• 0

Combinatiepand box 1 of box 3

Goedenavond,

 

Afgelopen jaar combinatiepand (woning/winkel in 1 pand) gekocht. Ik huurde de winkelgedeelte al jaren. Kreeg jarenlang WOZ van het winkelgedeelte als een gebruiker/huurder.

 

In december heb ik samen met mijn broer uitgezocht hoe het zit met aftrekposten, huur verrekenen, op balans zetten enzovoort. Mijn conclusie was het combinatiepand op privé zetten. Er wordt geen huur verrekenen of winkelgedeelte op balans gezet.

 

Afgelopen zaterdag kregen wij 2x WOZ beschikking en 2x aanslag biljet van gemeente.

Mijn partner (in loondienst) kreeg 2x bedragen, een woninggedeelte en ander winkelgedeelte als een eigenaar.

Ik (als ondernemer van een eenmanszaak) kreeg 1x bedrag en als een gebruiker/huurder.

 

Nu heb ik twijfel of ik beslissing van afgelopen december juist gedaan had. Met deze beschikkingen en aanslagbiljetten kan ik gebruiken om winkelgedeelte op box 3 zetten en mijn partner hoeft maar 1,2% belasting betalen. Ik kan op mijn balans door de huur in mindering brengen en uiteindelijk minder netto winst overhouden = minder belasting betalen ;)

 

Ik las in december op internet dat het gevolgen voor hypotheekrenteaftrek als de winkelgedeelte op box 3 staan. Maar woz bedrag komt voor ons gunstiger uit dan wij dachten.

 

Voorbeeld met gefingeerd bedragen:

 

 

Ik heb afgelopen jaar een combinatiepand voor 170k gekocht, waarvan 150k hypotheek en rest eigen inleg. Verbouwing bij de woning (keuken, isolatie, dakpannen, wc, badkamer, kortom vanalles) hebben wij ook meer dan 30k uit eigen inleg betaald. Totaal meer dan 200k betaald.

 

WOZ woning: 150k

WOZ winkel: 50k

 

Totaal WOZ: 200k

 

Bij woning 150k, hypotheek 150k, wij behouden volledige hypotheekrenteaftrek

50k op box 3 zetten, 1,2% van 50k belasting betalen.

 

 

Mijn vragen:

 

- Kan ik 150k van woning bij box 1 zetten + volledig hypotheekrenteaftrek benutten en 50k van winkel bij box 3 van mijn partner zetten? Zo nee,

 

- moet ik rekenen naar rato van ruimte en daardoor verliezen wij deel van hypotheekrente aftrek? Zo ja

 

- Hoe zit eigenlijk met verbouwingskosten? Uiteindelijk geven we iets meer aan het totaalkosten (aankoop van combinatiepand + verbouwingen) dan totale WOZ waarde.

 

- Als 50k van winkel bij box 3 van mijn partner kan zetten, hoeveel kan ze huuropbrengst krijgen? Ik heb ook taxatieverslag van winkelruimte van gemeente (bij WOZ), er staat 5k huuropbrengst per jaar.

 

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden/bevindingen/tips.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

In december heb ik samen met mijn broer uitgezocht hoe het zit met aftrekposten, huur verrekenen, op balans zetten enzovoort. Mijn conclusie was het combinatiepand op privé zetten. Er wordt geen huur verrekenen of winkelgedeelte op balans gezet.

[..]

Nu heb ik twijfel of ik beslissing van afgelopen december juist gedaan had.

Aangezien de aangifte nog niet verstuurd is, heb je nog ruim de tijd om dit fiscaal uit te zoeken. Waar ik vooral benieuwd naar ben is wat je precies in december hebt uitgezocht (ik neem aan verschillende scenario's) en wat je heeft doen besluiten om het op privé te zetten (op zich niets mis mee). En waarom heeft het aanslagbiljet van de gemeente je doen twijfelen? Had je dat niet meegenomen toen je het had uitgezocht vorig jaar?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Aangezien de aangifte nog niet verstuurd is, heb je nog ruim de tijd om dit fiscaal uit te zoeken. Waar ik vooral benieuwd naar ben is wat je precies in december hebt uitgezocht (ik neem aan verschillende scenario's) en wat je heeft doen besluiten om het op privé te zetten (op zich niets mis mee). En waarom heeft het aanslagbiljet van de gemeente je doen twijfelen? Had je dat niet meegenomen toen je het had uitgezocht vorig jaar?

 

Dat klopt, de aangifte is nog niet verstuurd.

 

Ik heb het combi pand voor lagere prijs dan werkelijke waard gekocht. De waarde van pand is sowieso fors gestegen na verbouwingen/opknappen bij woninggedeelte (winkel gedeelte had ik al afgelopen jaren voor stap voor stap verbouwd). Als ik het op balans zet en in toekomst bij het verkoop of stopzetten van mijn onderneming moet ik fors belasting betalen bij het verkoop/overdracht naar prive. Vandaar dat mijn besluit om het op prive te zetten.

 

Aanslagen van vorig jaar had ik mee gerekend met mijn beslissing in december. WOZ van dit jaar is met 25% gestegen tov vorig jaar, vooral bij woninggedeelte. Bij winkel gedeelte blijft nagenoeg gelijk/lichte stijging. Ik vermoed dat er een vergissing gemaakt door gemeente (ze rekenen koopsom die wij combi pand gekocht hebben, volledig op woningsgedeelte ipv woning + winkel).

 

Er zijn 2 dingen die ik nog twijfelen:

 

- Aanslagen van gemeente accepteren en 50k op box 3 van mijn partner zetten, huur verrekenen met mijn eenmanszaak onderneming, zij gaat 1,2% belasting betalen van het winkel waarde. Ik betaal iets meer gemeentelijke belasting + dubbel afvalheffing etc. Maar dan betaal ik minder IB ivm verrekenen met huur.

 

- Bezwaar maken voor WOZ beschikkingen, ik betaal dubbel belastingen als eigenaar en gebruiker/huurder. Alsnog pand op prive zetten.

 

Vandaar dat ik jullie adviezen vragen over box 3, als dat mogelijk is dan kan ik de aanslagen van gemeente accepteren en winkelgedeelte op box 3 van mijn vrouw zetten.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.