[Artikel] Het einde van de online supermarkt

Aanbevolen berichten

Tja, ik denk dat iedereen die grap wel ziet?

 

Doet niet af aan dat het idee dat picnic het op zich best goed doet: ze groeien hard, die wagentjes rijden hier in ieder geval af en aan, en persoonlijk gezien bevalt de service me prima.

 

Ik denk dat de vraag of het haalbaar is vooral ligt in of de kosten voor bezorging haalbaar zijn vergeleken met een retail winkel open houden. Laat zo'n karretje 25 euro per uur kosten (incl stroom, chauffeur, afschrijving, verzekering etc) en je kunt 10 bezorgingen per uur doen (haalbaar in stedelijk gebied) dan zit je aan 2.50 per order. Bij de kleinst mogelijke order is dat 10%, maar als het gemiddelde bedrag hoger ligt is het percentage natuurlijk navenant kleiner.

 

Of je die 10 per uur kunt halen? Uiteraard niet overal, maar picnic doet nogal aan selective availability, je kunt het alleen gebruiken in een aantal steden. Dat aantal zal nog wel uitbreiden, maar ik denk ik net ze het platteland gaan bedienen - dat zou in ieder geval niet verstandig zijn.

 

Om winstgevend te worden hebben ze echter wel meer marktaandeel nodig, zowel om de bezorgpunten dichter bij elkaar te krijgen als om meer inkoopkracht te krijgen. Dat is niet specifiek een probleem voor een bezorgsupermarkt, het is van toepassing op iedere nieuwe supermarkt... en daarom zie je er waarschijnlijk zo weinig ;)

Link naar reactie

Dat Picnic het heel goed doet en snel groeit geloof ik direct.

Bij ons zie ik ze ook dagelijks wel rijden, en recent zijn ze ook begonnen met uitrol in Duitsland.

 

10 bezorgingen per uur lijkt mij veel, maar het zal kunnen.

Gemiddeld genomen. Je kan soms voor de deur staan, maar ook de pech hebben om met zware spullen 3x naar 3 hoog te moeten sjouwen in een flat.

 

Vergeet daarbij ook niet de kosten van het order picken, en de rit van het magazijn naar de lokale hub.

Dit zijn ook kosten specifiek bij Picnic als bezorger.

 

Ook koopt Picnic in via een bestaande supermarkt (boni) wat natuurlijk ook nog een schakel extra is in het proces.

 

Alles bij elkaar heb ik zo mijn twijfels over mogelijkheden om winstgevend te worden, maar dat kan een kwestie zijn van een lange adem.

Link naar reactie
Ook koopt Picnic in via een bestaande supermarkt (boni) wat natuurlijk ook nog een schakel extra is in het proces.
Boni is aangesloten bij de inkoopcombinatie Superunie. Er staan vast enkele DC's in het land die de supermarkten bevoorraden en vanuit zo'n DC wordt ook het pick-pakhuis (fulfilmentcenter) van Picnic beleverd. Zo werkt dat ook bij AH en Jumbo.

 

Geen extra schakel dus. ::)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Het klopt inderdaad dat boni bij Superunie zit.

Maar Picnic koopt in via boni, en boni zal hier ook aan willen verdienen als tussenpersoon.

Ik kan mij niet voorstellen dat zij een kosteloze tussenpersoon zijn voor Picnic, dus komt het toch op een extra schakel voor Picnic neer.

Link naar reactie

Dat is me iets te modelmatig. Fysiek zijns de keten vergelijkbaar, er zijn dus geen extra handelingen nodig in de keten van Picnic in vergelijking met die van AH en Jumbo.

 

Maar er zit inderdaad een extra organisatie tussen. Dat geldt echter ook voor AMS, de Europese inkoopclub van grote supermarkten die oa door AH gebruikt wordt om goedkoper in te kopen.

 

Een extra schakel impliceert dus niet perse extra kosten.

 

Maar het is wel illustratief voor het probleem. Kostenbesparing in de keten van levensmiddelen gaat om centen. Kijk maar eens hoe knap Aldi en Lidl dat doen. Wie gaat thuisbezorgen voegt dubbeltjes kosten toe in de last-mile (extra handelingen). Dan maken die centjes besparing niet meer uit.

 

Vroeger of later moet de consument extra betalen* voor het extra gemak van webshoppen. :P

 

Aldi en Lidl doen dat deel ook niet rationeel...

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Er zijn natuurlijk wel verschillen in de operatie, de supermarkt moet vakken vullen en kassameisjes inzetten, de online versie moet orders picken, karretjes laden en dergelijke. Ik vermoed dat het verschil niet enorm is, maar dat de online versie wellicht in het voordeel is omdat het beter te automatiseren is.

 

Het verschil zit in die last mile, en of je die kosten kunt besparen ergens in het proces. Een retailwinkel heeft natuurlijk ook een prijskaartje in de zin van huur/investering en dergelijke, terwijl je een distributiecentrum op een goedkope locatie kunt neerzetten.

 

Daarnaast is het nog maar de vraag of de consument niet bereid is wat te betalen voor bezorging: Een ritje boodschappen doen kost je toch snel een half uur, paar dubbeltjes aan brandstof/slijtage van je auto en dergelijke. Hoeveel dat is verschilt sterk, als de supermarkt ergens tussen je werk en je huis zit is het relatief weinig, als je specifiek van en naar de supermarkt gaat rijden om je boodschappen te halen is het veel (zowel tijd als kosten).

 

Op veel producten zijn de marges nogal dun, en een online supermarkt kan daar best iets meer voor vragen: ga je voor 5% prijsverschil zeulen met 10 kilo boodschappen die 30 euro kosten? Kun je beter een kwartier voor het minimumloon werken, dat levert je meer op ;)

Link naar reactie

Er zijn natuurlijk wel verschillen in de operatie, de supermarkt moet vakken vullen en kassameisjes inzetten, de online versie moet orders picken, karretjes laden en dergelijke. Ik vermoed dat het verschil niet enorm is, maar dat de online versie wellicht in het voordeel is omdat het beter te automatiseren is.

De fulfilment-centers hebben ook vakken die gevuld moeten worden. Die zijn te vergelijken met supermarkten zonder consumenten, kale pakhuizen die net als de winkels dagelijks beleverd worden vanuit de DC's.

 

Retailers vertellen uiteraard niet waar de kostenvoor- en nadelen zitten. ;D

 

 

SRV was ook nog eens een heel traag model. Kijk maar naar de diepvriesbezorgers: ook allemaal arremoe.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Tja SRV wagens heb je niet zoveel aan natuurlijk: die komen langs als het jou niet uitkomt, hebben een miniem assortiment en zijn nog duur ook.

 

Ik denk dat er wel een fors verschil is in hoe een DC voor iets als picnic werkt en hoe dat er bij retailers aan toe gaat. Het hoeft een mooie presentatie te hebben, geen ruimte voor winkelpubliek, en er lopen ook geen klanten rond waardoor je vrij gemakkelijk een heel pallet producten op een picklocatie kunt neerzetten.

 

Winkels met wat minder presentatie als lidl's hebben dat voordeel deels ook, daar gaan veel producten gewoon met een heel pallet tegelijk naar hun plekje in de winkel... maar dat kun je niet met een heftruck (laat staan iets autonooms) doen als de winkel open is.

 

Bezorgen is bovendien vrij gewoon geworden: hoeveel eten wordt er wel niet bezorgd, en hoe lang overleeft die industrie al? Dit heeft dezelfde problematiek vergeleken met een afhaalchinees, maar beide bestaan al tig jaar naast elkaar, en dan heb je ook nog het restaurant waar je kunt gaan zitten. Wat dat betreft sluiten de diensten elkaar niet uit.

Link naar reactie

Is er een parallel met het SRV initiatief te trekken? Daar hebben we immers ook niets meer van gehoord.

 

Srv is destijds overgenomen Door van tol retail.

Deze heeft de wagens omgezet in de formule springers, en die rijden nog in menig gebied.

Of het heel rendabel is, vraag ik mij ook af, maar het bestaat nog wel degelijk.

 

Nieuwe spelers waarover Picnic kunnen het wel heel moeilijk maken voor de, nu nog, rijdende winkels.

Link naar reactie

Ik denk dat er wel een fors verschil is in hoe een DC voor iets als picnic werkt en hoe dat er bij retailers aan toe gaat.

Op een DC komen aan de achterkant truckloads aan en worden aan de voorkant rolcontainers ingeladen. Die laatsten gaan of naar de winkels of naar de darkstores (fulfilmentcenters) van de webshop.

 

Tenzij er nog aan instorepicking gedaan wordt.

blue_chain.thumb.jpg.cf800393ffb7cebf536addfcbca1db09.jpg

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Maar zo'n rolcontainer vullen is wel wat anders dan een consumentenorder natuurlijk... daar gaat niet 1 pakje boter en 1 fles cola in, maar gewoon een hele doos oid tegelijk van ieder artikel.

 

Vervolgens pakken ze dat in de winkel weer uit om de vakken mee te vullen.

 

Allemaal weinig spectaculair, maar de schaal is heel anders dan bij consumentenorders. Die handmatig picken is gewoon per product genomen veel bewerkelijker. De vraag is alleen hoe lang dat nog met de hand gedaan wordt. Er zijn producten die zich niet zo best lenen voor automatisch picken, maar alles wat in een stevige verpakking zit eigenlijk wel.

 

Als je het automatisch compleet in zo'n bezorgwagentje weet te proppen scheelt dat nog best wat tijd, en het ding kan opladen tijdens het vullen. Ik stel me voor dat op lange termijn gewoon voorgeladen wagentjes dat DC uitrollen waarna de bezorger kan instappen en bezorgen.

 

Dat is natuurlijk een behoorlijke investering, maar dan heb je ook wel zo'n cool amazon robotmagazijn :)

Link naar reactie

Is er een parallel met het SRV initiatief te trekken?

Nee, dat blijkt steeds meer een misplaatste vergelijking. De enige overeenkomst is het "aan de deur komen".

Maar daar houdt ook alles mee op. Als Picnic aan de deur komt is dat om mijn al eerder bestelde spullen uit een groot assortiment te bezorgen. Als SRV aan de deur komt is het om een mandje te pakken en ter plekke een keuze te maken uit een heel beperkt assortiment.

 

Het ene is voor mij gemak en tijdbesparing; iets waarvoor ik bereid ben meer te betalen. Het andere is achterhaald en alleen geschikt voor mensen die niet naar een supermarkt kunnen,geen supermarkt in de buurt hebben, geen sociaal netwerk (meer) op dit op te vangen en ook geen Picnic in de buurt. Ouderen in kleine lintdorpen op het platteland....

 

Daar hebben we immers ook niets meer van gehoord.

Van Wikipedia:

De SRV-formule werd in 1995 opgeheven. Het Marketing Centrum voor de Melkdetailhandel (MCM BV) kwam daarna met de formule 'Springer & Partners' voor rijdende winkels, welke tegenwoordig hoort bij Van Tol. De rijdende winkel is nu een verschijnsel waarvan vooral ouderen gebruikmaken. Hij komt met name nog in dorpen of woonkernen waar geen supermarkt (meer) is. Anno 2016 zijn er nog circa 200 rijdende winkels in Nederland.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Willem en Klazien uut Zalk met near 1x modaal gaan aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geen gebruik maken van PicNic. Verder stel ik dan de vraag: Als het verdienmodel zo Uber is, waarom de Lidl's en Aldi's op deze aardkloot dan niet massaal in dit model springen? Of wachten ze op Picnic gelijkende initiatieven en stappen in zodra het rook op het online supermarkt-terrein opgetrokken is?

 

In the meanwhile: Lees ik even de Tesla bijbel. Deze kwam als disruptor , zag en ...... iets met autopilot

 

Schiet ook nog even een doos Biscuits naar de sterren, gewoon omdat het kan.

 

Link naar reactie
Als het verdienmodel zo Uber is,

Niemand die dat beweert in dit topic, integendeel zelfs....

 

waarom de Lidl's en Aldi's op deze aardkloot dan niet massaal in dit model springen?

Waarom AH, Coop, Jumbo, Plus en Picnic dat wel doen en Aldi en Lidl nog niet lijkt mij volkomen duidelijk als je naar de prijzen en marges van deze ketens kijkt.

 

Overigens is Aldi in de UK al wel bezig met bezorgen en deed een prijsvechter als Boni het nog slimmer: de aandeelhouders stopten hun eigen Boni-webwinkel en bezorgdienst en namen in plaats daarvan een flink belang in....Picnic.

 

Of wachten ze op Picnic gelijkende initiatieven en stappen in zodra het rook op het online supermarkt-terrein opgetrokken is?

Nee dus...ze zijn al lang bezig of zijn - zoals Boni - aangehaakt op Picnic zelf, maar vooralsnog zitten ze met het probleem dat de marges op hun producten veel lager zijn en kun klanten (Willem en Klazien) niet bereid zijn meer te betalen voor thuisbezorging

 

In the meanwhile: Lees ik even de Tesla bijbel. Deze kwam als disruptor , zag en ...... iets met autopilot

Totdat je bij je positieven komt en je snapt dat 1 dodelijk slachtoffer van autopilot in het niet valt bij 1,25 miljoen dodelijke verkeersslachtoffers per jaar wereldwijd door niet-autopilot.

 

Schiet ook nog even een doos Biscuits naar de sterren, gewoon omdat het kan.

Welja, en denk ook nog even aan Bassie en Adriaan

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

 

Als je het automatisch compleet in zo'n bezorgwagentje weet te proppen scheelt dat nog best wat tijd, en het ding kan opladen tijdens het vullen. Ik stel me voor dat op lange termijn gewoon voorgeladen wagentjes dat DC uitrollen waarna de bezorger kan instappen en bezorgen.

 

 

De praktijk bij picnic is dat de karretjes als ze aankomen bij het DC voor een nieuwe lading, volgeladen worden in een paar minuten met twee containers die al voorgevuld zijn. Tijd voor een nieuwe stroomlading tegelijkertijd is er niet. De karretjes kunnen gewoon hun hele dienst op één batterijlading voltooien.

 

Link naar reactie

Allemaal weinig spectaculair, maar de schaal is heel anders dan bij consumentenorders. Die handmatig picken is gewoon per product genomen veel bewerkelijker.

Inderdaad, dat was mijn punt al een tijdje. ;)

 

Eerder had ik een slide van Ahold aangeplakt over de logistieke keten. Bijgaande slide is Aholds visie anno 2012 op de ontwikkeling van picking. Daarin is een geautomatiseerd warehouse voor Peapod in Jersey City voorzien voor 2014. Die robostore ging inderdaad in 2014 open, maar daarna is er geen nieuws meer gepubliceerd over robo-picking, dus een success-story is het waarschijnlijk niet.

 

Of juist wel. ::)

Robopicking.thumb.jpg.2faea0ec1c65caa23bf264ea9894b46f.jpg

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

De opvolger van de oude hondekar was niet de mechanische hond. De toekomst van de vertrouwde supermarkt is waarschijnlijk niet de digitale supermarkt.

 

Historische%20Kring%20Wederden%20-%20Zuivelfabriek%20De%20Samenwerking%20fb%203906%20b%20melkventer%20H%20Boom%20gemotoriseerd..jpg?itok=GXgAteII

 

In de supermarkt komen verschillende stromen samen. Een versstroom (warm brood en koud vlees), een conservenstroom (houdbare artikelen) en een diepvriesstroom. Dat kan in de winkel, maar bij bezorging veroorzaakt het lastige problemen. Verschillende temperaturen op één kussen, daar schuilt bederf en schimmel tussen.

 

Dus dat wordt anders. Bezorging van bereide maaltijden bijvoorbeeld. Of maaltijdboxen. Hoe dan ook: aparte stromen. Iemand al een luier-, koffie- of scheermesabonnement? Die aparte stromen zijn op zich niet nieuw. De SRV-man was een kostbare bezorgalternatief, maar de diepvriesbezorgers bestaan ook al sinds de jaren vijftig. Op het Europese vastenland nog oma's webshop (met een papieren bestelcatalogus) maar in Engeland al in een eigentijds jasje.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Verschillende temperaturen op één kussen, daar schuilt bederf en schimmel tussen.

Tenzij je - zoals Picnic - zorgt dat je meerdere goed gescheiden kussens hebt. Ook voor de consument ideaal want die krijgt de verschillende stromen in aparte bakken of zakken: 1 zak voor in de diepvries, 1 zak voor in de koelkast, 1 zak voor de groenten en fruitla en 1 zak voor droge/houdbare waren in de voorraadkast

 

Aparte stromen dus niet, wel aparte bakken: alle stromen in dezelfde auto.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Dat is weer een ander dingetje:

 

Wat met bijvoorbeeld al die verpakkingen? Of als je iets besteld in een fles met statiegeld en dus terug moet naar de winkel er mee?

 

Of kan je met picnic ook je plastic verpakkingen en herbruikbare verpakkingen terug mee geven?

 

Een voeding- en vuilniswagen in 1 :)

 

 

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie

Wij bestellen nu al een aantal weken online bij Jumbo. De boodschappen worden bezorgd in opvouwbare kratten met statiegeld erop en de koel/vries spullen zitten in een aparte tas (ook met statiegeld, maar dat is maar 1 cent ofzo).

 

De week erop lever je de lege kratten en tassen weer in, dat statiegeld wordt van de rekening af getrokken. Lege flessen kun je ook inleveren en die worden ook van de rekening af gehaald.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.