• 0

Factuur betalen voor een leverancier

Beste allen, ik heb een vraag mbt het betalen van een factuur voor een leverancier van ons.

 

Het volgende is het geval, mijn leverancier zit in de VS heeft toeleveranciers in de EU. Mijn leverancier heeft mij gevraagd of ik die facturen voor hem wil voldoen, hij geeft mij dan een credit t.b.v. de facturen die ik aan hem moet betalen.

 

Uiteindelijk is het resultaat voor ons beide hetzelfde, behalve dan dat we geen extra fee aan de bank hoeven te betalen (wisselkoers, overboeking in vreemde valuta).

 

Ik zie er dan ook geen probleem in, maar kan er geen informatie over vinden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op internet vind je vooral informatie over veel voorkomende zaken niet zozeer op uitzonderingen..

 

Er zal geen fiscale belemmering zijn om dit te doen.

 

Jij bent vooral degene die het risico loopt dat je facturen betaald maar zelf niet geleverd krijgt.

ik zou liever een deal maken dat jij na jou bestelling een verzoek krijgt om een bepaalde leverancier in EU te betalen. Op die manier heb jij niet steeds een vordering op je

 

Wordt dit een regelmatig terugkerend verhaal of is dit eenmalig?

Als het terugkerend is zul je ook afspraken moeten maken over welke wisselkoers gebruikt moet worden, een vaste koers gaat niet werken want de euro is afgelopen 12 maanden ca 15% gestegen ten opzichte van de dollar. het zou dus nogal nadelig kunnen zijn voor een van beide partijen om met een vaste koers te werken. (afhankelijk van welke kant de koers op gaat)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle reactie en de tips! En het bevestigen van mijn idee.

 

Wat betreft de wisselkoers, dit is inderdaad al besproken en het gaat inderdaad zo dat ik eerst mijn levering krijg en daarna pas gevraagd wordt om de factuur te betalen.

 

Mijn amerikaanse leverancier kreeg alleen via zijn accountant te horen dat "de Nederlanders" dat niet goed zouden vinden. Geen idee waarom :)

Link naar reactie
  • 0
Mijn amerikaanse leverancier kreeg alleen via zijn accountant te horen dat "de Nederlanders" dat niet goed zouden vinden. Geen idee waarom :)

 

Je levert om niet een financiële dienst (namelijk het betalen van andermans factuur). Hoe de boekhouder van de leverancier dat krijgt te zien is dat een Nederlands bedrijf een factuur zonder btw betaalt. Die zou kunnen gaan tegensputteren, omdat hij niet meteen doorheeft wat er aan de hand is.

 

Dat is hoe ik een eventueel moeilijk doen zou kunnen verklaren.

 

Indien nodig een verklarend briefje bijvoegen of even van tevoren bellen?

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Ik zie er dan ook geen probleem in, maar kan er geen informatie over vinden.

die vindt je hier ...

 

Betaaldiensten die vallen onder de vergunningplicht.

 

Betaaldiensten die zijn uitgezonderd van de Wft.

 

Volgens mij valt deze betaaldienst onder de noemer van Handelsagent (artikel 1:5a, tweede lid, onderdeel b, Wft)

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.