• 0

Agio omzetten

Ik heb in 2015 vanuit mijn holding BV een BV opgericht met 1 aandeel van 1 euro. In de loop van 2015 en 2016 heb ik vanuit mijn holding BV extra kapitaalstortingen in deze BV gedaan om crediteuren te kunnen betalen. Deze zijn geboekt op agioreserve.

 

In deze BV is nog geen winst gemaakt en er is een negatieve algemene reserve. Wij zijn nog bezig met R&D, commerciële activiteiten zullen pas later volgen.

 

Momenteel ben ik in gesprek met een investeerder. Het is de bedoeling dat hij zal deelnemen in de BV door de uitgifte van extra aandelen, maar zover is het nog niet.

 

Voordat we dat daadwerkelijk doen, wil ik mijn agio veiligstellen. Kan ik dat doen door extra aandelen ter grootte van het bedrag van de agioreserve op mijn naam uit te geven (middels een notariële akte). Daarna kan ik boekhoudkundig de agio afboeken op de nieuwe aandelen.

 

Heeft dit fiscale consequenties? Ik onttrek geen geld aan de onderneming. Maar ik wil, voordat een investeerder zou instappen, een formeel aandelenkapitaal hebben en pas dan nieuwe aandelen uitgeven die de investeerder kan kopen.

 

Als dit zo kan, welke stappen moet ik dan doorlopen?

 

Met vriendelijke groet,

 

Wijnand

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Wijnand,

 

Wat zou de investeerder ervan vinden als jij je eigen investeringen veiligstelt voordat hij instapt? Lijkt mij geen goed teken van vertrouwen in je eigen zaak!

 

Los daarvan: je kunt bij een notaris het agio laten omzetten in agiobonusaandelen. Zo wordt agio van informeel kapitaal omgevormd naar formeel kapitaal. Dat betekent dus ook dat de waarde per aandeel daalt. Immers, het aantal aandelen neemt toe, maar het eigen vermogen niet. Daarmee open je de deur naar de investeerder om te soebatten over de waarde van je onderneming.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn idee opent het idee van veiligstellen van agio de deur tot discussie. Moet de investeerder zijn eigen inbreng dan ook veilig gaan stellen? Bovendien komt jouw agio investering tot uiting in een hogere waardering van de aandelen. Verder is het nog best ingewikkeld om agio weer uit de onderneming te trekken (going concern dan, bij exit kan je het wel verzilveren).

 

Mocht je toch willen veiligstellen, dan is het gemakkelijker om geen agio als titel te hanteren maar schuld (achtergestelde lening). Al heb ik het idee dat dit station al gepasseerd is. En uiteraard zou ik als investeerder ook daartegen in verweer komen en verlangen dat je die schuld dan weer in agio omzet....

 

Kortom: veiligstellen van agioreserve vind ik niet meteen een goed plan.

Link naar reactie
  • 0

De vraag is hier welke titel de storting van het geld heeft. Indien je geld overmaakt naar de vennootschap zonder een overeenkomst cq aandeelhoudersbesluit is het de vraag hoe de storting moet worden gekwalificeerd. Is er een schriftelijk stuk ergens over deze storting? Hoe is de storting opgenomen in de boeken? Ik vermoed als eigen vermogen cq agio n.a.v. jouw bericht.

 

Met terugwerkende kracht een agiostorting omzetten in een lening lijkt me lastig. Toch zijn er mogelijkheden om jezelf te compenseren. Pas wel op dat de vennootschap/bestuur dit niet kan doen indien haar toekomstige verplichtingen in gevaar te brengen etc en faillissement riskeert. Je kan wellicht alsnog een lening verstrekken en dan vervolgens dividend/agio uitkeren ter hoogte van dit bedrag. Ik vind het wel riskant.

 

Indien er een investeerder instapt en je niets bepaald hebt geldt in geval van een agiostorting dat een dergelijke algemene reserve (welke een agiostorting is) tevens reflecteert op zijn aandelen in de vennootschap. In geval van een uitkering van een agioreserve geldt dit als een dividenduitkering welke aan alle aandeelhouders van een bepaald soort gelijkelijk toekomen, tenzij ander bepaald.

 

Je zegt er is 1 aandeel als geplaatst kapitaal. Is er een maatschappelijke kapitaal opgenomen in de statuten? Er dient sowieso een en ander geregeld te worden. De investeerder is ook niet achterlijk en zal een uitkering of onttrekking (alvorens zijn deelname/investering) zeker in aanmerking nemen ten aanzien van de prijs/investering dien hij doet. Verder moeten de statuten wellicht aangepast worden indien er slechts 1 aandeel is (de vennootschap moet wel aandelen kunnen uitgeven). De boeken/jaarrekening zal een investeerder ook zien, zeker indien jouw storting als eigen vermogen is opgenomen.

 

Links of rechtsom denk ik dat je niet veel anders kan dan openheid van zaken. Je kan, voor een investeerder/nieuwe aandeelhouder, een nieuw aandeel creëren (dan heb je aandelen A en Aandelen B) welke een separate agioreserve kunnen hebben indien zo bepaald. In zulk geval verwatert jouw agiostorting niet over de andere aandelen. De vraag is of jouw partij/investeerder daarmee akkoord gaat.

 

Er zijn naast bovenstaand nog steeds andere opties om je agio terug te krijgen echter kan dit nooit zomaar. Je kan jezelf een bonus uitkeren etc als bestuurder (naar de management BV of anderszins) maar niet als het een balanstest niet doorstaat (wel kan het een vordering zijn/blijven). Op dit moment als enig bestuurder en aandeelhouder kun je dit wel nog even opnemen/overeenkomen.

 

Een berg om over na te denken. Er zouden ook andere vorderingen kunnen zijn van jou op de vennootschap, maar dit is allemaal afhankelijk van de omstandigheden van het geval welke ik niet volledig heb gelezen/ken.

 

Een due diligence van een investeerder zou echter wel betekenen dat voorgaande bekend is of zou moeten zijn.

 

Tenslotte zijn er intellectuele eigendomsrechten etc?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste allen,

 

Alvast dank voor jullie antwoord. Excuses, ik zal één en ander nog even verder verklaren, want ik heb mij eerder niet duidelijk genoeg gemaakt.

 

De nieuwe investeerder is op de hoogte van de situatie. Hij heeft ook al wat converteerbare leningen verstrekt aan de BV. Dit is in een leenovereenkomst vastgelegd met daarin de optie tot converteren opgenomen.

 

Zoals ik al eerder zei, er is nu 1 aandeel van 1 euro. Daarnaast is er vanuit de holding door mij persoonlijk (privé naar holding en van holding naar BV), laten we zeggen een bedrag van 100.000 euro extra overgemaakt naar de BV. Dit is een kapitaalstorting geweest en ik heb dit in de boeken opgenomen als agio. Dit is ook zo bij de VPB aangifte doorgegeven. Maatschappelijk kapitaal is niet in de statuten opgenomen.

 

Ik snap al jullie opmerkingen dat de nieuwe investeerder argwanend zal zijn als dat agio wordt omgezet in aandelenkapitaal, maar dat is juist de bedoeling. In de holding heb ik te maken met een partij (zonder stemrecht) die nu aandelen bezit en juist dat aandeel willen we (de investeerder en ik) verwateren. Deze partij wil ook niets meer met de onderneming te maken hebben, alleen veel geld proberen te vangen voor aandelen die nu weinig tot niets waard zijn. Voor de rest heeft deze holding geen andere belangen of deelnemingen, dus verwatering vind ik prima.

 

Door het uitbrengen van 100.000 extra aandelen van 1 euro wordt de waarde per aandeel een fors stuk lager.

 

Nadat we die aandelen hebben uitgebracht (en feitelijk betalen vanuit de agioreserve), willen de investeerder en ik (als zijnde ik als bestuurder van de BV en met stemrecht in de holding) additioneel bijvoorbeeld 1 miljoen extra aandelen uitbrengen en de investeerder verkrijgt die aandelen dan met 80% korting (mede door het converteren van de leningen en het inbrengen van intellectueel eigendom). Dus hij stort dan 200.000 euro en verkrijgt daarmee 1 miljoen aandelen.

 

De investeerder zal dat doen vanuit een BV waarin ik ook een aandeel heb, dus mijn aandeel zal niet zo zeer verwateren.

 

Kan dit, mag dit?

 

Ik las iets over gevaar van bestuursaansprakelijkheid bij faillissement. Geldt dat ook als het agio wordt omgezet in aandelenkapitaal? Dit kapitaal blijft in de onderneming en zal niet worden opgenomen of worden uitgekeerd. Maar stel dat om welke reden dan ook de nieuwe investeerder besluit niet in te stappen, dan is er een kans dat de BV het niet redt. Als ik dan alleen het agio heb omgezet in aandelenkapitaal, dan doe ik toch niets fout?

 

Een andere mogelijkheid, las ik, is het toekennen van de agio aan het bestaande aandeel. Gezien het verwateringsidee, is dat dan verstandiger?

 

Ik ga ervan uit dat in beide gevallen ik richting de notaris moet.

 

Mijn belangrijkste vragen nu zijn welke exacte stappen ik moet nemen om het agio om te zetten in kapitaal. Moet dit in een aandeelhoudersvergadering worden vastgesteld? Mag ik dan die 100.000 aandelen (agiobonusaandelen) uitgeven en dat wegboeken tegen agio? Mag ik daarna x nieuwe aandelen uitgeven van 1 euro op naam van de nieuwe investeerder en dit bedrijf 80% korting geven op de nieuwe aandelen? Moet ik dit ook vastleggen in de statuten?

 

In de holding heb alleen ik stemrecht en in de BV ben ik bestuurder, dus ik kan handelen zoals ik wil.

 

Hopelijk maakt dit mijn verhaal helder.

 

Met vriendelijke groet,

 

Wijnand

Link naar reactie
  • 0

Beste allen,

 

Alvast dank voor jullie antwoord. Excuses, ik zal één en ander nog even verder verklaren, want ik heb mij eerder niet duidelijk genoeg gemaakt.

 

De nieuwe investeerder is op de hoogte van de situatie. Hij heeft ook al wat converteerbare leningen verstrekt aan de BV. Dit is in een leenovereenkomst vastgelegd met daarin de optie tot converteren opgenomen.

 

Zoals ik al eerder zei, er is nu 1 aandeel van 1 euro. Daarnaast is er vanuit de holding door mij persoonlijk (privé naar holding en van holding naar BV), laten we zeggen een bedrag van 100.000 euro extra overgemaakt naar de BV. Dit is een kapitaalstorting geweest en ik heb dit in de boeken opgenomen als agio. Dit is ook zo bij de VPB aangifte doorgegeven. Maatschappelijk kapitaal is niet in de statuten opgenomen.

 

Snap ik niet: holding heeft geldt gestort naar de dochter BV als agio?

 

Ik snap al jullie opmerkingen dat de nieuwe investeerder argwanend zal zijn als dat agio wordt omgezet in aandelenkapitaal, maar dat is juist de bedoeling. In de holding heb ik te maken met een partij (zonder stemrecht) die nu aandelen bezit en juist dat aandeel willen we (de investeerder en ik) verwateren. Deze partij wil ook niets meer met de onderneming te maken hebben, alleen veel geld proberen te vangen voor aandelen die nu weinig tot niets waard zijn. Voor de rest heeft deze holding geen andere belangen of deelnemingen, dus verwatering vind ik prima.

Moet je dan niet juist om aandelen nieuwe aandelen uitgeven in holding en daar minimum op storten ? het uitgeven van nieuwe aandelen holding geeft investeerder rechten om ook aandelen bij te kopen meestal. Verwatering is niet van toepassing in indien B extra agio stort op de door BV gehouden aandelen in holding, agio wordt verdeeld over gehele geplaatste kapitaal?.

 

Door het uitbrengen van 100.000 extra aandelen van 1 euro wordt de waarde per aandeel een fors stuk lager.

 

 

Precies dat moet je dan doen om te verwateren, minder storten (nominale waarde) dan de marktwaarde aandelen holding bij uitgifte nieuwe aandelen holding. Maar andere aandeelhouder heeft vaak recht om dan pro rata bij te kopen

 

Nadat we die aandelen hebben uitgebracht (en feitelijk betalen vanuit de agioreserve),

willen de investeerder en ik (als zijnde ik als bestuurder van de BV en met stemrecht in de holding) additioneel bijvoorbeeld 1 miljoen extra aandelen uitbrengen en de investeerder verkrijgt die aandelen dan met 80% korting (mede door het converteren van de leningen en het inbrengen van intellectueel eigendom). Dus hij stort dan 200.000 euro en verkrijgt daarmee 1 miljoen aandelen.

 

? uitgite aandelen holding, ok, maar de converteerbare lening is die van toepassing op holding en onder welke voorwaarden?

 

De investeerder zal dat doen vanuit een BV waarin ik ook een aandeel heb, dus mijn aandeel zal niet zo zeer verwateren.

 

?

 

 

Kan dit, mag dit?

 

Ik las iets over gevaar van bestuursaansprakelijkheid bij faillissement. Geldt dat ook als het agio wordt omgezet in aandelenkapitaal? Dit kapitaal blijft in de onderneming en zal niet worden opgenomen of worden uitgekeerd. Maar stel dat om welke reden dan ook de nieuwe investeerder besluit niet in te stappen, dan is er een kans dat de BV het niet redt. Als ik dan alleen het agio heb omgezet in aandelenkapitaal, dan doe ik toch niets fout?

? eigen vermogen valt onder faillissmentsboedel?

 

Een andere mogelijkheid, las ik, is het toekennen van de agio aan het bestaande aandeel. Gezien het verwateringsidee, is dat dan verstandiger?

 

Ik ga ervan uit dat in beide gevallen ik richting de notaris moet.

 

Mijn belangrijkste vragen nu zijn welke exacte stappen ik moet nemen om het agio om te zetten in kapitaal. Moet dit in een aandeelhoudersvergadering worden vastgesteld? Mag ik dan die 100.000 aandelen (agiobonusaandelen) uitgeven en dat wegboeken tegen agio? Mag ik daarna x nieuwe aandelen uitgeven van 1 euro op naam van de nieuwe investeerder en dit bedrijf 80% korting geven op de nieuwe aandelen? Moet ik dit ook vastleggen in de statuten?

 

In de holding heb alleen ik stemrecht en in de BV ben ik bestuurder, dus ik kan handelen zoals ik wil.

 

Hopelijk maakt dit mijn verhaal helder.

Ik kan je zeggen dat je verhaal niet helder is voor een advies

 

Met vriendelijke groet,

 

Wijnand

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Wijnand,

 

Dat is een stuk complexer dan je openingsvraag deed vermoeden. Ik kan je vragen zo ook niet beantwoorden en dat zou je ook niet moeten willen. Er is op dit forum geen inzage in de huidige statuten en afspraken. Dat is essentieel voor de oplossing die je zoekt.

 

Nu je toch naar een notaris moet: vraag hem dan eerst om advies.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.