• 0

btw internationale webshop vraag

Hallo Allemaal,

 

Ik loop tegen een btw probleem aan met mijn webshop ivm buitenlandse bestellingen en dat is als volgt.

 

1. Via mijn webshop verkoop en veil ik diensten zoals advertentieruimtes op websites, backlinks, mail campagnes, enz.....

 

2. Ook kunnen mijn klanten hetzelfde doen tegen een fee vergoeding wat ze dan weer aan mij betalen.

 

3. Er zijn zowel particulieren als bedrijven die dit kunnen doen.

 

4. Alles wat wordt besteld op de website gaat via mijn betaalsysteem. Dus ik ben de verkoper op dat moment en zal de fee afdragen aan de bedrijven indien hun dienst is verkocht.

 

5. De prijzen op de website zijn excl btw en pas bij het betalen komt er BTW bij of niet.

 

Nu zit ik met een paar vragen in nederland komt er altijd de BTW op maar hoe zit dit met buitenlandse bestellingen. Stel een particulier uit belgië koopt iets moet ik dan wel of geen btw berekenen of hier af dragen. Bij een bedrijf is dit wel duidelijk uit een EU land dan zal ik het moeten verleggen en daarvoor moeten ze verplicht het BTW nummer invoeren op de website.

 

Stel dat een belgische consument iets besteld bij een bedrijf uit spanje hoe gaat het dan. Want de betaling gaat via mij in principe.

 

Maar ook is het mij niet helemaal duidelijk waaronder ik precies val want ik lever digitale diensten die handmatig worden uitgevoerd.

 

Vind dit alles een behoorlijk gepuzzel.

SEO & Linkbuilding Marktplaats -> https://seomarketingdeals.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

(Ik kon de vraag niet meer aanpassen maar heb het nog iets beter beschreven)

 

Mijn vraag

 

Ik ben eigenaar van een bedrijf in o.a. SEO diensten verkoop aan bedrijven en particulieren vanuit de gehele wereld. Denk aan backlinks, optimalisatie pakketten, advertentie ruimte, mailings, enz...

 

Ook kunnen bedrijven vanuit de gehele wereld zich aansluiten als (Vendor) zodat ze ook hun diensten kunnen verkopen via de website en ik ontvang hiervoor dan een fee en betaal hun dan weer hun deel. DIt gaat allemaal via mijn betaalmodule op de website.

 

Nu heb ik eigenlijk altijd voor bedrijven die een btw nummer hebben uit het buitenland en dan met name de EU landen de btw verlegd en voor particulieren niet en gewoon de NL btw in rekening gebracht en gebruik daarvoor de plugin (EU VAT Compliance for WooCommerce).

 

Eigenlijk heb ik er nooit echt bij stilgestaan maar er komen steeds meer klanten vanuit de EU en soms ook daarbuiten en dacht die plugin zou het wel goed doen. Maar ineens las ik iets er over dat dit wereldwijd best wel een ding kan zijn en ben nu wat zoekende.

 

Ik weet namelijk niet precies waaronder mijn diensten en services vallen. Ik kwam uit op de site van de belastingdienst bij https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/btw_berekenen_bij_diensten/wijziging_in_digitale_diensten_vanaf_2015/wijziging_in_digitale_diensten_vanaf_2015 maarja valt dit van mij er wel onder.

 

In principe is er niks geautomatiseerd en wordt alles via mensen handen verwerkt.

 

Wie ow wie kan mij op weg helpen hiermee.

 

 

___

link naar eigen site verwijderd

 

 

SEO & Linkbuilding Marktplaats -> https://seomarketingdeals.com

Link naar reactie
  • 0

Digitale diensten die niet volautomatisch worden geleverd zonder tussenkomst van een mens vallen niet onder "digitale dienst" voor de belastingdienst. Dat betekent dat je hiervoor geen gebruik kunt maken van de MOSS-regeling en dat je inderdaad gewoon 21% Nederlandse btw in rekening brengt voor particulieren binnen de EU.

 

Link naar reactie
  • 0

Digital diensten die niet volautomatisch worden geleverd zonder tussenkomst van een mens valt niet onder "digitale dienst" voor de belastingdienst. Dat betekent dat je hiervoor geen gebruik kunt maken van de MOSS-regeling en dat je inderdaad gewoon 21% Nederlandse btw in rekening brengt voor particulieren binnen de EU.

 

 

En stel dat een bedrijf uit duitsland iets plaatst op de website wat ze dan verkopen als vendor uit een particulier aan spanje. De particulier uit spanje rekent af via mijn website en ik betaal het bedrijf weer hun gedeelte.

 

Is het dan als volgt.

 

De particulier betaald gewoon de 21% omdat hij het op mijn website koopt en ik betaal de vendor uit duitsland zonder btw uit ?

SEO & Linkbuilding Marktplaats -> https://seomarketingdeals.com

Link naar reactie
  • 0

3. Er zijn zowel particulieren als bedrijven die dit kunnen doen.

 

[...]

 

5. De prijzen op de website zijn excl btw en pas bij het betalen komt er BTW bij of niet.

 

Dat mag dus niet.

Als jij (ook) particulieren als klant hebt, moeten de bedragen die je vermeld inclusief BTW en alle verplichte kosten zijn.

Link naar reactie
  • 0

3. Er zijn zowel particulieren als bedrijven die dit kunnen doen.

 

[...]

 

5. De prijzen op de website zijn excl btw en pas bij het betalen komt er BTW bij of niet.

 

Dat mag dus niet.

Als jij (ook) particulieren als klant hebt, moeten de bedragen die je vermeld inclusief BTW en alle verplichte kosten zijn.

 

Ok dat wist ik niet en ga ik ook even naar kijken.

SEO & Linkbuilding Marktplaats -> https://seomarketingdeals.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.