• 0

Eigenaar van gezond bedrijf in persoonlijke crisis, leiding overnemen

Goedendag allen,

 

Na lang struinen op de digitale snelweg en slapeloze nachten hoop ik hier een meer duidelijke weg te vinden naar een goede oplossing.

 

Ik ben sinds een jaar werkzaam als algeheel manager/adviseur bij een bedrijf (nog steeds eenmanszaak ondanks mijn mening hier in) waar ik met veel plezier werk. Vanaf de aanvang van mijn werkzaamheden daar zie ik dingen gebeuren binnen dit bedrijf waar het veel schade van lijdt. Deze schade wordt vooral veroorzaakt door de eigenaar.

 

Deze man met een hart van goud kan, bij wijze van spreken, goud uit zijn handen laten stromen op de werkvloer maar neemt, mede veroorzaakt door een nare persoonlijke crisis, compleet de verkeerde beslissingen als het gaat om financieel en administratief.

 

Verkeerde tarieven berekenen, mensen inhuren tegen een veel te hoog tarief, anderen financieel helpen maar het geld niet meer terug krijgen, zelf met de zakelijke pas veel geld opnemen enz enz.

 

In mijn adviserende/leidinggevende functie heb ik al vaker via rapportages laten zien waarom het bedrijf lijdt en hoe we dit kunnen tegengaan maar het blijft mis gaan omdat hij nu eenmaal eigenaar is en de eindbeslissing neemt (buiten mij om). Dit ondanks onze afspraak dat er geen financiële beslissingen worden genomen zonder mijn stem.

 

Mijn vraag aan jullie is; Heeft er iemand een idee over hoe ik dit bedrijf zou kunnen redden? We hebben veel goede en grote opdrachtgevers en de cashflow is in orde als alles eenmaal weer op de rit en bijgewerkt is.

 

De eigenaar geeft aan dat hij bereid is om bij een goede constructie tijdelijk zijn beslissingsbevoegdheid op te geven. Nu wil ik dit graag aan gaan want ik voel me erg verbonden met het bedrijf en ken de eigenaar al geruime tijd maar ik wil natuurlijk ook dat die verantwoordelijkheid beloont wordt.

 

Het is een hele kluif als ik het zo terug lees en het is een heftige periode maar ik heb er vertrouwen in dat dit goed komt wanneer de juiste beslissingen worden genomen.

 

Alvast enorm bedankt voor jullie meedenken!

 

Mvg

 

Ruud

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat een coach een goede stap zou kunnen zijn, voor het bedrijf en/of voor de eigenaar, om om te beginnen richting te geven aan het nu stuurloze geheel.

 

Iemand die los staat van de onderneming maar tegelijkertijd de belangen van het bedrijf gaat dienen.

 

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
  • 0

Beste Ruud,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Vanaf de aanvang van mijn werkzaamheden daar zie ik dingen gebeuren binnen dit bedrijf waar het veel schade van lijdt. Deze schade wordt vooral veroorzaakt door de eigenaar.

(...)

Mijn vraag aan jullie is; Heeft er iemand een idee over hoe ik dit bedrijf zou kunnen redden?

Vervelende situatie! Inhoudelijk zijn geen adviezen te geven hoe je dit bedrijf kunt redden, want die zouden gebaseerd zijn op jouw opinie, niet op feiten. Ik zeg niet dat wat je zegt niet klopt, maar op dit moment is alles wat we hebben jouw openingsbericht. Ik kan wel op procesniveau antwoorden, zie hieronder.

 

Nu wil ik dit graag aan gaan want ik voel me erg verbonden met het bedrijf en ken de eigenaar al geruime tijd maar ik wil natuurlijk ook dat die verantwoordelijkheid beloont wordt.

Als er echt dingen aan de hand zijn, dan is het goed om die eerst in kaart te brengen. Dat de eigenaar zelf ook in lijkt te zien dat er verandering nodig is, is een erg prettige omstandigheid. (Op het overtuigen van de eigenaar ga ik dan ook even niet verder in). Om dat beeld te vormen lijkt een onafhankelijke me een goede zet, want de organisatie is een systeem, waarvan de eigenaar deel uitmaakt maar jij ook. De vraag is wat er echt aan de hand is en wat daarvan de oorzaken zijn.

 

Als de problemen goed in kaart zijn gebracht, komt pas daarna de vraag wat daaraan gedaan kan worden en wie daarvoor de beste persoon is. Ik ga er niet zomaar vanuit dat jij dat bent, ten eerste omdat ik je kwaliteiten niet ken, ten tweede omdat je juist erg verbonden bent en ten derde omdat je er blijkbaar een financieel belang bij hebt. Het kan zijn dat jij de ideale persoon bent om de organisatie te redden, maar daar is nu nog niets over te zeggen.

 

Uit eigen ervaring in het verre verleden: ik heb ook als manager in een organisatie gewerkt waar de directie strategische beslissingen nam waarvan ik al meermalen had onderbouwd dat deze zouden leiden tot een faillissement. Ik heb alles uit de kast getrokken om dat tij te keren, maar uiteindelijk de keuze gemaakt het zinkende schip toch te verlaten. Met pijn in het hart, maar nooit spijt gehad. Als het je nu al slapeloze nachten kost, denk dan nog eens na of je dit bedrijf wel wilt en kunt redden.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

De eigenaar geeft aan dat hij bereid is om bij een goede constructie tijdelijk zijn beslissingsbevoegdheid op te geven. Nu wil ik dit graag aan gaan want ik voel me erg verbonden met het bedrijf en ken de eigenaar al geruime tijd maar ik wil natuurlijk ook dat die verantwoordelijkheid beloontd wordt.

Om de schijn van belangenvermenging te voorkomen, zal de dagelijke leiding gescheiden moeten worden van het bestuur en toezicht. Opzetje: elk 'benoemt' één bestuurder/commissaris en die twee kiezen een derde die als voorzitter fungeert. Twee keer per jaar vergaderen om cijfers en plannen goed te keuren.

 

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie advies!

Graag gedaan. Je kunt altijd even contact opnemen voor advies en ondersteuning.

 

Ik weet je niet of je een bedrijfskundige achtergrond hebt, maar je zou de situatie zelf ook alvast eens kunnen bekijken met wat modellen, zoals bijvoorbeeld het organisatiegroeimodel van Greiner. Misschien is de situatie die je ervaart wel een hele logische fase van de organisatie; herken je er een van? Soms is een crisis nodig om te groeien.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1

Deze schade wordt vooral veroorzaakt door de eigenaar.

 

Deze man met een hart van goud kan, bij wijze van spreken, goud uit zijn handen laten stromen op de werkvloer maar neemt, mede veroorzaakt door een nare persoonlijke crisis, compleet de verkeerde beslissingen als het gaat om financieel en administratief.

 

Verkeerde tarieven berekenen, mensen inhuren tegen een veel te hoog tarief, anderen financieel helpen maar het geld niet meer terug krijgen, zelf met de zakelijke pas veel geld opnemen enz enz.

 

In mijn adviserende/leidinggevende functie heb ik al vaker via rapportages laten zien waarom het bedrijf lijdt en hoe we dit kunnen tegengaan maar het blijft mis gaan omdat hij nu eenmaal eigenaar is en de eindbeslissing neemt (buiten mij om). Dit ondanks onze afspraak dat er geen financiële beslissingen worden genomen zonder mijn stem.

"Pack your bags and run"

 

Als jij een leidinggevende functie hebt over o.a. de financies maar je hebt dat niet in de praktijk, kan je verder gaan tot dat je die functie wel kan uitoefenen. Een mede eigenaar worden bijvoorbeeld met 51% van de zaak zodat jij altijd de juiste beslissingen kan nemen. Als jij je eigen functie niet kan uitoefenen wat doe je daar dan nog? Zoals ik uit je verhaal kan lezen heeft de eigenaar niet het beste met jou voor ook al heeft hij een hart van goud, zakelijk kan je beter een hart van steen hebben.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.