• 0

opdrachten via BV of eenmanszaak; per jaar keuze maken mogelijk?

Ik heb nu een eenmanszaak en overweeg om personeel aan te nemen. Ik zou dan graag veranderen naar een BV. Maar stel dat het personeel vertrekt of niet meer nodig is, dan zou ik graag weer teruggaan naar de eenmanszaak.

 

Is het wellicht mogelijk om per kalanderjaar (=fiscaal jaar) te kiezen of je werkt via je BV of eenmanszaak? Ook als de werkzaamheden inhoudelijk hetzelfde zijn?

 

 

[mod edit: titel verduidelijkt naar aanleiding van aanvullende informatie ]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vraag me dan sterk af : waarom?

 

Welk risico denk je hiermee te vermijden of te beperken? En besef je je het gedoe en de kosten die je je daarmee op de hals haalt? Het middel is wellicht erger dan de kwaal.

 

Waarom neem je dat personeel niet eerst via payrolling op op tijdelijk contract aan, en zet je de contracten pas om naar vast (en de eenmanszaak dan desgewenst naar een BV) als alles toekomstbestendig lijkt te zijn?

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

De fiscus heeft geen problemen met de constructie BV + eenmanszaak. Je mag zelfs van alle fiscale voordelen van de BV én de eenmanszaak gebruik maken. Toch zijn er belangrijke elementen die je absoluut niet over het hoofd mag zien:

 

Wanneer je een BV en een eenmanszaak hebt, is het van belang een zorgvuldige scheiding te maken tussen beide bedrijven. Denk hierbij aan de naam en de werkzaamheden. Jij speelt met het idee om de eenmanszaak te gebruiken voor dezelfde bedrijfsactiviteiten. Jouw idee is fiscale voordelen te gebruiken welke gelden voor een ZZP/eenmanszaak wanneer het het beste uitkomt. Dit is echt een verkeerde aanname. De fiscus gaat hier denk ik niet in mee. Over de 1225 uur welke je voor de ZZP fiscale voordelen moet hebben besteed moet je kunnen aantonen dat deze aan de onderneming van de eenmanszaak zijn besteed, dit is is twijfelachtig omdat het lijkt op de werkzaamheden voor de BV.

 

Link naar reactie
  • 0

Voor de duidelijkheid. Het is het idee om de BV te laten slapen als ik weer via de EZ ga werken.

Het gaat om gelijke / gelijksoortige werkzaamheden; maar per kalenderjaar wordt gekozen voor de EZ of BV.

 

Casus in een voorbeeld:

2018 (werken via EZ)

200uur advies +1200uur projecten ZONDER personeel (beide via EZ)

recht op fiscale voordelen EZ

de BV is nog niet opgericht

 

2019 (werken via BV en EZ)

200uur advies (via EZ)

1200uur projecten MET personeel (via BV)

GEEN recht op fiscale voordelen EZ

zowel BV als EZ zijn actief

 

2020

200uur advies +1200uur projecten ZONDER personeel (beide via EZ)

de BV is dan slapend, blijft wel bestaan, maar heeft geen omzet om DGA-loon te uit te betalen

 

Jaren 2018 en 2019 lijken me okee. Dit is gelijk aan een normale overgang van EZ naar BV

Maar gaat de belastingdienst in 2020 klagen omdat er geen geld is vooreen DGA-loon?

 

Link naar reactie
  • 0
Voor de duidelijkheid. Het is het idee om de BV te laten slapen als ik weer via de EZ ga werken.

Ah, dat is inderdaad een stuk duidelijker (en veiliger)

 

Het gaat om gelijke / gelijksoortige werkzaamheden; maar per kalenderjaar wordt gekozen voor de EZ of BV.

 

Dat kan op zich. Het enige waar je wel rekening mee moet houden is dat je niet zo maar bestaande klanten en (vervolg)opdrachten kunt switchen tussen BV en EMZ zonder dat dat juridische en fiscale gevolgen heeft: een klant is geld waard, dus het is onzakelijk als de BV die klant om niet aan de EMZ geeft - en andersom

Maar zolang je een duidelijke scheiding houdt tussen BV klanten en EMZ-klanten is er - fiscaal- niets aan de hand.

 

Maar gaat de belastingdienst in 2020 klagen omdat er geen geld is vooreen DGA-loon?

Nee. Als je geen arbeid verricht voor de BV, bestaat er ook geen verplichting om een DGA-loon te betalen.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Verricht je niet altijd wel wat arbeid voor een BV? Als is het maar het samenstellen van de jaarcijfers?

Ja, maar als de de omvang van de werkzaamheden aantoonbaar zo gering is dat deze aantoonbaar een gebruikelijk loon vertegenwoordigd van minder van 5.000 euro, dan hoeft gebruikelijkloonregeling niet te worden toegepast volgens de Belastingdienst. Dat totaal geldt overigens voor het totaal van werkzaamheden voor alle vennootschappen of coöperaties waarin je een aanmerkelijk belang hebt.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.