• 0

Wanneer schrijf ik aanschafwaarde machine af?

Hallo ondernemers,

 

In Mei 2017 ben ik een webshop begonnen.

Voor de producten die ik verkoop heb ik een machine gekocht. Deze machine kost 600 euro, dus mag ik niet in één keer afschrijven. Ik heb me inmiddels aardig verdiept in afschrijven. Aanschafwaarde, het aantal jaar waarin ik afschrijf en de restwaarde. Het enige dat me totaal onduidelijk is is het volgende: Wanneer schrijf ik af? Dit komt nergens duidelijk naar voren. Doe ik de eerste afschrijving direct bij de aanschaf? Doe ik dat in December? Januari? Of precies één jaar na de aanschaf?

 

Alvast hartelijk dank voor de reacties!

 

Vriendelijke groet,

Frank

 

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Via je aangifte over het jaar van aanschaf.
ter aanvulling ... Vanaf de datum van aanschaf.

 

Een bedrijfsmiddel dat je bijvoorbeeld op 1 december 2017 hebt gekocht, schrijf je af over minimaal 60 maanden (5 jaar) ... voor 2017 is de afschrijving aldus 1 maand.

 

Mocht je over in aanmerking komen voor de startersaftrek, dan kom je misschien ook in aanmerking voor de willekeurige afschrijving.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor de reactie tot nu toe.

Even ter aanvulling:

 

- Ik kom niet in aanmerking voor startersaftrek omdat ik niet aan mijn urencriterium kom. (ik werk hiernaast nog 40 uur in loondienst). Dus ik zal inderdaad in 60 maanden willen afschrijven.

 

- Ik voer uiteraard een administratie over 2017, waarin ik ook mijn afschrijvingen wil afronden zoals dat hoort. Ik doe geen aangifte als ondernemer omdat het jaar 2017 vooral bestond uit inverteren en de opbouw, daardoor kwam ik in 2017 niet aan de gevraagde omzet van 5000 euro. Hierdoor ben ik in 2017 wel BTW plichtig maar geen ondernemer voor IB. Dat zal overigens in 2018 anders zijn, dit omdat de webshop inmiddels goed loopt en de 5000 euro omzet al in het vizier is.

 

Vriendelijke groet,

Frank

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.