• 0

Desinvesteringsbijtelling: Waarde auto?

Hallo,

 

Ik heb in december 2013 een auto op naam van mijn zaak gekocht met MIA/VAMIL. Nu wil ik een nieuwe auto kopen alleen loop ik het risico op desinvesteringsbijtelling.

 

De Belastingdienst zegt hierover: U bent verplicht een deel van de aftrek terug te betalen als u aan de volgende 2 voorwaarden voldoet:

 

1) U verkoopt of schenkt de bedrijfsmiddelen binnen 5 jaar na het begin van het kalenderjaar waarin u de investering deed.

 

2) De waarde van die bedrijfsmiddelen is gezamenlijk hoger dan € 2.300.

 

De auto stond op 1 januari 2018 voor 31,09 op de balans. Is dit dan ook de "waarde van de bedrijfsmiddelen" of wordt gedoeld op de verkoopprijs van de auto?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

nee jou eigen boekwaarde is niet relevant.. dan zou namelijk geen enkel bedrijfsmiddel nog 2300 euro waard zijn om zo de desinvesteringsbijtelling te ontlopen.

 

Bij een investering is de aankoopwaarde leidend voor de investeringsaftrek

bij een desinvestering is de verkoopwaarde ofwel inruilwaarde (wat jij voor je auto terugkrijgt) leidend.

 

En gezien je boekwaarde van een paar tientjes.. ga je ook nog tegen een flinke boekwinst aanlopen waarover belasting betaald moet worden. Een auto van 4 jaar oud zal toch nog een flinke inruilwaarde hebben.

 

Het kan fiscaal gezien wel eens een dure nieuwe auto worden met deze twee "correcties". Misschien toch nog een jaartje wachten en zo in elk geval de desinvesteringscorrectie ontlopen.

 

Link naar reactie
  • 1

Je hebt niet met desinvesteringsbijtelling in dit geval als je dit in 2018 doet. De bijtelling geldt 5 jaar na het begin van het jaar van investeren. Dat is dus alleen tussen 1 januari 2013 en 1 januari 2018.

 

De waarde die je hanteert is niet de boekwaarde, maar de verkoopwaarde of anders de waarde in het economisch verkeer. Gebruik bijvoorbeeld de koerslijst van de ANWB, als de auto naar privé gaat of je je onderneming staakt. Met een lage waarde in de boeken heb je mogelijk inderdaad te maken met een eenmalige boekwinst op dat moment, zoals Roel al aangaf.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Maakt de boekwinst eigenlijk uit?

 

Of je nou meer belasting betaald door de boekwinst of door minder afschrijving...

 

Weet iemand daarnaast nog een goede online rekentool om te bepalen of het voordeliger is om de nieuwe auto op de zaak of privé te rijden?

Link naar reactie
  • 0

Maakt de boekwinst eigenlijk uit?

Of je nou meer belasting betaald door de boekwinst of door minder afschrijving...

In principe niet, over de lange termijn bezien althans. In de tussentijd gaat het alleen mis. Als je te snel of te veel afschrijft, betaal je op dat moment te weinig belasting. Bij de verkoop krijg je dan wel te maken met een (wellicht onverwachte) belastingaanslag over de boekwinst. Dat is gewoon onhandig.

 

Weet iemand daarnaast nog een goede online rekentool om te bepalen of het voordeliger is om de nieuwe auto op de zaak of privé te rijden?

Ja, hoor.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Als je te snel of te veel afschrijft, betaal je op dat moment te weinig belasting. Bij de verkoop krijg je dan wel te maken met een (wellicht onverwachte) belastingaanslag over de boekwinst. Dat is gewoon onhandig.

Of handig, als je afschrijft in jaren waarin je in de hoogste belastingschijf zit en boekwinst realiseert in een jaar waarin je in een lagere schijf zit?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Je kan er ook voor kiezen om niet meteen af te rekenen over de boekwinst via de herinvesteringsreserve. Je haalt de winst dan af van de aanschafwaarde van de nieuwe auto.

Dan krijg je dus de lagere afschrijving en wordt de boel uitgesmeerd.

Link naar reactie
  • 0

Helaas zie ik dat het voordeliger wordt om de nieuwe auto (22% i.p.v. 14% bijtelling) privé te gaan rijden.

 

Ik ga de boekwinst wel op de herinvesteringsreserve zetten want ik las dat je dan op een later moment (maar binnen 3 jaar) de herinvesteringsreserve kan toevoegen aan de winst. Dat kan dan op een moment dat de omzet lager is...

Link naar reactie
  • 0

Klopt per saldo maakt het niet uit. In andere tijden leverde het een rente voordeel op. Het ligt nu aan jouw financiele situatie en de te verwachte winst/verlies wat verstandig is.

Verwacht je in de toekomst bijvoorbeeld grotere winsten dan nu dan kan het wel eens slimmer zijn om nu volledig de boekwinst op te nemen

Link naar reactie
  • 0

Helaas zie ik dat het voordeliger wordt om de nieuwe auto (22% i.p.v. 14% bijtelling) privé te gaan rijden.

 

Ik ga de boekwinst wel op de herinvesteringsreserve zetten want ik las dat je dan op een later moment (maar binnen 3 jaar) de herinvesteringsreserve kan toevoegen aan de winst. Dat kan dan op een moment dat de omzet lager is...

Dat mag alleen als je nu wel de intentie hebt om te gaan herinvesteren. De vraag is of dat geloofwaardig is als je prive al een andere auto koopt.

Link naar reactie
  • 0

Helaas zie ik dat het voordeliger wordt om de nieuwe auto (22% i.p.v. 14% bijtelling) privé te gaan rijden.

 

Ik ga de boekwinst wel op de herinvesteringsreserve zetten want ik las dat je dan op een later moment (maar binnen 3 jaar) de herinvesteringsreserve kan toevoegen aan de winst. Dat kan dan op een moment dat de omzet lager is...

Dat mag alleen als je nu wel de intentie hebt om te gaan herinvesteren. De vraag is of dat geloofwaardig is als je prive al een andere auto koopt.

Ik wil t.z.t. weer zakelijk gaan investeren als EV's een bereik hebben van ca. 600km. Ik verwacht dat dit binnen nu en 3 jaar is. Is dat plausibel genoeg?

Link naar reactie
  • 0

Je kan er ook voor kiezen om niet meteen af te rekenen over de boekwinst via de herinvesteringsreserve. Je haalt de winst dan af van de aanschafwaarde van de nieuwe auto.

TS heeft helemaal geen recht om zoveel herinvesteringsreserve in te zetten. Of helemaal niet, als er sprake is van geveinsde intentie tot aanschaf van een nieuwe auto. We hebben het hier over iemand die een electrische auto nagenoeg volledig in 5 jaar heeft afgeschreven. Realistisch gesproken schrijf je een nieuwe auto hooguit tot 50% af. TS heeft gebruik gemaakt van willekeurig afschrijven, maar dat mag maar tot 25%!

 

Na 5 jaar had dus sowieso 25% van de aanschafwaarde nog in de boeken moeten staan! De boekwaarde is fiscaal simpelweg veel te laag - en de afschrijving over voorgaande jaren dus te hoog. Dat moet eerst gecorrigeerd worden. Je namelijk geen boekwinst omzetten in een herinvesteringsreserve als die te hoge HIR gebaseerd is op een onterecht hoge afschrijving.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Je kan er ook voor kiezen om niet meteen af te rekenen over de boekwinst via de herinvesteringsreserve. Je haalt de winst dan af van de aanschafwaarde van de nieuwe auto.

TS heeft helemaal geen recht om zoveel herinvesteringsreserve in te zetten. Of helemaal niet, als er sprake is van geveinsde intentie tot aanschaf van een nieuwe auto. We hebben het hier over iemand die een electrische auto nagenoeg volledig in 5 jaar heeft afgeschreven. Realistisch gesproken schrijf je een nieuwe auto hooguit tot 50% af. TS heeft gebruik gemaakt van willekeurig afschrijven, maar dat mag maar tot 25%!

 

Na 5 jaar had dus sowieso 25% van de aanschafwaarde nog in de boeken moeten staan! De boekwaarde is fiscaal simpelweg veel te laag - en de afschrijving over voorgaande jaren dus te hoog. Dat moet eerst gecorrigeerd worden. Je namelijk geen boekwinst omzetten in een herinvesteringsreserve als die te hoge HIR gebaseerd is op een onterecht hoge afschrijving.

Als ik terugkijk is de waarde van mijn huidige auto (minus BTW) zo'n 7.000 na 5 jaar (25%). Op mijn balans staat hij echter op 0 (boekwaarde). Dat betekent dus dat ik ook teveel heb afgeschreven.

Hoe kan je dat corrigeren? Door gewoon de boekwinst te nemen? Of zijn er ook andere manieren?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.