• 0

Handelsnaam, drie eenmanszaken, mogelijk?

Hi allemaal,

 

Momenteel ben ik in overleg met 2 andere ondernemers. Het idee is om samen onder één naam naar buiten te treden. Daarbij zijn we echter nog erg klein en is een BV volgens ons niet de beste optie. Normaliter zou je dan bij een maatschap uitkomen, maar hoofdelijk aansprakelijk zijn voor elkaar acties zien we ook niet erg zitten. We hebben dan ook een ander concept bedacht, maar ik kan dit nergens terugvinden en weet dus ook niet of dit echt kan? Vandaar graag jullie advies.

 

Het idee is om alle drie ons eenmanszaak aan te houden, waarbij één van ons de naam wijzigt in de handelsnaam. Daarnaast willen wij (bij de notaris) een document opstellen waarin staat dat wij alle drie evenveel recht hebben op het gebruik van de handelsnaam en ieder het recht heeft deze te voeren.

 

Volgens mij / ons zorgt dit ervoor dat wij naar derden toe als één naar buiten treden (wel vermelding op bv de facturen dat het onderdeel is van eenmanszaak A, B of C, maar ieder hoofdelijk aansprakelijk blijft voor eigen onderneming. Ondernemer A kan dus inkopen aangaan voor eenmanszaak A, zonder dat ondernemer B daarbij hoofdelijk aansprakelijk kan worden gesteld voor die inkopen.

 

Klopt dit? Of geldt de hoofdelijke aansprakelijkheid per handelsnaam?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Normaliter zou je dan bij een maatschap uitkomen,

Of een VOF.

Ondernemer A kan dus inkopen aangaan voor eenmanszaak A, zonder dat ondernemer B daarbij hoofdelijk aansprakelijk kan worden gesteld voor die inkopen.

Daar zie ik ook nog een andere uitdaging. Eenmanszaak A koopt spullen, maar die worden dan mogelijk onder B of C verkocht. A moet dat dan weer factureren aan B of C. Je krijgt dan ook een enorme facturenstroom tussen de drie eenmanszaken. Hoeft misschien geen bezwaar te zijn, maar het gemak van 1 firma waarin alles gebeurt heeft ook zijn voordelen.

 

Of geldt de hoofdelijke aansprakelijkheid per handelsnaam?

Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar ik kan mij best voorstellen dat als jullie je als 1 entiteit naar de buitenwereld presenteren, dat men dan ook op de twee andere eenmanszaken zou kunnen verhalen.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

verdiep je nog eens beter in het concept van de maatschap.

 

Heeft deze vraag op een of andere manier te maken met jouw eerdere topic?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de antwoorden.

 

Heb eens verder ingelezen in de maatschap, en begrijp dat daar ook tot bepaalde hoogte bescherming geldt voor aansprakelijkheid van acties van andere vennoten. Zal eens contact opnemen met een notaris om te zien of we een en ander kunnen bespreken.

 

Het zijn niet zo zeer inkopen, we leveren alle drie schrijversdiensten en zouden graag de krachten bundelen om bijvoorbeeld om o.a. bepaalde abonnementskosten e.d. te bundelen en zo onze kosten iets te kunnen delen. Dit zal dan inderdaad door belast worden vanuit één bedrijf. Mocht er een klant doorschuiven vanwege bepaalde redenen, dan is dit nog te overzien denk ik. Maar misschien wordt dit met een maatschap ook al voldoende afgedekt.

 

Een nee Highio, heeft geen betrekking op mijn andere topic. Dat topic was geplaatst voor vrienden met een webshop, en puur ter lering voor mij.

Link naar reactie
  • 0

Met dit antwoord lijken jullie meer geinteresseerd om bepaalde kosten te delen dan onder 1 naam op te treden?

 

Als je echt vooral kosten wilt delen zou je ook eens kunnen kijken naar ene cooperatie als ondernemingsvorm voor bepaalde inkoop, je kunt dan daarnaast gewoon je eenmanzaak behouden en bepaalde faciliteiten via de cooperatie regelen.

 

Maar toch ook maar de vraag: waarom (ook) het idee dat jullie een handelsnaam willen delen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Het idee is om alle drie ons eenmanszaak aan te houden, waarbij één van ons de naam wijzigt in de handelsnaam. Daarnaast willen wij (bij de notaris) een document opstellen waarin staat dat wij alle drie evenveel recht hebben op het gebruik van de handelsnaam en ieder het recht heeft deze te voeren.

 

Volgens mij / ons zorgt dit ervoor dat wij naar derden toe als één naar buiten treden (wel vermelding op bv de facturen dat het onderdeel is van eenmanszaak A, B of C, maar ieder hoofdelijk aansprakelijk blijft voor eigen onderneming. Ondernemer A kan dus inkopen aangaan voor eenmanszaak A, zonder dat ondernemer B daarbij hoofdelijk aansprakelijk kan worden gesteld voor die inkopen.

 

Klopt dit? Of geldt de hoofdelijke aansprakelijkheid per handelsnaam?

 

Ja, je kunt een naam en dergelijke aan elkaar in licentie geven zonder dat daardoor hoofdelijke aansprakelijkheid ontstaat.

 

Wel bestaat er op dit forum geen eensgezindheid over de vraag of die aansprakelijkheid niet kan ontstaan. Er zijn er die vinden dat als je je naar buiten als VOF gedraagt, je een VOF bent.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.