• 0

Ik loop een beetje vast [Nieuw product bedacht, maar wat dan?]

Hallo,

 

Mijn naam is Peter, 32 jaar oud en vader van een geweldig gezin.

Ik werk al jaren in loondienst, maar heb altijd de wens gehad om zelfstandig ondernemer te worden. Nu ik een jaar geleden eindelijk een idee voor een uniek product heb gevonden en ik er na maanden van laten rusten en opnieuw bekijken nog steeds enthousiast over ben zou ik graag een volgende stap willen zetten door het product te vermarkten. Probleem echter is dat ik nooit eerder een bedrijf heb gehad en ook geen studie heb gevolgd in de richting van 'zaken doen'.

 

Wel ben ik me reeds maanden aan het inlezen, heb ik bij vragen gezocht naar antwoorden, en probeer ik zoveel mogelijk te handelen naar een logische volgorde (wat niet helemaal lukt omdat ik op bepaalde punten vasthang en dan iets ga doen waar ik wel alvast mee door kan). Voor het gemak zal ik even (soms cryptisch vanwege het product) opsommen wat ik wil gaan doen, wat ik heb gedaan en nog moet (veel), en waar ik tegenaan loop;

 

Het idee is om een elektronisch product te ontwikkelen dat als vervanger gaat dienen voor de gevaarlijke niet elektronische variant, en een redelijk groot probleem zou oplossen voor een potentiële doelgroep van circa 200.000 mensen in de sportbranche.

 

Wat ik heb: het idee, de benodigdheden voor het prototype, een plan (nog geen businessplan te noemen), de juiste drive, en een financieringsplan.

 

 

Bovenstaande klinkt waarschijnlijk vrij wazig en kaal, echter heb ik er alle vertrouwen in dat deze stappen met de juiste mensen om me heen zijn uit te voeren. Waar ik echter vastloop is het volgende;

 

- Het product dat ik wil ontwikkelen leent zich weliswaar voor octrooi, echter ligt het redelijk voor de hand dat het product hoe dan ook zal worden nagemaakt (is het niet in Europa, dan zeker in China waardoor het vanzelf op de Europese markt terecht komt). Heeft octrooi aanvragen dan uberhaubt nog zin voor een startend bedrijfje, of is het verstandiger om deze financiële kosten in te zetten voor branding en dit later nogmaals te bekijken indien het zou gaan lopen?

 

- Het product zal gefabriceerd moeten worden, en dan zijn er 2 opties: binnen de EU of in China. Eerstgenoemde maakt de kostprijs een stuk hoger, maar geeft meer zekerheid betreffende levering en contact. Laatstgenoemde is dan vanzelfsprekend goedkoper, maar neemt het risico met zich mee dat afspraken niet worden nagekomen, veranderingen moeilijker zijn, etc. Wat zijn nu (buiten de kostprijs) de belangrijkste zaken om een goede keuze te maken?

 

- Daaraan gekoppeld het verhaal omtrent de CE-markering. Hoe zit dat indien ik zou kiezen voor China als land van fabricage? Specifieker: als de fabrikant zegt dat het volgens de CE-richtlijnen produceert, is dit dan voldoende om de markering aan re brengen, of moet je het product in Nederland alsnog laten testen op diezelfde richtlijnen zoals beweerd? Dat de importeur zelf verantwoordelijk is en zich bij problemen vrijwel niet kan beroepen op de fabrikant is me inmiddels duidelijk. Dat het product naast de CE-markering NIET ook nog gekeurd moet worden verplicht ook. Waarbij de vraag tevens volgt: aan wat voor bedrag kun je ongeveer denken als je dat hier laat uitvoeren?

 

- Tenslotte nog een vraag over de financiering die ik deels nodig heb. Nadat ik een gedegen en getoetst businessplan heb en een volledig werkend prototype zal ik op zoek gaan naar een investeerder. Ik wil zelf zoveel mogelijk in eigen hand houden en zit niet te wachten op afstaan van toekomstige aandelen of dergelijke. In welke richting zou ik dan het beste kunnen zoeken naar een investeerder? Persoonlijk zou ik neigen naar crowdfunding aangezien het een goede doelgroep lijkt voor een product dat door veel sportliefhebbers een toegevoegde waarde zal hebben, maar wellicht denk ik verkeerd.

 

Ik dank een ieder alvast vriendelijk voor hun bijdragen en hou jullie graag op de hoogte van de vorderingen.

 

[verandering: titel aangepast]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het is mijn ervaring dat het aanvragen van octrooi zelfs een barrière kan zijn om te gaan ondernemen. Als er veel tijd en geld in dat proces gaat zitten en het nieuwheidsrapport valt tegen, en dat is heel vaak het geval, dan slaat de twijfel toe en dat is verstikkend als het om ondernemen gaat. Bovendien ligt je technologie letterlijk op straat. Een grote speler zal ook bij een sterk octrooi om de belangrijkste claims heen werken en best wat risico willen nemen. Als kleine speler, en dan spreek ik uit ervaring, delf je dan heel snel het onderspit.

 

Ik zou de mogelijkheid voor een octrooi zeker onderzoeken, ook omdat het essentieel is dat je niet in het vaarwater van een grote speler komt, maar het bij twijfel niet doen en het zoeken in andere manieren om het product tot een succes te maken. Geheimhouding is al genoemd maar voorblijven in de zogenaamde leercurve kost niets, sterker het levert geld op, is vaak veel effectiever.

 

Een potentiële investeerder zal vragen stellen hoe je exclusiviteit hebt gewaarborgd maar het is zeker niet zo dat je zonder octrooi geen kans meer hebt. Het gaat veel meer over het totale businessplan. Het is vaak zelfs zo dat als er meerdere aanbieders komen de markt eerder ontwikkeld wordt.

 

Interessant waar het gaat om de vele keuzes die je als starter moet maken is een filmpje van de Universiteit van Nederland over Triage. Met beperkte middelen een maximaal effect bereiken in de juiste volgorde.

 

Link naar reactie
  • 0

Interessante discussie, maar is het niet eerst tijd om in algemene zin te bepalen of e.e.a. wel levensvatbaar is. Dit vraagt om het maken van een businessplan.

Bij de afweging of er wel of geen octrooi moet worden aangevraagd zal je moeten bedenken, dat als de vinding inderdaad zeer veel geld kan besparen (en voor de ondernemer dus kan opleveren) er op termijn altijd partijen zijn, die zonder schending van het patent zullen gaan kopiëren.

Met een patent koop je dan (dus) alleen maar tijd. Ook voorkom je hiermee dat iemand anders dit octrooi aanvraagt.

 

Mij lijkt het de beste weg om eerst een plan op te zetten en dit vervolgens te bespreken met mensen die hier verstand van hebben (accountants, banken, business angels).

Mocht je behoefte hebben aan ondersteuning / advies, dan ben ik graag bereid je hierbij te helpen.

 

HansB

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
  • 0

Interessante discussie, maar is het niet eerst tijd om in algemene zin te bepalen of e.e.a. wel levensvatbaar is. Dit vraagt om het maken van een businessplan.

 

HansB

 

Hoewel ik octrooigemachtigde ben wil ik octrooien zeker niet overdreven pushen. Het begint inderdaad met het businessplan. Wat wil je bereiken? Misschien kan een octrooi nuttig zijn voor het bereiken van je doel, en misschien niet.

 

Een octrooi is een middel, wat je in kunt zetten als ondernemer, maar dat is lang niet altijd nodig/wenselijk/verstandig. Dat varieert van geval tot geval.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Ik ben dol op kritiek, dat zet me in het gunstigste geval op het juiste pad, en in het minst gunstigste geval laat het me nadenken over de richting die ik voor ogen heb. Niets lijkt me vervelender dan uiteindelijk eigenwijs te zijn geweest en de gratis hulp van professionals (wat me nu al vele euro's bespaard, eerlijk is eerlijk) in de wind te hebben geslagen waardoor het goede idee (persoonlijke mening) alsnog niet op de markt komt. Hoe dan ook, of het nu lukt of niet, ik weet in ieder geval dat ik het dan heb geprobeerd.

 

Het hele gebeuren rondom octrooi leidt op dit moment inderdaad een beetje af van waar ik sta met mijn idee. Echter denk ik wel dat dit een keuze is die ik nu al moet maken, anders is een goed onderbouwd businessplan niet meer dan wat velletjes papier die niet meer kloppen omdat er misschien nadien alsnog kosten gemaakt worden die niet in het plan staan en dus ten koste gaan van kostprijsberekening etc.

 

Omdat ik nog niet vrijelijk over het product kan praten begrijp ik dat een en ander niet bijster logisch klinkt en eerder vragen oproept dan antwoorden. Ik hoop dat dit in de nabije toekomst snel veranderd zodat het inhoudelijk ook een beetje van feedback kan worden voorzien.

 

Is er een voorbeeld van een bekend bedrijf voorhanden die GEEN gebruik hebben gemaakt van een octrooi en succes hebben geboekt en behouden op basis van branding, en waarbij er dus inderdaad concurrentie op de markt is gekomen?

Link naar reactie
  • 0

Er zijn natuurlijk talloze voorbeelden van succesvolle producten die gebaseerd zijn op branding en geheimhouding, denk maar aan Coca Cola of KFC. Bij elektronica weet ik zo geen voorbeeld maar die zullen er zeker voldoende zijn.

Maar ook als er een hele serie octrooien van toepassing zijn dan nog zullen er partijen zijn die er omheen werken (Gillette versus talloze anderen) of het octrooi onderuit halen (Douwe Egberts / Nestle).

 

Als je tegenwoordig echt bescherming wil dan moet je een octrooifamilie optuigen die je dan kan inzetten/uitruilen met een andere octrooifamiliehouder of met meerdere. Dan heb je het dus over Apple/Samsung/LG/Intel enz. Die zijn dus verplicht om zelf een flinke R&D en octrooi-inspanning te doen om op de markt te kunnen blijven zonder een giga bedrag aan licenties te moeten kopen.

 

Je zegt zelf onderzoek te hebben gedaan. Ik zou beginnen met dat over te laten doen, eventueel met je eigen bevindingen, door een professional. Als beginner een relevant octrooi vinden op enkel keywords kan heel moeilijk of zelfs onmogelijk zijn als de uitvinder liever niet gevonden wordt of als de conclusies zo breed zijn dat de keywords die jij bedacht niet genoemd worden. Ook is het niet altijd eenvoudig om bestaande technologie te vinden die niet een octrooi is beschreven maar wel bekend is, ergens op de wereld. Het verbaast mij heel vaak hoe weinig echt nieuwe zaken nog worden gevonden, het gaat meestal om varianten met soms een marginaal voordeel tov de stand van de techniek.

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn natuurlijk talloze voorbeelden van succesvolle producten die gebaseerd zijn op branding en geheimhouding, denk maar aan Coca Cola of KFC.

Waarbij aangetekend dient te worden dat die zogenaamde "geheimhouding" vooral het kweken van een sfeertje is, want echt geheim zijn hun recepturen allerminst. Ze zijn ook al vaak nagemaakt. Het bekende flesje is trouwens wel gepatenteerd. Maar Coca Cola is wel een mooi voorbeeld van een product dat nog steeds enorm succesvol is, ondanks dat het bij de vleet wordt gekopieerd.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Praten met HL-partners InnoSquad of NOVU voor een afweging kost niks meer dan tijd. Zie onze partners onderaan de website voor verwijzingen.

 

Het is doodzonde van de tijd en energie om met het gevoel rond te blijven dolen of lopen dat je een beetje (erg) vast loopt. Actie is dan simpelweg vereist: morgen bellen of mailen!

 

Er zijn ook (ondernemende) vaders die ruimte voor ondernemingsplannen creëren door opname van ouderschapsverlof. M.i. moet je af van theoretische bespiegelingen en dringend op zoek naar praktische oplossingen met minimale risico's die verder ok recht doen aan jouw/jullie persoonlijke omstandigheden. Zie in dat kader ook mijn eerdere reactie.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Is er een voorbeeld van een bekend bedrijf voorhanden die GEEN gebruik hebben gemaakt van een octrooi en succes hebben geboekt en behouden op basis van branding, en waarbij er dus inderdaad concurrentie op de markt is gekomen?
Tomtom!

 

Tomtom is eigenlijk software in een apparaat. Dat bedrijf heeft zich in de Europese markt ingegraven door voorwaarden te stellen aan wederverkopers, waarbij de hoogte van de inkoopprijs afhankelijk werd gemaakt van een aantal prestaties. Dan krijgt een wederverkoper dus korting (of een marketingbijdrage) als die bepaalde zaken doet en andere zaken laat. Tomtom gebruikte dat om de mededinging te beperken en te voorkomen dat retailers met de consumentenprijs gingen concurreren.

 

Een eventuele samenwerking met een koepelorganisatie geeft ook mogelijkheden, maar pas op dat er wel binnen de lijntjes van het mededingingsrecht wordt gekleurd.

 

Soms is een stevige voorsprong al goed genoeg. Niet alleen het beste product ontwikkelen, maar daarna steeds weer stapsgewijs verbeteren.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Is er een voorbeeld van een bekend bedrijf voorhanden die GEEN gebruik hebben gemaakt van een octrooi en succes hebben geboekt en behouden op basis van branding, en waarbij er dus inderdaad concurrentie op de markt is gekomen?
Tomtom!
Mee eens, waarbij in het geval TomTom wel het gevaar van merkvervaging op de loer ligt. TomTom is haast synoniem geworden voor elk merk GPS-navigatie product. Net zoals Jeep, Maggi, e.d.

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Of TomTom nu een goed voorbeeld is? ;D 1765 patenten slechts. Sorry voor de slechte kwaliteit.

 

Duidelijk is dat er naast TomTom legio andere aanbieders zijn van navigatie hard- en software. Dus men heeft niet kunnen voorkomen dat er concurrenten op de markt kwamen of waren en dat is doorgaans ook niet het geval met een enkel patent. Iets wat veel uitvinders of mensen met een "briljant" idee vaak vergeten. Een octrooi kan een prima instrument zijn in een bedrijfsplan maar heeft zeker voor de "kleine" uitvinder een beperkte waarde.

tomtomtpatent.thumb.jpg.e15920b7f0e812d03d7ff298a6095ccb.jpg

Link naar reactie
  • 0

Misschien is Apple een beter voorbeeld voor de elektronica van de topicstarter: je kunt de hardware patenteren en de broncode van de firmware geheim houden.

 

Het hele gebeuren rondom octrooi leidt op dit moment inderdaad een beetje af van waar ik sta met mijn idee. Echter denk ik wel dat dit een keuze is die ik nu al moet maken, anders is een goed onderbouwd businessplan niet meer dan wat velletjes papier die niet meer kloppen omdat er misschien nadien alsnog kosten gemaakt worden die niet in het plan staan en dus ten koste gaan van kostprijsberekening etc.

Een ondernemingsplan schrijf je vooral voor jezelf. Het is niet zozeer bedoeld om elk probleem vooraf al op te lossen, maar vooral om je bewust te worden van de problemen die je onderweg tegen zou kunnen komen.

 

Kosten vallen meestal anders dan verwacht uit. In plaats van wekenlang knutselen aan spreadsheet-schijnzekerheid kun je bijvoorbeeld schattend hoofdrekenen met keystone pricing: bij elke volgende schakel in de distributieketen verdubbelt de prijs. Kan het dan nog uit, dan zit je goed — en kun je dóór.

 

Link naar reactie
  • 0

schattend hoofdrekenen met keystone pricing: bij elke volgende schakel in de distributieketen verdubbelt de prijs. Kan het dan nog uit, dan zit je goed — en kun je dóór.

 

 

Voetnootje; afhankelijk van wat gangbaar is in de branche. Ik heb ooit langlanglang geleden bij een merk in DVD spelers gewerkt, daar waren de marges BEDUIDEND lager. In de kledingbranche liggen ze vaak juist weer een stuk hoger.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

schattend hoofdrekenen met keystone pricing: bij elke volgende schakel in de distributieketen verdubbelt de prijs. Kan het dan nog uit, dan zit je goed — en kun je dóór.

 

 

Voetnootje; afhankelijk van wat gangbaar is in de branche. Ik heb ooit langlanglang geleden bij een merk in DVD spelers gewerkt, daar waren de marges BEDUIDEND lager. In de kledingbranche liggen ze vaak juist weer een stuk hoger.

 

Het heeft er heel veel mee te maken of jij of jouw dealers/distribiteurs veel werk hebben aan het demonstreren en uitleggen van het product.

In ons geval is dat een veel hogere kostenpost dan het maken van het product zelf. Daardoor moeten de marges van de werkverzettende schakel hoog zijn.

 

Link naar reactie
  • 0
Of TomTom nu een goed voorbeeld is? ;D 1765 patenten slechts. Sorry voor de slechte kwaliteit.

 

Duidelijk is dat er naast TomTom legio andere aanbieders zijn van navigatie hard- en software. Dus men heeft niet kunnen voorkomen dat er concurrenten op de markt kwamen of waren en dat is doorgaans ook niet het geval met een enkel patent. Iets wat veel uitvinders of mensen met een "briljant" idee vaak vergeten. Een octrooi kan een prima instrument zijn in een bedrijfsplan maar heeft zeker voor de "kleine" uitvinder een beperkte waarde.

Patenten gaven Tomtom geen (zichtbaar) concurrentievoordeel; marketing wel. Andere aanbieders begonnen met ingebouwde navigatie-systemen*; Tomtom maakte er een apart kastje van en verkocht via de after-market.

 

Dus Hans heeft helemaal gelijk. Met patenten houd je de concurrentie niet tegen. ;)

 

* Siemens VDO Dayton, Philips CARiN (1984 al), etc...

 

 

Staan die patenten nou aan de basis of hebben ze zo verbeteringen beschermd?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt wederom voor jullie informatie.

 

Kort samengevat kan ik zeggen dat het er allemaal niet makkelijker op is geworden. Hoe meer meningen, hoe meer verschillen en opvattingen. Logisch ook waarschijnlijk, omdat iedereen zijn/haar eigen weg heeft bewandeld waarmee successen zijn geboekt en leergeld is betaald.

 

Wat ik in ieder geval tussendoor aan het doen ben is flink wat afleveringen van Shark Tank aan het kijken om te zien of daar goede leerlessen tussen zitten. Daarnaast heb ik contact opgenomen met BertJan om wat meer informatie te vergaren omtrent octrooi. Tenslotte zal ik in de nabije toekomst denkelijk een afspraak gaan maken met InnoSquad om eens te sparren met hetgeen ik op dat moment heb. Lijkt me een zinvolle besteding van een stukje budget.

 

Hoe dan ook wil ik er langzaamaan serieus mee aan de slag gaan en dat betekend dat ik keuzes moet gaan maken en knopen door moet hakken. De risico's ben ik niet bang voor, dat is een van de zaken waarom ik ondernemer wil worden. Echter wil ik de fouten die ik ongetwijfeld ga maken dan wel op een zo goed mogelijk voorbereide manier maken.

 

Hoe dan ook, ik hecht veel waarde aan ieders reactie en ben in ieder geval tot de conclusie gekomen dat er geen standaard weg is, het zal een verzameling van goede informatie worden met een flinke dosis durf en eigen beslissingen. Maar hey ... wie niet waagt die niet wint. Voor dit moment bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Zoals beloofd een update ...

 

De afgelopen weken heb ik alles nog eens goed op een rijtje gezet en de feedback van jullie gemixt met mijn plannen. Hieruit is me helder geworden dat ik het product op de gedachte manier niet in de markt kan zetten, simpelweg vanwege het gebrek aan financiering. Ik heb het wel laten toetsen door 2 gevestigde ondernemers (geheimhouding getekend), zij geven beiden aan het een goed idee te vinden, maar merken daarbij op dat het in het geval van concept verkoop echt zal afhangen van de juiste koper, en in het geval van het toch zelf proberen te doen zal afhangen van het inhuren van professionals op de gebieden prototype en financiering.

 

Dit alles bracht me tot de volgende strategie waarvan ik graag jullie mening zou willen horen;

 

Wat nou als ik een crowdfunding op zet en via YouTube de openbaarheid zoek met mijn concept? Ligt misschien niet heel erg voor de hand gezien dan de optie op octrooi vervalt, maar misschien kan ik dit in mijn voordeel ombuigen omdat dit tevens inhoudt dat eventuele concurrentie dit ook niet kan doen. Op deze manier kan ik me volop bezig houden met werven en ontwikkeling, en vooral bouwen aan het binden van mensen aan mijn idee/product.

Daarnaast zou crowdfunding me een stuk marktonderzoek opleveren, krijg ik veel waardevolle informatie door de (hopelijk) interactie, en kan ik gebruik maken van nuttige feedback betreffende het product zelf.

 

Nadelen van de strategie: idee ligt op straat (ook al komt de techniek zelf niet erop) en de kans om het als concept te verkopen zijn definitief weg

 

 

Tenslotte nog een praktische vraag. Wat gebeurd er als ik deze ongewone strategie zou gebruiken, de crowdfunding lukt en het doel gehaald wordt, en er tijdens het uitgeven van dit geld (ontwikkeling) toch een slimme concurrent is die het eerder op de markt krijgt gebracht? Vanuit persoonlijk oogpunt snap ik het gevolg wel (dikke pech, gevolg van je strategie), maar vanuit crowdfund oogpunt? Moet ik dan, naast het op dat moment resterende saldo terugboeken naar de crowd, het reeds besteedde geld zien als schuld?

Link naar reactie
  • 0
Tenslotte nog een praktische vraag. Wat gebeurd er als ik deze ongewone strategie zou gebruiken, de crowdfunding lukt en het doel gehaald wordt, en er tijdens het uitgeven van dit geld (ontwikkeling) toch een slimme concurrent is die het eerder op de markt krijgt gebracht? Vanuit persoonlijk oogpunt snap ik het gevolg wel (dikke pech, gevolg van je strategie), maar vanuit crowdfund oogpunt? Moet ik dan, naast het op dat moment resterende saldo terugboeken naar de crowd, het reeds besteedde geld zien als schuld?

 

Wat zegt het crowdfundingplatform daarover?

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Ik werk al jaren in loondienst, maar heb altijd de wens gehad om zelfstandig ondernemer te worden. <...> Het idee is om een elektronisch product te ontwikkelen dat als vervanger gaat dienen voor de gevaarlijke niet elektronische variant, en een redelijk groot probleem zou oplossen voor een potentiële doelgroep van circa 200.000 mensen in de sportbranche.

Jij probeert zo'n beetje de moeilijkste sprong te maken die er in het ondernemer bestaat.

 

De meeste ondernemers doen in plaats X wat andere ondernemers in plaats A doen.

De meeste ondernemers hebben reeds ervaring en contacten opgedaan in de branche waar ze actief worden.

De meeste ondememers kopiëren andere ondernemers en hebben wat hulp nodig bij het afstellen van hun instrumentarium.

 

Jij maakt vanuit het niets een sprong naar uitvinden, productontwikkelen en marktontwikkelen. Tenzij je natuurlijk al met zulk soort electronics werkt of actief bent in die sport. Maar toch.

 

Mijn indruk: wil je een kans maken dan moet je samenwerken met iemand die tenminste op onderdelen ervaring heeft.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp je punt volkomen TwaBla, en om het nog wat moeilijker te maken: ervaring in elektro heb ik evenmin :)

 

Niettemin blijft het een heel serieus project, al sta ik inmiddels wel open om het concept in zijn geheel te verkopen en zodoende eerst te groeien in het ondernemerschap. Er zal daarna vast en zeker nog wel een ander idee opkomen waar ik dan met iets meer ervaring mee aan de slag kan.

 

Nu nog de juiste partij vinden die het concept wilt overnemen zodra e.e.a helemaal gereed is

Link naar reactie
  • 0

Jij probeert zo'n beetje de moeilijkste sprong te maken die er in het ondernemern bestaat.

Oud toetsenbord. ;)

 

Naast verkopen is inbrengen wellicht ook een optie. Welke marktpartij (sponsor) heeft belang in deze sector en zou kunnen meehelpen bij het introduceren?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.