• 0

werkwijze visueel ontwerp website?

Er zullen hier best wel wat webdesigners rondhangen, voor hen heb ik dan ook een vraag. :)

 

Wat is jullie werkwijze met betrekking tot het visueel ontwerp van een website? Maak je een aantal visuele voorstellen en laat je de klant kiezen? Bedenk je van tevoren samen hoe het eruit moet zien? Of bedenk je zelf - aan de hand van het 'probleem' of de doelstelling van de klant - een passend ontwerp?

 

En in hoeverre laat je de klant wijzigingen aangeven om die vervolgens aan te pakken? Zit dat dan bij je (vooraf bepaalde) prijs inbegrepen of reken je het als meerwerk?

 

Zoals je ziet kom ik er zelf niet echt uit. Ben nu bezig met m'n tweede betaalde opdracht. De eerste klant wilde steeds dingen weer anders hebben en verwachtte dat ik allerlei wijzigingen wel "even kon uitproberen". Ik had geen echte duidelijke afspraken hierover gemaakt met als gevolg dat ik er erg veel tijd in heb gestoken.

Voor de tweede klant heb ik nu één visueel voorstel gemaakt (i.c.m. een concept-omschrijving). Dit heb ik gedaan aan de hand van zijn doelstelling (heel breed: meer verkopen en grotere bekendheid). We hebben het van tevoren niet gehad over de gewenste uitstraling van de website, iets wat ik misschien beter wel had kunnen doen.

 

Kortom: Wat is jullie werkwijze met betrekking tot het visueel ontwerp van een website?

 

Alvast bedankt, groet Bram :)

 

Edit: Ik denk overigens dat dit topic in WGR hoort (en niet in DIG) aangezien het gaat over de werkwijze en niet over technieken, programma's e.d.

Pixelwerk.nl -- webontwerp en -ontwikkeling
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat wij zelf meestal doen is eerst een gesprek met de klant hebben. Hierin kan je vaal al veel leren over hoe de klant een site wil, of wat zijn of haar visie op internet is (heel belangrijk!). Op basis daarvan maken we een design (nog niet uitgewerkt, alleen nog maar Photoshop) die we laten zien aan de klant (in html documentje met een jpeg file van het ontwerp), sommigen doen dat anders heb ik wel eens gehoord (printen het uit e.d.) maar goed, dat is een keuze. Op dit ontwerp kan de opdrachtgever (en andere betrokkenen bij het project) nog volledig kritiek geven, dus alles mag er nog aan veranderd worden, vaak maken we dan een 2e concept, of slechts aanpassingen aan het eerste ontwerp (komt gelukkig het meeste voor ;D). Na een aantal correctie ronde's is er een concept waar iedereen zich in kan vinden, en word de werking van de site ook verder uitgewerkt, dit alles wordt opgesteld in een document, dus het ontwerp (met flowchart) functies etc. Op die manier weet iedereen hoe de site eruit gaat zien en hoe deze gaat werken. Ook bij een offerte specificeren we alles. Mochten zaken uiteindelijk anders moeten of er komen allemaal wensen bij, geldt dit als meerwerk. De klant weet dit van tevoren al.

 

Wat je beschrijft is heel herkenbaar, allemaal dingetjes van 'ik kan het zo niet beoordelen, ik zou het moeten zien'. Vervolgens ben je weer een dag verder. Je kan hierin meegaan (meedenken), maar trek op een gegeven moment wel een grens dat je niet eindeloos kan doorgaan met wijzigen.

 

Ik hoop dat je hier iets mee kan.

 

Succes!

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

In mijn ervaring vinden mensen het fijn om iets te kiezen te hebben, ik maak dus meestal meerdere ontwerpen. Het activeert de hersenen van mensen ook beter, ze gaan beter nadenken over wat ze wél of niet willen. Dat komt namelijk meestal pas bovendrijven als ze iets zien. Als ze iets hebben om op te schieten.

Het aantal aanpasrondes kan je vantevoren duidelijk afkaderen, en mensen passen zich hier meestal prima aan aan en gaan beter nadenken over wat ze wel willen en wat niet.

Toch zul je er niet aan ontkomen af en toe als "grafisch notulist" te worden ingezet door een bepaald type klant (=mens), mijn advies is: kiezen op elkaar en doen. Op een gegeven moment houdt het natuurlijk op (en geef dan ook gewoon aan dat je óf de opdracht teruggeeft, of meerwerk in rekening zult brengen), maar je doet er niks aan :)

 

Een aantal aanpasrondes vind ik standaard, dat zou je je klant ook moeten geven-- en gewoon in je prijs incalculeren.

Het is me ook vaak overkomen dat iemand 'het eerste ontwerp toch eigenlijk wel het mooist vond' (ik noem geen namen ;-) maar dat zijn nou eenmaal creatieve processen, je zult toch een beetje het verlengstuk van het idee van een ander zijn, hoeveel naam en goede reputatie je ook hebt als ontwerper.

 

Verder is het goed om te bedenken wat voor soort ontwerper je bent. Iedereen heeft z'n eigen "pijngrens" als ontwerper, of gevoelige punten, of dingen waar íe chagerijnig van wordt of juist blij.

Beetje zelfkennis is handig, dan kan je je klant ook helpen jou te begrijpen en goed samen te werken.

 

Nog een tip:

Vertel er dingen bij! Gooi niet gewoon een ontwerp over de schutting maar vertel heel bewust welke ontwerpkeuzes je gemaakt hebt en waarom. Zo voorkom je dat mensen al teveel op hun mooi/niet mooi kompas varen en ze een meer onderbouwd oordeel over je ontwerp kunnen vellen. Als ze je keuze voor iets kunnen volgen zijn ze minder snel geneigd "voor jou te denken".

Mensen geven naar beste kunnen feedback, hoe beter je ze uitrust met vocabulaire om over ontwerpen te praten, hoe beter.

Bovendien hoef je dan ofwel minder vaak op je ontwerpschreden terug te keren én het proces verloopt prettiger omdat je een meer inhoudelijk gesprek over het proces krijgt.

 

Succes!

 

Link naar reactie
  • 0

Geweldig bedankt voor jullie feedback! Ik vind het erg interessant om eens te horen hoe andere ontwerpers dit 'probleem' aanpakken en ik kan me zeker vinden in jullie adviezen.

 

Victor: Je zegt dat je in je offerte alles specificeert. Wat specificeer je dan precies? Hou je in de offerte dan al rekening met meerdere correctie rondes? Of noem je een bepaalde prijs voor één correctie ronde en gelden verdere wijzigingen als meerwerk? Ook qua betaling/verrekening vind ik het een vrij moeilijk onderwerp. :)

 

Annedien: Je laatste paragraaf vind ik erg sterk. De genoemde concept-omschrijving (zie mijn eerste post) bevat ook mijn overwegingen en argumentatie omtrent het visueel voorstel. Zo heeft de klant inderdaad een leidraad bij het bekijken van mijn voorstel en zal hij mijn ontwerpkeuzes misschien beter snappen.

 

Nogmaals bedankt!

Pixelwerk.nl -- webontwerp en -ontwikkeling
Link naar reactie
  • 0

Zelf vind ik het ook een hele moeilijke kwestie... en ik ben bang dat het heel lastig in woorden (bijv bij een offerte) te vatten is hoe iets er precies uit moet zien, of hoeveel correcties je wilt toelaten etc.

 

Je hebt klanten die 'zeuren' over ieder detail, je hebt mensen die het meteen geweldig vinden, en alles ertussen in. Ik werk normaalgesproken met mock-ups. De eerste stel ik op n.a.v. overleg vooraf of bijvoorbeeld een schets van de klant. Vervolgens is het een kwestie van suggesties en correcties, maar dat is vaak best snel te doen... gemiddeld zullen er 3 a 5 mock-ups overheen gaan voordat het ontwerp staat. Dit hele proces neem ik op basis van ervaring en inschatting mee in de prijs - soms valt het mee en soms valt het tegen, maar dat middelt wel uit.

 

Evengoed heb ik nog geen manier gevonden om dit hele proces te formaliseren voor een offerte en dergelijke. Niet iedere correctie is evenveel werk, en bovendien kun je de noodzaak ertoe soms toeschrijven aan je eigen verkeerde interpretatie etc... dus strict "5 correcties en de 6e extra betalen" zou ik niet aan willen.

 

Als iemand een mooie manier weet om een fatsoenlijke grens op papier te krijgen houd ik me aanbevolen!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Bram,

 

Ontwerpen is moeilijk! Het is iets anders dan kunst waarbij je na 4 maanden uit je kelder komt met een onbegrijpelijke klomp klei waarvan je opdrachtgever denkt "mja... het zal wel kunst zijn".

Tijdens een ontwerpproces moet je stap voor stap je keuzes aan de klant laten zien en hem overtuigen dat je ontwerp werkt, het liefst zonder dat je veel veranderingen door hoeft te voeren.

 

Het eerste gedeelte is waarschijnlijk het moeilijkst; Na een gesprek hebben beide partijen een beeld voor ogen en tijdens de volgende meeting worden die beelden met elkaar geconfronteerd. In het geval van een website ontwerp zul je waarschijnlijk een voorstel doen in de vorm van een jpg of eventueel een geprinte versie. Als je dit in één keer laat zien zonder veel uitleg schiet je het beeld dat de opdrachtgever heeft in één keer aan flarden met als resultaat dat je weer achter je computer kunt kruipen om iets nieuws te maken.

Bij de meest ideale situatie probeer je stap voor stap het beeld dat de klant voor ogen heeft goed in te schatten en hem mee te nemen in jouw wereld. Het probleem met een voorstel dat al direct de lay out van een site laat zien is dat je al zoveel vast legt in een vroeg stadium. Er zijn 1001 opties, waarom zou deze het beste zijn? Daarintegen: meerdere voorstellen laten zien kost je veel tijd omdat je veel moet uitwerken (vormen van buttons, etc.).

 

Eigenlijk zou je per stap die je neemt een bepaalde hoeveelheid tijd moeten reserveren. De eerste fases moeten divers zijn dus steek je veel tijd in het creeeren van totaal uiteenlopende ideeën. Detaillering en afwerking boeien nog niet dus steek je hier vooral GEEN tijd in. Maak een spuugmodel of flans iets snel in elkaar zodat je iets zichtbaars hebt voor de klant. Kom met meerdere totaal uiteenlopende ideeën.

Per (oplever)stap verminder je hoeveelheid tijd die je steekt in het creeëren van diversiteit en gaat je aandacht steeds meer uit naar het detailleren en vastleggen van vormen. Van kwantiteit ga je naar kwaliteit.

 

Damn, wat een theoretisch ge-oh... Wat ik probeer te zeggen: direct met een volledig gedesignde site komen is volgens mij een te grote stap en concrete stap. Probeer eerst jouw visie abstract te laten zien. Wat het beste werkt weet ik niet. Dat verschilt per klant. Interessant is wellicht deze discussie waarin een pitch uitgeschreven is.

 

Verder ben ik het totaal met Annedien eens. Gooi niet je ontwerpen over de schutting. Als ontwerper heb je alle keuzes om tot je ontwerp te komen bewust gemaakt. Deels omdat het toch een kwestie van persoonlijke smaak is en natuurlijk op basis van de eisen en wensen die van tevoren gesteld zijn. Leg uit waarom je specifieke vormen, kleuren, fonts en topologieën hebt gekozen. Die kennis heb jij en de klant niet.

 

Succes verder!

 

www.booreiland.nl | Graphique très chic!

Link naar reactie
  • 0

Ja, zo werkt iedereen anders. Maar het belangrijkste is het toch wel om te zorgen voor een goede dialoog met je klant, en je geen dingen aan laten praten waarvan je weet dat dat eigenlijk niet goed is. Jij bent de expert!

 

Ik werk eigenlijk op 2 sporen, namelijk eentje voor het grafisch ontwerp, en eentje voor de totale indeling van de pagina.

 

Voor het grafisch ontwerp werk ik meestal een aantal voorbeelden uit van een paar stukjes van de website, dus het gedeelte met het logo en dan nog een gedeelte van de navigatie of content, of wat ikoontjes etc., en daarbij de kleurpaletten en fonts. Scheelt een hoop werk en is net zo duidelijk. De echte content heb je toch nog niet.

 

Voor de pagina-indeling maak ik meestal een schetsmatig voorstel waarin ik de vlakken benoem en hun functie omschrijf.

 

Ik heb altijd een aantal prints van diverse bekende en onbekende sites als praatplaatje bij me, is heel makkelijk om aan je klant te laten zien waarom je voor die bepaalde indeling hebt gekozen.

 

Aan de hand van die dingen maak ik een tussenontwerp wat qua marges en uitlijning nog niet helemaal 100% is, praat daar weer met mijn klant over, daarna volgt meestal het definitieve ontwerp wat de basis voor de site gaat vormen en waar ik ook een handtekening op wil hebben.

 

Daarna ga je aan de slag waarbij je jezelft ook als een soort projectleider moet opstellen om te zorgen dat alles goed loopt.

 

PS kijk ook eens op www.naarvoren.nl, daar staat ook veel soortgelijke informatie.

www.beeweb.nl | internetconcepten en online magazines (www.kampeerzaken.nl, www.watersporters.info en www.outdoormania.nl)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt HL'ers!

 

Ik heb weer wat meer inzicht gekregen in het proces om tot een goede website te komen.

 

De door jullie genoemde punten die ik zeker zal onthouden en toepassen, zijn:

  • Beargumenteer je ontwerpkeuzes zodat de klant weet waarom je bepaalde dingen gedaan hebt zoals je ze gedaan hebt.
  • Bouw het ontwerp rustig op; confronteer de klant niet ineens met een volledig ontwerp zonder dat er van tevoren schetsjes van o.a. kleur en indeling zijn gemaakt (goede tip beewee!).
    Dit is eigenlijk wat ik bij mijn tweede klant heb gedaan.
  • Heb het er met de klant over. Door de klant erbij te betrekken kom je erachter wat hij of zij wilt en voelt de klant zich serieus genomen.
    Ik ben overigens van mening dat je dit punt al snel kunt overdrijven door alles wat de klant zegt klakkeloos over te nemen (dan kun je hem of haar net zo goed een cd'tje met Dreamweaver geven en de website zelf laten bouwen ;) ).
  • Maak meerdere ontwerpschetsjes en geef zo de klant iets 'om op te schieten'. Mensen vinden het fijn om een keuze te kunnen maken en krijgen zo het idee dat het ook een beetje 'hun' ontwerp is.
  • Geef de klant de mogelijkheid om een aantal keer het ontwerp te corrigeren. Neem dit ook in je prijs op.

 

Groeten, Bram

Pixelwerk.nl -- webontwerp en -ontwikkeling
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.