• 0

Diverse uurtarieven voor diverse klanten

Hallo allemaal,

 

Ik probeer al een tijdje antwoord te krijgen op mijn vraag.

Ik heb diverse klanten waar ik in principe dezelfde werkzaamheden voor uitvoer (online marketing).

Nu ben ik een aantal jaar geleden begonnen met een gemiddeld uurtarief voor deze markt.

 

Echter krijg ik het steeds drukker doordat mijn klanten mij telkens aanbevelen bij iedereen(wat natuurlijk hartstikke mooi is)

Ik vind echter dat ik dan ook wel wat meer mocht vragen. Dit heb ik dus ook gedaan.

Ik vind het echter lastig om ook voor mijn bestaande klanten het uurtarief te verhogen (mede ook omdat ze mij aanraden bij anderen). Maar nu heb ik dus diverse uurtarieven.

 

Ik meende ooit hier te lezen dat dit niets uitmaakt, maar ik hoor telkens om mij heen dat dit best vreemd is.

 

Hoe denken jullie hierover?

 

Ik ben benieuwd!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik doe dat precies zo en weet niet wat daar vreemd aan zou moeten zijn.

 

Je kunt het zo zien als je je daardoor gemakkelijker voelt: je nieuwe, hogere tarief is Het Tarief en vaste klanten krijgen korting. Je zou dit zelfs zo op je factuur kunnen vermelden.

 

In mijn ervaring snappen bestaande klanten het ook best als je van tijd tot tijd je tarief verhoogt.

 

Ik ken ook ondernemers die kijken naar wat hun klant kan betalen en daar hun tarief op aanpassen.

 

Of dit vreemd is, hangt wellicht ook samen met wat je verkoopt. De supermarkt varieert zijn prijzen niet afhankelijk van of iemand een oude of een nieuwe klant is, bijvoorbeeld.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Echter krijg ik het steeds drukker doordat mijn klanten mij telkens aanbevelen bij iedereen(wat natuurlijk hartstikke mooi is). Ik vind echter dat ik dan ook wel wat meer mocht vragen. Dit heb ik dus ook gedaan.

De prijs verhogen als de kwaliteit toeneemt, dat begrijp ik, maar meer vragen omdat de kwantiteit toeneemt (het drukker wordt) ... dat lijkt mij eerder een soort van afschrikmiddel. Je kan dan beter overwegen om personeel aan te nemen of een klanten-stop in te voeren.

 

Ik vind het echter lastig om ook voor mijn bestaande klanten het uurtarief te verhogen (mede ook omdat ze mij aanraden bij anderen). Maar nu heb ik dus diverse uurtarieven.
Ja, zo'n beloningssysteem heb ik ook een korte tijd gehanteerd, totdat ik steeds vaker moest uitleggen waarom de ene klant minder en de andere klant meer moest betalen. Iedereen betaald nu hetzelfde ... al doe ik - buiten beeld - voor de een wat meer voor hetzelfde geld dan voor de ander.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het echter lastig om ook voor mijn bestaande klanten het uurtarief te verhogen (mede ook omdat ze mij aanraden bij anderen). Maar nu heb ik dus diverse uurtarieven.

Het verhogen van tarieven is inderdaad zeer lastig. Wat je kunt overwegen is om de standaardtarieven voor nieuwe klanten te verhogen naar het gewenste niveau en ook met die nieuwe prijs te adverteren. Nieuwe klanten weten dan waar ze aan toe zijn. Bestaande klanten kun je datzelfde tarief in rekening brengen, maar dan met een soort 'bestaande-klanten'-korting. Desnoods kondig je aan dat je die korting afbouwt over een aantal jaren. Maar ik geef toe, het verhogen van prijzen blijft lastig.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

verschillende tarieven voor verschillende klanten is niet raar, het kan hooguit boekhoudkundig wat onhandig zijn omdat je voor elke klant een ander (uur)tarief moet vastleggen.

 

Wat tariefsverhogingen betreft is het simpel.. Geen enkele klant gaat erom vragen en als je het zelf niet op tafel legt en je moet oppassen dat je je eigen bescheidenheid of terughoudendheid niet "goed praat" met argumenten als, maar zij zorgen ook voor nieuwe klanten.. Je moet geen eeuwigdurende korting weggeven voor eenmalige gunsten..

Je kunt beter eenmalig een korting geven of een relatie geschenk aan de persoon die de aanbeveling heeft gedaan (al mag dat niet bij elke organisatie).

 

Als hoofdregel kunje minimaal 1x per jaar je tarieven herzien / beoordelen, niet alleen indexering door prijsstijging, maar ook kun je kijken naar toegenomen kennis/ervaring, veranderingen in de markt. het gaat er vooral om dat je er een gewoonte van maakt het regelmatig opnieuw te beoordelen.

 

Maar kies voor het doorvoeren van een beter tarief niet zozeer een moent op de kalender maar een natuurlijk moment in de relatie met je klanten. Verhoog de prijzen als je over een nieuw project praat. ik heb verschillende keren flinke discussies gehad over een jaarlijkse indexering van 2% (wat neer kwam op 1 a 2 euro per uur) terwijl ik bij een nieuw contract/project moeiteloos 10-15% hoger tarief kon rekenen vanwege eerder behaalde resultaten of simpelweg betere marktomstandigheden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Enigzins off-topic;

 

Het tegenovergestelde,

Ik stoor mij als klant er wel aan dat nieuwe klanten een betere prijs krijgen voor een dienst en ik daar niet over ingelicht wordt of zelf moet vragen om een aanpassing daarvan.

Bijvoorbeeld hostingbedrijven die hun pakketten anders samenstellen en goedkoper maken.

Als je niet oppast blijf je dan als klant het veelvoudige betalen voor een vergelijkbare dient als nieuwe klanten.

 

Link naar reactie
  • 0

Wanneer ik dit lees is mijn eerste reactie 'helemaal niet raar'. Als je huidige klanten tevreden zijn over jouw werkzaamheden, dan vinden ze het helemaal niet raar als je af en toe je tarief verhoogt.

 

Ik snap je gevoel echter helemaal. Al het niet over een ander, maar over je eigen tarief gaat, wordt het ineens een stuk moeilijker om dit soort beslissingen te nemen.

 

Heb je inmiddels al besloten wat je gaat doen bij je huidige klanten?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.