• 0

Is het nog mogelijk om aangiftes 2014-2015-2016 aan te passen?

Goedenavond allen,

 

Ik vraag me af of er een mogelijkheid bestaat om aangiftes aan te passen.

Onlangs ben ik tot de onthutsende ontdekking gekomen dat we het feit dat ik meewerk in de onderneming fiscaal veel voordeliger hadden kunnen uitwerken door aan mij een meewerkvergoeding uit te keren. In het geval van gemeenschap van goederen mag dit fictief en zou het ook kunnen d.m.v. een schuldverklaring.

Als dit meer dan 5000,- bedraagt wordt het van de winst van de onderneming afgeboekt en vervolgens moet ik er dan weer belasting over betalen.

Omdat ik zelf geen of weinig inkomen heb, maken we op die manier optimaal gebruik van onze heffingskortingen inclusief de inkomensafhankelijk combinatiekorting.Mijn te betalen belasting blijft zo 0 of nihil en bij mijn partner is de te betalen belasting ook een stuk lager. Het is een beetje spelen met de bedragen en daarbij ook de redelijkheid niet uit het oog verliezend. Het moet wel een redelijke vergoeding zijn voor de werkzaamheden.Ik heb voor 2014 de rekensom gemaakt en daaruit blijkt dat dat bijna 2000 euro scheelt! Erg veel geld vind ik! En dan heb ik nog niet eens gekeken naar 2015 en 2016 waar de situatie ongeveer gelijk is.

 

De boekhouder pastte dat jaar de meewerkaftrek toe maar dat zet ook totaal geen zoden aan de dijk. Hij heeft dit nooit als optie genoemd. Een slechte zaak! Tijd voor een ander boekhouder dus!

 

Wat denken jullie? Heeft dit nog kans van slagen?

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Phileine heeft gelijk, maar het is wel goed om te weten dat de fiscus niets verplicht is. Wat je doet met een herziene aangifte is in jargon een verzoek tot ambtshalve herziening. Daaraan hoeft de fiscus niet tegemoet te komen.

 

Temeer omdat in die aangiftes kennelijk is gekozen voor de meewerkaftrek ipv een arbeidsbeloning. Door jullie boekhouder is, namens jullie, een standpunt ingenomen waarop jullie nu terug wensen te komen. Dat kan de fiscus weigeren. Minder belasting betalen is geen rechtvaardiging om van standpunt te willen wijzigen.

 

Het argument dat de boekhouder zijn werk niet goed gedaan heeft evenmin. Je blijft verantwoordelijk voor je eigen aangifte.

 

Dat gezegd hebbende:

 

Hebben jullie akkoord gegeven op de aangifte?

 

Zo ja, dan kun je de pech hebben dat de fiscus jullie verzoek niet behandelt en kun je daarna negens terecht.

 

Zo nee, dan heb je mogelijk een claim op je boekhouder.

 

Ik zou in elk geval de herziene aangiftes indienen en zien wat er van komt.

 

Succes

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ja dat is een beetje dubbel. Ik heb de aangiftes natuurlijk goedgekeurd en ik begrijp dat je uiteindelijk zelf verantwoordelijk bent voor de gegevens die daarin staan, maar je neemt een boekhouder omdat je zelf te weinig verstand van zaken hebt. Je gaat er vanuit dat hij je goed informeert over de mogelijkheden met betrekking tot het als partner meewerken in de onderneming. Hij heeft altijd alleen maar over de meewerkaftrek gesproken en nooit over deze optie.

 

Uiteraard ga ik de boekhouder hierop aanspreken. Daarna ga ik op zoek naar een betere :)

Link naar reactie
  • 0

Precies je bent uiteindelijk zelf verantwoordelijk wat betreft jouw relatie met de Belastingdienst. De boekhouder en de overeenkomst tussen jullie is weer een heel ander verhaal. Indien en fiscaal adviseur fouten maakt kun je hier best wat mee. Het ligt aan jullie communicatie etc, de boekhouder moet wel iets te verwijten zijn.

Link naar reactie
  • 0

Zo nee, dan heb je mogelijk een claim op je boekhouder.

In het algemeen? Of in dit geval? Hoewel ik niet zo'n hoge pet op heb van de gemiddelde boekhouder, lijkt het hier dat de boekhouder gewoon z'n werk heeft gedaan door de bestaande situatie te registreren. Als je betaalt voor een boekhouder, moet je geen werk van een fiscalist verwachten. Een boekhouder is niet automatisch ook fiscaal adviseur!

 

De TS had geen afspraken gemaakt over een arbeidsbeloning (ook geen fictieve) en de boekhouder heeft die keuze simpelweg gerespecteerd door dit één op één over te nemen in de aangifte. Hij heeft boek gehouden. En als gevolg daarvan is er gebruik gemaakt van de meewerkaftrek. Met goedkeuring van de belastingplichtigen zelf. Al blijft het een beetje zuur natuurlijk.

 

Persoonlijk zou ik even kijken voor welke aangiftes er nog geen definitieve aanslag is opgelegd. Die kun je sowieso opnieuw insturen. Vanaf het begin van het jaar van die aangifte kan een (marktconforme!) arbeidsbeloning worden afgesproken. En het is handig om dat ook gewoon vast te leggen en daadwerkelijk uit te betalen. Voor de jaren waar al een definitieve aanslag voor is opgelegd kan het wat lastiger worden, omdat je inderdaad afhankelijk bent van de goede bui van de inspecteur en bovendien de bewijslast van die andere keuze bij de belastingplichtige ligt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Alle aanslagen zijn helaas al definitief. ik begrijp ook jouw punt in dezen. Een boekhouder is inderdaad geen fiscalist.

We gaan het maar gewoon proberen. Ik denk dat we, in een nette brief, gewoon eerlijk de situatie uit moeten leggen. En als ze dan weigeren dan is dat ook maar zo. Gisteren wist ik nog niets van dit hele verhaal en toen was ik ook gelukkig haha :D

Link naar reactie
  • 0

@prins: vandaar dat ik het woord "mogelijk" toegevoegd had.

 

Een boekhouder is geen fiscaal adviseur, klopt. Maar het telt ook mee hoe hij zich gepresenteerd heeft. Genoeg boekhouders die op hun site aangeven dat ze fiscaal advies geven.

 

Maar gezien beagle de aangifte goedgekeurd heeft, is die route afgesloten.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Alle aanslagen zijn helaas al definitief. ik begrijp ook jouw punt in dezen. Een boekhouder is inderdaad geen fiscalist.

We gaan het maar gewoon proberen. Ik denk dat we, in een nette brief, gewoon eerlijk de situatie uit moeten leggen. En als ze dan weigeren dan is dat ook maar zo. Gisteren wist ik nog niets van dit hele verhaal en toen was ik ook gelukkig haha :D

 

Dan zou ik eerder gewoon een nieuwe aangifte indienen. Geen brief sturen want je argumentatie is niet sterk

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Laten wij even voorop stellen dat de meewerkaftrek geen vaste kostenpost is.

 

Als er geen urenadministratie is bijgehouden en/of als de werkzaamheden niet specifiek zijn voor de onderneming, dan heeft de boekhouder gewoon zijn werk gedaan.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Er is wel een urenregistratie en de werkzaamheden zijn specifiek voor de onderneming. Ik doe facturatie, klantcontacten, planning en de gehele administratie( behalve de jaarlijkse aangifte dus). Lijken me wel duidelijk werkzaamheden voor het bedrijf.

Het hangt een beetje af van de grootte van de onderneming en het aantal uren dat de partner in de onderneming meewerkt, maar, afgezien van de klantcontacten en de planning, doet een beetje boekhouder de facturatie en de gehele administratie voor ongeveer 1.000 euro per jaar, inclusief de jaaraangifte voor man en vrouw. Met dat gegeven wordt het toch een beetje moeilijk om de meewerkende partner een loon van meer dan 5.000 euro toe te kennen, dat wil zeggen, meer dan 4.000 euro voor de overige werkzaamheden.

 

Gezien de gegeven informatie, kan ik alleen maar zeggen dat de communicatie niet geheel vlekkeloos verloopt. Wat is de uitleg van uw boekhouder hierover, want die mis ik nog in het verhaal.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.