• 0

Ik loop een beetje vast [Nieuw product bedacht, maar wat dan?]

Hallo,

 

Mijn naam is Peter, 32 jaar oud en vader van een geweldig gezin.

Ik werk al jaren in loondienst, maar heb altijd de wens gehad om zelfstandig ondernemer te worden. Nu ik een jaar geleden eindelijk een idee voor een uniek product heb gevonden en ik er na maanden van laten rusten en opnieuw bekijken nog steeds enthousiast over ben zou ik graag een volgende stap willen zetten door het product te vermarkten. Probleem echter is dat ik nooit eerder een bedrijf heb gehad en ook geen studie heb gevolgd in de richting van 'zaken doen'.

 

Wel ben ik me reeds maanden aan het inlezen, heb ik bij vragen gezocht naar antwoorden, en probeer ik zoveel mogelijk te handelen naar een logische volgorde (wat niet helemaal lukt omdat ik op bepaalde punten vasthang en dan iets ga doen waar ik wel alvast mee door kan). Voor het gemak zal ik even (soms cryptisch vanwege het product) opsommen wat ik wil gaan doen, wat ik heb gedaan en nog moet (veel), en waar ik tegenaan loop;

 

Het idee is om een elektronisch product te ontwikkelen dat als vervanger gaat dienen voor de gevaarlijke niet elektronische variant, en een redelijk groot probleem zou oplossen voor een potentiële doelgroep van circa 200.000 mensen in de sportbranche.

 

Wat ik heb: het idee, de benodigdheden voor het prototype, een plan (nog geen businessplan te noemen), de juiste drive, en een financieringsplan.

 

 

Bovenstaande klinkt waarschijnlijk vrij wazig en kaal, echter heb ik er alle vertrouwen in dat deze stappen met de juiste mensen om me heen zijn uit te voeren. Waar ik echter vastloop is het volgende;

 

- Het product dat ik wil ontwikkelen leent zich weliswaar voor octrooi, echter ligt het redelijk voor de hand dat het product hoe dan ook zal worden nagemaakt (is het niet in Europa, dan zeker in China waardoor het vanzelf op de Europese markt terecht komt). Heeft octrooi aanvragen dan uberhaubt nog zin voor een startend bedrijfje, of is het verstandiger om deze financiële kosten in te zetten voor branding en dit later nogmaals te bekijken indien het zou gaan lopen?

 

- Het product zal gefabriceerd moeten worden, en dan zijn er 2 opties: binnen de EU of in China. Eerstgenoemde maakt de kostprijs een stuk hoger, maar geeft meer zekerheid betreffende levering en contact. Laatstgenoemde is dan vanzelfsprekend goedkoper, maar neemt het risico met zich mee dat afspraken niet worden nagekomen, veranderingen moeilijker zijn, etc. Wat zijn nu (buiten de kostprijs) de belangrijkste zaken om een goede keuze te maken?

 

- Daaraan gekoppeld het verhaal omtrent de CE-markering. Hoe zit dat indien ik zou kiezen voor China als land van fabricage? Specifieker: als de fabrikant zegt dat het volgens de CE-richtlijnen produceert, is dit dan voldoende om de markering aan re brengen, of moet je het product in Nederland alsnog laten testen op diezelfde richtlijnen zoals beweerd? Dat de importeur zelf verantwoordelijk is en zich bij problemen vrijwel niet kan beroepen op de fabrikant is me inmiddels duidelijk. Dat het product naast de CE-markering NIET ook nog gekeurd moet worden verplicht ook. Waarbij de vraag tevens volgt: aan wat voor bedrag kun je ongeveer denken als je dat hier laat uitvoeren?

 

- Tenslotte nog een vraag over de financiering die ik deels nodig heb. Nadat ik een gedegen en getoetst businessplan heb en een volledig werkend prototype zal ik op zoek gaan naar een investeerder. Ik wil zelf zoveel mogelijk in eigen hand houden en zit niet te wachten op afstaan van toekomstige aandelen of dergelijke. In welke richting zou ik dan het beste kunnen zoeken naar een investeerder? Persoonlijk zou ik neigen naar crowdfunding aangezien het een goede doelgroep lijkt voor een product dat door veel sportliefhebbers een toegevoegde waarde zal hebben, maar wellicht denk ik verkeerd.

 

Ik dank een ieder alvast vriendelijk voor hun bijdragen en hou jullie graag op de hoogte van de vorderingen.

 

[verandering: titel aangepast]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

"hulp zal moeten zoeken en iemand in vertrouwen zou MOETEN nemen om op het juiste pad te komen"

 

De term "confidentiality agreement" heb ik je nog niet zien noemen. Als je met een professioneel bureau praat, komen zij waarschijnlijk automatisch daarmee op de proppen, maar het is goed om zelf wat bij de hand te hebben, ook voor als je met iemand anders gaat praten. (Correctie: wel genoemd, zag ik later. Sorry.)

 

Verder is een goede oefening om een idee in de vorm van een patent op te gaan schrijven. Heb je dat al gedaan? (Zo te horen wel, maar ik kan het mis hebben.) Soms loop je daardoor namelijk nog tegen andere toepassingen van je idee aan... of loop je ergens vast.

 

 

Zwaai,

 

Globetrotter

 

---

Happily eigen baas sinds 1997.

Schrijft, onderzoekt en evalueert.

https://www.linkedin.com/company/smarterscience

http://www.smarterscience.co.uk

https://angelinasouren.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.