• 0

Naam behouden bij bedrijfsovername?

Hallo,

Ik ga binnenkort een bedrijf overnemen, een kleine lijstenmakerij. De huidige eigenaar, en dus ook de winkel, heeft een goede naamsbekendheid in de stad en de regio en een goede klantenkring. Zijn naam en website-adres staan op de gevel van de winkel en op de visitekaartjes etc.

Na de overname gaat hij emigreren naar het buitenland en ga ik de zaak verder runnen. Uiteraard zou ik het leuk vinden om dan ook mijn naam op de winkel te zetten. Mijn eigen idee was om beide namen te gebruiken. Maar ik krijg daar van verschillende mensen verschillende meningen over. De een zegt dat het niet handig is om meteen mijn eigen naam te gebruiken omdat ik dan klanten kwijtraak. Twee namen gebruiken kan helemaal voor verwarring zorgen. Een ander zegt dat ik gewoon mijn naam moet gaan gebruiken want ik ben tenslotte de nieuwe eigenaar/uitbater.

Wat is wijsheid?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Met een goede naamsbekendheid en een goede klantenkring zou ik persoonlijk voorlopig de naam houden (als dat mag van de huidige eigenaar. Ik weet niet wat je allemaal overneemt). Je kunt er later altijd je eigen naam nog bij toevoegen en veel later eventueel besluiten om de naam totaal te wijzigen. Maar op dat moment ben jij ook goed bekend bij de klanten en weet je welke gevolgen een naamswijziging zal hebben.

Link naar reactie
  • 0

De huidige eigenaar, en dus ook de winkel, heeft een goede naamsbekendheid in de stad en de regio en een goede klantenkring.

Dat zou ik ook zeggen als ik mijn zaak verkocht. ;)

 

Ik neem aan dat die klantenkring ook een lijst (database) is. Die vaste klanten zijn aan te schrijven. De huidige eigenaar en verkoper is vast wel bereid om de nieuwe eigenaar aan te bevelen. In zo'n brief (folder) kun je bovendien duidelijk maken welke diensten gecontinueerd worden en wat er voor nieuwigheden bijkomen.

 

Of de oude naam te verkiezen is boven een nieuwe, hangt een beetje van die oude naam af. ;)

 

Welkom op HL!

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Mail-accounts en telefoonnummers kunnen ook interessant zijn. Die laatste kunnen bijvoorbeeld ook op oude rekeningen staan die nog ergens bij klanten rondslingeren.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Meestal gaat het veranderen van een naam na overname geleidelijk. Klanten kennen de nieuwe eigenaar niet en moeten wel de gelegenheid krijgen om hier aan te wennen. Ze weten immers niet of de zaak onder nieuw bewind wel de service en kwaliteit levert die ze gewend zijn. Daar moet je een plan op maken en de verkoper speelt daar een belangrijke rol in. Wanneer klanten eenmaal gewend zijn, kan je veilig de naam veranderen. Communicatie met klanten blijft cruciaal hierin.

Link naar reactie
  • 0

Mij dunkt (ook) de oude naam nog even behouden, als de vaste klanten jou (persoonlijk) hebben gesproken en bij je zijn "gesettled", kan je overwegen de naam te veranderen.

 

Leg wel vast (in de overwegingen) dat de voormalige eigenaar naar het buitenland emigreert, en in de ovk dat hij de eerstkomende twee jaar niet in een straal van bijv. 30 km dezelfde soort activiteiten uitoefent. En dat jij ook de naam mag blijven gebruiken.

 

Advocaat bij Coupry advocaten te Den Haag: https://www.coupry.nl/

 

Advocaat Ondernemingsrecht en Beëindiging Samenwerking

Link naar reactie
  • 0

What's in a name ...

 

Kijk eens naar de gebruikte zoekwoorden om de website of het adres van de winkel te vinden.

 

Het zal mij in het geheel niet verbazen als die "lijstenmakerij" + "[woonplaats]" blijken te zijn.

 

... En nu maar hopen dat de website de zoekwoorden vastlegd.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

 

De 'goede naam' is gebonden aan de persoon van de ondernemer, dus op den duur is handhaving betekenisloos. Je kan wel kalmpjes aan doen met hernaming en (zoals eerder gesuggereerd) met aanbeveling van de oude baas van start gaan. En dan gewoon snel zelf naam maken met ongeëvenaarde service.

 

Wat er op die gevel staat, maakt niet zoveel uit. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een goede naam komt te voet en gaat te paard. Een paar keer mispissen en je bent af. Het serviceniveau handhaven heeft prioriteit nummer 1. Of liever overtreffen, mensen houden nu eenmaal niet van ongevraagde veranderingen. De klanten kiezen er niet zelf voor om zaken met de nieuwe eigenaar te doen. Maak die ervaring dus zeer positief. Dat er goodwill is betaald vind ik geen argument voor het handhaven van de naam. Goodwill is het meerdere dat bovenop de boekwaarde van activa wordt betaald, voor het hele systeem van (onzichtbare) activa waaronder ook klantrelaties, handelsnaam, webadres e.d. Verder komen klanten wellicht ook via online kanalen en voor dat segment is de naam van minder belang. Voor de bestaande klanten geldt dat niet, dus ik zou de naam nog wel even willen behouden.

Link naar reactie
  • 0

Nog een andere tip: ga zo spoedig mogelijk aanwezig zijn, mee op klantbezoek en ingewerkt worden door de huidige eigenaar. Dan leer je de huidige werkwijze en klantenkring alvast kennen. En zij jou, hehe.

 

Lees je nog mee, Dim67?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Excuus, ik had de email melding niet ingesteld.

 

 

We hebben inderdaad besloten de huidige naam te behouden en dan kijk ik over een jaartje wel of ik mijn eigen naam op de gevel zet. Dan kunnen de klanten er inderdaad vast aan wennen dat er een andere eigenaar in de winkel staat. Ik laat nieuwe visitekaartjes maken die kan ik dan aan de klant meegeven. Ik ben er nu al een paar dagen in de week aan het werk en vanaf April fulltime, in Mei neem ik het over.

 

Dank voor de reacties :-)

Link naar reactie
  • 0

Wellicht dat het in de lijstenmakerij anders werkt, maar ik heb afgelopen januari een koeriersbedrijf overgenomen dat al 25 jaar bestond.

Het initiële idee was om die bedrijfsnaam te laten bestaan,inclusief website en telefoonnummers.

In de praktijk bleek het niet werkbaar en heb ik dat idee na twee weken laten vallen en alles op laten gaan in het huidige bedrijf.

 

Er is geen klant geweest die daar een punt van heeft gemaakt. (Uiteraard zijn ze wel op de hoogte gesteld via kaartjes , mail en brieven).

Link naar reactie
  • 0

Marco,

 

bedankt voor je eerste bericht. Welkom daarbij!

 

Wat bleek niet werkbaar voor jou? Dat zou wel een mooie aanvulling zijn voor dit topic.

 

Ik kan me wel voorstellen dat de klanten en branche van een koerier wat zakelijker, gehaaster en vluchtiger zijn dan in het geval van een lijstenmaker. Je spreekt daarbij over een overname en kennelijk idee van een tweede handelsnaam actief gebruiken.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ja, het blijft een lastige overweging. Een andere ondernemer die ik sprak had hetzelfde probleem. Hij nam een juwelierszaak over: "Juwelier Visser, al 70 jaar een begrip in de regio". Nadat hij alles op zijn eigen naam had gezet snapten de klanten er schijnbaar niets meer van en bleven massaal weg. Nadat hij weer Juwelier Visser op de gevel had gezet kwamen ze weer terug.

Link naar reactie
  • 0
Marco,

 

bedankt voor je eerste bericht. Welkom daarbij!

 

Dank, ik lees al een tijdje mee en dit is een onderwerp waar ik de laatste maanden inzat, vandaar dat ik maar even reageer.

 

In mijn geval was de verkoper (die er overigens nog 3 jaar bij betrokken blijft) bang dat zijn klanten het niet zouden snappen als de telefoon werd opgenomen met "Marco koerier" in plaats van "Oude naam koerier".

We hadden de eerste week 2 ritsystemen naast elkaar draaien, 4 telefoonlijnen (twee van hem, twee van mij). Als de telefoon ging moest je eerst beslissen welke lijn - dus welk bedrijf- het was, daarna in welk ritsysteem je in moest loggen, nou ja, niet werkbaar dus.

 

We werken nu een maand volledig op mijn naam en dat gaat prima zo!

 

Zoals gezegd zal het in een lijstenmakerij wellicht iets anders werken. De meeste klanten komen al niet hier op kantoor om te beginnen. Aan de andere kant maakt het misschien ook niet zoveel uit wat er op de gevel of visitekaartjes staat als de werkwijze maar hetzelfde blijft?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 81 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.