[Artikel] Ambachtschool voor werkelozen (50+) goed idee?

Aanbevolen berichten

Ambachtschool voor werkelozen (50+) goed idee?

 

Korte samenvatting:

 

Je kan er parketteur worden, siersmid of pianostemmer. De nieuwe Ambachtsacademie is deze week geopend door minister Koolmees van SoZaWe. De vakvaardigheid verdwijnt namelijk, dus zoeken oude meesters jonggezellen (50+) om de zaak voort te zetten.

 

Het heeft wel wat: riet dekken, glas-in-lood ramen herstellen, hoef smeden of lijsten maken. Een goede therapie als je afgedankt bent door werk- of opdrachtgever. Alles beter dan coach worden. Lekker met de handjes aan de slag.

 

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

 

Maar valt er wel een boterham te verdienen met oude ambachten? Of nieuwe zelfs...

 

Link naar het artikel :

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Zoals ik het lees, kun je dan een interne opleiding volgen om vervolgens zelfstandig verder te gaan.

 

Het lijkt mij dat er een grote kans is dat de leraar zijn eigen concurrent opleid. Enige voordeel zou ik zien in een mogelijke opvolger die hieruit ontstaat. Anders lijkt het mij meer een bedreiging.

 

Maar misschien zie ik het verkeerd.

Link naar reactie

 

Maar valt er wel een boterham te verdienen met oude ambachten? Of nieuwe zelfs...

 

 

Denk het wel, afgaande op de site worden er leermeesters gevraagd, de leermeesters verdienen hun boterham al in hun vakgebied of met hun ambacht in dit geval.

 

Ik denk mede omdat er geen bekendheid wordt gegeven aan oude ambachten, verdwijnen ze ook langzamerhand, dat is best wel jammer. Goed initiatief.

 

Hier is nog zo'n voorbeeld waarin de kunst van het uitvoeren en in stand houden van oude ambachten in ere worden hersteld.

Link naar reactie

Het lijkt mij eerlijk gezegd heerlijk om zo'n vakman te zijn. Een stuk minder stress, gezeik, zeurende klanten en heel veel eer van je werk. Bovendien ligt een website of app na vijf jaar in de prullenbak, terwijl een glas in lood raam een paar honderd jaar mee kan.

 

Waar je met dit initiatief wel scherp op moet letten is waar het geld naar toe loopt.

De genoemde organisatie lijkt verdacht veel op het Centrum voor Ambachts Economie dat pas is opgeheven. Ik denk dat het overgrote deel van die miljoenen gaat naar de tussenbureautjes die goud geld verdienen aan wanhopige oudere werklozen.

 

Tenslotte is de vraag hoeveel horlogemakers of vioolbouwers Nederland op dit moment écht nodig heeft. Ik denk dat je betere kans op een baan maakt als je kiest voor een omscholing naar buschauffeur, lasser of installateur. Maar da's een stuk minder romantisch..

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.