• 0

Financeren met persoonlijke lening of toch via een onderneminsplan naar de bank

Beste leden,

 

Ik worstel met het volgende vraagstuk,

 

Ik heb een transport bedrijf welke ik in deeltijd heb opgezet. De onderneming is een eenmanszaak en het materieel is uit prive geld betaald en een voertuig huurde ik.

 

Nu wil ik mijn onderneming uitbreiden en hier full time mee verder. Hiervoor moet ik in materieel (voertuig) inversteren. Een aantal optie's heb ik hierin bekeken en ik wil als rode draad een mogelijkheid hebben om versnelt af te kunnen lossen.

 

Ik heb een bedrijfsplan geschreven maar het gaat in dit geval om een relatief klein bedrag rond de €30.000 euro.

 

Ik overweeg, met inachtneming dat ik dus versnelt af wil lossen om dit via een persoonlijke lening of een kortlopend kredite te doen. Vraag is kan dat, en hoe pakt dat belasting technisch uit? Ik weet dat dit gebeurd vraag is, is het een slimme keus of juist geen handige keus en zo ja waarom niet.

 

Als ik wil leasen is het extra aflossen een probleem en mijn onderneming is jonger dan drie jaar dus moet ik ook met een bedrijfsplan etc aan de haal.

 

Het lenen van bekenden is iets wat ik liever niet wil.

 

Ik zoek dus een eenvoudige doeltreffende optie om dit relatief kleine bedrag wat ik nodig heb te financieren zonder wederom zelf mijn prive vermogen aan te breken. De vooruitzichten zijn gezond daar ik kan bouwen op vast werk.

 

Hoor graag

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

fiscaal maakt het binnen een eenmanszaak vrij weinig uit of je een persoonlijke lening werkt of met een zakelijk krediet. Zolang duidelijk is dat de lening voor zakelijke doeleinden is gebruikt zijn de kosten daarvan aftrekbaar.

 

"het probleem" zit veel meer bij de financieringsvormen. Persoonlijke leningen of kredieten zijn veel meer standaard producten, waarbij de bank vereenvoudigd gesteld alleen kijkt hoeveel salaris je elke maand krijgt gestort en welke andere leningen je al hebt om te bepalen hoeveel je nog kunt (bij)lenen.

Als ondernemer ontvang je geen salaris, dus zijn je maandelijkse inkomsten onzeker en dus is er weinig basis voor een persoonlijke lening, tenzij er nog andere vaste inkomstenbronnen zijn binnen jou gezin die als basis kunnen dienen voor de lening.

 

Je kunt je nog wat verder verdiepen en de mogelijkheden voor lease. Naast de standaard (operational) lease waarbij je een auto least voor 3 of 4 jaar voor een vast bedrag per maand, zijn er nog andere vormen van leasing waarbij je meer vrijheid in kunt bouwen.

Zoek maar eens op de term "Financial lease" op het forum of via google. Bij financial lease wordt er in principe een lening gekoppeld aan je auto (je mag de auto niet zonder toestemming van de leasemaatschappij verkopen) maar alle andere kosten komen voor jou eigen rekening (verzekering, onderhoud e.d.)

Financial lease lijkt wel heel erg op "gewone" leasing, maar je kunt daar wel veel makkelijker maatwerk afspreken over de aflossing, maar vaak ook over de andere kosten, bijv onderhoud ook mee financieren, maar mrb en verzekering zelf regelen/betalen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Roel

 

Dank voor je bericht. Voor wat betreft de basis van een persoonlijke lening wij zijn twee verdieners. Er zit nog een vaste inkomsten bron aan gekoppeld. Op dit moment heb ik zelf nog een vaste baan en stel ik duw er nu een persoonlijke lening door dan heb ik dat in beheer. Het financiele persoonlijke en zakkelijke huishoud boekje is op orde zodat ik in zicht heb wat er per maand dient te gebeuren.

 

Of ik nu per maand een lening af los of lease,... betalen moet ik. Lease krijg ik als jonge ondernemer vrij lastig geregeld. Ik moet dan met een bedrijfsplan aan de gang, ik heb al een lopend bedrijf waarvan ik over 1 jaar cijfers heb die wel positief zijn maar met 1 dag per week is dat geen correcte basis en ook niet de realiteit in relatie tot 5-6 dagen werken.

 

Vanuit die optiek dacht ik om het via een persoonlijke lening te gaan regelen en daarmee een hoop gedoe te omzeilen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.