Jump to content
Sign in to follow this  
Ab Bauer

Het einde van de online supermarkt

Recommended Posts

Maar superhandig is het wel, morgen staan ze weer voor de deur met een fucktonne aan boodschappen die ik niet hoef te slepen :D

 

Tja, maar wie doet het slepen dan wel? Die "gratis" bezorging gaat ons in de toekomst nog veel geld kosten vrees ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Leuk al de enthousiaste klanten. Alsof ze een lot uit de loterij hebben gwonnnen wanneer de bezorging plots op gang komt. Daar zit een heel nieuw business model in.

 

Sinds gisteren bent u toegelaten tot de groenteafdeling!

 

There is always another level in Mario Supermarket...

 

 


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

U hoeft nog maar 2500 euro te besteden om toegang te krijgen tot onze ruime selectie speciaal bieren

 

over 20 jaar is heel het leven een spelletje.

 

Gamification is hot..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk al de enthousiaste klanten. Alsof ze een lot uit de loterij hebben gwonnnen wanneer de bezorging plots op gang komt. Daar zit een heel nieuw business model in.

 

Mogelijk wel, ook qua groeimodel, wellicht dat ze op een gegeven punt same day delivery kunnen gaan doen en dat ook gestapt gaan aanbieden aan bestaande klanten of iets dergelijks.

 

Mensen het idee geven dat ze iets bijzonders hebben vergkregen terwijl het feitelijk niet zo bijzonder is werkt soms prima. Denk aan airlines waar je op een gegeven moment een frequent flyer kaart krijgt, waar je bijna niets mee kan (voor de halve prijs de lounge in oid, daar verdienen ze nog steeds aan), maar op een gegeven moment in een hoger segment komt die lounge opeens wel "gratis" is, je met miles een businessupgrade kunt kopen of whatever.

 

Dat soort loyalty programs werken echt wel, ze bestaan niet voor niets al decennia. En wat het je als klant kost? Soms niets: als je met A of B op dezelfde dag tegen gelijk tarief kunt vliegen ga je met A vanwege de miles.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

pfff, meld ik me aan bij die online supermarkt met die leuke elektrische wagentjes krijg ik doodleuk een melding dat ik nr 650 op de wachtlijst ben.

 

4 maanden later kan ik ineens bestellen ;D zonder enige waarschuwing vooraf :P Gelijk maar even gedaan en morgenavond komen ze het bezorgen.

Als wij de media mogen geloven, dan is het aantal wachtenden opgelopen tot 75.000. De bijkomende vraag is dan wel of iedereen op enig moment daadwerkelijk iets gaat bestellen én blijven bestellen.

 

Zie ze bij ons in de straat ook bezorgen ... en toegegeven het heeft wel wat, die kleine karretjes. Het is in ieder geval aantrekkelijker dan een grote vrachtwagen van AH voor je deur.

 

Ik gun Picnic het succes waar ze zo hard aan werken, maar voorlopig blijf ik één keer per werk shoppen in de winkel van Kordaat bier.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik gun Picnic het succes waar ze zo hard aan werken, maar voorlopig blijf ik één keer per werk shoppen in de winkel van Kordaat bier.

 

Tot voor kort deed ik dat op de vrijdagmiddag bij maar dan bij zijn Duitse broertje en zijn duurdere buurman ;D Dacht altijd goedkoop uit te zijn en dat klopte ook wel maar nu winkel ik op vrijdagavond 3 minuten in de app en wordt het zaterdag tussen 18:00 en 19:00 bezorgd. ;) Het enige tijdstip van de week dat we altijd even thuis zijn om te bankhangen ;D

 

De uurtjes winkelen die ik niet meer doe leveren me een stuk meer op.

 

effe bobo gegeten en nu 100 meter hekwerk schoonmaken. spijl voor spijl monnikenwerk dus ;D

 

Als het aan mij ligt blijft de online supermarkt tot het einde der dagen. ;)

 

 


Rieel-schoonmaak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Henk, heb je al besteld voor de decemberdagen (22/23/29/30/31)?

 

Ik ben wel benieuwd hoe dat ooit bol gewerkt gaat worden of wanneer de inschrijving start.

 

Welke klant wordt bediend en welke niet? Ik vermoed first come first served.

 

Groet,

 

Highio

 


HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het komt inderdaad wel eens voor dat een bezorgdag vol is (bij mij 1 keer gebeurd, probeerde ergens rond 20:30 te bestellen, normaliter mogelijk tot 22:00). Het zal met de feestdagen zeker first come first served zijn en vol lopen, ze hebben geen extra karretjes staan of iets dergelijks.

 

Wel 75.000 mensen in de wachtrij om te kunnen gaan bestellen trouwens, maar ze moeten gewoon dc's blijven bijbouwen om het te behappen. https://www.rtlz.nl/beurs/bedrijven/artikel/4462911/picnic-online-boodschappen

 

Of ze winst (gaan) maken weet ik overigens niet, das altijd maar de vraag bij zulke snelgroeiende dingen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Henk, heb je al besteld voor de decemberdagen (22/23/29/30/31)?

 

Groet,

 

Highio

 

 

 

haha, zo ver vooruit werken ze niet. vanmiddag besteld met levering op zaterdag. Volgende week zaterdag kan je zelfs nog geen eens kiezen.

 

Tot nu toe nog niet meegemaakt dat de bezorgdag vol zit. En meestal begin ik al op maandag artikelen in de wagen te stoppen. Perfect alternatief voor al die briefjes op de koelkast ;D

 

En of ze ooit winst gaan maken? Gezien het gemak wat we er van ondervinden zou ik zelfs geen moeite hebben met een stukje bezorgkosten. ;)


Rieel-schoonmaak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat die gratis bezorging echt een super speerpunt is dat ze niet snel zullen opgeven, maar eerder compenseren door de prijzen te verhogen. Ik heb dit al hier en daar gezien met hun huismerk artikelen - qua A merken zijn ze best goedkoop, maar vergeleken met een huismerk van lidl of zelfs AH zijn de huismerken toch wel wat prijziger.

 

Niet dat ik het erg vind om een paar procent meer te betalen voor mn boodschappen als ze gebracht worden ipv ik ze moet gaan halen - ik vermoed dat zelf gaan halen meer aan benzine kost dan het bij picnic duurder is, en dan woon ik nog binnen een kilometer van een lidl, en binnen anderhalve kilometer van een ah, plus, aldi, vomar, jumbo en dergelijke.

 

Wat ik recentelijk ook zag is dat ze retourzendingen komen meenemen van een aantal online verkopers - dat lijkt me een heel slim gebruik van capaciteit en kan ze wellicht best nog wat winst opleveren. Het is wellicht een beetje krom als je iets koopt bij coolblue oid, dat product niet bevalt en je boodschappenbezorger het mee terug neemt, maar scheelt je wel weer een rit naar een winkel of postlocatie. Mooi meegenomen denk ik dan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Picnic zit nu in het segment van de nieuwe Spar-shopper. Waar de Spar met kleine zaken de rollatorklant bedient die niet te ver wil wandelen, is Picnic relevant voor de gemakshopper die thuis wil bestellen. Dan kun je met een standaard merk-assortiment en wat vers-aanvulling een eind komen. Toch een soort SRV 2.0. SRTwee!

 

Kijk je naar AH en Jumbo dan doen die heel veel aan productverbetering met gespecialiseerde leveranciers (AH), premium private label, breed aanbod vers en innovatie in kant-en-klaar. Daarom heeft Jumbo ook La Place overgenomen. Kunnen ze met Kerst lekker uitpakken.

 

Daar heeft Picnic helemaal de capaciteiten niet voor. Ik ben benieuwd hoe deze formule zijn klanten met Kerst gaat verrassen. Ik vrees dat het karig en voorspelbaar word: rollade met spruitjes, kalkoenromp met rode kool. Geen spektakel. Voedselvreugdeloos.

 

De argeloze klant van Picnic die bijvoorbeeld eens op het blog kijkt, vraagt zch vast af of hij wel bij hetzelfde bedrijf zit. Oeps, sta je ineens in de machinekamer. Ook op Facebook weinig food fun en vooral organisatienieuws.

 

Dan zit je dus als Picnic net niet in de productgroepen met mooie marge, maar wel in het domein waar de prijzen altijd onder druk staan en de marges minimaal zijn. Daar wil je de goedkoopste zijn, met een distributiemodel dat het duurste is. Dan heb je inderdaad de steun van de Brenninkmeijers nodig om te overleven.

 

Als Picnic groot genoeg is kunnen ze ook belevings-food gaan toevoegen. ;D

 


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, ik zou bestellen bij picnic ook niet direct fun-shoppen willen noemen ;)

 

Natuurlijk pak de XL AH hier flink uit met de feestdagen met prominent geplaatste luxeproducten en maken ze vast heel veel extra winst in die paar weken. Overigens doet de Lidl dat ook best aardig als het een groot filiaal is.

 

Maar goed, die andere 50 weken van het jaar zijn denk ik toch belangrijker.

 

Ik zou het al een prestatie vinden als picnic rond de feestdagen met het gebruikelijke assortiment al haar klanten kan bedienen. Capaciteit hebben ze niet heel veel over - ze zouden langere uren kunnen rijden, maar of de dc's en transport daarheen dat aan kan weet ik niet.

 

En vraag is er vast wel: als er -iets- is dat ik NIET wil doen is het op 24 december naar de supermarkt die bomvol is en waar alles waar een auto op past opeens geldt als openbare parkeerplaats :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kijk je naar AH en Jumbo dan doen die heel veel aan productverbetering met gespecialiseerde leveranciers (AH), premium private label, breed aanbod vers en innovatie in kant-en-klaar. Daarom heeft Jumbo ook La Place overgenomen. Kunnen ze met Kerst lekker uitpakken.

 

Gisteren in de Jumbo-nieuwsbrief: “Nieuw in het assortiment: La Place chocoladeproducten”

 

241020180818_214409DS-9_240x240.png201020180652_214399STK-9_240x240.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
Daar heeft Picnic helemaal de capaciteiten niet voor. Ik ben benieuwd hoe deze formule zijn klanten met Kerst gaat verrassen.

Niet, want dat verwacht deze Picnic klant ook helemaal niet: die laat de standaard door de weekse boodschappen bezorgen door de Picnic en gaat voor de Kerst eens lekker struinen bij de Hocras, Sligro en ..vooruit.. de Albert Heijn (misschien hebben die dit jaar wél eetbare morilles, you never know)

 

Ik vrees dat het karig en voorspelbaar word: rollade met spruitjes, kalkoenromp met rode kool. Geen spektakel. Voedselvreugdeloos.

Voor mensen die kun kerstboodschappen door de Picnic laten bezorgen lijkt me dat al spectaculair en voedselstressvol genoeg: dingen die niet in de magnetron passen en een bereidingstijd van langer dan 18 minuten hebben ;D

 


B2Bsure ->  vooruithelpers bij risicomanagement & verzekeringen

 

Vragen over AOV, broodfonds en UWV of een vrijblijvende offerte van één van de beste AOV-adviseurs van Nederland? ->  Contact

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo blijft het sprookje wel in stand. Als ik de kwartaalcijfers lees is de online omzet sterk gegroeid en de winst van het concern gestegen. Dat is echter geen causaal verband. Ahold maakt verlies op BOL en zijn eigen online verkoop, maar dat verdwijnt in de winst door fusievoordelen na de overname van Delhaize. Dus Nu.nl vergist zich.

 

Of toch niet?

AH_online_winst.thumb.jpg.e47225c936e167e71f8d47c451a8e408.jpg


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zou inderdaad kunnen, zonder de cijfers in detail te bekijken is het prima mogelijk dat men online nog steeds verlies draait maar dat ruimschoots goedmaakt met gestegen retail omzet.

 

Maar goed, dat is een strategie die vaker voorkomt: online keihard uitpakken met de laagste prijzen en veel reclame, enorme verliezen draaien tot alle concurrenten op de schop zijn gegaan en dan de winst pakken. Het is een beetje een Zalando verhaal: die hebben eerst ook 4 jaar verlies gedraaid (120 miljoen euro in het 4e jaar) en zijn daarna winstgevend geworden. Die 4 verliezende jaren hebben ze wel een omzet van 2 miljard opgeleverd. Inmiddels is die omzet verdubbeld, maar nu wel met 200 miljoen winst.

Share this post


Link to post
Share on other sites
...maar nu wel met 200 miljoen winst.
Dat was de verwachting over 2017 en wordt ook voor dit jaar gewenst. Vorig jaar was de winst meer dan 100 miljoen. Toch heel netjes. Maar het zwabbert nog steeds enorm op en neer. In de drie kwartalen van dit jaar hebben ze opgeteld 5 miljoen verlies gemaakt. Misschien dat het vierde kwartaal alles goed maakt.

 


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat mij betreft komt er geen einde aan de online supermarkt. ;) Gisteren voor het eerst in 2 maanden weer eens in de supermarkt geweest. En bij binnenkomst wist ik gelijk al waarom de online supermarkt vanaf het eerste moment van bestellen heb omarmt ;D (of moet dat met een "d" zijn ???)

 

En voor de liflafjes en lekkere dingen hebben we voldoende speciaalzaken en restaurants hier in het dorp. :)

 


Rieel-schoonmaak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thuiswinkel.org heeft een boel expertise gebundeld in ShoppingTomorrow. Dat platform publiceert vandaag een rapport op basis van onderzoek in een panel (N=1000) van GfK. Erg gevaarlijk, zulke panels. Voor je het weet heb je enorme vertekeningen in je projectie op de rest van de wereld.

 

Dit panel besteedt NU AL een kwart van zijn uitgaven aan producten en diensten bij webshops. Dat is een getal dat qua representativiteit makkelijk te controleren valt bij banken en payment service providers.

 

Over vijf jaar is dat 44% voorspelt GfK. In die tijd zal online boodschappen doen bij supers toenemen van 4% naar 22% verwacht het panel. De experts van ShoppingTomorrow zijn minder bullish: die voorzien 13%.

 

Ik voorspel dat GfK binnen vijf jaar leert panelonderzoek te relativeren. :classic_laugh:

Edited by TwaBla

Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 17-2-2018 om 20:01, Norbert Bakker zei:

Yep, dat is mijn gedachte ook. Maar er zit wel een doel achter, Amazon en AH doen dat niet voor niets....

 

Volgens Tadek Solarz (CMG) trekt Ahold nu de handrem aan door Bol.com niet langer als webwarenhuis te laten groeien maar als platform. Hij verwijst naar een artikel op Emerce.

 

Quote

Webwarenhuis Bol gooit de handdoek in de ring

Het heeft eventjes geduurd, een jaar of twintig, maar daar was dan het nieuws. Webwinkel Bol stopt als pure online retailer. Het idee dat je met de huidige technologische stand van zaken als pure online retailer vanzelf een geldmachine wordt als je maar voldoende schaal hebt bleek een fantasie. 

 


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vergeet ook "the bigger fool" niet:

 

Quote

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de boel wordt klaargestoomd voor een verkoop aan Alibaba, de ultieme wereldwijde online baas als het gaat om handelsplatformen. Het zou niemand verbazen als met een dergelijke verkoop de investering van Ahold in Bol toch nog goed uitpakt, maar eerlijk gezegd is dat dan meer geluk dan wijsheid. 

 

Alibaba maakt wél winst (veel meer dan Amazon zelfs). Best interessant om te kijken waarom het Ma wel lukt(e).  Is dat door schaalgrootte of ook door meer geluk dan wijsheid?

 

Back on topic:

Wat zegt dit online webwinkel-verhaal over online supermarkten? Is een online supermarkt - zeker in combinatie met een keten stenen winkels - niet gewoon rendabel te maken als er maar voldoende klanten zijn die bereid zijn de meerprijs voor thuisbezorgen te betalen?  Laten we het vooral niet moeilijker maken dan het is: een concept is levensvatbaar als er positieve kasstromen gegenereerd worden, en dat staat los van alle ge-OH over new economy, big data en "platformen" :classic_wink:


B2Bsure ->  vooruithelpers bij risicomanagement & verzekeringen

 

Vragen over AOV, broodfonds en UWV of een vrijblijvende offerte van één van de beste AOV-adviseurs van Nederland? ->  Contact

Share this post


Link to post
Share on other sites
Quote

Is een online supermarkt - zeker in combinatie met een keten stenen winkels - niet gewoon rendabel te maken als er maar voldoende klanten zijn die bereid zijn de meerprijs voor thuisbezorgen te betalen?

Dat geldt ook voor andere food delivery en non-food (online) retail en heel veel pakketzendingen.

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Alibaba maakt wél winst (veel meer dan Amazon zelfs).

 

Wanneer je behalve naar de cijfers ook naar de maatschappelijke impact kijkt van zulke initiatieven, en we met wetten en arbeidsmarktregels de kosten van zulke ondernemingen verhogen naar een realistisch en wenselijk niveau (en de subsidies weghalen), onstaat er een situatie waarin we echt keuzes kunnen maken.

 

Het Europese DC van Alibaba is eind vorig jaar op het nippertje niet naar Maastricht of Weert gegaan en wel naar Luik, omdat ze daar nachtvluchten toelaten. Levert Luik 3000 banen op, die in praktijk grotendeels naar geïmporteerde uitzendkrachten uit Oost-Europa gaan. Ondertussen moet het Waals gewest miljoenen betalen aan omwonenden van dat vliegveld vanwege geluidsoverlast.

 

Volgens mij moeten we vooruitgang eens opnieuw gaan definiëren. Dat zijn niet de miljoenen winst van Ma, dat weet ik wel. :classic_tongue:


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept