[Artikel] Het einde van de online supermarkt

Aanbevolen berichten

Niet alleen voor de kleine ondernemer is dit iets om rekening mee te houden. Ook de grote merken moeten hun model aanpassen. Als je tegen je smart-assistent roept "Alexa, ik heb wc papier nodig" bepaalt Amazon welk merk er in het bakje komt. Dat lijkt me nogal een bedreiging voor de A-merken.

Dat gaat 'm niet worden.

 

Consumenten worden erg boos wanneer ze merk B in plaats van het bestelde A krijgen. Die zijn niet zomaar uitwisselbaar. Het kan wel gebeuren tijdens de bestelprocedure, als suggestie. By-ze-way: B is in de aanbieding komende week!

 

Toch heb je in zoverre gelijk dat Amazon al huismerken heeft laten ontwikkelen, inmiddels goed voor 2% van het totale aantal verkochte producten.

 

71oDejL1zyL._SY355_.jpg

 

En je kan je een intelligente dienst voorstellen, zoals boodschappentips. U kunt 15 euro per kwartaal besparen als u overstapt van merk A naar B! Of advies om verpakking te besparen. 8)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

pfff, meld ik me aan bij die online supermarkt met die leuke elektrische wagentjes krijg ik doodleuk een melding dat ik nr 650 op de wachtlijst ben. :-\ krijg ik als troost een tros bananen gratis als ik aan de beurt ben om van hun diensten gebruik te mogen maken. ;D

 

Zie de supermarkt bij ons in de buurt nog niet zo gauw verdwijnen, sterker sinds picnic rond rijd in ons dorp komen ze allemaal met allerlei mogelijkheden om online te bestellen en afleveren wanneer het jou uitkomt.

Link naar reactie

pfff, meld ik me aan bij die online supermarkt met die leuke elektrische wagentjes krijg ik doodleuk een melding dat ik nr 650 op de wachtlijst ben. :-\ krijg ik als troost een tros bananen gratis als ik aan de beurt ben om van hun diensten gebruik te mogen maken. ;D

 

Zie de supermarkt bij ons in de buurt nog niet zo gauw verdwijnen, sterker sinds picnic rond rijd in ons dorp komen ze allemaal met allerlei mogelijkheden om online te bestellen en afleveren wanneer het jou uitkomt.

 

ja Henk, dat doen ze om optimale routes te kunnen starten. Mijn dochters hadden nummer 8500 en 3750 en waren binnen een maand ingepland als klant.

Link naar reactie

Yeah, die getallen lijken enorm inderdaad, ik geloof dat ik bij aanmelding iets van nummer 6500 op de wachtlijst was, maar binnen een maand diensten kon afnemen (in utrecht). En ja, daar dat een gratis tros bananen bij!

 

Overigens denk ik niet dat dat nummer in de wachtrij veel zegt over hoe snel het gaat duren voordat je kunt bestellen. Ik zag die picnic wagentjes al stoppen voor de deur van mijn gebouw, dus zat feitelijk al in de route die ze normaliter dagelijks rijden. Eigenlijk was ik verbaasd dat ik uberhaupt in een wachtrij kwam gezien ze al mensen in hetzelfde gebouw bedienden en er dus geen extra routeplanning (maar wellicht wel capaciteit) voor nodig was.

 

Vermoedelijk is het gewoon een groeispurt - ze rijden de route al, maar de karretjes zijn gewoon overvol zodat de extra capaciteit moeten inzetten.

 

Wat ze dan wel weer heel aardig doen is het tijdstip van bezorgen aangeven: dat is meestal een window van 20 of 30 minuten, en vrijwel altijd halen ze het daarbinnen. Een enkele keer zijn ze 10 minuten later oid, maar dagt komt wellicht omdat ze dit hele appartementencomplex door moeten en de volgorde binnen 1 geografische locatie niet helemaal vast staat: geografisch gezien hebben hier 132 adressen exact dezelfde gps coördinaten voor de voordeur, en als je dan een paar klanten in 1 gebouw hebt hangt het nogal af van de volgorde.

Link naar reactie

Yeah, die getallen lijken enorm inderdaad, ik geloof dat ik bij aanmelding iets van nummer 6500 op de wachtlijst was, maar binnen een maand diensten kon afnemen (in utrecht).

Dat gedoe met die (lange) wachtlijst zou best wel eens nep kunnen zijn.

De truc van de 'fake schaarste' staat in alle growth hacking handboeken.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie

Yeah, die getallen lijken enorm inderdaad, ik geloof dat ik bij aanmelding iets van nummer 6500 op de wachtlijst was, maar binnen een maand diensten kon afnemen (in utrecht).

Dat gedoe met die (lange) wachtlijst zou best wel eens nep kunnen zijn.

De truc van de 'fake schaarste' staat in alle growth hacking handboeken.

 

Dat zou inderdaad heel wel kunnen. Anderzijds liep mijn wachttijd af toen ik ergens in azie zat, en kreeg er nog wel een mailtje achteraan of ik wilde bestellen of mijn plek in de wachtrij wou afgeven aan een ander. Ik ben er verder niet op ingegaan en kon na thuiskomst gewoon bestellen, een paar weken na dat mailtje.

 

Maar goed, dat kan ook een puur praktische overweging zijn geweest: de picnic karretjes kwamen hier al vrijwel dagelijks voor het gebouw voordat ik er ooit wat bestelde, dus het is niet dat ze voor mij moeten omrijden of iets dergelijks.

 

Wellicht kan het allemaal nog wel een stukje efficienter met meer robotica in de distributiecentra, met als uiteindelijk resultaat dat men same-day-delivery kan gaan aanbieden. Feitelijk kan dat al bijna gezien de voornaamste vertragende factor feitelijk het plannen van routes en chauffeurs is. Als dat autonoom kan zou het gewoon 24/7 kunnen werken en je je boodschappen binnen een paar uur geleverd kunnen krijgen, al moet je ze dan waarschijnlijk wel zelf uit het wagentje pakken ipv een gozer met een steekkarretje die de boel zo je keuken in rijdt ;)

 

Link naar reactie

 

Ondertussen in België.

 

De Belgische onlinesupermarkt Wink stopt ermee. De webwinkel was sinds zijn start verlieslatend.

 

Winst maken door online boodschappen te verkopen is erg moeilijk. Dat toont de stopzetting van Wink aan. De dochter van de Belgische supermarktgroep Louis Delhaize maakt al sinds zijn oprichting in 2013 verlies. In juli sluit de webwinkel de deuren, meldt het vakblad LSA.

 

Bij Wink kunnen klanten online shoppen en de boodschappen aan huis laten leveren of afhalen in afhaalpunten, die niet verbonden zijn aan een reguliere supermarkt.

 

Geconsolideerde cijfers van Wink zijn niet te vinden, maar de afhaalpunten in Zaventem en Waver zijn zwaar verlieslatend, blijkt uit hun jaarrekeningen. Het Wink-afhaalpunt van Zaventem maakte in 2016 1,5 miljoen euro verlies op 880.000 euro omzet. Dat van Waver boekte 1,4 miljoen euro omzet en evenveel verlies.

(De Tijd)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Ahold Delhaize zou op termijn natuurlijk ook kunnen kiezen voor een one brand strategy voor de Benelux en één logistiek systeem. De genoemde getallen zijn natuurlijk waanzin, zelfs voor een supermarktketen. Jumbo heeft C1000 ook als merk geschrapt. Zie eens wat er vanaf begin 2000 verhandeld is aan supermarktlocaties en nog altijd zijn er behoorlijk veel merken.

 

Sligro Food Group verkoopt EMTÉ aan Jumbo en Coop en wordt leverancier van La Place. La Place van..., juist...

 

Groet,

 

Highio

 

Edit: Wink is kennelijk of blijkt na goed lezen van Louis Delhaize (Group), wat veel meer lijkt op de Noord-Hollandse supermarktfamiliebedrijven, niet van Delhaize Group. Delhaize (Group) heeft ook afhaalpunten en een bezorgservice. Colruyt noemt dit Collect&Go. Die draaien ongetwijfeld wel gewoon door. Amai!

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

Drive.be van Carrefour is ook nog een aanbieder. Het valt me wel op dat die afhaalpunten in naam en beleving flink lijken te verschillen van de supermarktformules.

 

Hoe maak je een afhaalpunt of parkeerplaats vertrouwd, gezellig of sociaal?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

Je kunt je afvragen in hoeverre een afhaalpuntformule, zoals Wink of Superdirect, vergelijkbaar is met een thuisbezorgformule … of een personal supershopper.

Je kunt je vanalles afvragen.

 

Wat is jouw antwoord?

 

Verschil is dat een afhaalservice moet investeren in een drive-in locatie met personeel en een bezorgservice in wagentjes met personeel. Ze zijn voor de grote supermarkten zeer vergelijkbaar omdat beide modellen voors en tegens hebben. AH doet dan ook aan beide varianten.

 

De aanloopkosten van elke variant zijn hoog, zeker als de service geen extensie is van een bestaande formule. Als je na één of twee jaar stopt, zijn die aanloopkosten relatief hoog tov de omzet. Een gewone online supermarkt maakt veel minder verlies.

 

Maar ze maken wel allemaal verlies. ::)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Het is allemaal lang niet makkelijk, maar wat Ward ongetwijfeld bedoelt is dat de bezorgservice en crowd shoppers beter planbaar/schaalbaar en flexibeler inzetbaar (minder kapitaalintensief met vraagteken?) zijn. Een afhaallocatie heeft evenals een winkel een vast verzorgingsgebied.

 

Weekendgroet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

Ze zijn allebei schaalbaar. Het afhaal-model wordt in Frankrijk op grote schaal in praktijk gebracht - een paar jaar geleden goed voor 89% van alle online foodaankopen. De parameters verschillen een beetje. Een bezorgdienst kan bestelautootjes laten rondrijden in een groter gebied dan een enkel afhaalpunt bedient, veronderstel ik. Uiteindelijk zou het afhaal-model goedkoper moeten zijn dan het bezorg-model.

 

Vanwege de klassieke last mile heeft Amazon een supermarkt gekocht. ;)

 

 

Wat crowdshoppers zijn weet ik niet.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Wat crowdshoppers zijn weet ik niet.

Daarmee bedoel ik de personal shoppers van de bezorgservice die uit een lokale supermarktvestiging bevoorraad worden of die daar zelf picken. Zeg maar de buurjongen die vroeger een tientje meekreeg om een lijstje met boodschappen en een zak snoep of ijsje voor zichzelf te halen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

Jumbo doet dat op zich best slim. Die rekent 6 euro bezorgkosten, maar ze hebben ook altijd speciale aanbiedingen. Als je die producten bestelt betaal je geen bezorgkosten. Je koopt dan wel producten die je waarschijnlijk niet nodig hebt, maar ach die zijn toch "(bijna) gratis" want nu bespaar ik 6 euro op de bezorgkosten.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie

Dat afhaal model gaat hem denk ik nooit worden - als ik toch al moet gaan rijden om boodschappen af te halen kan ik net zo goed naar de supermarkt rijden. Soit, het kost me 5 a 10 minuten om de producten in een mandje te mikken en af te rekenen, versus wellicht 1 a 2 minuten om mn bestelling af te halen.

 

Het probleem is meer dat het weinig tijd en moeite bespaart: Of ik nou 25 of 28 minuten kwijt ben om boodschappen te doen is niet zo heel relevant, het verschil met letterlijk 0 minuten voor een bezorgdienst wel.

 

Dat afhaalmodel kent eigenlijk vooral nadelen: de klant is er niet significant sneller mee geholpen, maar ziet niet de aanbiedingen op de kopschappen en andere prominente plaatsingen in de supermarkt waar nog wat extra omzet/marge te behalen valt voor de supermarkt.

 

De positie van iets als picnic zit er aangenaam tussen in: Het is goedkoper om naar de Lidl te rijden voor dezelfde lading boodschappen, bij de AH ongeveer even duur maar met een groter assortiment. Picnic zit er qua assortiment en prijsstelling een beetje tussenin, maar scheelt me wel een hoop tijd die vaak de potentiele besparing van een paar euro van kopen bij de lidl ruimschoots waard is.

Link naar reactie
Hoe zit dat bij Jumbo's in het algemeen? Was dat niet 1 van de supermarktketens waarbij de prijzen per filiaal verschillen? Sowieso: hoe groot was het verschil eigenlijk?

 

Jumbo blijkt in 54% van zijn filialen hun hoogste prijsniveau te hanteren, in 32% hun middelste prijsniveau en in 14% hun laagste. Bron

 

Gaat wel hard dan met 584 filialen.

Link naar reactie

pfff, meld ik me aan bij die online supermarkt met die leuke elektrische wagentjes krijg ik doodleuk een melding dat ik nr 650 op de wachtlijst ben.

 

4 maanden later kan ik ineens bestellen ;D zonder enige waarschuwing vooraf :P Gelijk maar even gedaan en morgenavond komen ze het bezorgen.

 

Binnen een paar minuten voor de hele week gewinkeld en betaald. Van mij mag de online supermarkt blijven bestaan. :)

 

Link naar reactie

Yeah, die wachtlijst van picnic is raar, je begint op nummer tigduizend, het het blijft een heel hoog getal en opeens krijg je toegang. Dat liep bij mij zo, maar ook bij vrienden die zich hebben aangemeld.

 

Ik geloof dat het bij mij 2 a 3 maanden duurde - en ik zat toevallig ook nog in indonesie toen mijn account actief werd... gelukkig hebben ze het niet gedeactiveerd of iets dergelijks bij gebrek aan bestellingen toen.

 

Maar superhandig is het wel, morgen staan ze weer voor de deur met een fucktonne aan boodschappen die ik niet hoef te slepen :D

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 280 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.