• 0

Zeggenschap minderheidsaandeel Aruba

Beste lezer

 

Ik heb de mogelijkheid om een bedrijf te starten op Aruba. De regel op Aruba is dat je als Nederlander slechts onder een NV een bedrijf kan beginnen met een lokale die 60% van de aandelen heeft en directeurschap heeft. Nu is het zo dat het een bestaande NV is met een officiele vestigingsvergunning waar ik 40% van de aandelen kan overnemen. De complete investering wordt door mij gedaan. Het runnen van het bedrijf zal zijn met twee lokale medewerkers. Degene van wie ik de NV overneem zal geheel geen deel uitmaken binnen de bedrijfsvoering. Omdat ik alles qua opzet 100% financier wil ik 100% zeggenschap en alles afgedekt hebben mocht de mede-aandeelhouder wat gebeuren en daarnaast een clausule dat ik soeieso binnen 5 jaar de aandelen overneem. Na vijf jaar schijn je op Aruba gelijkgesteld te zijn als een lokale.

 

Is het mogelijk juridisch, misschien bij notaris, vast te leggen dat alle zeggenschap bij mij ligt en dat ingeval er wat met mede-aandelhouder gebeurt een en ander niet naar zijn erfgenamen gaat maar automatisch naar mij.

 

Hoop dat iemand mij hierover advies kan geven

 

Groetjes

 

EWF

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste EWF,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Ik meen dat voorheen een advocaat of jurist uit die omgeving actief was op Higherlevel.

 

Misschien kan iemand mij aanvullen?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Klopt maar zij is al heel lang weg van HL. Daarom noem ik haar naam ook niet.

 

Zoals ik het lees is er 1 probleem: directie. Die moet Arubaans zijn. Als de 60% aandeelhouder zich niet bemoeit met het bedrijf wie wordt dan de directeur?

 

Overigens zou je in een aandeelhoudersovereenkomst kunnen vastleggen welke bevoegdheden de directie heeft en vanaf wanneer hij of zij naar de aandeelhoudersvergadering moet. Maar dan zit jij met 40% niet bepaald in de drivers seat.

 

Beste advies is om een advocaat op het eiland te raadplegen. Ik weet niet in hoeverre de Arubaanse wet afwijkt van NL en wat er voor jou mogelijk is.

 

Succes

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost

 

Bedankt voor je snelle reactie.

 

De 60% aandeelhouder is tevens directeur wat ook gewenst is op Aruba. Ik ben voor de vorm of general manager of managing director met volledige bevoegdheden natuurlijk.

 

Groet

 

EWF

Link naar reactie
  • 0

Hier lopen dan wel wat zaken door elkaar: 60% is dus formeel directeur, maar doet niets. Jij bent general manager met volledige bevoegdheid, wat in feite betekent dat jij de directeur bent en niet hij.....

 

In de NL wetgeving kijken we veelal naar wie uiteindelijk beslissingsbevoegd (uiteindelijk beleidsbepaler) is, los van diens statutaire titel. Als de Arubaanse wet op dat punt een afgeleide is van de NL wetgeving dan denk ik dat je niet zo losjes om kunt gaan met het begrip directie. Maar nogmaals, de exacte uitleg daarover en je kansen hierin kun je beter zoeken bij een Arubaanse jurist.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.