• 0

Lastig situatie %50 van de aandelen

Beste lezers,

 

Ik ben hier nieuw en heb gelijk een heel lastig vraag.

 

Ik heb een platform gebouwd waarvan niet veel op dit moment bestaat. Alleen wat ik zelf had ongeveer heb ik al geinvesteerd in het bouwen van de platform. Ik heb een contract afgesloten met een bedrijf die investeerder zou voor mij zoeken om een APP versie van mijn platform te maken en voor sales en marketing.

 

Mijn platform maakt nog geen winst, ik heb een voorstel van het zelfde bedrijf gekregen waar ik contract heb afgesloten. Ze vragen %50 van de aandelen in ruil voor marketing en sales van mijn platform.

 

Nu weet ik niet hoe ik het moet aanpakken , ik hoop dat jullie mij goed kunnen adviseren.

 

Mvg,

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste arnodl2012,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Nu weet ik niet hoe ik het moet aanpakken , ik hoop dat jullie mij goed kunnen adviseren.

Inderdaad een lastige vraag, want ik begrijp de vraag niet helemaal. Waar wil je nu precies advies over?

 

Wil je weten of je dit moet doen? Wil je weten hoe je dit moet doen? Het klink mij met deze informatie opmerkelijk in de oren dat je een contract hebt met een partij voor sales en marketing en dat ze nu de helft van de aandelen willen. Hoe zit dat precies? Of vragen ze dit omdat je niet (meer) kunt betalen als leverancier? Graag meer informatie over de situatie en wat jij zou willen bereiken.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Beste Ron,

 

Excusses voor de onduidelijkheid.

 

Ik wil weten hoe ik dit moet doen en of het slim is om gelijk %50 van de handelen te geven?

 

Nee, ik heb een contract met een bedrijf aangesloten die voor mijn start-up een investeerder zou gaan zoeken. En bij dat bedrijf werkt iemand die ook zelf een start-up heeft gehad. Hij wil mij helpen met de sales en marketing zodat ik sneller een investeerder vind. Zonder omzet zeggen ze dat het moeilijk is om een investeerder te vinden. Hij vraagt dan wel gelijk de helft van de aandelen. En tegelijhkertijd ben ik ook opzoek naar een investerdeer. Als ik hem % 50 van de aandelen geef en straks moet ik ook nog wat over hebben voor de investerdeer. Hij zit dat ik geen ervaring heb op het gebied van sales en marketing en wil daar op spelen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen arnodl2012,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Ik denk dat je je eerst beter moet (laten) informeren, voordat je verdere stappen zet.

 

Is de besproken onderneming een BV? Wat voor contract heb je afgesloten? Wie heeft je dat geadviseerd?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het contract gaat over dat zij voor mij een investeerder gaan zoeken en helpen met het voorbereiden van alles voordat ik naar een investeerder ga.

En welke werkzaamheden voeren zij dan uit? En jij betaalt hen nu voor die werkzaamheden?

 

Ik zou verwachten dat zij juist op zoek gaan naar een investeerder die vervolgens een budget beschikbaar stelt voor, bijvoorbeeld marketing. Dat díe investeerder daar dan een aandeel voor wil lijkt mij logischer.

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Als ik een investeerder heb dan moet ik mijn aandelen afgeven van %50 procent die dan heb.

En dan heeft die andere persoon nog steeds zijn 50%.

Ergens lijkt me dat niet echt een goede verdeling.

(leuke manier om je bedrijf kwijt te raken)

 

Ik denk dat je die andere persoon een ander aanbod moet doen. Bijvoorbeeld gewoon een bedrag of een (veel) lager percentage. Het lijkt mij ook handig dat er iemand met verstand van de situatie naar kijkt om te bepalen welk percentage dan verstandig zou zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik hem % 50 van de aandelen geef en straks moet ik ook nog wat over hebben voor de investerdeer.

Bijzonder verhaal.

 

Een BV oprichten op basis van een adviesje op een netwerkborrel is misschien niet verstandig, want nu ben je dga geworden en dat heeft allerlei consequenties. Ik adviseer je dringend om alsnog een fiscalist te raddplegen om te kijken of dit goed is gegaan en de regels (waaronder gebruikelijk loon) goed worden toegepast. Dan kun je die fiscalist meteen om raad vragen bij je eigenlijke vraag.

 

In ruil voor het vinden van een investeerder 50% willen hebben, waarna je ook nog weer een deel moet afstaan aan de investeerder? Dan hou je dus minder dan de helft over en heb je mogelijk niets meer te zeggen. De tipgever en investeerder hebben dan samen een meerderheidsaandeel... Hoe houd jij de boel dan nog onder controle? Eerlijk gezegd klinkt het op het eerste oor nogal... dubieus.

 

Als ze echt interesse hebben, laat ze dan 24% kopen ipv krijgen en hun best doen om een investeerder te vinden voor nog eens 24%. Met die investeringen kun jij de toko uitbouwen en daar zouden ze genoeg aan moeten kunnen verdienen. Ik zeg niet dat je het zo moet doen, maar het kan een basis zijn voor een goed gesprek.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw professioneel advies. Ik ga soorgelijk bod doen en wacht dan op hun rectie.

Was dat het advies ??????

 

Een BV oprichten op basis van een adviesje op een netwerkborrel is misschien niet verstandig, want nu ben je dga geworden en dat heeft allerlei consequenties. Ik adviseer je dringend om alsnog een fiscalist te raddplegen om te kijken of dit goed is gegaan en de regels (waaronder gebruikelijk loon) goed worden toegepast. Dan kun je die fiscalist meteen om raad vragen bij je eigenlijke vraag.

 

...

 

Als ze echt interesse hebben, laat ze dan 24% kopen ipv krijgen en hun best doen om een investeerder te vinden voor nog eens 24%. Met die investeringen kun jij de toko uitbouwen en daar zouden ze genoeg aan moeten kunnen verdienen.... Ik zeg niet dat je het zo moet doen, maar het kan een basis zijn voor een goed gesprek.

Mij lijkt dus een gesprek met een fiscalist als eerste aan de orde.

 

Link naar reactie
  • 1

Afspraak is al gemaakt met een fiscalist.

Gelukkig. Hopelijk is dit jouw fiscalist, onafhankelijk van de andere genoemde partijen. Doe die andere partijen verder nog even geen aanbiedingen of voorstellen, laat je eerst even goed en onafhankelijk adviseren, zowel over je onderneming als over de gevolgen voor jouw persoonlijke situatie. Je lijkt veel te snel te willen gaan.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 76 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.