• 0

Advies over structuur BV

Goedemiddag,

 

wegens het risico van bepaalde bedrijfsactiviteiten wil ik deze graag afscheiden van de overige activiteiten.

Zover ik kan inschatten is de beste manier hiervoor een Holding BV met daaronder twee werk BV's.

 

Is dit inderdaad de beste structuur of kan ik ook nog aan andere dingen denken?

 

HOLDING (vermogen)

WerkBV 1 (laag risico) - Werk BV 2 (hoog risico)

----

 

Daarnaast zie ik sites als Firm24 waar je dit voor <1000 euro kunt oprichten. Is dit een reëel scenario of zul je toch echt met een notaris om de tafel moeten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is dit inderdaad de beste structuur of kan ik ook nog aan andere dingen denken?

Wat noem jij "de beste"? Wat zijn je criteria? Welke doelen streef je na en kaders gebruik je? Er zijn allerlei oplossingen mogelijk, maar wat voor jouw situatie het beste is, is maatwerk of zijn minst vermaakt confectiewerk.

 

Daarnaast zie ik sites als Firm24 waar je dit voor <1000 euro kunt oprichten. Is dit een reëel scenario of zul je toch echt met een notaris om de tafel moeten?

In eerste instantie kan ik je aanraden met een fiscalist om tafel te gaan om je te laten adviseren. Dat uiteindelijke oprichten zelf is het probleem niet. Dat kan (bijna) bij de Hema.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ron,

 

hartelijk dank voor jouw inhoudelijke reactie.

De beste in dit geval is het afscheiden van de risicio's in werk BV 2 van de overige activiteiten en het vermogen.

 

Gebaseerd op het eerste deel van jouw antwoord lijkt het oprichten via firm24 niet perse verstandig; je zou met een fiscalist moeten overleggen en vervolgens de besproken structuur oprichten?

 

Heb jij nog een advies voor een fiscalist? Daar ikzelf vaak in het buitenland werk ik het liefst samen met iemand die online overleggen geen probleem vind.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat met name om aansprakelijkheid.

 

Producten hebben te maken met vermogensbeheer. Wij doen er uiteraard alles aan om dingen zo goed mogelijk te regelen maar mocht er nu iets geks gebeuren dan zouden de bedragen in theorie aardig kunnen oplopen.

 

Onze andere werkzaamheden zijn minder en kleiner risico.

Link naar reactie
  • 0
Producten hebben te maken met vermogensbeheer. Wij doen er uiteraard alles aan om dingen zo goed mogelijk te regelen maar mocht er nu iets geks gebeuren dan zouden de bedragen in theorie aardig kunnen oplopen.

 

En dat risico is niet verzekerbaar? (vermogensbeheer is dat doorgaans wel; een groot deel heeft zelfs verzekeringsplicht )

Zorg dan dat je kunt aantonen (met meerdere afwijzingen) dat je dat goed hebt onderzocht, zo voorkom of beperk je bestuurdersaansprakelijkheid

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Op het eerste gezicht lijkt de structuur die je voor ogen hebt mij prima voor het doel dat je schetst. Wat de notaris betreft, raad ik je aan iets meer uit te geven voor een goed advies. Goedkoop is vaak duurkoop wanneer zaken niet goed geregeld zijn en je later alsnog statuten moet wijzigen. En omdat alle 3 de BV's een ander oogmerk hebben is het naar mijn idee geen one size fits all.

Link naar reactie
  • 0

Met Stefan eens. 1.000 euro is de lokprijs. Wil je advies ipv een standaard setje statuten dan is investeren in de kennis van een notaris een beter idee. Dat kan overigens ook bij firm24, daar gaat weldegelijk een notaris achter schuil, maar staar je niet blind op die 1.000 euro. Er zijn zat goede notarissen die een op maat gemaakte akte leveren voor 600 per BV.

 

Een fiscalist kan helpen om te kijken of de beoogde structuur fiscaal logisch en zinvol is. Schakel zowel de fiscalist als de notaris gelijktijdig in om te voorkomen dat een van beide achteraf allerlei klemmen constateert in het werk/advies van de ander.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

een eenmanszaak inbrengen als storting op aandelen BV kan zeker. Er zijn op ondernemingsrechtvlak paar dingen om rekening mee te houden:

 

- Kun je de huidige verbintenissen van jouw onderneming overdragen? Meestal vereisen contracten toestemming. Vergunningen en of registraties moeten wellicht worden omgezet (ligt aan de situatie)

 

- Oprichting van een BV en inbreng onderneming kan een benadeling zijn van schuldeisers. Stel je bent in gemeenschap van goederen getrouwd en je gaat verder ondernemen in een BV. Crediteuren kunnen hier moeite mee hebben nu het verhaal minder kan worden. Er zijn hier wel oplossingen voor eea afhankelijk van de onderneming en de verplichtingen. Ik neem aan dat er geen banklening is?

 

- Fiscaal is dit een punt om goed uit te laten zoeken, geruisloze inbreng etc is belangrijk om fiscaal niet genaaid te worden.

 

- Notaris heb je sowieso nodig voor de oprichting. Ik zou niet besparen op de kosten van een goede adviseur. Geen Hema statuten, er zijn goede en kleine notariskantoren die betaalbaar zijn en op termijn voordeel opleveren. Ik heb zoveel slechte statuten gezien, indien die later gewijzigd moeten worden betaal je weer. Hema neemt, weet ik nu al, bepalingen op welke niet goed zijn. De holding heeft andere verplichtingen dan een werkmaatschappij. Ik heb zo 10 voorbeelden welke mis gaan. Neem het voorbeeld uit andere thread (uitgifte van 1 aandeel??). Pandrechten, blokkeringsregeling aanbieding of goedkeuring en wat in geval dga holding niet meer bestuurt of overlijdt en nog veel meer. Kleine notaris welke in ondernemingsrecht is gespecialiseerd is mijn advies. Paar honderd euro meer maar kosten kunnen ten laste van vennootschap. Die notaris kan veel betekenen en een online bestelling door een niet-jurist gaat mis. Ik durf die Hema wel aan maar juist ondernemers hebben meer advies nodig.

 

- Holding en werkmij is juridisch sowieso een goed idee maar qua kosten zijn er haken en ogen (en fiscaal). Je haalt je meer op je nek in geval van 3 entiteiten (denk aan administratie, accounting etc). Er zijn echter wel significante voordelen ivm verdeling van risico's en de fiscale eenheid igv uitkeringen.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat een waardevolle reacties.

Hartelijk dank Norbert, StefanO, Joost en Phileine.

 

Gebaseerd op jullie informatie geef ik graag een paar honderd euro meer uit om het goed te regelen. Bij Firm24 is niet zozeer maar met name het gemak aantrekkelijk.

Ik wil dit graag op korte tijd voltooid hebben en zit vaak in het buitenland.

 

Ik probeer een concreet plan op te stellen voor mijzelf.

- Vinden juiste Notaris. Liefst klein kantoor gespecialiseerd in ondernemingsrecht.

- Vinden juiste fiscalist, die samen met de Notaris hier naar wilt kijken.

 

Accountant (?) om de eenmanszaak (geruisloos) in te brengen in de BV?

Link naar reactie
  • 0

Accountant heb je al een paar jaar niet meer nodig.

 

Als je in het buitenland zit, is dat hopelijk een land dat aangesloten is bij het apostilleverdrag

 

Dan kan een lokale notaris de legalisatie uitvoeren van jouw ID en getekende volmacht. Kun jij daar blijven, kan de notaris hier jouw BV's oprichten.

 

Groet

Joost

 

Legalisatie van de volmacht voor een oprichting indien je in buitenland bent, bij een buitenlandse notaris, moet sowieso en de apostille ook (tenzij er lopende transacties zijn geweest in afgelopen maanden) . Het verdrag maakt de procedure van de apostille alleen makkelijker.

Link naar reactie
  • 0

Ik was niet volledig. Is het land waar je verblijft niet aangesloten bij het verdrag dan kun je vaak beter naar NL komen om in den lijve te tekenen bij de notaris. De wegen in sommige landen die niet aangesloten zijn bij het verdrag zijn soms ondoorgrondelijk. Van ambassade naar een ministerie naar een lokale autoriteit en weer twee keer terug.

 

Groet,

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.