[Artikel] Het einde van de online supermarkt

Aanbevolen berichten

Picnic groeit daarentegen ook als een speer, willen volgens een artikel in het FD over enige tijd ook al naar Frankrijk en vk.

Tevens richten ze een eigen Europese inkoop organisatie op samen met Edeka 

 

Ik vraag mij daarbij toch wel af hoe lang investeerders willen blijven investeren als al het geld snel op gaat aan nieuwe groei en uitbreiding.

Gaat dat soms niet te snel?

 

Tevens zie je dat AH ook innoveert, zij beginnen met AH compact, een nieuwe bezorgdienst ala picnic,  beperkt assortiment en gratis bezorging vanaf 35 euro,  dus exact gelijk aan picnic

 

Zal het ooit winstgevend worden voor bezorging?

Link naar reactie
19 minuten geleden, j14 zei:

Ik vraag mij daarbij toch wel af hoe lang investeerders willen blijven investeren als al het geld snel op gaat aan nieuwe groei en uitbreiding.

Gaat dat soms niet te snel?

Groei is niet de enige economische of bedrijfsstrategie.. behoud van marktaandeel kan dat ook zijn. Als AH geen bezorgservice heeft verleizen ze teveel klanten aan andere supermarkten die dat wel bieden.

 

Thuisbezorgen is nu gewoon een strategische keuze ook al levert het verlies op.. Een jaar of 7 geleden heeft, Ahold wel op het punt gestaan om toen nog bezorgdienst Albert te verkopen of op te doeken.. maar toen picnic op het speelveld verscheen (is bijna 3-4 jaar goed voorbereid voor die startte) en Jumbo ook flink ging inzetten op bezorgen heeft Ahold ook gekozen of ingezien dat ze haar marktpositie moeten verdedigen.. En er wordt meer dan genoeg winst gemaakt op de andere merken en fysieke winkels om dat verlies te kunnen lijden.

Het is dus ook onvergelijkbaar met zalando's van deze wereld want Ahold heeft geen externe investeerders nodig die ook rendementseisen zouden kunnen gaan stellen..

 

 

 

Link naar reactie
6 uur geleden, Roel J zei:

Het is dus ook onvergelijkbaar met Zalando's van deze wereld want Ahold heeft geen externe investeerders nodig die ook rendementseisen zouden kunnen gaan stellen..

 

Hangt ervan af wat je wil vergelijken.

 

Ahold heeft wel beleggers die kritische vragen kunnen stellen. En daar weer tegenover beleggers die het prachtig vinden dat Ahold voorop loopt met Peapod en Bol.com. Beleggers zijn sowieso een beetje gek, want die klassificeren Amazon als een retailer (terwijl het enige winstgevende deel AWS een technologiebedrijf is). De investeerders die Zalando en Picnic mogelijk maken, hopen wellicht dat er eens een mooie overname volgt.

 

Picnic kan dankzij Edeka nu ook bijzondere producten toevoegen aan het assortiment.

 

Bezorgen blijft gewoon een kostbare grap, dus gratis bezorgen is op den duur niet houdbaar. :upside-down-face:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
16 minuten geleden, TwaBla zei:

Bezorgen blijft gewoon een kostbare grap, dus gratis bezorgen is op den duur niet houdbaar.

 

Bezorgen bij de Picnic is in naam gratis maar zal ongetwijfeld wel in de prijs van de meeste producten verrekend zijn. Bestel al tijden bij de Picnic vanwege de service en het gemak van de gebruiksvriendelijke app en de hele korte tijdssloten die ze hanteren bij de bezorging. Maar als ik bestelde producten vergelijk met de folders die dezelfde dag binnenkomen dan zit daar best wel prijsverschil in.  Maar goed gemak is ook wat waard. :slightly-smiling-face:

 

en de minimum bestelorder is sinds corona van 25 naar 35 euro gegaan onder het mom dat de kratjes efficiënter benut worden. :face-with-tears-of-joy:

Link naar reactie
1 uur geleden, TwaBla zei:

Bezorgen blijft gewoon een kostbare grap, dus gratis bezorgen is op den duur niet houdbaar. :upside-down-face:

 

Jumbo bezorgt daarom ook niet gratis en bezorgkosten variëren afhankelijk van hoe gewild het tijdstip is . Verder is de minimum bestelorder € 50,- 

Ik maak zowel gebruik van Picnic als Jumbo.  Picnic heeft de distributie veel beter op orde, maar Jumbo heeft een veel uitgebreider productpallet (naast het volledige winkelassortiment ook drogisterij en slijterij-artikelen) . Als Picnic bezorgkosten zou gaan rekenen, zou ik ik dat prima vinden.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
2 uur geleden, TwaBla zei:

Bezorgen blijft gewoon een kostbare grap, dus gratis bezorgen is op den duur niet houdbaar. :upside-down-face:

 

Een pizza van minder dan een tientje wordt toch ook al sinds jaar en dag gewoon "gratis" thuisbezorgd?!

Waarom zou het bij boodschappen met een procentje of 40 marge dan niet uit kunnen?

Link naar reactie
3 uur geleden, Maxn zei:

 

Een pizza van minder dan een tientje wordt toch ook al sinds jaar en dag gewoon "gratis" thuisbezorgd?!

Waarom zou het bij boodschappen met een procentje of 40 marge dan niet uit kunnen?

 

Niet helemaal mee eens, bij een pizza krijg je "afhaal korting" van 2 euro per pizza. 

Dus per saldo toch 2 euro bezorg kosten in de prijs verwerkt 

 

Met enig verschil: supermarkten rekenen een vast bedrag per bestelling, en pizza's gaan per stuk. 

Als jij 5 pizza's besteld, betaal je dus 10 euro "bezorg kosten" omdat je bij afhalen dan 5x2 euro korting krijgt

Link naar reactie
3 uur geleden, Maxn zei:

Een pizza van minder dan een tientje wordt toch ook al sinds jaar en dag gewoon "gratis" thuisbezorgd?!

 

Hier in het dorp hanteren de meeste bezorgrestaurants een minimum order tussen 10 en 15 euro en diverse berekenen ook bezorgkosten van 2 tot 2,50 euro. En thuisbezorgd rekent tegenwoordig ook kosten voor ideal betalingen.

 

Als de dienst naar waarde is dan heb ik geen moeite met kosten.

29 minuten geleden, j14 zei:

Met enig verschil: supermarkten rekenen een vast bedrag per bestelling, en pizza's gaan per stuk. 

Als jij 5 pizza's besteld, betaal je dus 10 euro "bezorg kosten" omdat je bij afhalen dan 5x2 euro korting krijgt

 

de meeste pizzaboeren in het dorp vechten elkaar de tent uit, zie zelfs aanbiedingen van 2de pizza voor 2 euro.

de doos waar die in zit is waarschijnlijk duurder. :face-with-tongue:

 

Het einde van de online supermarkt zie ik niet gauw gebeuren, eerder aanvullende voorwaarden als ordergroten en bezorgkosten. Wie weet komen zelfs Aldi en Lidl ooit met dit soort diensten, ze zijn momenteel druk bezig met het upgraden van hun winkels en zullen de marktontwikkeling best wel in de gaten houden.

Link naar reactie
24 minuten geleden, henkh zei:

Wie weet komen zelfs Aldi en Lidl ooit met dit soort diensten, ze zijn momenteel druk bezig met het upgraden van hun winkels en zullen de marktontwikkeling best wel in de gaten houden.

 

Bestel maar eens een doos wijn. Twaalf flessen van drie euro per stuk in een enorme omdoos. Ze rekenen wat geld voor de koerier, maar ze maken daar een veelvoud aan verlies op. 

 

4 uur geleden, Maxn zei:

Een pizza van minder dan een tientje wordt toch ook al sinds jaar en dag gewoon "gratis" thuisbezorgd?!

Waarom zou het bij boodschappen met een procentje of 40 marge dan niet uit kunnen?

 

Een pizza heeft een kale kostprijs van één tot twee euro. Daar zit een veel hogere brutomarge op dan bij producten uit de supermarkt. Als je de wereld door consumentenogen bekijkt, heb je een heel andere beleving.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
59 minuten geleden, j14 zei:

Niet helemaal mee eens, bij een pizza krijg je "afhaal korting" van 2 euro per pizza. 

Dus per saldo toch 2 euro bezorg kosten in de prijs verwerkt 

 

Daarom "gratis" ook tussen aanhalingstekens.

 

Een online supermarkt waar je voor minimaal 35 EUR moet bestellen, en niet met de prijzen stunt maar gewoon een marge van +/- 40% op de inkoopprijs van de producten hanteert, heeft een brutowinst van minimaal 14 EUR per bestelling.

Daar moeten uiteraard nog allerlei kosten van af, waaronder de bezorging.

Maar om nu te zeggen dat het echt niet uit zou kunnen, en het aanbieden van de huidige "gratis" bezorging onhoudbaar is, lijkt me wat overdreven.

 

De pizzaboer lukt het ook, en die moet redelijk snel bezorgen, want anders komt de pizza koud aan.

Het bezorgen van boodschappen is enigzins planbaar. Ook bij aanbieders waarbij de consument het gevoel heeft dat deze de controle heeft en zelf een bezorgmoment kan kiezen, kan een aanbieder de keuzes die je hebt limiteren tot momenten waarop er toch een karretje in die wijk moet zijn...

 

Link naar reactie
5 minuten geleden, Maxn zei:

Maar om nu te zeggen dat het echt niet uit zou kunnen, en het aanbieden van de huidige "gratis" bezorging onhoudbaar is, lijkt me wat overdreven.

 

Ze zeggen zelf dat ze er al twintig jaar verlies op maken. Amazon maakt ook nog steeds verlies op de eigen verkoop van producten. Picnic heeft oa de Brenninkmeijers als suikeroom. Aldi en Lidl verdienen in Duitsland wellicht met non-food dat betere brutomarges heeft. Bij Jumbo rekent opa Van Eerd nog mee. Alibaba lift mee met de Chinese overheid.

 

Gratis is al vanaf het begin niet vol te houden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
(aangepast)
13 uur geleden, TwaBla zei:

Ze zeggen zelf dat ze er al twintig jaar verlies op maken.

 

Zou ik ook roeptoeteren. Vooral geen concurrerende online supermarkt beginnen hoor, want het levert echt niets op. :face-savoring-food:

 

Geen van de grote jongens publiceert hoeveel winst er daadwerkelijk op online verkopen gehaald wordt.

En ze lijken af en toe een aparte mening te hebben over wat meetelt als winst.

Zo riepen AH & Jumbo eerder in de media dat het niet winstgevend was want de bezorgkosten die zij rekenen zouden de kosten niet dekken.

Alsof er geen marge zit op wat je bestelt, en al die klanten anders naar hun fysieke winkel waren gekomen...

aangepast door Maxn
Link naar reactie
1 uur geleden, Maxn zei:

Geen van de grote jongens publiceert hoeveel winst er daadwerkelijk op online verkopen gehaald wordt.

 

Nee, dat rekenen we uit. Daar heb je analisten en pers voor. Bij Amazon valt het te deduceren. 

 

Uit die brutomarge (verschil verkoopprijs en inkoopprijs) moeten heel veel kosten gedekt worden. De nettomarge is maar een paar procent, want de concurrentie is enorm. Supermarkten moeten het hebben van omloopsnelheid. De extra kosten van bezorging wegen daar veel zwaarder dan in de boekhandel of bij kleding. Zeker omdat diepvries + koelvers + conserven samen vervoerd worden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

 

Dat is een heel andere vraag: de heiligverklaring van ondernemers. Maar het antwoord is simpel. Wil je net zo rijk worden als Bezos, dan moet je geen online boekwinkel openen. Bezos is ook niet rijk geworden van de opbrengst van zijn online boekwinkel, maar van de waarde van zijn aandelen. Bezos zit in de business van story-telling. En dat doet-ie al heel lang heel goed. 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.