• 0

Lastige opdrachtgever

Beste lezers,

 

Ik ben nieuw op dit forum en ik wil jullie graag een situatie voorleggen.

Alle hulp en advies is welkom, alvast bedankt!

 

Sindskort ben ik in zee gegaan met een nieuwe opdrachtgever. De betreffende

persoon is de leider van een muzikanten gezelschap en hij heeft mij

ingehuurd voor een optreden waarbij ik werkzaam ben als individueel artiest

waar een X bedrag ex. btw voor wordt uitgekeerd. Afspraken over gage en

dergelijke zijn van tevoren mondeling gemaakt en ik heb ze ook schriftelijk

in de mail staan.

 

Na het optreden vroeg de opdrachtgever mij om een VAR verklaring en een

kopie van een geldig identiteitsbewijs. Hier gingen natuurlijk allerlei

belletjes bij mij rinkelen en toen heb ik hem uitgelegd dat de VAR sinds 1

mei 2016 afgeschaft is en individuele artiesten volgens modelovereenkomst

9101586370-1 werken. Daarnaast heb ik hem nadrukkelijk erop gewezen dat

sinds de afschaffing van de VAR opdrachgevers geen kopie van ID meer in hun

boekhouding mogen bewaren. Sterker, ze mogen volgens mij er niet eens om

vragen. Wat wel mag is de opdrachtnemer vragen om zich op locatie te

identificeren. Verder verwijs ik in mijn factuur naar de betreffende

modelovereenkomst aan de hand van deze zin:

 

Dit optreden vindt plaats volgens de modelovereenkomst

artiestenregeling individueel, beoordeling Belastingdienst nr.

9101586370-1, d.d. 07-10-2015.

De artiest kiest ervoor om geen gebruik te maken van deze

artiestenregeling, dus om geen loonheffingen te laten afdragen en niet

verzekerd te zijn voor de werknemersverzekeringen. Door deze keuze mag de

opdrachtgever de gage voor het optreden bruto aan de artiest betalen.

 

Hij bleef voet bij stuk houden en beweerde dat als ik hem geen geldige VAR

en kopie ID stuur, hij mij ook niet gaat uitbetalen. Al deze zaken zijn via

de mail besproken, ik heb dus al deze dingen zwart op wit staan. Voor zover

ik weet sta ik als opdrachtnemer in mijn recht, maar door dit soort

situaties ga ik toch aan mezelf twijfelen en ben ik bang dat ik bepaalde

dingen over het hoofd heb gezien. Heb ik in deze situatie juist gehandeld?

Het is zelfs zover gekomen dat ik voor het telefonisch contact wat wij

hebben een app heb geïnstalleerd waarmee ik de gesprekken op kan nemen en

later terug kan luisteren.

 

Ik hoor graag wat jullie hierover te zeggen hebben. Bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik vind dit erg verwarrend lezen, het optreden vindt plaats volgens de modelovereenkomst artiestenregeling, waar je geen gebruik van maakt?

Het wordt door jan en alleman hier verwarrend gemaakt!

 

Er wordt niet betaald omdat er geen VAR en ID wordt gegeven ... En die truc, want een truc is het, is al zo oud als de VAR zelf.

 

Vooralsnog wordt de factuur niet betwist ... en nu maar hopen dat de opdrachtgever niet meeleest.

 

Het is zoals Highio al veel eerder schreef ... Herinneren, aanmanen en incasseren ... en dat laatste door een incassobureau met een beetje haar op de tanden.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Het is een manier om schriftelijk kenbaar te maken dat de artiest kiest voor opting out: http://bouwmanveldhuijzen.nl/upload/files/De-VAR-is-dood-leve-de-modelovereenkomst.pdf

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dit erg verwarrend lezen, het optreden vindt plaats volgens de modelovereenkomst artiestenregeling, waar je geen gebruik van maakt?

Het wordt door jan en alleman hier verwarrend gemaakt!

 

Er wordt niet betaald omdat er geen VAR en ID wordt gegeven ... En die truc, want een truc is het, is al zo oud als de VAR zelf.

 

Vooralsnog wordt de factuur niet betwist ... en nu maar hopen dat de opdrachtgever niet meeleest.

 

Het is zoals Highio al veel eerder schreef ... Herinneren, aanmanen en incasseren ... en dat laatste door een incassobureau met een beetje haar op de tanden.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Wat mij betreft mag hij gerust meelezen. Ik ben zorgvuldig omgegaan met gegevens en niks benoemd op dit forum wat zijn identiteit bekend zou kunnen maken.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een VAR-verklaring aangevraagd en ontvangen nadat de VAR was afgeschaft (in 2016, over 2016). Ook vanwege een lastige klant die zei pas te zullen betalen als ik een recente VAR-verklaring kon laten zien. Blijkbaar betekent het schrappen van de wettelijke verplichting om VAR-verklaringen te verstrekken niet dat de belastingdienst geen VAR-verklaringen meer mág verstrekken.

 

Dit overigens terzijde.

 

Misschien is dat wel mogelijk ja, maar ik heb tot nu toe nergens gelezen dat het mogelijk is om een VAR aan te vragen. Dat staat niet vermeld op de site van de belastingdient. Alles wat ik tot nu toe heb gelezen wijst erop dat VAR de gewoon niet meer bestaat.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een VAR-verklaring aangevraagd en ontvangen nadat de VAR was afgeschaft (in 2016, over 2016).

Dat kan ...

 

De VAR is met ingang van 1 mei 2016 afgeschaft en aangezien de VAR telkens voor een heel jaar wordt (werd) afgegeven - van 01-01 t/m 31-12 - geldt deze voor het gehele jaar 2016.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Precies, één kalenderjaar geldig. We zijn nu meer dan 1,5 jaar verder na datto

Link naar reactie
  • 0

ps.

 

Hij heeft eigenlijk zelf al aangegeven dat hij je factuur [vermoedelijk] niet zal gaan betalen. Hij zegt namelijk dat hij zonder VAR verklaring en ID bewijs niet tot betaling zal overgaan.

 

Een VAR verklaring zul je [mijns inziens] nooit krijgen van de Belastingdienst omdat deze regeling als gevolg van de invoering van de Wet DBA inmiddels is afgeschaft. Hiervoor heeft de Wet DBA modelovereenkomsten in de plaats gesteld, waarvan ook nog is bepaald dat de Wet DBA tot 1 januari 2020 niet zal worden gehandhaafd [wat betreft eventuele fouten in het gebruik]

 

Dus de opdrachtgever loopt tot 1 januari 2020 [lees: dus ook nu] helemaal geen risico op naheffingen en boetes omdat de BD tot 1 januari 2020 niet zal handhaven. Check dit wel even goed met de BD.

 

Ook op het punt van het ID bewijs vraagt hij het ondenkbare.

 

Kortom: je zult nooit aan zijn voorwaarden kunnen voldoen.

 

Dus naar mijn bescheiden mening betekent "Eerst VAR verklaring en kopie ID bewijs inleveren voordat ik je ga uitbetalen = Ik ben helemaal niet van plan je te betalen" :)

 

Ik hoop nogmaals dat ik ongelijk krijg wat betreft je opdrachtgever.

 

[mod edit: idem]

 

Groeten,

 

Jeff

 

 

 

Bedankt, dit is dus precies wat ik hem probeerde wijs te maken. Vandaar dat ik het ook niet vertrouwde. Wat jij benoemt in je post is precies wat ik van verschillende betrouwbare bronnen heb vernomen. Factuur is inmiddels betaald

Link naar reactie
  • 0

Hoi Tenka90,

 

Ik las je bericht over een lastige opdrachtgever. Het lijkt erop dat deze 'opdrachtgever' de klappen van de zweep goed kent, en jou op basis van een kul argument gewoon niet of vertraagd wilt betalen.

 

Dilemma voor jou als opdrachtnemer is: hard aanpakken = [misschien] geen nieuwe opdracht, zacht aanpakken = [misschien] verdere inschakeling.

 

Tip: Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

 

Een incassobureau inschakelen kan een oplossing zijn, maar het lijkt erop dat deze 'opdrachtgever' ook dit ingecalculeerd te hebben. Je hebt hem immers duidelijk erop gewezen dat het hele VAR verhaal niet meer klopt omdat de BD als gevolg van de invoering van de Wet DBA met modelovereenkomsten werkt.

 

Sterker nog, het vasthouden aan dit VAR verhaal kan betekenen dat hij 'extra' niet betaaltermijn binnenhaalt, omdat hier gauw vier tot acht weken werkzaamheden wordt verricht door een incassobureau.

 

Het enige dat lijkt te helpen is om dit soort figuren weinig speelruimte te geven. Welke stappen hiertegen effectief zijn, hangt af van: [a] de hoogte van jouw factuur, en het budget dat je hiervoor beschikbaar stelt.

 

Je had in het begin aangegeven dat je een no cure no pay incassobureau wilt inzetten. Voor een doorgewinterde wanbetaler is dit weinig zinvol, omdat ook hij weet dat er na vier tot acht weken kop in het zand steken, je, of je moet gaan procederen, of je de vordering moet gaan afboeken.

 

Corrigeer me, maar ik ben eigenlijk best wel sceptisch tegenover je 'opdrachtgever', want het lijkt er gewoon op dat hij je niet of veel te laat gaat betalen.

 

[mod edit: geen werving aub, bovendien werken beide genoemde opties voor contactopname voor jou/jullie niet]

 

Succes in ieder geval. Ik hoop dat ik wat betreft je 'opdrachtgever' ongelijk heb of krijg.

 

Groeten,

 

Jeff

 

 

Maar als we een overeenkomst hebben met afspraken over het tarief en afspraken over de modelovereenkomst mag hij toch niet weigeren om te betalen? Het staat zwart op wit in de mail

Link naar reactie
  • 0

Goed dat je factuur inmiddels is betaald.

 

Klopt helemaal wat je zegt. Wat ik bedoelde te zeggen is dat je 'opdrachtgever' mogelijk al heeft ingecalculeerd dat je naar een incassobureau zou gaan stappen om je factuur langs die weg te innen.

 

Door - bijvoorbeeld - gedurende de behandeltermijn van het dossier in het geheel niet op het incassobureau te reageren, kan een [doorgewinterde] debiteur dan ook extra 'tijd' winnen om de factuur onbetaald te laten.

 

Afhankelijk van de hoogte van de factuur kan een dergelijke onwillende debiteur de kans inschatten of er uiteindelijk door de schuldeiser wordt gedagvaard of dat het voor de schuldeiser de moeite en de kosten niet loont waardoor de factuur uiteindelijk afgeboekt wordt. En dat is dus kassa voor deze debiteur.

 

Ik heb regelmatig dit soort figuren voorbij zien gaan, en je moet dit type debiteuren vooral kort houden. Strakke termijnen hanteren en na afloop van de laatste termijn moet duidelijk zijn welke richting het opgaat. Kan de debiteur betalen maar wilt hij niet en werpt hij allerlei smoesjes op om maar niet of later te betalen, dan kan je, na een laatste waarschuwing, maar beter direct gaan dagvaarden. Denk immers ook aan je eigen cash flow positie. Hoe langer je wacht hoe lastiger het wordt. Er kan immers van alles tussenkomen, zoals een snellere crediteur of zelfs een faillissement.

 

Uiteraard moet je ook wel onderzocht hebben of de debiteur wel solvabel genoeg is, anders heb je een waardeloos vonnis. Hiermee bedoel ik te zeggen dat je weliswaar een vonnis hebt waarin je in het gelijk bent gesteld, maar biedt de debiteur geen verhaal, omdat hij tussentijds onvindbaar is geworden of er geen aantoonbaar inkomen of vermogen getraceerd kan worden.

 

Als je op de website van mede forumleden die [incasso] advocaat zijn leest, dan hameren zij ook op korte en heldere termijnen om zodoende weinig speelruimte aan een onwillende debiteur te geven om te draaien.

 

Nogmaals: super dat je factuur is betaald!

 

Link naar reactie
  • 0

Goed dat je factuur inmiddels is betaald.

 

Klopt helemaal wat je zegt. Wat ik bedoelde te zeggen is dat je 'opdrachtgever' mogelijk al heeft ingecalculeerd dat je naar een incassobureau zou gaan stappen om je factuur langs die weg te innen.

 

Door - bijvoorbeeld - gedurende de behandeltermijn van het dossier in het geheel niet op het incassobureau te reageren, kan een [doorgewinterde] debiteur dan ook extra 'tijd' winnen om de factuur onbetaald te laten.

 

Afhankelijk van de hoogte van de factuur kan een dergelijke onwillende debiteur de kans inschatten of er uiteindelijk door de schuldeiser wordt gedagvaard of dat het voor de schuldeiser de moeite en de kosten niet loont waardoor de factuur uiteindelijk afgeboekt wordt. En dat is dus kassa voor deze debiteur.

 

Ik heb regelmatig dit soort figuren voorbij zien gaan, en je moet dit type debiteuren vooral kort houden. Strakke termijnen hanteren en na afloop van de laatste termijn moet duidelijk zijn welke richting het opgaat. Kan de debiteur betalen maar wilt hij niet en werpt hij allerlei smoesjes op om maar niet of later te betalen, dan kan je, na een laatste waarschuwing, maar beter direct gaan dagvaarden. Denk immers ook aan je eigen cash flow positie. Hoe langer je wacht hoe lastiger het wordt. Er kan immers van alles tussenkomen, zoals een snellere crediteur of zelfs een faillissement.

 

Uiteraard moet je ook wel onderzocht hebben of de debiteur wel solvabel genoeg is, anders heb je een waardeloos vonnis. Hiermee bedoel ik te zeggen dat je weliswaar een vonnis hebt waarin je in het gelijk bent gesteld, maar biedt de debiteur geen verhaal, omdat hij tussentijds onvindbaar is geworden of er geen aantoonbaar inkomen of vermogen getraceerd kan worden.

 

Als je op de website van mede forumleden die [incasso] advocaat zijn leest, dan hameren zij ook op korte en heldere termijnen om zodoende weinig speelruimte aan een onwillende debiteur te geven om te draaien.

 

Nogmaals: super dat je factuur is betaald!

 

 

De solvabiliteit zou je dan bijvoorbeeld kunnen controleren door een uittreksel bij de KvK aan te vragen? Bedankt, ben een stuk wijzer geworden.

Link naar reactie
  • 0

Het was bedoeld als luchtige noot, vandaar mijn knipoog, maar de inkomenspositie van beroepsmuzikanten is (of was recent in ieder geval) als feit* zeker niet geweldig. Geen idee of dat erg conjunctuurgevoelig is om er nog maar eens een term tegenaan te slingeren. ;)

 

Groet,

 

Highio

 

* betere link welkom

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het was bedoeld als luchtige noot, vandaar mijn knipoog, maar de inkomenspositie van beroepsmuzikanten is (of was recent in ieder geval) als feit* zeker niet geweldig. Geen idee of dat erg conjunctuurgevoelig is om er nog maar eens een term tegenaan te slingeren. ;)

 

Groet,

 

Highio

 

* betere link welkom

 

 

Luchtig is mijn tweede naam ;D

 

https://loonwijzer.nl/home/salaris/vipsalarissen/rappers

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.