• 0

Omzetbelasting buitenlandse dienst

Hallo,

 

Mijn naam is Henk en ben de bestuurder van een stichting wat is vrijgesteld voor de omzetbelasting door de vrijstelling van medische diensten. Nu heb ik een vraag: ik heb diensten afgenomen in het buitenland en hierbij hebben ze de verleggingsregeling toegepast. Echter doordat ik ben vrijgesteld van de omzetbelasting is dit wel mogelijk? Of moet ik dit aangeven bij de Belastingdienst er hierover omzetbelasting over moet betalen.

 

Mvg,

 

Henk

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

ik heb diensten afgenomen in het buitenland en hierbij hebben ze de verleggingsregeling toegepast.

Hoe hebben ze dat gedaan dan? Welk btw-identificatienummer hebben ze daarvoor kunnen gebruiken dan?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Geen, want mijn stichting heeft geen btw-nummer voor de omzetbelasting.

Precies, dat wou ik zeggen... Op zich is dat wel vreemd dat het bij hen geen bellen deed afgaan, omdat ze bij verlegging normaal ook de individuele intracommunautaire leveringen moeten doorgeven (mét bijbehorende btw-identificatienummers). Ze moeten dus ooit hebben doorgeven voor welke afnemers ze geen btw hebben berekend. Ben benieuwd wat ze voor jullie factuur hebben doorgegeven.

 

Het is al een oude factuur. Ik heb het al aangegeven bij hen dat ze moeten facturen met btw die geldt in dat land. Maar de consequenties liggen bij hen toch?

 

Dat hoeft niet. Maar in jouw geval ben je vrijgesteld van btw, dus de Nederlandse fiscus kan dan volgens mij lastig een aanslag omzetbelasting opleggen (je bent immers niet belastingplichtig voor de omzetbelasting). Maar goed, je hebt het netjes aan je leverancier doorgegeven. Meer kun je niet doen.

 

Het zou dan hooguit de desbetreffende buitenlandse fiscus kunnen zijn die nog komt aankloppen. Maar die zal dan eerst bij je leverancier kijken, gok ik. In het 'slechtste' geval moet je alsnog de verschuldigde btw betalen aan je leverancier (die het dan vervolgens weer moet afdragen). En die btw zijn dan weer aftrekbare kosten voor je stichting.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 79 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.