• 0

vooruitbetaalde goederen, nooit geleverd

Hi,

In 2013 heb ik een vooruitbetaling gedaan van EUR 1599,00 voor een nog te ontwikkelen computer. Factuur heb ik ingeboekt en de computer is opgevoerd op rekening Investering Inventaris.

In 2014 bleek dat de computer nooit geleverd zou worden en dat ik mijn geld kwijt was.

 

De boekhouder heeft hiervoor de volgende memoriaal boeking gedaan:

2000 Overlopende Aciva 1599,00

Aan 0014 Investering Inventaris 1599,00

 

In 2015 is het eindsaldo van 2000 Overlopende Aciva nog steeds 1599,00.

Ik ben met aflsuiting 2016 bezig en ....

Mijn vraag is: Hoe krijg ik deze post van de balans en hoe ziet de boeking eruit?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je moet dit gewoon als kosten/verlies afboeken. Weet je waarom er in 2015 voor overlopende activa is gekozen? was je toen misschien bezig met proberen het geld nog terug te krijgen?

 

Als blijkt dat je iets niet krijgt waarvoor je betaald hebt dan mag je het gewoon als kosten boeken in het resultaat.

 

journaalpost

 

word dan

 

bijzondere bedrijfskosten

aan OVerlopende activa.

 

rekeningnummer kan ik je niet noemen dat hangt van je rekeningschema of.

Link naar reactie
  • 0

De boekhouder heeft hiervoor de volgende memoriaal boeking gedaan:

2000 Overlopende Aciva 1599,00

Aan 0014 Investering Inventaris 1599,00

Het lijkt erop alsof de boekhouder zijn 'fout' in het jaar erop heeft proberen te herstellen. Als het namelijk een vooruitbetaling was, was het sowieso nooit een investering, maar was het altijd als een overlopend actief ("vooruit betaalde bedragen").

 

Let overigens op dat je door de aanvankelijk verkeerd ingevoerde boeking in 2013 geen investeringsaftrek hebt geclaimd. Dat is mogelijk het geval als je in datzelfde jaar nog andere investeringen hebt gedaan en daarmee boven de drempel uit bent gekomen. Mocht dat het geval zijn, dan heb je te maken met een desinvesteringsbijtelling - en die zou eigenlijk al aan het einde van boekjaar 2015 moeten zijn geboekt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.