• 0

Ik loop een beetje vast [Nieuw product bedacht, maar wat dan?]

Hallo,

 

Mijn naam is Peter, 32 jaar oud en vader van een geweldig gezin.

Ik werk al jaren in loondienst, maar heb altijd de wens gehad om zelfstandig ondernemer te worden. Nu ik een jaar geleden eindelijk een idee voor een uniek product heb gevonden en ik er na maanden van laten rusten en opnieuw bekijken nog steeds enthousiast over ben zou ik graag een volgende stap willen zetten door het product te vermarkten. Probleem echter is dat ik nooit eerder een bedrijf heb gehad en ook geen studie heb gevolgd in de richting van 'zaken doen'.

 

Wel ben ik me reeds maanden aan het inlezen, heb ik bij vragen gezocht naar antwoorden, en probeer ik zoveel mogelijk te handelen naar een logische volgorde (wat niet helemaal lukt omdat ik op bepaalde punten vasthang en dan iets ga doen waar ik wel alvast mee door kan). Voor het gemak zal ik even (soms cryptisch vanwege het product) opsommen wat ik wil gaan doen, wat ik heb gedaan en nog moet (veel), en waar ik tegenaan loop;

 

Het idee is om een elektronisch product te ontwikkelen dat als vervanger gaat dienen voor de gevaarlijke niet elektronische variant, en een redelijk groot probleem zou oplossen voor een potentiële doelgroep van circa 200.000 mensen in de sportbranche.

 

Wat ik heb: het idee, de benodigdheden voor het prototype, een plan (nog geen businessplan te noemen), de juiste drive, en een financieringsplan.

 

 

Bovenstaande klinkt waarschijnlijk vrij wazig en kaal, echter heb ik er alle vertrouwen in dat deze stappen met de juiste mensen om me heen zijn uit te voeren. Waar ik echter vastloop is het volgende;

 

- Het product dat ik wil ontwikkelen leent zich weliswaar voor octrooi, echter ligt het redelijk voor de hand dat het product hoe dan ook zal worden nagemaakt (is het niet in Europa, dan zeker in China waardoor het vanzelf op de Europese markt terecht komt). Heeft octrooi aanvragen dan uberhaubt nog zin voor een startend bedrijfje, of is het verstandiger om deze financiële kosten in te zetten voor branding en dit later nogmaals te bekijken indien het zou gaan lopen?

 

- Het product zal gefabriceerd moeten worden, en dan zijn er 2 opties: binnen de EU of in China. Eerstgenoemde maakt de kostprijs een stuk hoger, maar geeft meer zekerheid betreffende levering en contact. Laatstgenoemde is dan vanzelfsprekend goedkoper, maar neemt het risico met zich mee dat afspraken niet worden nagekomen, veranderingen moeilijker zijn, etc. Wat zijn nu (buiten de kostprijs) de belangrijkste zaken om een goede keuze te maken?

 

- Daaraan gekoppeld het verhaal omtrent de CE-markering. Hoe zit dat indien ik zou kiezen voor China als land van fabricage? Specifieker: als de fabrikant zegt dat het volgens de CE-richtlijnen produceert, is dit dan voldoende om de markering aan re brengen, of moet je het product in Nederland alsnog laten testen op diezelfde richtlijnen zoals beweerd? Dat de importeur zelf verantwoordelijk is en zich bij problemen vrijwel niet kan beroepen op de fabrikant is me inmiddels duidelijk. Dat het product naast de CE-markering NIET ook nog gekeurd moet worden verplicht ook. Waarbij de vraag tevens volgt: aan wat voor bedrag kun je ongeveer denken als je dat hier laat uitvoeren?

 

- Tenslotte nog een vraag over de financiering die ik deels nodig heb. Nadat ik een gedegen en getoetst businessplan heb en een volledig werkend prototype zal ik op zoek gaan naar een investeerder. Ik wil zelf zoveel mogelijk in eigen hand houden en zit niet te wachten op afstaan van toekomstige aandelen of dergelijke. In welke richting zou ik dan het beste kunnen zoeken naar een investeerder? Persoonlijk zou ik neigen naar crowdfunding aangezien het een goede doelgroep lijkt voor een product dat door veel sportliefhebbers een toegevoegde waarde zal hebben, maar wellicht denk ik verkeerd.

 

Ik dank een ieder alvast vriendelijk voor hun bijdragen en hou jullie graag op de hoogte van de vorderingen.

 

[verandering: titel aangepast]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Peter,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Mijn naam is Peter, 32 jaar oud en vader van een geweldig gezin.

Ik werk al jaren in loondienst, maar heb altijd de wens gehad om zelfstandig ondernemer te worden.

Waarom wil je ondernemer worden? Wil je ook naast je baan heel veel tijd investeren om je plan van de grond proberen te krijgen, ondanks je gezin?

 

Nu ik een jaar geleden eindelijk een idee voor een uniek product heb gevonden en ik er na maanden van laten rusten en opnieuw bekijken nog steeds enthousiast over ben zou ik graag een volgende stap willen zetten door het product te vermarkten.

Je bent zo te lezen bezig met het verhaal van A tot Z en alles zelf doen. Heel leuk als hobby om eens allemaal uit te zoeken, maar denk je echt dat dit zakelijk de meest verstandige beslissing is? De meeste startups falen en succes komt zelden door een goed idee en meestal door perfecte uitvoering. Van productidee tot succesvol bedrijf is een lange weg met heel veel valkuilen, en maar heel weinig mensen lukt het om de eindstreep te halen.

 

Is een alternatief bespreekbaar, zoals ondernemer worden in ideeën verkopen, productontwikkeling, productie of verkoop van bestaande producten? Door eerst te ondernemen in een veel kleiner deel van de keten kun je sneller en met minder risico de stap naar het ondernemerschap maken. Voorwaartse en achterwaartse integratie in de keten kan later altijd nog.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

Ondernemer worden wil ik omdat ik streef naar mijn eigen succes maken (of breken) en het te kunnen doen op de manier waarvan ik zelf denk dat het goed is. In ieder geval niet om rijk te worden of omdat ik liever thuis wil zitten haha.

 

Je tweede vraag vind ik persoonlijk een interessante die ik eigenlijk alleen kan beantwoorden met: ik MOET alles zelf doen van A-Z. Simpelweg omdat ik enerzijds niet de middelen heb om zaken voor me te laten doen, en anderzijds (en dat is misschien een te veilige gedachtegang voor een ondernemer?) omdat ik vanwege ervaringen in het verleden niemand mijn idee toevertrouw en zodoende dus ook geen hulp zou kunnen krijgen als die er zou zijn.

 

Of ik geen bedrijf zou kunnen starten in het verkopen van ideeën ... naar mijn mening is een idee op zich weinig waard zonder een werkend product en goed plan. Daarnaast zie ik dit idee als een deel van mezelf en wil ik het koste wat kost uitvoeren omdat het daadwerkelijk een probleem oplost en de sportbeleving beter maakt voor veel mensen. Tenzij .... er iemand is die de mogelijkheden heeft om het nog beter te doen.

Link naar reactie
  • 0

Ondernemer worden wil ik omdat ik streef naar mijn eigen succes maken (of breken) en het te kunnen doen op de manier waarvan ik zelf denk dat het goed is.

Als je alles zelf doet is alle succes ook voor jezelf en dat is natuurlijk een enorme kick. Als het lukt, dan. Ernaar streven alles zelf te doen is een enorme valkuil, want het kost enorm veel tijd en daardoor is het moeilijk om alle ballen in de lucht te houden. Voor je gezinsleven ook niet ideaal. Je succeskansen worden er door verkleind, want je kunt ook niet alles zelf zo goed als anderen dat kunnen.

 

omdat ik vanwege ervaringen in het verleden niemand mijn idee toevertrouw en zodoende dus ook geen hulp zou kunnen krijgen als die er zou zijn.

Hoe dan ook is het linksom of rechtsom onvermijdelijk dat je ergens met iemand moet gaan samenwerken in dit verhaal. Het beste advies dat ik dan ook kan geven: probeer dat beschadigde vertrouwen of enige manier (al dan niet met professionele ondersteuning) weer op te bouwen, want dat gaat je heel veel tijd en spanning schelen en zal ook je succeskansen sterk vergroten.

 

Of ik geen bedrijf zou kunnen starten in het verkopen van ideeën ..

Dat was maar een van de voorbeelden. Mijn suggestie was om niet zonder ervaring te beginnen met een verhaal van A tot Z maar eerst in loondienst of als ondernemer ervaring op te doen met een deel van de keten. Dat kan zoals genoemd ook als verkoper of als producent. Een stap per keer. Je wilt nu wel heel veel in een keer. Dapper, maar misschien niet de beste keuze. Dat is niet wat je direct vroeg, maar ongevraagd advies krijg je ook op een forum.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Het product dat ik wil ontwikkelen leent zich weliswaar voor octrooi, echter ligt het redelijk voor de hand dat het product hoe dan ook zal worden nagemaakt (is het niet in Europa, dan zeker in China waardoor het vanzelf op de Europese markt terecht komt).
Als dat zo zou zijn, dan werd er geen enkel patent meer aangevraagd.

 

Heeft octrooi aanvragen dan uberhaubt nog zin voor een startend bedrijfje ...
Zonder patent zal je waarschijnlijk geen investeerders vinden ... Voor welk onderdeel dan ook.

 

... of is het verstandiger om deze financiële kosten in te zetten voor branding en dit later nogmaals te bekijken indien het zou gaan lopen?
Later? Er is geen later voor een patentaanvraag.

 

Het product zal gefabriceerd moeten worden, en dan zijn er 2 opties: binnen de EU of in China. Eerstgenoemde maakt de kostprijs een stuk hoger, maar geeft meer zekerheid betreffende levering en contact. Laatstgenoemde is dan vanzelfsprekend goedkoper, maar neemt het risico met zich mee dat afspraken niet worden nagekomen, veranderingen moeilijker zijn, etc. Wat zijn nu (buiten de kostprijs) de belangrijkste zaken om een goede keuze te maken?
Ongeacht waar en door wie je een product laat maken ... De afspraken gedetailleerd vastleggen en vervolgens controleren, controleren, en nog eens controleren.

 

Een productie binnen Europa gaat tegenwoordig - qua marketing - een flink woordje meespreken. Zoiets als ... Europe first!

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

 

- Het product dat ik wil ontwikkelen leent zich weliswaar voor octrooi, echter ligt het redelijk voor de hand dat het product hoe dan ook zal worden nagemaakt (is het niet in Europa, dan zeker in China waardoor het vanzelf op de Europese markt terecht komt). Heeft octrooi aanvragen dan uberhaubt nog zin voor een startend bedrijfje, of is het verstandiger om deze financiële kosten in te zetten voor branding en dit later nogmaals te bekijken indien het zou gaan lopen?

 

 

Ja, het loont absoluut.

 

Als je geen octrooi in China neemt, maar wel in Europa, dan mag iemand wel in China produceren, maar iedere importeur, zelfs iedere handelaar, in Europa kun je aanpakken. Ze mogen zelfs geen reclame maken of het product op een beurs laten zien in Europa.

 

Je ziet het waarschijnlijk als een kost, maar je moet het zien als het vastleggen van je eigendom, en je moet daar geld voor voorzien in je businessplan. ZOnder een octrooiaanvraag heb je NIETS, dan mag iedereen je namaken. Hoe denk je dat je je ontwikkelkosten en marketingkosten gaat terugverdienen als morgen iedereen zonder diezelfde kosten jouw kan wegconcurreren?

 

Bovendien, zoals Cosara zegt: hoe denk je een investeerder te vinden? En wat denk je dat er gebeurt als een grote speler jou wil uitkopen/de zaak wil overnemen? Die hechten ook waarde aan een beetje bescherming.

 

Ga eens met een octrooigemachtigde praten. Als je het dan nog steeds echt niet wilt, eigen keuze, daar ben je ondernemer voor, maar op het eerste gezicht lijkt je houding niet verstandig.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie antwoorden.

Zoals verwacht, en wat ook in drievoud bevestigd wordt, heb ik nog weinig kaas gegeten van wat er komt kijken bij het realiseren van een product.

 

Wat me inmiddels duidelijk is is dat ik hulp zal moeten zoeken en iemand in vertrouwen zou MOETEN nemen om op het juiste pad te komen en ervoor te zorgen dat het niet inderdaad bij een falend idee gaat blijven.

 

Indien mogelijk zou ik graag eens per e-mail willen sparren met iemand die me wat tips zou willen geven, en dan met name op mijn vraagstuk "is er een weg om met beperkte middelen de juiste hulp te kunnen vinden".

 

Mocht dat niet mogelijk zijn dan zou ik het op prijs stellen als iemand me zou kunnen vertellen of crowdfunding een manier kan zijn om deze opstartkosten te financieren, of dat ik ook hier de plank mis sla?

 

Tenslotte zou ik Nedzhibe willen vragen: bedoel je met onderstaande zin dat het in je voordeel kan spelen om het product in Europa te laten fabriceren?

 

"Een productie binnen Europa gaat tegenwoordig - qua marketing - een flink woordje meespreken. Zoiets als ... Europe first!"

Link naar reactie
  • 0

Ja, het loont absoluut.

 

Als je geen octrooi in China neemt, maar wel in Europa, dan mag iemand wel in China produceren, maar iedere importeur, zelfs iedere handelaar, in Europa kun je aanpakken. Ze mogen zelfs geen reclame maken of het product op een beurs laten zien in Europa.

 

Maar via AliExpress e.d. kan de producent / handelaar in China alsnog aan de Nederlandse consument leveren toch?

 

... zal ik op zoek gaan naar een investeerder. Ik wil zelf zoveel mogelijk in eigen hand houden en zit niet te wachten op afstaan van toekomstige aandelen of dergelijke.

 

Kijk je weleens naar programma's als The Profit of Shark Tank? Daar komen ook allemaal ondernemers die eigenlijk geen aandelen willen afstaan, maar er uiteindelijk achter komen dat 50% van een miljoenenbusiness een stuk beter is dan 100% van een bedrijf dat niet van de grond wil komen ;)

 

Ik zou in jouw geval eerst je idee goed beschermen en dan eens op zoek gaan naar een grote partij die veel ervaring heeft in die business en dus ook al contacten heeft met fabrikanten / distributienetwerken enzovoorts. Een investeerder die meer waarde met zich meebrengt dan geld alleen dus.

 

Je kunt zo'n partij ook een licentie verkopen voor jouw idee. Dan zijn jouw kosten minimaal maar krijg je wel een bedrag voor ieder verkocht product. En je hebt het over een potentiële markt van 200.000 mensen, maar dat is alleen in Nederland neem ik aan?

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
Tenslotte zou ik Nedzhibe willen vragen: bedoel je met onderstaande zin dat het in je voordeel kan spelen om het product in Europa te laten fabriceren?

 

"Een productie binnen Europa gaat tegenwoordig - qua marketing - een flink woordje meespreken. Zoiets als ... Europe first!"

In veel Europese landen - zeker in Italië, Duitsland en Frankrijk - worden vele producenten én consumenten er een beetje moe van dat alle producten tegenwoordig uit China schijnen te moeten komen. Wat dat betreft heeft Donald Trump goed naar de sentimenten in Europa gekeken. Hij doet het in Amerika verbaal echter wat daadkrachtiger. Zouden wij hier - vooral in Nederland - ook wel eens mogen doen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

1) Product uitontwikkelen

2) Octrooieren

3) Businessplan schrijven

Een product hoeft niet volledig uitontwikkeld te zijn voor je octrooi aanvraagt. Als ik het goed begrijp kun je namelijk octrooi verkrijgen op een vinding die kan toegepast worden in een product, een product zelf of een productieproces, zolang het maar nieuw, inventief en industrieel toepasbaar is. De vraag is of hier je vinding of een concreet product zich het beste lenen voor octrooi.

 

Voordeel van je eerder wenden tot een octrooigemachtigde is ook dat je advies kunt krijgen of je überhaupt octrooi kunt krijgen op je idee danwel wat je aan je idee kunt veranderen of verbeteren om dat wel te krijgen. Je kunt misschien beter zo snel mogelijk weten of het pad dat je in wilt slaan wel zinvol is. Een ander voordeel is dat je vanaf de indiendatum van het octrooi openlijk kunt publiceren over je idee en dat maakt het vinden van investeerders een stuk makkelijker.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

1) Product uitontwikkelen

2) Octrooieren

3) Businessplan schrijven

Een product hoeft niet volledig uitontwikkeld te zijn voor je octrooi aanvraagt. Voordeel van je eerder wenden tot een octrooigemachtigde is ook dat je advies kunt krijgen of je überhaupt octrooi kunt krijgen op deze vinding danwel wat je aan je vinding kunt veranderen of verbeteren om dat wel te krijgen. Je kunt misschien beter zo snel mogelijk weten of het pad dat je in wilt slaan wel zinvol is. Een ander voordeel is dat je vanaf de indiendatum van het octrooi openlijk kunt publiceren over je vinding en dat maakt het vinden van investeerders een stuk makkelijker.

 

 

Zou het dan raadzaam kunnen zijn om eerst alleen in Nederland octrooi aan te vragen, en met de bevindingen/uitslag daarvan verder te gaan met een Europese aanvraag? Of is dat niet mogelijk

Link naar reactie
  • 0

Zou het dan raadzaam kunnen zijn om eerst alleen in Nederland octrooi aan te vragen, en met de bevindingen/uitslag daarvan verder te gaan met een Europese aanvraag? Of is dat niet mogelijk

Europees is/was het een heel gedoe en duur, maar je kunt ook wachten op het unitair octrooi, dan heb je bijna heel Europa een in keer voor elkaar, zo heb ik gelezen. Een goede octrooigemachtigde zal je daar vast over kunnen informeren.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

 

 

 

Zou het dan raadzaam kunnen zijn om eerst alleen in Nederland octrooi aan te vragen, en met de bevindingen/uitslag daarvan verder te gaan met een Europese aanvraag? Of is dat niet mogelijk

 

 

Ja zeker.

 

Het is bijna altijd het beste om eerst een nationaal octrooi aan te vragen. Dan heb je een jaar de tijd (en geen dag langer!!!!) om in andere landen een octrooi in te dienen, waarbij je, voor wat betreft de vraag of het nieuw/inventief is, om het simpel te zeggen, fictief in die andere landen de datum van de oorspronkelijke nationale indiening krijgt. (dit is het zogenaamde prioriteitsrecht)

 

Het voordeel is dat je inderdaad (meestal na 6-9 mnd) een eerste nieuwheidsonderzoek krijgt, en dus een beetje kunt inschatten of je wat in handen hebt, en bovendien misschien al een beter idee hebt in welke landen er interesse is, zodat je meer gefundeerd kunt beslissen of, en in welke landen, je de procedure wilt doorzettten.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 1

Europees is/was het een heel gedoe en duur, maar je kunt ook wachten op het unitair octrooi, dan heb je bijna heel Europa een in keer voor elkaar, zo heb ik gelezen. Een goede octrooigemachtigde zal je daar vast over kunnen informeren.

 

 

Helaas is dit een misverstand wat vaak voorkomt, dat van dat Europees octrooi, en waar de autoriteiten ook flink hard aan meewerken.

 

Ten eerste: het is geen heel gedoe. Je hebt al tientallen jaren een europese octrooiprocedure. Aan het eind krijg je een toekenning (of niet natuurlijk). Daarna moet je (nu nog, voordat het unitaire octrooi er is) besluiten in welke landen je dit octrooi actief wilt houden, en daarvoor bepaalde formaliteiten uitvoeren, die door de individuele landen worden voorgeschreven. Daar is niets moeilijks aan, een beetje administratie voor een octrooigemachtigdenbureau, en wat vertalingen.

 

Daar zitten natuurlijk kosten aan, maar als je een beetje een bescheiden set landen neemt (wat de meesten sowieso al doen) dan is dat zelden meer dan een paar duizend Euro. Afgezet tegen de totale kost van een Europese octrooiprocedure (15-20000€) heb je het dan over 10-20%. Je zult dus realistisch gesproken maximaal een paar duizend Euro besparen.

 

Ten tweede: Het unitair octrooi is alleen geldig in de Europese Unie (en dan zijn er nog een paar landen waarvan niet duidelijk is of ze wel mee gaan doen), terwijl een Europees octrooi veel breder gaat. Voor de landen buiten de Europese unie (bijvoorbeeld economisch gesproken relatief belangrijke landen zoals Noorwegen, UK(?), Turkije, Zwitserland) verandert er sowieso niets als gevolg van het unitair octrooi

 

Ten derde: Je kunt niet wachten. Als je over vier, vijf jaar de toekenningsbeslissing van je europese octrooi krijgt, dan pas is het relevant of het unitaire octrooi er op dat moment is. Of het er nu al zou zijn of niet is niet relevant. En we zijn goed op weg dat het er waarschijnlijk wel komt, maar zeker is het ook nog lang niet. In mijn inschatting: als het er over vier jaar nog niet is, dan komt het de komende 10 jaar ook niet meer. Het heeft geen zin om te wachten, het komt er of het komt er niet, en als het er komt kun je ervan gebruikmaken onafhankelijk van of je nu wacht of niet.

 

Ten vierde: Momenteel is het nog zo dat je per land waarin je gevalideerd hebt instandhoudingstaksen moet betalen. Als je het unitair octrooi neemt zul je een centrale betaling moeten doen. Die zal wel een stuk hoger zijn, waarschijnlijk ongeveer zoals nu voor DE, FR, UK en NL samen. Dus daar bespaar je ook al niet echt. Wel is het zo dat het dan een alles of niets verhaal is. Je kunt nu nog besluiten dat je na 10 jaar alleen in bijvoorbeeld PT je gevalideerde Europese octrooi in stand houdt en dat je het opgeeft voor de rest van de landen omdat daar toch geen business zit. Dat kan niet meer als je voor het unitair octrooi kiest, dan is het alles in stand houden (3-5000€/j in de laatste 5 jaren) of niets.

 

Ten vijfde: Als je het unitair octrooi kiest, val je ook automatisch onder het eengemaakte octrooihof voor wat betreft inbreuk en nietigheidsprocedures, terwijl dat met het traditionele Europese octrooi niet zo is, daar val je gewoon onder de nationale gerechtshoven. Dat wil dus zeggen dat als iemand nu jouw octrooi wil vernietigen, hij in bijvoorbeeld 10 landen naar de rechter moet stappen, met 10 maal kosten en 10 maal kans dat hij sommige procedures wint, en sommige verliest. Dat zal hij dus niet gauw doen. Bij een unitair octrooi zal dat nog maar voor 1 gerechtshof moeten, en is de kans dat hij dat gaat doen dus ook veel groter.

 

Kortom, voor de octrooihouder zit er misschien een paar duizend euro voordeel aan het unitair octrooi, maar ook een aantal nadelen, die in mijn professionele opinie meestal zwaarder wegen. Het unitair octrooi is meestal NIET in het belang van de octrooihouder: de daadwerkelijke bescherming wordt zwakker, en je raakt flexibiliteit kwijt. Misschien is het unitaire octrooi wel in het belang van de maatschappij als geheel, maar dat is een andere issue.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 2

met alle respect, I love ondernemers, maar ik mis de volgende belangrijke punten. Ik snap dat je nu nog in pre-ontwikkelfase zit, maar je MOET nu al gaan nadenken voordat je gaat investeren. Overigens zou crowdfunding een interessant kanaal kunnen zijn omdat je er dan meteen achter komt of er vraag uit de markt is.

 

1. wie zijn je doelgroep?

2. Nederland of ook andere landen?

3. hoe bereik je die doelgroep?

4. wat zouden ze er voor willen betalen?

5. hoe ziet je financieel model er dan uit (opbrengst -/- kosten)

6. hoeveel moet je verkopen om winstgevend te worden?

 

Succes!

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Ik zat te wachten op de eerste die ermee komt, en dat is Edo (reusje), namelijk of er al nagedacht is over: wat lost het idee op? Voor wie? En zodanig dat men bereid is de portemonnee ervoor te trekken?

Tot Edo is er geen enkele aandacht besteed aan de behoefte in de markt, de klassieke denkfout: je denkt een geweldig idee te hebben, maar geen notie te hebben voor wie het dan zo geweldig is.

Als die potentie is onderzocht, kun je bezig met nadenken over prototype, bescherming, etc...

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Aanvullend op de al gegeven informatie. De eerste stap v.w.b. octrooi krijgen, is om je te informeren óf je idee wel octrooiwaardig is. Vele uitvinders denken namelijk van wel, maar uiteindelijk blijkt dit niet zo te zijn. Heb je al in de octrooidatabank gekeken?

Zie ook de informatie over octrooi voor particulieren. Daarnaast is het (zoals al gemeld) interessant om met een octrooigematigde een afspraak te plannen. Op de zojuist geplaatste link vind je ook daar informatie over.

 

Mocht je uiteindelijk geen octrooi krijgen, dan wil dit nog niet zeggen dat je er niet mee kunt ondernemen. Echter, dan dien je je er wel bewust van te zijn dat je wellicht met iemand anders octrooi bezig bent om je product te maken en dien je daar wel een licentie voor te krijgen/kopen.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik heb inderdaad nagedacht over de door Edo genoemde vragen, en geprobeerd deze zo objectief mogelijk te beantwoorden voor mezelf.

 

Hoewel ik niet graag over mijn eigen product wil opscheppen weet ik heel zeker dat het een probleem oplost voor een behoorlijk grote groep mensen en organisaties in NL, België, Duitsland, Frankrijk, Spanje, en in mindere mate het Verenigd Koninkrijk.

 

De doelgroep wordt bereikt door (dit is een van de manieren, maar tevens de meest logische) samen te werken met de grootste organisatie op dat vlak en daarmee het verbod dat (potentiële) afnemers nu hebben weg te nemen. Door het wegnemen van het verbod ontstaat er naar mijn mening enthousiasme en vooral aandacht, wat zal moeten leiden tot verkoop.

 

De marge op het product is ruim acceptabel. Er is voldoende winst om rekening te houden met zaken als marketing, vaste lasten, en een vooraf bepaald gewenst inkomen (plus reservering verzekeringen/pensioen). Of de klant de gewenste prijs voor het product wilt betalen blijft natuurlijk de vraag, maar gekeken naar het alternatief is de investering voor de afnemer binnen 2 maanden lonend.

 

Op basis van de gegevens die ik op dit moment heb (er zullen heus nog wel extra kosten of tegenvallers komen die de marge wat lager zouden laten uitvallen) moet ik circa 300 producten per maand verkopen om te kunnen voorzien in de kostprijs, lasten en gewenste beloning. Dit zal niet direct lukken waarschijnlijk, daarom zal ik de eerste tijd minimaal parttime moeten blijven werken.

 

Op Espacenet heb ik inderdaad redelijk wat tijd doorgebracht dit weekend om eens gericht te zoeken naar octrooien die in de buurt komen van mijn idee. Gelukkig heb ik geen enkel resultaat gekregen waardoor ik me zorgen zou moeten maken.

 

Bedankt voor jullie bijdrage, het heeft me zeker aan het denken gezet om opnieuw te kijken naar het uit handen geven van bepaalde zaken.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je er zeker goed over nagedacht hebt en zou als ik jou was sowieso gas geven op dat prototype.

 

Wat ik me wel afvraag is of je gewenste investering niet wat krap is; met dit bereik en deze afzetmarkt lijkt me dat er meer potentie in zou moeten zitten. Nu, met een crowdfunding waarin je een pre-sale zou doen zou je dat natuurlijk af kunnen vangen, verkoop je meer dan komt er simpelweg ook meer geld binnen.

 

Het kan wel verstandig zijn om eerst eens enkele zeer succesvolle kickstartercampagnes te analyseren; dat is zeker niet 'even een prototype filmen en online zetten' zeg maar.

 

Qua businessplan, als je netjes uitschrijft wat je hier allemaal al zegt, de doelgroep onderbouwt, productprijs (inkoop en verkoop, eventueel als je aan groothandels gaat leveren ook retailprijs) en afzetmarkt in startgebied, reservering voor marketing (mogelijk onderbouwt met relevante media waarin je kunt adverteren e.d.), dan ben je denk ik al een heel eind. Of toch in ieder geval ver genoeg om met iemand aan tafel te gaan om de volgende stappen in kaart te brengen.

 

Go for it!

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Hoewel ik niet graag over mijn eigen product wil opscheppen weet ik heel zeker dat het een probleem oplost voor een behoorlijk grote groep mensen en organisaties

Dat kun je vinden, maar de vraag is of deze personen en organisaties dat zelf ook gaan vinden. En veel belangrijker: of dat "vinden" ook leidt tot "gedrag", oftewel daadwerkelijke aanschaf van jouw product. Zelfs al vinden mensen je product fantastisch, dan nog kan het zijn dat mensen het niet aanschaffen. Tussen mening en gedrag zit een enorm gat.

 

De doelgroep wordt bereikt door (dit is een van de manieren, maar tevens de meest logische) samen te werken met de grootste organisatie op dat vlak en daarmee het verbod dat (potentiële) afnemers nu hebben weg te nemen.

Dat klinkt als een regulerende sportinstantie die het gebruik van een bepaald elektronisch hulpmiddel nu niet toestaat in de sport. Waarom zouden ze dat wel gaan toestaan als maar een leverancier (jij) dat vanwege het octrooi kan gaan maken? Ik weet niet hoe onafhankelijk die organisatie is of zou moeten zijn, maar met jou in zee gaan is niet onafhankelijk te noemen. Als ze dat al doen en als ze het verbod al opheffen, want voorlopig is dat niet meer dan toekomstmuziek.

 

De marge op het product is ruim acceptabel.

Volgens jouw bedachte prijs misschien, maar het is de vraag hoeveel mensen uiteindelijk voor je product willen betalen. Daar kom je in de praktijk pas achter. Kijk maar eens in de afprijsbak van de Blokker: allemaal spullen die voor stevige prijzen in de markt zijn gezet en die nu zelfs voor een kwart van de prijs amper te slijten zijn. Daarnaast heb je nog geen goed beeld van de directe productiekosten en indirecte kosten. Heb je trouwens productaansprakelijkheid meegenomen in je berekeningen? Reken jezelf dus niet op voorhand rijk.

 

gekeken naar het alternatief is de investering voor de afnemer binnen 2 maanden lonend.

Klinkt mooi, maar aankoopbeslissingen zijn zelden rationeel gedreven. Het is dus zeker niet logisch dat mensen het product zullen aanschaffen, hoe mooi jij ook voorrekent dat het voordeliger is. Er spelen zoveel meer dingen dan prijs alleen.

 

Bedankt voor jullie bijdrage, het heeft me zeker aan het denken gezet om opnieuw te kijken naar het uit handen geven van bepaalde zaken.

Goed bezig! Ik heb waardering voor je plannen en de doorzettingsvermogen. Ik ben heel kritisch maar dat is met de beste intenties; beter dat je nu over de risico's nadenkt dan dat je daar heel hard achter komt in de praktijk.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Octrooi en verbod zijn twee grote stappen of hordes. Misschien zou je dit in deeltijd of als medewerker bij een grotere organisatie kunnen proberen uit te werken? Je schrijft immers over een gezin.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wat ik nog mis in bovengenoemde antwoorden (of ik heb er overheen gelezen):

 

Met je octrooi moet onder de streep meer over blijven dan zonder het octrooi het geval zou zijn.

 

Als je octrooi een heel kostbaar probleem oplost dan is die winst maar zo gehaald.

Maar voor sommige producten kan je veel beter leunen op bijvoorbeeld je creativiteit of aanpassingsvermogen.

 

Een octrooi is een stuk gereedschap dat je als ondernemer ter beschikking staat maar het is lang niet altijd het beste om het te gebruiken.

 

Soms is geheimhouding veel beter.

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.