• 0

BV's naar elkaar verwijzen

Stel je hebt meerdere BV's, en je laat ze naar elkaar verwijzen.

Dus je maakt BV 1 de DGA van BV 2, en BV 2 de DGA van BV 1.

 

Dan is er op papier toch eigenlijk geen verantwoordelijke meer bekend? Hoe wordt dit voorkomen? Is het bijvoorbeeld een taak van de notaris of KvK om te controleren dat er geen 'cirkels' ontstaan?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het doel is totaal niet om aansprakelijkheid te ontlopen? Ik vind het helemaal niet erg om gewoon 100% aansprakelijk te blijven voor beide bedrijven, en bekend bij de Belastindienst, enz. Ik zou het alleen fijn vinden om de gegevens zoals die bij de KVK in te zien zijn, wat te anonimiseren voor willekeurige buitenstaanders.

 

De meesten doen dat door het opzetten van een 'Open CV', een fonds, of zelfs een trust, en die vervolgens alle aandelen te geven. Maar ik heb nog nooit gezien dat iemand bovenstaande methode gebruikt?

 

Dus ik vroeg me af of ik nou een maas in de wet heb ontdekt, of dat het gewoon niet toegestaan is?

 

Link naar reactie
  • 0

De meesten doen dat door het opzetten van een 'Open CV' of fonds, maar ik heb nog nooit gezien dat iemand bovenstaande methode gebruikt, dus ik vroeg me af of ik nou een maas in de wet heb ontdekt of dat het gewoon niet toegestaan is?

Leuk. Aan wie moeten de BV's dan hun dividend uitbetalen? Aan elkaar dus.

Je kunt het ook niet op deze manier oprichten. De enige manier zou zijn om als persoon (of holding) je aandelen (van bijvoorbeeld een tussenholding) te verkopen aan de werkmaatschappij. Maar op die manier richt je dus een loopje op waarmee je nooit meer enig geld terug ziet uit die BV's.

 

Link naar reactie
  • 0

Dus ik vroeg me af of ik nou een maas in de wet heb ontdekt, of dat het gewoon niet toegestaan is?

 

Als het al mogelijk zou zijn, moet je je afvragen voor hoe lang dat nog is.

Andere landen (zoals de UK) hebben inmiddels al braaf de EU regels ingevoerd die eisen dat er ook altijd een natuurlijk persoon in het handelsregister terug te vinden is.

 

Hoe lang zal Nederland het invoeren van het UBO register nog kunnen uitstellen?

 

Link naar reactie
  • 0
Hoe lang zal Nederland het invoeren van het UBO register nog kunnen uitstellen?

Uiterlijk tot 01-01-2019, maar hopelijk is het medio 2018 al actief.

 

De huidige praktijk is immers dat iedere partij die verplicht is een UBO Check uit te voeren (oa banken, verzekeraars, leasemaatschappijen, telecombedrijven), dat nu heel omslachtig individueel doen, en ook iedereen dat op zijn eigen - totaal afwijkende - manier doet

 

Ook leuk als je verzekeringsadviseur bent: gaan 4 verzekeraars 4 x een eigen UBO check uitvoeren bij 1 en dezelfde klant, hopeloos en onnodig kostenverhogend.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Euh, zijn hier dan praktijkvoorbeelden van? Anders kiest niemand hier voor of werkt geen enkele notaris mee aan oprichting van deze constructie. Er is toch logischerwijs een verschil/scheiding tussen eigenaar en eigendom!?

 

Simon58, ben of wil je ondernemer worden?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

M.i. kan er nooit een zinnige statutaire doelstelling voor beide BV's gedefinieerd worden op deze manier. Ben wel benieuwd naar een reactie van een notaris alhier.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

M.i. kan er nooit een zinnige statutaire doelstelling voor beide BV's gedefinieerd worden op deze manier. Ben wel benieuwd naar een reactie van een notaris alhier.

Die zal ongetwijfeld ook zeggen dat het een onzinconstructie is: 2 BV's kunnen geen eigenaar van elkaar zijn. Bestuurder in theorie misschien wel, maar dat dient ook geen enkel doel ;D

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Een onzinconstructie is een onzinconstructie totdat iemand een manier ontdekt om hem werkend te krijgen. Ik denk bijvoorbeeld aan de Uniforce-constructie in Nederland of het Miethäusersyndikat in Duitsland.

 

Ik vraag me wel af of "100% aansprakelijk blijven" en "anonimiseren voor willekeurige buitenstaanders" elkaar niet tegenspreken. Als je daar een oplossing voor kunt bedenken, dan is er vast ook wel een constructie te bedenken die dat ondersteunt.

 

Kan een bestuurder niet ook van buiten het bedrijf komen?

 

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.