[Artikel] Het einde van de online supermarkt

Aanbevolen berichten

Aha, een goeroe met visie(oenen) ...

 

Mijn kinderen willen niet eens meer naar een winkel die pakken een tablet om te bestellen.
Da's heel mooi, want er moet ook iemand permanent thuis blijven om al die online bestelde spulletjes in ontvangst te nemen. 8)

 

Misschien krijgt iedere voordeur straks wel een elektronisch hondenluik om al die dozen naar binnen te kunnen schuiven.

 

Winkels zijn nu nog niet dood, maar dat gaat echt wel gebeuren ... Over 10 jaar zijn kleding en elektronica winkels echt uitgestorven.
Dan zal er toch wel iets moeten gebeuren met het huidige retourrecht (de veertien dagen bedenktijd). Dat heen en weer slepen van goederen is een flinke sta in de weg. Wel eens online kleding en schoenen besteld uit zo'n mooie online catalogus ... dat is vaak toch een flinke afknapper. Het voorziet overigens wel voor een flinke werkverschaffing ... al was dat nu net niet de bedoeling.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maar ik ben te weinig bekend met retail om de rekensom goed te maken.

Dan kun je beter niet 'zitten met het overall rekensommetje'. Supermarkten vullen echt geen schappen omdat leegstand lelijk oogt. Daar wordt elke facing doorgerekend en is goed bekend hoe elke vierkante centimeter rendeert. En groothandels: die bestaan eigenlijk niet meer sinds de middenstand verdween. Grote formules hebben DC's die zo'n 95% van alle aanvoer verzorgen, aangestuurd door de kassa's.

 

Voor webwinkels moeten aparte distributiecentra opgezet worden die lijken op supermarkten, maar dan op goedkope grond - als de aanlevering niet vanuit de reguliere winkels gebeurt. Dat is gescheiden van de DC's die de winkels beleveren, omdat je geen grootverpakkingen gaat aansnijden voor 1 bestelling. Geen kassieres, maar wel veel meer bakkenvullers. Vestzak-broekzak. En dan vergt die webshop nog eens extra marketing.

 

Ik denk dat vrijwel niemand de echte kosten openbaart. ::)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Ik verwacht ook dat beide kanalen, on-off line blijven.

 

Waarom? Omdat online goedkoper wordt qua distributie als meer mensen gaan bestellen, maar (bijna) niemand zonder fysieke supermarkten kan.

 

Kijk maar eens wat er in een gemiddelde krat bestellingen zit. Allemaal droge of houdbare (non)food artikelen. Men besteld nauwelijks vers, maar haalt dit "gewoon" in de winkel.

 

Voordelen van online zijn bijvoorbeeld wel dat er een compleet assortiment aangeboden wordt, ook al is de lokale winkel klein.

Kijk bijvoorbeeld bij Jumbo, adverteert altijd met het grootste assortiment met 32.000 artikelen.

Maar zelfs de grotere winkels hebben nog niet alles.

Online kun je zelfs bij de kleinste Jumbo's toch alles ophalen of laten bezorgen via online.

 

Zo ben ik een jaar of 2 geleden bij Jumbo geweest voor werkzaamheden voor een van mijn opdrachtgevers, en de betreffende franchiser gaf aan zelf ook online te gebruiken voor zijn klanten.

Typisch: als een klant iets wil wat niet in het assortiment zit, bestelt hij zelf (voor consumentenprijs) online. 1x per week.

Op een vaste dag komen deze producten binnen, klant wordt gebeld dat het klaarligt.

Geen verdiensten dus, maar wel een mooie service voor de klant.

Daartegenover staat weer een besparing: Als een klant perse een product wil hebben wat je niet in de winkel hebt staan, kun je wel een doos bestellen, maar als de klant er vervolgens maar 1 wil...

De overige 11 uit een doos van 12 kun je na enige tijd afschrijven en weggooien.

 

Er zitten dus voor off-line winkels zowel voor- als nadelen aan on-line.

 

Daarom verwacht ik zeker dat allebei blijft bestaan.

Link naar reactie

Wat betreft de reacties over Bol.com

 

Ik verwacht hier ook zeker een toekomst voor, je ziet (zoals eerder al aangegeven in dit topic) de samensmelting met AH steeds meer komen.

 

Wat AH per stuk verkoopt, verkoopt Bol per doos.

Afhalen en retouren via AH

 

En ook voor de verkooppartners van Bol zijn ze opties aan het ontwikkelen om via AH te verzenden aan klanten. (Bron: laatste nieuwsbrief aan verkopers vorige week)

Hier gaat Bol ook aan verdienen: Externe verkopers kopen via Bol verzendkosten/pakketlabels.

Momenteel van Postnl, dhl of dpd.

Ongetwijfeld verdient men hier ook aan (naast de provisie die men betaald).

Voor verzending via AH zal de marge nog hoger liggen, al is het maar omdat AH de inlever/afhaal provisie krijgt, en dus weer bij Ahold uitkomt.

 

Zo zijn er wegen te bewandelen om toch winstgevend te worden, al moet je wel meerdere samensmeltingen verwerken.

 

Even wat speculeren:

 

Zou AH.nl en Bol.com niet uiteindelijk ook geheel samengesmolten worden vraag ik mij af?

Grote delen (schoonmaak, verzorging, diervoeding enz.) overlappen immers al op beide shops.

Maak er een extra catagorie bij voor Levensmiddelen, en sluit AH.nl

 

Alles besteld via Bol wordt dan met AH of Bol busjes thuisbezorgd, of complete bestellingen af te halen bij AH pickup punt in de winkel.

Zo komen food en nonfood bij elkaar uit in 1 order, in 1 transactie, in 1 transportrit.

 

Samensmelting van on- en off-line komen dan perfect samen om toch winst te maken.

Link naar reactie

Het combineren van al die levensmiddelen was handig voor de super-markt. Daarvoor hadden we een slager, een groenteman, een bakker, een melkman en een kruidenier.

 

Die scheiding zie je weer ontstaan bij nieuwere (online) intiatieven zoals Cook Food (diepvrieswinkel voor de 21e eeuw) en organische bezorgdiensten zoals Abel & Co of Farmdrop die overwegend vers doen. De maaltijdboxen zijn ook een innovatieve dienst, omdat ze goede doorstroming bij productie en distributie bevorderen.

 

Daarentegen zijn IJspaleis, Diepvriesman, IJsboerke (B), Eismann (d), Bofrost (D), Toupargel (Fr) en Schwan's (VS) nooit meer dan marginaal succesvol geweest. En die zijn al sinds de jaren vijftig actief.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

 

 

Kijk maar eens wat er in een gemiddelde krat bestellingen zit. Allemaal droge of houdbare (non)food artikelen. Men besteld nauwelijks vers, maar haalt dit "gewoon" in de winkel.

 

 

 

 

Vers producten als groente fruit en vlees willen de meeste klanten, waaronder ikzelf, eerst zien en keuren voor ze het kopen. Je gaat toch niet extra betalen voor de online bestelling van een aantal rotte appels ?

 

Link naar reactie

Benieuwd hoe het model eruit ziet zodra heel Amsterdam aan de Picnic gaat.

 

Ik ook. En de 4 familiefondsen die er € 100 miljoen instopten zeker ook ;)

(Ja, dat is een verkapte drogreden, gevallletje Ad verecundiam)

 

Oke, ik begrijp dat jij als uitgangspunt 4 familiefondsen als argument gebruikt om de winstgevendheid van Picnic te voorspellen.... Ik heb 'm in de kantlijn opgeschreven en kom er in 2020 op terug.

Link naar reactie

Blijkbaar moeten deze vastgoedmensen het hebben van stemmingmakerij door klinkende koppen.

 

Hun eigen conclusie van hun eigen onderzoek is dat het aandeel van de online supermarkt de komende zeven jaar nog zo'n tweeënhalf keer zo groot wordt, maar in de titel wordt dit "Het einde van de online supermarkt"... Gevalletje wensdenken?

Link naar reactie

Het leuke van onderzoek is dat je in de conclusies en in de kop zaken groter kan maken om een "punt" te maken. In dit geval lijkt dat punt inderdaad dat je nog best in vastgoed kan investeren. Hoe anders is de realiteit in de winkelcentra die buiten de (absolute) kern liggen.

 

Dan kan je best concluderen dat online minder hard groeit dan "verwacht" maar soms gaat het opeens heel hard. Wie koopt er nog een ticket of een reis in een winkel of een laptop of camera, boeken of speelgoed? Zelfs schoenen waarvan iedereen ooit dacht dat je ze toch echt moest zien en passen gaan prima online. In ons winkelcentrum zaten 10 jaar geleden nog 3 schoenenzaken, 3 bankfilialen, een speelgoedzaak, een boekenwinkel en een grote witgoedwinkel. Nu staat er een deel leeg en een ander deel heeft een link met online (kebab en pizza). De 2 supermarkten (een Emtee en een AH) zijn er nog en doen het vooralsnog prima.

 

Dat de online supermarktmarkt nog klein is en niet zo hard groeit is duidelijk. Ik ken maar één gezin die de boodschappen elke week laten bezorgen. Maar of dat ook zo blijft laat zich behoorlijk moeilijk voorspellen. Wat onbesproken is in het onderzoek is de demografische ontwikkeling. Waar nu de jongeren online boodschappen doen en de echte oudjes er geen kaas van hebben gegeten komt er een golf aan die wel gedigitaliseerd op allerlei gebied behalve de dagelijkse boodschappen omdat dit nog niet heel praktisch is. Dat zou zomaar om kunnen slaan. De ervaring leert dat de toekomst voorspellen door in de achteruitkijkspiegel te kijken vaak niet zo goed uitpakt.

 

Link naar reactie

 

 

Da's heel mooi, want er moet ook iemand permanent thuis blijven om al die online bestelde spulletjes in ontvangst te nemen. 8)

 

Misschien krijgt iedere voordeur straks wel een elektronisch hondenluik om al die dozen naar binnen te kunnen schuiven.

 

Er wordt reeds aan dergelijke oplossingn gewerkt, wellicht heeft over 10-20 jaar elk (nieuwbouw) huis een luik met gesloten kamer naast de voordeur die bezorgers met een app kunnen openen.

 

Dan zal er toch wel iets moeten gebeuren met het huidige retourrecht (de veertien dagen bedenktijd). Dat heen en weer slepen van goederen is een flinke sta in de weg. Wel eens online kleding en schoenen besteld uit zo'n mooie online catalogus ... dat is vaak toch een flinke afknapper. Het voorziet overigens wel voor een flinke werkverschaffing ... al was dat nu net niet de bedoeling.

 

vr en ar bestel apps zijn aan een opmars bezig, hoe goed zou zoiets zijn over 10 jaar?Het huidige 14 dagen retour recht moet denk ik wel wat wijzigen, mijn vrouw en dochters sturen 80-90% reour

Persberichten opmaken en versturen - logo & grafisch design

Link naar reactie
Er wordt reeds aan dergelijke oplossingn gewerkt, wellicht heeft over 10-20 jaar elk (nieuwbouw) huis een luik met gesloten kamer naast de voordeur die bezorgers met een app kunnen openen.

Zie bijvoorbeeld de overname van Blink door Amazon.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
In ons winkelcentrum zaten 10 jaar geleden nog 3 schoenenzaken, 3 bankfilialen, een speelgoedzaak, een boekenwinkel en een grote witgoedwinkel. Nu staat er een deel leeg en een ander deel heeft een link met online (kebab en pizza). De 2 supermarkten (een Emtee en een AH) zijn er nog en doen het vooralsnog prima.
Dat soort winkels gaat ten onder omdat er de laatste vijftien jaar zo ontzettend veel extra winkelruimte bijgebouwd is, terwijl de bestedingen aan non-food per saldo afgenomen zijn. Krijg je verschillende krachten die samenkomen:

 

- extra verkoopruimte

- verdere opkomst lean retail, discount en dumpketens (Primark, Action)

- afnemende bestedingen nonfood

- opkomst outlet stores

- opkomst webshops

 

Gevolg is meer prijsconcurrentie, hogere kosten (retourbeleid webshops), wegsmeltende marge en dan vallen ze dus om. Niet alleen klassieke bricknmortar winkels, maar ook postorderaars (Neckermann) en multichannel formules (Scheer & Foppen).

 

Hoe dan ook: er is al een generatie opgegroeid sinds de eerste online supermarkten actief werden, dus daar ligt het ook niet aan.

 

Misschien slaan we die hele fase over en bestelt de volgende generatie vooral bij food-koeriers. Dat zie ik in Azie, Latijns-Amerika en Oost-Europa harder groeien. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Zie bijvoorbeeld de overname van Blink door Amazon.

 

En Ring dus...

 

...zo leg je natuurlijk wel de basis voor in home delivery naast allerhande ;) mogelijkheden voor beveiligingsdiensten.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.