• 0

Koerswijzigingen/verschil bij overboeking in dollar

Geen idee of dit de juiste sectie is, maar het leek me wel de meest toepasselijke.

 

Ik voer met enige regelmaat betalingen in dollar (leverancier zit in de vs) en doe dit via de ING.

Uiteraard worden hier kosten voor gerekend, dat begrijp ik volledig/soort van.

 

Echter, heb ik gisteravond een transactie uitgevoerd van 100.000 dollar (rond 18:30). Vanmorgen werd een en ander door de bank verwerkt en stond er een koerst bij van €1 / $1,2346. Een paar uur later stond er ineens een andere koers, en dus ook een bedrag, vermeld bij de transactie: €1 / $1,2243

 

En dus betaal ik voor die $100K ineens ruim €1000 meer! En uiteraard rekent de bank ook nog gewoon kosten (€59). Terwijl de koers is in de afgelopen dagen niet eens in de buurt geweest van de $1,22!

 

Werkelijk geen idee hoe dit kan of waarom dit is. De bankmedewerker kon het mij ook niet uitleggen en gaat het uitzoeken.

 

Maar wellicht hebben jullie een idee?

 

Ik ben heel benieuwd!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

het antwoord lijkt op basis van de eigen site van ING vrij makkelijk.. op moment dat jij je betaalopdracht instuurt is de koers waarvoor deze verwerkt zal worden nog niet bekend.

 

https://www.ing.nl/zakelijk/betalen/internationaal-betalingsverkeer/wisselkoersen-vreemde-valuta/index.html

 

Welke koers hanteren wij?

De ING stelt de wisselkoersen voor aan- en verkoop van vreemde valuta 2 keer per dag vast. Namelijk om 13.30 uur en om 16.00 uur. Betaalopdrachten die wij vóór 11.40 ontvangen, verwerken wij op basis van de koers van 13.30 uur. Ontvangen wij uw betaalopdracht tussen 11.40 en 13.40? Dan verwerken wij uw opdracht tegen de koers van de tweede vaststelling om 16.00 uur. Betaalopdrachten die wij na 13.40 uur ontvangen, verwerken wij op basis van de koers van de eerste vaststelling op de volgende werkdag.

 

Toen jij om 18:30 je betaalopdracht instuurde was de exacte koers nog niet bekend. Er wordt dan de laatst bekende koers doorgeven als indicatie. Achtergrond daarvan is waarschijnlijk omdat ING op basis van de aangeboden valutatransacties deze valuta's moet inkopen of afdekken op de geldmarkt.

 

Overigens kun je voor bedragen van 100.000 dollar best eens met de bank bellen voor een betere koers dan de standaardkoersen. dat kan zeer de moeite waard zijn bij dit soort grote bedragen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de antwoorden!

 

De bank gaf aan dat het eerste bedrag een reservering was, wat ongeveer in lijn is met het antwoord van Roel J.

 

Probleem is alleen dat het eerste bedrag pas na de middag (rond 13:30) als reservering is ingehouden en pas aan het einde van de middag definitief werd (na 1630).

 

Het koersverschil zit hem in de aan/verkoop prijs. Al is het mij een raadsel waarom ik dan ook nog kosten moet betalen >> 2x verdienen

Link naar reactie
  • 0

de kosten zijn transactiekosten (wordt soms ook wel provisie genoemd) die zijn er om de kosten van de transactie zelf te dekken.

 

Het verschil tussen de middenkoers (koers op de beurs) en de feitelijke aankoop of verkoop koers komt omdat in tegenstelling tot noem eens wat een brood, de koers van een valuta elke seconde wijzigt. Uit praktische overwegingen stelt de bank 2x per dag een gemiddelde koers vast en rekent tegen die koersen af, maar feitelijke aan- en verkoopkoersen voor de bank wijken daar vanaf.. door tijdsverschillen tussen het moment van jou transactie en het moment van feitelijke aankoop door de bank zorgt dat ze niet exact dezelfde koersen hebben.

Je hebt gezien hoeveel 1 cent kan schelen op een ton. Kun je nagaan als je 50 of 100 miljoen dollar moet aan of verkopen. De bank houd simpelweg een veiligheidsmarge aan tussen de feitelijk genoteerde koersen aan de beurs en het gemiddelde dat ze aan jou in rekening brengen omdat zij niet het volledige koersrisico willen lopen. Er zitten bij de bank de hele dag mensen naar schermen te staren om het gat tussen de aangehouden wisselkoers en de feitelijke koersen zo klein mogelijk en het liefst positief te houden zodat ze geen geld verliezen omdat jij geld wilt overmaken naar Amerika..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat begrijp ik! :) Al zou je denken dat dat met de huidige IT voorzieningen vrijwel volledig geautomatiseerd zou zijn.

 

Maar, zeker de ING, verdient aardig op de transactiekosten. Ik heb even rondgebeld (ABNAMRO, RABO) daar liggen de transactiekosten op 50% (rabo) en bij de ABN zelfs op 25% van wat de ING rekent. Bovendien hanteert de laatste de middenkoers

 

Het is niet mijn bedoeling om de ING te bashen, ik bankier er verder prima. Maar dit valt toch een beetje tegen :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.