenbodem, enz..

5. Belettering: Sticker A, Sticker B, Frezen,

 

Seriekosten

De relevante seriekosten zou ik zichtbaar maken in de relevante stap, dus basis seriekosten al bij formaatkeuze tonen voor toevoegen aan berekening. Seriekosten voor de indeling bij de bakindeling en seriekosten voor belettering bij die stap.

 

Aan berekening toevoegen

Ik zou niet niet elke stap apart laten toevoegen aan berekening (feitelijk winkelmandje), maar alleen een tussenberekening tonen bij die stap en pas als de hele configuratie is ingevuld dit toe laten voegen, deze configuratie word dan (bij voorkeur) als 1 regel in het winkelmandje gezet met goede beschrijving van de onderdelen van die configuratie)

Als een klant nu meerdere type bakken wil maar achteraf een type wil verwijderen weet deze niet welke regels daarvoor verwijderd moeten worden en moet mogelijkalles dan opnieuw doen.

 

Uitvraag aantallen.

Ik zou er de voorkeur aan geven de klant te vragen per soort bak/ configuratie 1 berekening te maken. Dus 1 berekening voor bakken met 4 vak indeling en 1 berekening voor bakken zonder indeling. De huidige uitvraag is foutgevoeling, klanten gaan geheid bij indelingen en belettering aantal 1 kiezen in de veronderstelling dat alle bakken dan beletterd of ingedeeld zijn. Door vrije aantallen invoer toe te staan bij meerdere stappen is er ook een grote kans op productiefouten, jij zult niet altijd weten welke combinaties bij elkaar horen.

Bijv als een klant 10 bakken wil waarvan 5 bakken met 4 vak indeling en 5 bakken gefreesde naam, hoe weet jij dan in welke bakken de naam word gefreesd. de bakken met indeling of de bakken zonder.

Door klanten te vragen aparte berekeningen te maken is het zowel voor hen overzichtelijk als voor jou. (Daarbij leg je ook de verantwoordelijkheid meer bij hen, als zij het in de configurator fout doen, kunnen ze jou niet verwijten een productiefout te hebben gemaakt.)

 

 

Standaardproducten

Je shop is nu niet meer dan de configurator terwijl je ook standaard producten aanbied.

Zoals de vakindelingen, extra bodemplaat, maar ook je standaard bakken. Je lijkt nu altijd op order te produceren en dus ook altijd seriekosten te rekenen. Dat maakt het dus heel duur om maar 1 bak te bestellen. Ik zou overwegen om een standaard bak per formaat aan te bieden voor een vaste prijs zonder seriekosten. zodat klanten dit ook in 1x in de winkelwagen kunnen zetten.

Zorg dat klanten ook met een paar klikken kunnen bestellen en alleen de configurator nodig hebben als ze complexere wensen hebben.

 

Link naar reactie
  • 0

Met een Wordpress / Woocommerce oplossing zou je dit goed kunnen bereiken wat je wilt. Deels standaard en met de juiste modules kun je producten laten samenstellen door verschillende opties te selecteren en een eindprijs te laten berekenen. En dan een stuk duidelijker dan nu het geval is. Voordeel van een Woocommerce oplossing is dat je ook goed kunt uitbreiden en meerdere buikbakken (of andere producten) kan toevoegen.

 

Een geheel maatwerk oplossing is niet nodig, er zijn voldoende "tussen opties" om een goede webshop op te kunnen zetten. Bijvoorbeeld door een aangepaste premium template (child theme) te gebruiken.

 

Maar.. 'en dat klinkt uit mijn mond als preken voor eigen parochie'. Schakel wel een professional in met verstand van veiligheid, webcode / conversie optimalisatie / vormgeving en SEO (niet alleen technisch maar ook in tekst). Opnieuw starten met een nieuwe site met een goed premium template (WordPress / Woocommerce of Wordpress Gravity forms) en deze laten bouwen i.s.m. of door een professional is een stuk beter dan zelf door blijven sleutelen aan deze site. Je hebt een mix nodig van SEO, Conversie optimalisatie, usability, vormgeving en beveiliging voor een succesvolle webshop. (naast zaken als marketing en adverteren).

 

Mocht je toch zelf door willen blijven gaan met de huidige website. Zorg dan dat deze veilig is, zorg sowieso voor een SSL cerificaat en https verbinding. En zorg dat deze voldoet aan de wettelijke eisen. (Voorwaarden, privacy verklaring enz.).

Link naar reactie
  • 1

Dank voor alle reacties mensen. Fijn dat jullie de tijd hebben genomen je reactie op schrift te zetten.

 

De afgelopen dagen heb ik een deel van jullie opmerkingen verwerkt.

Met name de https koste wat moeite maar is nu rond.

 

Ik ga dit draadje en het forum even laten rusten maar ga wel verder met het verwerken van jullie suggesties.

 

Wees gegroet!

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.