• 0

AV en (onderhouds)contracten voor een CMS

Nou goed, eens was er een jongen die toch wel goed om kon gaan met webscriptingtalen en dergelijke en begon hier hobbymatig mee te stoeien. Na een steeds groter wordende interesse werd het werk ook steeds professioneler. Het werk begon steeds kwalitatiever te worden en eigenlijk zou er ook wel geld mee verdiend kunnen worden. Verder was het ook nog eens leuk werk ook! Dat klonk als een gouden toekomst.

 

Dus dan maar een eigen onderneming starten. De papa van het vriendje had een eigen onderneming, en van hem leerde hij veel over de administratie. Toch een aantal leuke klanten gehad maar meestal niet veel kenniskringen verder. Het vriendje starte ook (ongeveer gelijktijdig) een eigen onderneming in een vakgebied dat uitstekend aansluitte op het zijne: hij deed het programmeerwerk en het vriendje deed het grafische gedeelte. Hij zat op een informatica opleiding en het vriendje deed een grafische opleiding. Een perfecte combinatie.

 

Totdat op een gegeven momen die jongen meer zijn horizon ging verbreiden en eens bedacht wat hij nu met die onderneming wilde. Beetje bijverdienen is aardig, maar hoe mooi zou het zijn als hij met dit leuke werk na zijn studie verder zou kunnen?

Maar hier kleefde een klein probleempje aan: tot nu toe maakte hij alles handmatig en dat werkte tot dusver goed. Alleen zou het onderhoud onbeheersbaar worden bij wat meer klanten. Vandaar dat er vooruitgedacht moest worden. Na wat dikke studieboeken en maanden verder was het dan eindelijk zover, een droom die hij al 3 jaar had zou verwezenlijkt worden: een eigen CMS. De doelgroep was duidelijk en zou voor talloze doeleinden inzetbaar zijn. Uit ervaring wist hij dat hij zeker genoeg klanten kon vinden.

 

Dus aan de slag. Na een tweetal maanden goed nagedacht te hebben en alles mooi en overzichtelijk op papier te hebben gezet was het ontwerp klaar. Vervolgens roep de studie aandacht en hier ging dan weer wat meer energie naar toe.

 

Toen kwam het vriendje met het heugelijke nieuws een leuke klant te hebben. En ja, die wilde ook graag bij zijn huisstijl en briefpapier een website. En niet zomaar een, een grote waarbij ook nog eens veel dynamiek moest komen. Het eerste overleg ging soepel en goed. De eerste echte offerte werd gemaakt, want tot dusver was dat allemaal niet nodig. Telefonisch werd aangegeven dat hier nog wel een paar vraagjes over waren en die zou hij per e-mail ontvangen. Dat mailtje kwam en daarbij ook de schrik. Oei, Algemene Voorwaarden, onderhoudscontract, vrijgeven van broncode, dat waren dingen waar hij nog nooit over had hoeven na te denken! :o

 


Natuurlijk ben ik dat "jongentje" uit het verhaal. ::) De situatie is denk ik zo wel duidelijk en ook over mijn kennis van zaken moet ook het een en ander duidelijk zijn.

 

Deze klant is gelukkig erg begripvol en heeft mij vriendelijk op deze zaken geattendeerd in een e-mail. Ik ben dan ook gelijk op onderzoek gegaan. Ik had niet echt lang nodig om in te zien dat een AV redelijk noodzakelijk is, en hiermee ook het belang van een onderhoudscontract en de eisen die hieraan worden gesteld. Daarbij komt ook nog eens een zwak punt bij: de broncode.

 

Ik heb het internet afgezocht en andere bronnen proberen te raadplegen en ben zo op de FENIT voorwaarden terecht gekomen. Ik was hier vrij tevreden mee en wilde deze eigenlijk gaan hanteren. Totdat ik op een zoektocht naar het opstellen van contracten hier terecht kwam. In diverse topics komt duidelijk naar voren dat het aan te raden is om je eigen AV te samenstellen door een jurist. Dit geldt dus ook voor contracten.

 

Nu is mijn buidel met geld niet groot, maar mijn doel is niet om deze belangrijke zaken nog langer voor ongezien te houden. Als ik mijn onderneming serieus neem - wat ik ook doe - dan kan ik niet zonder degelijke AV en contracten.

 

Mij is dus duidelijk dat de FENIT voorwaarden waarschijnlijk niet aansluiten bij mijn onderneming en dat ik hiervoor naar een jurist moet. De overeenkomsten wil ik graag degelijk hebben.

Ik heb echter geen idee waar ik hiervoor terecht moet en vraag daarom ook jullie hulp. Ik ben dus op zoek naar een jurist die samen met mij een passende AV kan maken en ook de (standaard)contracten die ik met mijn klanten sluit. Dit betreft een licentie op het gebruik van het CMS en een onderhoudscontract voor updates en softwarefouten.

 

Waar kan ik voor zoiets terecht en misschien nog (voor mij) belangrijker: hoeveel gaat mij dit kosten? Wat zijn redelijke prijzen en waar moet ik aan denken?

Zit ik op het goede pad, of zijn er nog zaken die ik over het hoofd heb gezien? Ik voelde me nogal schaamvol toen ik zo onprofessioneel naar mijn klant over kwam...

 

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen, en bedankt voor het lezen en de aandacht! ;)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mooi dat je een klant treft die het je niet kwalijk neemt dat je geen a.v. en onderhoudscontracten hebt en je hier vriendelijk op wijst. Heb inmiddels ook al aardig wat opgestoken door dit soort vriendelijke klanten.

 

Ik hanteer zelf de voorwaarden van de FENIT. Wat betreft rechten op de te leveren software heb ik in m'n offertes/contracten al een standaard clausule die ruimer is dan deze voorwaarden. Daarnaast neem ik, als de klant er om vraagt en ik het daarmee eens ben, extra aanpassingen op. Maar als basis vind ik de FENIT voorwaarden prima (hoewel iets teveel gericht op de rechten van de leverancier)

 

Als je de FENIT voorwaarden nog niet gelezen hebt: pak een strandstoel, ga lekker buiten in het zonnetje zitten en lees ze door. Dit geeft je ten eerste een idee wat er in a.v. hoort/kan staan en daarnaast op welke punten je het er mee (on)eens bent. Misschien kun je met wat extra tekstjes i.c.m. deze standaardvoorwaarden uit de voeten i.p.v. een compleet eigen set a.v.

Link naar reactie
  • 0

kijk anders even hier en gebruikt je gezond verstand, dan ben je al een heel eind op weg... daarna nog even langs een jurist.

zie:

hierbij een exemplaar van een licentie/onderhouds/hostingovereenkomst, welke ik in een verleden gebruikte. hier zijn vele aspecten door jou te hergebruiken.

 

succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Als je de FENIT voorwaarden nog niet gelezen hebt: pak een strandstoel, ga lekker buiten in het zonnetje zitten en lees ze door. Dit geeft je ten eerste een idee wat er in a.v. hoort/kan staan en daarnaast op welke punten je het er mee (on)eens bent. Misschien kun je met wat extra tekstjes i.c.m. deze standaardvoorwaarden uit de voeten i.p.v. een compleet eigen set a.v.

Ik heb ze al een deel goed gelezen. Ik had in het begin wel even wat moeite met de taal die zo ongelooflijk lekker vlot leest ;), maar naarmate het aantal voorbijgekomen woorden steeg ging het steeds beter.

 

Ik zal je uitleggen waarom ik denk dat de Algemene Voorwaarden van de FENIT niet voor mij toereikend zijn. Ik heb dit toevallig in een PM aan iemand anders al verteld, maar ik denk dat anderen hier ook heel wat aan hebben.

 

Ik wil eigenlijk het liefst de volgende dienst gaan aanbieden: een klant neemt bij mij een licentie op het gebruik van het CMS en krijgt een beheerbare website die ik host (lees: laat hosten). De bedoeling is dus een totaalpakket waarbij de klant in wezen een website "huurt".

 

Als de klant het contract wil opzeggen betekent dat:

- het domein moet worden verhuisd naar een andere server, of worden opgezegd.

- de klant een dump van de inhoud van de website krijgt.

 

Bij deze dienst hoef ik me geen zorgen te maken over de broncode, omdat deze op een server staat waar ik enkel toegang tot heb.

 

Verder heeft het een aantal voordelen voor de klant: altijd up-to-date software, relatief goedkope kosten, gespreid betalen (per kwartaal).

 

Vandaar dat ik denk, gezien de inhoud van de FENIT AV, dat deze niet aansluit op deze dienst.

Link naar reactie
  • 0

Die juristentaal is inderdaad niet echt ontspannend om te lezen ;D

 

Ik werk zelf niet als ASP en durf dus niet te zeggen of de FENIT voorwaarden daar in voorzien. De laatste set is van 2003 dus lijkt me dat ze dat soort diensten wel opgenomen.

 

Bij deze dienst hoef ik me geen zorgen te maken over de broncode, omdat deze op een server staat waar ik enkel toegang tot heb.

Waar je broncode staat en waar de rechten liggen zijn twee verschillende dingen. Als je klant rechten heeft verkregen op de broncode via contract of daarin opgenomen a.v. en hij eist deze op dan maakt het niet of de broncode op een usb stick in je binnenzak, je server of op de noordpool liggen; je klant heeft er recht op. Dat zijn precies de dingen die je in je contract of a.v. opneemt.

Link naar reactie
  • 0

kijk anders even hier en gebruikt je gezond verstand, dan ben je al een heel eind op weg... daarna nog even langs een jurist.

zie:

hierbij een exemplaar van een licentie/onderhouds/hostingovereenkomst, welke ik in een verleden gebruikte. hier zijn vele aspecten door jou te hergebruiken.

 

Ik heb je hele voorwaarden gelezen en ze sluiten al wat beter aan op die dienst die ik eerder beschreef. Echter zit ik dus met die gecombineerde dienst. Ik doe hosting en ondersteuning/onderhoud in één. Dit gaat periodiek. Vandaar dat deze twee ook gelijk moeten lopen, en dat doen ze in die voorwaarden van jou nog niet.

 

Ik moet hiermee dus waarschijnlijk echt met een jurist rond de tafel gaan zitten. Ik heb echter geen idee waar ik moet beginnen met zoeken. Waar kan ik een jurist vinden? :D Klinkt zo gemakkelijk maar waar vind je een die verstand van de IT-sector heeft en niet al te duur is? Ik ben woonachtig in Eindhoven.

 

Wat alles een beetje complex maakt, is dat ik buiten het leveren van die dienst ook nog maatwerk software maak; modules voor in het CMS. Hierop zijn die voorwaarden dan weer wél goed.

Link naar reactie
  • 0

Die juristentaal is inderdaad niet echt ontspannend om te lezen ;D

 

Wat gek, totaal geen problemen mee. Bits en bites daarentegen ... :D.

 

Welkom Oiko,

 

Ik neem aan dat je onder Wet- en regelgeving de draad over "Opstellen algemene voorwaarden" reeds hebt gelezen. Je weet kennelijk goed wat je wel en niet in je algemene voorwaarden (AV) opgenomen wilt hebben. Hou bij het opstellen van AV in de gaten dat het gaat om ALGEME voorwaarden, m.a.w. de voorwaarden die je standaard in je contracten hanteert. Spits deze dus niet veel op één type van dienstverlening toe. Alle bijzondere voorwaarden kun je beter in de overeenkomst met de klant zelf opnemen. Je krijgt anders hetzelfde probleem als de FENIT voorwaarden, ze worden te omvangrijk. Een ander punt is het taalgebruik, heldere voorwaarden voorkomen veel vragen, discussies.

 

Heb je zelf al een poging ondernomen om voorwaarden op te stellen?

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je je eerst moet afvragen hoe je de rechten wilt verdelen, en dat eens noteren in 'gewone mensentaal'. Dus een overzichtje waarin je bijvoorbeeld neerzet dat je brondcode van je CMS altijd jouw eigendom moet blijven, maar dat de klant bijvoorbeeld wel (of juist niet) bepaalde rechten krijgt op programmeerwerk dat je specifiek voor hem verricht.

 

Als je budget-minden bent zal het denk ik wel lonen om zelf een poging te doen de AV op te stellen, en je daarbij te beperken tot voorwaarden die je zelf min of meer begrijpt. Om vervolgens te controleren of het een en ander juridisch goed in elkaar steekt kun je vervolgens een jurist inschakelen. Deze aanpak lijkt me beter dan zomaar bij een jurist binnenstappen zonder een precies beeld van wat je geregeld wilt hebben.

 

Niet dat ik de juristen het werk niet gun, maar je hebt ze waarschijnlijk niet nodig om je wensen te formuleren.

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat je onder Wet- en regelgeving de draad over "Opstellen algemene voorwaarden" reeds hebt gelezen. Je weet kennelijk goed wat je wel en niet in je algemene voorwaarden (AV) opgenomen wilt hebben. Hou bij het opstellen van AV in de gaten dat het gaat om ALGEME voorwaarden, m.a.w. de voorwaarden die je standaard in je contracten hanteert. Spits deze dus niet veel op één type van dienstverlening toe. Alle bijzondere voorwaarden kun je beter in de overeenkomst met de klant zelf opnemen. Je krijgt anders hetzelfde probleem als de FENIT voorwaarden, ze worden te omvangrijk. Een ander punt is het taalgebruik, heldere voorwaarden voorkomen veel vragen, discussies.

 

Ik heb inderdaad dat draadje al doorgelezen. En nog een over een onderhoudscontract waar - ja inderdaad - die post van Venture Capital Coach in stond. ;) Zo ben ik ook bij jullie terecht gekomen.

 

Ik heb inderdaad een beetje moeite de scheiding te houden wat nu in zo'n contract moet en wat in de AV. Ik ben voornamelijk bang dat deze elkaar zullen tegenspreken.

 

Heb je zelf al een poging ondernomen om voorwaarden op te stellen?

 

Nee, eigenlijk nog niet. Omdat ik bang was dat ik een hoop zaken zou vergeten zoals aansprakelijkheid e.d. Maar nu ik een paar AV's al heb doorgenomen begin ik hier steeds meer kijk op te krijgen. Ik kan zelfs al gedeeltelijk onderscheiden wat ik in de ene AV mis en wat in de andere weer handig is.

 

Als ik zelf voorwaarden zou moeten maken, dan zou ik het als volgt doen:

  • In de AV zet ik alle voorwaarden die gelden voor maatwerk en hosting. (op een soortgelijke wijze zoals Venture Capital Coach heeft gedaan) Die AV van VCC (ik kort het ff af hoor ;)) vond ik eigenlijk erg goed.
  • In het contract zet ik alle voorwaarden voor het gebruik van het CMS.

Wat ik eigenlijk zou moeten hebben is een opzet voor een contract. Dan zou ik in princiepe zelf eens wat kunnen proberen, en dat maak ik dus een concept-contract voor die "huur"-website, en zelf een concept-AV.

Als jullie bereid zijn om die concepten te evalueren zou dat echt geweldig zijn! :) (of ben ik zo te opdringerig? :$)

Link naar reactie
  • 0

 

Als ik zelf voorwaarden zou moeten maken, dan zou ik het als volgt doen:

  • [*]In de AV zet ik alle voorwaarden die gelden voor maatwerk en hosting. (op een soortgelijke wijze zoals Venture Capital Coach heeft gedaan) Die AV van VCC (ik kort het ff af hoor ;)) vond ik eigenlijk erg goed.

 

 

Geheel mee eens ;D

 

ik kan je garanderen dat hier behoorlijk wat juristen-uren in zijn gaan zitten. Naar mijn bescheiden mening dekken deze AV 99% van wat jij beschrijft: gebruiksrecht, maatwerk en hosting.

 

succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Zo, die paar dagen relaxen had ik even nodig, maar nu weer terug aan het werk! :)

 

Ik heb de AV helemaal doorgespit en deze sluit werkelijk perfect aan op mijn bedoelingen. Er zijn een paar kleine dingen die ik wel moet veranderen, met name het gedeelte over de software. Ik heb alleen web-software.

 

Er zijn nog wel een aantal kleine vragen over:

  • In leden 7.2 en 7.4 staat een bedrag van €350.000. Hoe is dit bedrag bepaald? Mag ik hier ook een ander bedrag plaatsen en zoja op wat voor regels moet dit bedrag gebaseerd zijn?
  • In lid 10.2 staat Amsterdam. Ik mag dit gewoon wijzigen in Eindhoven, gezien ik hier woon en actief ben?

Ik heb VCC's AV in PDF bijgevoegd zodat deze wat beter te doorzoeken en te lezen is. ;)

 

Nu ben ik benieuwd of iemand voor mij een voorbeeld heeft voor een onderhoudsovereenkomst en een gebruiksrechtovereenkomst?

 

Ik wil overigens iedereen bedanken voor de moeite en VCC in het bijzonder voor die mooie AV. ;)

Algemene_Voorwaarden.pdf

Link naar reactie
  • 0

de bedragen in paragrafen 7.2 4n 7.4 zijn ontstaan vanuit jurisprudentie. neem je een lager bedrag op, kan de rechter je over-rulen.

amsterdam, eindhoven, maakt niets uit, is afhankelijk van jouw vestigingsplaats en dus arrondissement.

 

succes! ik ben blij dat je er wat aan hebt.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.