• 0

Import speelgoed VS

Hoi iedereen,

 

 

Ik ben bezig met het opzetten van een webwinkel in speelgoed, en bevind mij momenteel in de oriëntatiefase. De webwinkel bevindt zich in een niche, en concurreert dus niet direct met de grote, reguliere ketens.

 

Een belangrijk onderdeel van mijn plan is de focus op uniek speelgoed, dat nog niet zo ruim verkrijgbaar is in Nederland.

 

Nu is er een poppenmerk in de VS waar ik mijn zinnen op heb gezet. Dit merk sluit erg goed aan bij mijn aanbod, en zou echt een verrijking zijn. Tegelijkertijd realiseer ik mij ook dat ik als starter met beperkte middelen geen onnodige risico's moet nemen in de startfase.

 

 

Hierbij wat gegevens:

1. Het merk is niet gedeponeerd in het EU merkenregister (enkel US trademark).

2. Er is (nog) geen Europese distributeur.

3. Er is daarom - voor zover ik kan traceren - ook nog geen CE keurmerk.

4. Wél zijn er Amerikaanse webshops die de poppen naar de EU (en Nederland) versturen. Dat zijn onder andere een grote Amerikaanse speelgoedwinkel en een klein aantal winkels op Amazon. Echter zijn de onkosten hiervan totaal niet lucratief voor de consument. De verzendkosten zijn (bij 1 pop) soms duurder dan de pop zelf, en dan komen er nog douanekosten bij. Bij een grotere aankoop vallen de verzendkosten wel voordelig uit.

5. Het merk is zeer grondig getest in de VS, en voldoet aan alle speelgoedrichtlijnen aldaar.

6. Het gaat om poppen van 40 cm, geen kleine losse onderdelen. Mede daarom verwacht ik weinig veiligheidsrisico's.

 

 

Nu heb ik de zoekfunctie op het forum flink gebruikt, maar op mijn specifieke vraag heb ik geen antwoord gevonden. Daarom ben ik benieuwd of iemand hier mij van wat advies kan voorzien.

 

 

Concreet heb ik de volgende vragen/overwegingen:

1. Kan iemand mij een schatting geven van de kosten van een CE-markering van deze pop? Nogmaals: geen kleine onderdelen, 40cm hoog, voldoet aan alle Amerikaanse richtlijnen en aldaar uitvoerig getest.

2. Is het voor mij als beginnende webwinkelier verstandig om mij te wagen aan de import van dit product? Dit vooral met het oog op aansprakelijkheid (ik word als importeur aansprakelijk). Zoals ik al schreef schat ik de risico's laag in, maar wellicht brengt iemand mij op andere ideeën.

3. Alternatief: Is het verstandig om een Nederlanse groothandel te zoeken die mogelijk interesse heeft om dit merk te importeren? Of kan ik in dat geval beter wachten tot mijn webwinkel wat gegroeid is en dan alsnog zelf de stap wagen? Dit i.v.m. een verschil in winstmarges voor mij.

 

4. Het merk is dus niet gedeponeerd in de EU. Dit maakt het concept "parallel-import" enigszins verwarrend voor mij.

 

Stel:

- Ik koop om te beginnen 10 poppen in via Amazon (15 dollar per pop) en laat deze voor een voordelige kortingsprijs+douanekosten versturen naar Nederland.

- Ik zorg dat er een CE keurmerk komt voor de poppen.

- Ik verkoop de poppen in mijn webwinkel voor 30 a 40 euro. Dit is nog altijd goedkoper voor consumenten dan het zelf kopen via Amazon!

 

----> Mag dit? Of is dit parallel-import? Dit aangezien het merk dus niet in de EU gedeponeerd is...

 

 

Ik heb een heleboel vragen gesteld, maar hoop dat iemand me toch een stukje op weg kan helpen!

 

 

Groetjes,

Mae

 

 

---

 

PS: dit is mijn eerste post! Fijn forum dit, ik ben al veel aan het doorlezen :). Mocht ik iets vragen dat "super obvious" is, geef het even aan, dan lees ik me nóg meer in.

 

Uiteraard ben ik voornemens om met dit soort vragen ook naar de KvK te gaan, maar ik vind het prettig om in deze oriëntatiefase eerst wat advies te vragen hier.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
4. Het merk is dus niet gedeponeerd in de EU. Dit maakt het concept "parallel-import" enigszins verwarrend voor mij.

 

Grijze import is niet of niet per se verboden.

 

Je hebt te maken met uitputting, dat wil zeggen dat als een fabrikant een product op de markt heeft gebracht, hij niet meer zijn IE-rechten kan gebruiken om doorverkoop te verhinderen.

 

Het is mij niet duidelijk of parallelimport in Nederland verboden is. In de EU geldt dat als een product legaal in de EU op de markt is gebracht, de rechten zijn uitgeput. Je mag het product dan doorverkopen, ook als de fabrikant dat niet wil. Als een Pool of een Portugees dus jouw poppen al rechtstreeks van de fabrikant koopt, zou je ze ook daar kunnen inkopen.

 

Over producten die buiten de EU legaal op de markt zijn gebracht, zegt de EU niets. Dat wil zeggen dat de landen zelf regels kunnen hebben. Ik heb zo gauw niets kunnen vinden over Nederland. Misschien eens de KVK vragen?

 

Als er geen rechten op het product zitten, dan kan de fabrikant die rechten ook niet gebruiken om import te verhinderen. Je zou bij wijze van spreken zelf het merk kunnen registreren (al zal dat natuurlijk snel tot leiden tot het schrappen van dat merk vanwege registratie ter kwader trouw).

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Mae_91 (welkom) en Branko,

 

zo moet en kan je niet te werk gaan (parallelimport).

 

Ik zie geen enkele belemmering om contact te zoeken met de Amerikaanse fabrikant als Europese webshop of privépersoon.

 

Misschien zit er zelfs veel meer in als je de juiste persoon bent en toevallig op het juiste moment informeert.

 

Vraag over CE-markering kun je aan de fabrikant stellen en denk ook aan de Speelgoedrichtlijn daarbovenop. Dit soort trajecten kosten sowieso meer dan dat je als beginnende webshop op kunt brengen als je in stuksverkoopaantallen als deze denkt.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@Branko: thanks voor je reactie. Ik snap wat je zegt, maar ik wil als startende ondernemer graag wit te werk gaan, en niet grijs :).

 

 

@Highio: bedankt voor je reactie! Ik denk dat je gelijk hebt. Als ik het ga doen, moet ik het groter aanpakken. Ik denk ook niet dat die fabrikant per definitie onwelwillend tegenover het aanbod staat, ik zie niet voor niets een match.

 

Wat me alleen tegenhoudt zijn de financiële middelen. Ik denk niet dat die fabrikant duizenden dollars wil investeren in een CE-certificering voor een startende webwinkel die om te beginnen max. 50 poppen kan afnemen.

 

Wat ik hieruit concludeer: óf meer financiering regelen, óf wachten tot ik wat langer bezig ben.

Link naar reactie
  • 0

Mae_91, je lijkt opeens in problemen te gaan denken.

 

Als jij die poppen hier denkt te kunnen verkopen, is er werkelijk geen reden om geen (zakelijk) contact te zoeken. In afwachting van meer inhoudelijke reacties van HL-ers...

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Er kan geen sprake zijn van parallelimport als er hier (in Nederland of de EU) geen merkhouder is. Er is daarmee ook geen sprake van uitputting want daarvoor is vereist dat een product met instemming van de merkhouder op de Europese markt is gebracht, en daarvan is geen sprake.

Tot nog toe niets aan de hand dus.

 

Wat betreft CE markering ben ik geen echte kenner maar ik verwacht geen problemen als er geen bijzondere gevaren aan het product zitten. Zelf ben ik eens bezig geweest met importeren van zaken uit Amerika maar liep daar wel tegen issues aan omdat één product een sterke (kleine) magneet bevat waar in Amerika al problemen (ander product) mee waren en een ander kon erg warm worden en zo gevaarlijk worden.

 

Als het dus gaat om een ongevaarlijk product en je bent daar (vrijwel) zeker van dan kan je zelf keuren volgens de richtlijnen die voor speelgoed gelden. Mocht je tijdens het keuren volgens de richtlijn tegen gevaren aanlopen dan kan het alsnog verplicht worden een keuring door een zogenaamde "notified body" te laten doen. hier een stappenplan

Hier meer over de Eurpese eisen aan speelgoed. Je zal ook juist moeten etiketteren.

 

Voor een paar poppen is het m.i. niet de moeite. Aan de andere kant kan je ook gewoon beginnen en kijken waar je vastloopt. Misschien valt het wel mee voor een simpele pop die geen speciale gevaaraanduidingen heeft in Amerika. Feit is wel dat je aansprakelijk blijft als er toch wat verkeerd gaat. Hou daar rekening mee. Dat risico is te verzekeren maar ook dat is voor een paar poppen niet echt eenvoudig en betaalbaar.

 

Link naar reactie
  • 0

Ter aanvulling op mijn eerdere post zit ik zelf nog wel met de vraag wat er zou gebeuren als er wel een rechthebbende in Europa komt. Het kan zijn dat de producent zelf komt of hier een officiële distributeur aanstelt die namens hem opereert. In theorie zouden dan alsnog problemen kunnen ontstaan door parallelimport. Als de poppen hier populair worden zullen er zeker grotere spelers "wakker" worden en proberen om de markt af te schermen.

 

Als je dus moeite stopt in een CE keur zou ik ook zeker kijken of je iets op papier kan krijgen van de producent waaruit blijkt dat jouw import mijn zijn of haar toestemming is gebeurd. Mogelijk kan je zelf een soort van groothandelsfunctie krijgen en de poppen ook doorverkopen. Highio doelt daar ook op denk ik. Alle begin is klein en als je laat zien dat het je ernst is door een CE keurmerk maakt dat zeker uit.

Link naar reactie
  • 0

Als je niet informeert, heb je geen directe informatie. Ik zeg dit niet om vervelend te doen, maar ik zie twee topics waar je in problemen of bezwaren van anderen denkt. Leer dat snel af als ondernemer.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.